וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הגרדום: לקראת הקרב בין קרואטיה לטורקיה

10.11.2011 / 9:30

ההתמודדות בין טורקיה לקרואטיה היא גולת הכותרת של פלייאוף היורו, ולכבודה בחרנו 4 דמויות מעורערות שחייבות ניצחון

רבע גמר יורו 2008 באיצטדיון ארנסט האפל בווינה נכנס באופן מיידי לספרי ההיסטוריה. אמנם לא היה שם כדורגל גדול, אבל דרמה מסוג זה לא מתרחשת בכל שנה. קרואטיה, שהיתה עדיפה על הטורקים במשך רוב דקות המשחק, עלתה ליתרון המיוחל דקה לסיום ההארכה. היריבה, שהפכה בטורניר המדובר למלכת הקאמבקים האולטימטיבית, סירבה לוותר, הישוותה עמוק בתוך תוספת הזמן וניצחה בפנדלים. לתוצאה הסנסציונית השפעה מכרעת על המשך דרכן של שתי הנבחרות. קרואטיה, בתנופה אדירה בעקבות הנצחון הפנומנלי על אנגליה של סטיב מקלארן בוומבלי באוקטובר 2007, והמאזן המושלם בשלב הבתים, כולל חגיגה מול גרמניה, איבדה את הביטחון העצמי ומתקשה לחזור לעצמה עד היום. מנגד, ההישג הטורקי חסר הפרופורציות יצר ציפיות גבוהות במדינה שממילא לא מתאפיינת בסבלנות, והציב רף גבוה במיוחד בפני יורשו של המאמן האגדי פתיח טרים.

בוסניה מאמינה בעצמה לפני קרב הפלייאוף מול פורטוגל

האם מדוניאנין יהיה הקלף המנצח של הבוסנים?

קאפלו מנמיך ציפיות לקראת משחקה של אנגליה מול ספרד

מלאדן פטריץ' שחקן נבחרת קרואטיה. AP
ככה זה נגמר בפעם הקודמת. הטורקים חוגגים על חשבון פטריץ'/AP

יש, אפוא, משהו אירוני בכך ששני הגיבורים הגדולים של ה-20 ביוני 2008 נותרו מחוץ לסגלים של הנבחרות כשהן מתכוננות לקרב הענק על ההעפלה לאליפות אירופה. איבן קלאסניץ', שהתאושש בזמן מהשתלת כליה כדי לנסוע ליורו 2008 ולכבוש את השער ההוא מול טורקיה, לא זומן הפעם על ידי המאמן סלאבן ביליץ', על אף כושרו הנהדר בבולטון, ולראיה הצטיין החלוץ עם צמד ב-0:5 מול סטוק ימים ספורים אחרי הניפוי. סמיח שנטורק, מתגליות הטורניר באוסטריה ושווייץ, הוזנח על ידי חוס הידינק, ולא חשש לפתוח פה על ההולנדי: "זו החלטה שהפתיעה אותי. הקרואטים זוכרים אותי היטב, והם היו מפחדים רק מלראות את השם שלי בסגל". יש צדק בדבריו, אולם מתקבל הרושם שהידינק מנסה לקחת את נבחרתו רחוק ככל האפשר מזו של טרים. אך הוא לא יצליח – האירועים שהתרחשו לפני שלוש וחצי שנים יהדהדו בראשם של כל השחקנים והמאמנים מחר ובגומלין ביום שלישי. בהיעדרם של קלאסניץ' וסמיח, להלן הסיפורים של הדמויות הבולטות.

חוס הידינק מאמן נבחרת טורקיה. רויטרס
עלול להיחשב לסוג של מאמן עבר במקרה של הדחה. הידינק/רויטרס

חוס הידינק

לפני שנה הסברנו כאן את גודל האתגר של ההולנדי המעוטר בטורקיה והסיכון המקצועי רק האמיר מאז. ההפסד המביך באזרבייג'אן הציב את המאמן בקו האש, והיריות לא פסקו. גם דיווחים שקישרו את הידינק למשרות אחרות לא סייעו לו לשפר את מצבו בדעת הקהל בטורקיה. ביוני הוא היה קרוב להתמנות למנג'ר צ'לסי, לפני שאנדרה וילאש בואש זכה בתפקיד, ובאוגוסט הוזכר שמו כמועמד למנהל הספורטיבי של אייאקס. במקביל, איים הידינק עצמו להתפטר במידה ויתברר כי הנבחרת מעורבת בהטיית משחקים, במסגרת פרשה בקנה מידה מפלצתי שהתפוצצה במדינה בקיץ, ומנעה בין היתר מפנרבחצ'ה השתתפות בליגת האלופות. לקראת המחזור האחרון במוקדמות, כאשר טורקיה היתה זקוקה לניצחון ביתי על האזרים ולהפסד בלגי בגרמניה, התרחבו הידיעות על סיום דרכו של הידינק במקרה של כשלון. "הוא יוחלף אם לא נעפיל לפלייאוף", קבע העיתון "מילייט", ואילו היומון "חאברטורק" נקב בשמות היורשים המועדפים על ההתאחדות – ארטוגרול מבורסאספור ועבדוללה מאיסטנבול בויוקשהיר.

הידינק ציין השבוע את יום הולדתו ה-65, ובמקרה של הדחה בידי קרואטיה הוא עלול להיחשב לסוג של מאמן עבר. הקסמים שחולל עם דרום קוריאה, אוסטרליה ורוסיה הזניקו אותו לעמדת איש המקצוע המוערך בתבל, אבל כאשר הפסידו הרוסים בפלייאוף לסלובניה הבינונית במוקדמות המונדיאל האחרון, המאזן המושלם שלו התנדף ברוח. כישלון שני ברציפות בפלייאוף יציג את ההרפתקה הנועזת והיומרנית שלו בטורקיה באור שלילי, ואז יהפוך התפקיד הניהולי באייאקס לאופציה הגיונית ומבורכת מבחינתו. סביר להניח שזה גם יתאים לו אישית, אחרי שני עשורים של נדודים ברחבי העולם, אבל ברור שההולנדי חושק בהעפלה אחרונה לטורניר גדול לפני השיבה הביתה.

סלאבן ביליץ' מאמן נבחרת קרואטיה חוגג עם שחקניו. AP
החלום התפוגג מול הטורקים. ביליץ'/AP

סלאבן ביליץ'

לפני יורו 2008 חי ביליץ' בחלום נפלא. המאמן הצעיר, פאנקיסט עם עגיל באוזן, ניגן בגיטרה חשמלית על גגות ספליט ושיגע את העולם עם הגישה החיובית למשחק שהניבה תוצאות יוצאות מגדר הרגיל. הוא השכיח את דמות הבלם הקשוח שגרם להרחקתו של לורן בלאן בחצי גמר מונדיאל 1998, והשפעתו המלכדת על חדר ההלבשה של הנבחרת עמדה לזכותו. קבוצות שונות באנגליה ובגרמניה – מדינות בהן התנסה ביליץ' כשחקן – עמדו בתור כדי להחתימו. אלא שהוא העדיף להישאר, הובס פעמיים מול אנגליה במוקדמות המונדיאל, סיים בשל כך במקום השלישי אחרי אוקראינה האפורה, ומאז נמצאת קרנו בירידה מתמדת. משאלי האוהדים ב-2010 קבעו כי הם רוצים לראות את ביליץ' מתפטר כבר אז, אבל ההתאחדות המשיכה לתת בו את האמון. העניינים לא השתפרו, והעובדה כי הקרואטים לא השכילו לכבוש לרשת יוון בשני המפגשים בטורניר המוקדמות הנוכחי נזקפה הישר לחובתו.

"נקודת המפתח היתה בתבוסה הביתית 4:1 לאנגליה בזאגרב ספטמבר 2008. זו היתה הפעם האחרונה בה הנבחרת עלתה למגרש בתחושה שהיא הולכת לפרק את היריבה לגורמים. תיאו וולקוט הבקיע נגדנו שלושער, ומאז אף פעם לא שיחקנו עם מוראל גבוה", מסביר העיתונאי הקרואטי טומיסלאב קרבזל. "תפקידו של המאמן הוא להחדיר בשחקנים אמונה עצמית כשהם במשבר. ביליץ' לא עשה זאת, וזה המחדל המרכזי שלו". כשלון בהעפלה לטורניר שני ברציפות יסיים את הקדנציה בת שש השנים של ביליץ' עם טעם מר מאוד בפה, והוא יעזוב את הנבחרת במצב שברירי, ללא יורש ראוי באופק. די להזכיר את העובדה כי זלטקו קרנצ'אר, אביו של ניקו, שנכשל עם הנבחרת במונדיאל 2006, נחשב למועמד מספר אחת כדי להבין את חומרת המצב. לרשותו של ביליץ' עומד סגל נהדר, אבל מצב הרוח הלאומי בשפל, וקרבזל מסביר: "שיחקנו רע במוקדמות, ההגנה קרסה ברגעים החשובים, ההתקפה חסרה אנרגיות, אבל ביליץ' סירב לקחת על כך אחריות. התבוסות של דינאמו זאגרב בליגת האלופות רק גורמות לפסימיות גדולה יותר".

אפשרויות התעסוקה של המאמן בן ה-43 הצטמצמו באופן משמעותי. ווסטהאם, אהובת ליבו, ירדה לליגת המשנה ובונה את עצמה מחדש בהדרכתו שם סם אלרדייס, בעוד בגרמניה הוא כבר מזמן לא נחשב ללהיט. הנצחון על הידינק קריטי מבחינתו – הוא לא רק ישמור על הכיסא עד יוני לפחות, אלא יקבל הזדמנות לפרוח מחדש עם נבחרת שמסוגלת ללכת רחוק מאוד באליפות אירופה, בתנאי שההכנה המנטלית תהיה נכונה.

ארדה טוראן שחקן נבחרת טורקיה מול לוקה מודריץ' שחקן נבחרת קרואטיה. AP
כוכב בנבחרת, לא מתרומם באתלטיקו. טוראן/AP

ארדה טוראן

ארדה טוראן יודע להיות בזמן הנכון במקום הנכון, וזה הפך אותו לגיבור האומה כבר ביורו 2008, אז כבש את שער הניצחון הדרמטי מול שווייץ והתחיל את הקאמבק המפואר מול צ'כיה שהעלה את נבחרתו לרבע הגמר, שם דייק באחד הפנדלים שהדיחו את הקרואטים בדו קרב. מנהיג גלאטסראיי הפך לאחד הכוכבים הגדולים של הטורניר, ולא נעצר. אי אפשר להמעיט בתרומתו הכבירה לקמפיין הנוכחי של טורקיה בעידן הידינק. ארדה כבש לפני שנה את שער הנצחון היקר ב-2:3 על בלגיה שהתברר בסיכום הסופי כקריטי. הוא ניצח גם את אוסטריה, ובספטמבר מנע פיאסקו קולוסאלי במשחק מול קזחסטן באיסטנבול, כשקבע 1:2 שבע דקות בתוך זמן פציעות. האוהדים סלחו לו אפילו על הפנדל המוחמץ בווינה. עם 12 שערים הוא מלך הכיבושים בסגל הנוכחי בפער ניכר, וזאת מעמדת הקשר השמאלי. מעמדו של ארדה בן ה-24 בנבחרת לא יכול להיות טוב יותר.

אלא שברמת הקבוצות לא היו ההחלטות של הפנומן הטורקי מזהירות. קבוצות פאר רבות חשקו בו בשנים האחרונות, כולל ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד, ליברפול אותה הוא אוהד מילדותו, צ'לסי וטוטנהאם, אבל הוא נשאר זמן רב מדי בליגה הטורקית, ונמכר בסופו של דבר במחיר מבצע לאתלטיקו מדריד בקיץ האחרון. השבועות הראשונים בספרד אמנם היו מעודדים, אך הקללה שרובצת על קולצ'ונרוס פוגעת בכל חלקה טובה. לאחרונה חלה ירידה חדה בכושרו ובבטחונו העצמי של ארדה, ובמחזור האחרון הוא אף גרם להפסד קבוצתו לחטאפה עם עבירה מטופשת ברחבה שהביאה לפנדל. כשרונו העצום ראוי להכרה טובה הרבה יותר, ובגילו הוא היה מסוגל להיכלל ברשימת השחקנים הטובים בעולם אם הכל היה מתפתח כשורה. לא לחינם הוא הושווה פעמים רבות לליאו מסי, הצעיר ממנו בחצי שנה. על מנת לזכות בהכרה, זקוק ארדה להופעה נוספת על הבמה הגדולה ביורו 2012, ובמשחקים מול קרואטיה הרבה מאוד תלוי ברגליו.

לוקה מודריץ' שחקן נבחרת קרואטיה. AP
התקשורת המקומית מאשימה אותו בכך שהוא נעלם במדים הלאומיים. מודרץ'/AP

לוקה מודריץ'

הכוכב הבלתי מעורער של קרואטיה סובל בשנים האחרונות מ"תסמונת מסי". התקשורת המקומית מאשימה אותו בכך שהוא נעלם במדים הלאומיים, בעודו מככב בקבוצתו טוטנהאם, ודורשת ממנו לקחת את הנבחרת על כתפיו. "האמירות האלה לא משפיעות עליי. אני תמיד נותן את כולי בכל משחק, ולא משתמט כשאני מגיע לנבחרת. לפעמים יש משחקים חלשים יותר, זה קורה לכולם, ואני מודה שלא הייתי במיטבי בתחילת קמפיין המוקדמות הנוכחי. אבל עכשיו אני בכושר טוב, ומבטיח לקחת אחריות, כמו יתר חבריי". גם הקפטן דריו סרנה יצא להגנת חברו, אבל מכיוון אחר לגמרי: "איך בכלל אפשר לצפות ששחקן יפגין את יכולתו האופטימלית בנבחרת? כל אחד מאיתנו משחק בקבוצתו, מתאמן בה כל יום, משחק פעם-פעמיים בשבוע ונכנס לקצב מסוים. ואז באים משחקי הנבחרות ומוציאות אותך מהקצב הזה. לא קל להסתגל לשינוי ולסגנון משחק אחר – זה כל הסיפור".

בקמפיין הנוכחי הבקיע מודריץ' שער אחד בלבד, וזה לא מספיק, גם אם מדובר בטיל מדהים לחיבורים של גיא חיימוב בזאגרב. זה היה הכיבוש הראשון שלו במדים המשובצים של קרואטיה מזה יותר משנתיים, והתירוצים לא יעזרו – האוהדים המקומיים מתחילים לאבד את הסבלנות. אחרי שהמעבר המתוכנן לצ'לסי לא יצא לפועל באוגוסט, חייב מודריץ' לככב ביורו 2012 על מנת לשמור על מעמדו בטופ האירופי, כי הרי לאליפות אירופה הקודמת הוא נסע עדיין ככשרון צעיר מדינמו זאגרב. מאז אותו טורניר, לא הצליחה קרואטיה לנצח אף יריבה איכותית במסגרת רשמית, ומודריץ' מודע לכך היטב: "הסטטיסטיקה הזו נכונה, ואסור להתעלם ממנה. עם זאת, מחובתנו לשמור על אופטימיות. אנחנו מאמינים בעצמנו – עכשיו רק צריך שהאוהדים יאמינו בנו". בכוחם של משחקים מסוג זה להפוך שחקנים לגיבורים לאומיים. הצגה מול טורקיה תבטל את הדיון על השקעתו של מודריץ' בנבחרת אחת ולתמיד. במקרה של כשלון, עדיף לו לברוח ללונדון במהירות שיא ולא לקרוא עיתונים.

הדרך ליורו 2012 בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully