וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדור המריבה

אסף אוני, לונדון

28.8.2006 / 11:06

כיצד נהפך משחק קריקט בין פקיסטאן לבריטניה לתקרית בינלאומית המערבת גזענות, טרור ומטענים מהעבר הקולוניאליסטי

אם יש רגע אחד שבו יכול הספורט לשמש כמיקרו-קוסמוס למצבו הסבוך של העולם כיום - הוא מתרחש בימים אלה בבריטניה. משחק קריקט רשמי בין פקיסטאן לאנגליה, שנפסל לפני כשבוע בעקבות הפגנת מחאה מצד הקבוצה הפקיסטאנית נגד השופטים, נהפך בימים האחרונים למארג סבוך ולוהט של רגשות לאומיים, האשמות בגזענות וביקורת על התמודדות המערב עם עברו הקולוניאלי ותהיות בדבר זהותם הסבוכה של יוצאי פקיסטאן בממלכה המאוחדת. הוויכוח שעורר המשחק הספיק להתפשט מלונדון עד לקנברה, אוסטרליה, הצית מהומות באיסלמאבאד, וסופו ייקבע רק בעוד שבועיים בדובאי. והוא החל בכדור אחד, מצופה עור. כדור קריקט.

ביום ראשון בלונדון, ביומו הרביעי והאחרון של טורניר הקריקט היוקרתי ה"טסט" בין פקיסטאן לאנגליה, הכריזו השופטים כי הנבחרת הפקיסטאנית חיבלה במכוון בכדור, והורו על עונש של חמש ריצות לחובת פקיסטאן. חוקיו הסבוכים של המשחק מתירים לשפשף את הכדור בכף היד, לנקות אותו, אפילו לירוק עליו (רק אם היורק אינו לועס מסטיק או סוכריה) - אך הם אוסרים על שפשופו במגרש או פגיעה במעטה העור שלו בעזרת הציפורניים. הנימוק הוא שהדבר עלול לשנות את מעוף הכדור, ולמנוע מחובט הקבוצה היריבה לפגוע בו. חמש שעות וחצי לאחר פתיחת המשחק, השופט האוסטרלי, דארל הייר, בחן את הכדור ופסק כי הקבוצה הפקיסטאנית עשתה בדיוק את זה.

קפטן הקבוצה הפקיסטאנית, אינזמאם אול-חאק, זעם על החלטת השופט. כדי להפגין את מחאתו - ואת מחאת עשרת חבריו לקבוצה, הוא עיכב את יציאתם מחדרי ההלבשה בתום אחת מהפסקות התה הרבות הקבועות במשחק. כשיצאה הקבוצה הפקיסטאנית, גילה אול-חאק כי השופטים פסלו את המשחק בשל ההתנהגות הפקיסטאנית, בפעם הראשונה ב-129 שנות ההיסטוריה של משחקי הטסט, שנחשבים לגולת הכותרת של התמודדויות הקריקט בין מדינות. לזכותו של המשחק הוותיק ייאמר, כי מתוך מגוון הדרכים "לפוצץ" משחק ספורט, נראה כי השתהות מלחזור אחרי הפסקת תה היא מן המנומסות שבהן.

"הוא מיני היטלר"

הסערה לא איחרה לבוא. הפקיסטאנים האשימו את השופט הייר בגזענות מכוונת כלפיהם, והזכירו את הרקורד הבעייתי שלו בהחלטות שיפוט נגד קבוצות אסיאתיות. "הגאווה הלאומית של פקיסטאן נפגעה", נימק אול-חאק את החלטתו לא לחזור למגרש, "סומנו באופן לא הוגן כרמאים. זה כבר לא נוגע לי ולשחקנים, אלא למדינה כולה". נשיא פקיסטאן, הגנרל פרבז מושארף, התקשר לקפטן כדי להביע את תמיכתו; אימראן חאן, שחקן עבר פקיסטאני אגדי, אמר כי "הייר הוא אחד מהאנשים האלה - כשהוא לובש את מקטורן שופט הקריקט שלו, הוא נהפך למיני-היטלר". חברי פרלמנט באיסלאמבאד קראו לממשלת מושארף "לפעול מיידית" נגד האפליה נגדם, וברחבי המדינה נערכו הפגנות שבהן שרפו בובות בדמות השופט הממושקף.

בימים שלאחר ההחלטה, התעקש השופט האוסטרלי כי החלטתו מוצדקת. הוא אף זכה לגיבוי מראש ממשלתו, ג'ון הווארד, שאמר כי "ברגע שמתחילים להטיל ספק בשופטים, המשחק מידרדר לכאוס מוחלט". מאמן הנבחרת האוסטרלית התערב גם הוא ואמר: "אנחנו לעולם לא היינו פוסלים את המשחק", ברמז עבה שעורר תרעומת בפקיסטאן כאילו הם "משחקים מלוכלך".

בבריטניה התייצבה התקשורת לצד הנבחרת הלאומית. "זה פשוט לא קריקט!" הכריזו פה אחד עמודי השער של כמה עיתונים, בעוד פרשנים ועיתונאים מכל הקשת מבקרים את ההתנהגות הפקיסטאנית. לרגע אחד, התחברה "מריבת הקריקט", כפי שהיא מכונה כאן, לסיכול המזימה של צעירים מוסלמים, רובם ממוצא פקיסטאני, לפוצץ באוויר כמה טיסות טרנס-אטלנטיות. היטיבה לנסח זאת קריקטורה ב"אינדיפנדנט", שהציגה חבורת בריטים במטוס מצביעה על צעיר פקיסטאני שמאחוריו מוסתר רימון יד. "זרקו אותו מהמטוס", אומרים הנוסעים לשוטרים, "הוא נראה כמו מישהו שנוטה לחבל בכדור".

הקשר שבין קריקט לטרור במטוסים

ההתפתחות האחרונה בפרשה אירעה ביום שישי, כשמועצת הקריקט הבינלאומית חשפה כי השופט האוסטרלי הציע לפרוש מתפקידו תמורת חצי מיליון דולר - צעד חסר תקדים במשחק בעל קוד ההתנהגות הג'נטלמני. הפקיסטאנים מיהרו לומר כי הצעתו של הייר מזכה אותם לחלוטין, וחושפת את אופיו הבעייתי. מועצת הקריקט, שמקום מושבה בדובאי, אמורה לערוך בעוד כשבועיים שימוע לקפטן הפקיסטאני, שבו ייקבע אם חיבל בכדור או לא. 30 מצלמות הטלוויזיה של רשת "סקיי" הבריטית לא הצליחו למצוא שום ראיה לחבלה.

אך הסכסוך עבר מזמן את גבולות הספורט ונהפך למאפיין נוסף של השבר ביחסי מזרח-מערב. "יותר מכל ספורט אחר", כתב הפרשן קינן מליק, ב"טיימס" הלונדוני, "הקריקט שקוע כולו בפוליטיקה, בייחוד זו של גזע, מעמד ואימפריאליזם". ובעידן שבו רבים בעולם המוסלמי מאשימים את ארה"ב ובריטניה באימפריאליזם מחודש, מה הפלא שהמתחים בין הצדדים מתגלים במשחק הקולוניאלי הוותיק?

יתרה מכך, התגובה הציבורית האדירה לפרשה מצביעה גם על יחסיה המורכבים והבעייתיים של בריטניה עם פקיסטאן, ובמיוחד עם המיעוט הפקסיטאני בתוכה. יותר מחצי מיליון אזרחים ממוצא פקיסטאני חיים ביום באי הבריטי, המיעוט השני בגודלו בממלכה אחרי ההודים. הם חיים לעתים קרובות בקהילות חצי-מבודדות, מתחתנים בתוך הקהילה או נוסעים למולדת כדי למצוא כלה, נוהגים בהתאם לקודי ההתנהגות המוסלמים ומעודדים את הנבחרת הפקיסטאנית בקריקט. מאז הפיגועים ביולי לפני שנה בלונדון, גילו הבריטים שהקהילה הזאת יכולה לשמש גם קרקע לצמיחת מחבלים מתאבדים. ברמת היחסים בין איסלאמבאד ללונדון, דווקא רשמו המדינות שיתוף פעולה מודיעיני מרשים בחודשים האחרונים, שהביא לבסוף למעצרם של 24 החשודים בתוכנית הטרור שנחשפה ב-10 באוגוסט.

וכך, בדעת הקהל הבריטית עומדות כיום שתי קבוצות פקיסטאניות למשפט, רחוקות זו מזו כמרחק אוסאמה בן לאדן ממלכת אנגליה. מצד אחד, עשרות הצעירים ממוצא פקיסטאני שנעצרו לפני שלושה שבועות בחשד שתיכננו לבצע פיגוע "בממדים חסרי תקדים". מהצד האחר, קבוצת הקריקט של פקיסטאן, החשודה כי חיבלה בכדור הקריקט במשחק עם אנגליה. למען האמת, קשה לקבוע אילו משתי ההאשמות מחרידה יותר את הבריטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully