וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליפות העולם באתלטיקה: לא על בולט לבדו

הג'מייקני השווה את שיא מדליות הזהב של לואיס, אבל גם פרייזר-פרייס וטאמגו כיכבו. ואיזה תקדים קבעו האמריקאים?

אימג'בנק GettyImages

צפו ביוסאין בולט זוכה בריצה ל-100 מטר

אליפות העולם באתלטיקה ננעלה הערב (ראשון) במוסקבה בצורה ראויה. יוסאין בולט ושלי-אן פרייזר-פרייס זכו במדליית זהב שלישית כל אחד בזכות הניצחונות בריצות השליחים, אבל הכותרות הלכו גם לטדי טאמגו הצרפתי, שקבע 18.04 מטר בקפיצה משולשת והפך לשלישי בלבד בהיסטוריה שעובר מרחק של 18 מטר. שמונת ימי התחרות לא כללו שיאי עולם, אבל כן היו שם מאבקים מותחים ודרמטיים וסיפורים מסקרנים רבים. 396,548 הצופים שפקדו את אצטדיון לוז'ניקי בתחרויות הערב לאורך התחרות בוודאי לא יתלוננו.

נבחרת השליחות 4X100 ג'מייקה. Ian Walton, GettyImages
ג'מייקה כרגיל מלכת הספרינט/GettyImages, Ian Walton

בולט שהיה האצן הרביעי ברביעיית השליחים של ג'מייקה היום, אסף את מדליית הזהב השמינית שלו באליפויות עולם, מה שמשווה את המאזן שלו לזה של קארל לואיס, מייקל ג'ונסון ואליסון פליקס. באופן מסורתי תחרויות האתלטיקה הגדולות ננעלו לאורך השנים עם מירוצי השליחים 4X400, אבל המלך הבלתי מעורער של האתלטיקה העולמית בשנים האחרונות כל כך אהוב ומסקרן, עד שהמארגנים דאגו שהוא ייטול חלק בתחרות שתנעל את המשחקים.

אקט הפרידה של הפנומן הג'מייקני מהקהל הרוסי היה ריקוד בסגנון קוזאקי שהלהיב את עשרות אלפי הצופים באצטדיון לוז'ניקי. "זו הייתה אליפות מסוג אחר, אבל אני חושב שהיא השתפרה ככל שהימים עברו", סיכם בולט במסיבת העיתונאים הרשמית, "עם הזמן האנשים שינו את ההתנהלות שלהם. כולם נראו יותר רגועים וחייכו יותר, וגם הגיעו יותר צופים לאצטדיון".

האצן הג'מייקני יוסאין בולט. רויטרס
נפרד מהצופים בריקוד מסורתי. בולט/רויטרס

בולט כרגיל שימש ככוכב התחרות, אבל בת ארצו החיננית, שלי-אן פרייזר-פרייס, לא נפלה ממנו ברמת ההישגים. הג'מייקנית בת ה-26 הפכה היום לראשונה בהיסטוריה שזוכה במדליות זהב בריצות ל-100 מטר, 200 מטר ו-4X100 באותה אליפות עולם. אחרי מדליות זהב בריצות ל-100 מטר גם באולימפיאדות ב-2008 וב-2012 ובאליפות העולם ב-2009, אין ספק שהספריטנרית מקינגסטון הוא אגדה בפני עצמה. בכלל, ג'מייקה זכתה באליפות הנוכחית בשש מדליות זהב, כולן במקצועות ספרינט כמובן. בולט היה חתום על שלוש מהן ופרייזר-פרייס זכתה בשלוש האחרות.

שלי-אן פרייזר-פרייס, אצנית ג'מייקנית. רויטרס
אגדה בפני עצמה. פרייזר-פרייס/רויטרס

עוד תחרות שהיה שווה לחכות לה עד היום האחרון הייתה כאמור הקפיצה המשולשת. כריסטיאן טיילור - אלוף העולם והאלוף האולימפי - סומן כפייבוריט, אבל עד מהרה ניתן היה להחבין בכך שהגיע הזמן להכתיר מלך חדש למקצוע.

טדי טאמגו הצרפתי ופדרו פאבלו פיצ'ארדו הקובני ניהלו קרב ראש בראש. שניהם קפצו למרחק של 17.68 מטר וחיפשו שובר שוויון, אבל אפשר היה לראות שטאמגו נמצא היום בשיאו כשהוא עבר פעמיים מרחק של 18 מטר, אבל פסל. בניסיון השישי והאחרון הצרפתי בן ה-24 נחת על החול, ראה את הדגל הלבן מונף והמתין לתוצאה הרשמית. שניות לאחר מכן הוא חגג 18.04 מטר ומדליית זהב.

זה לא היה רק שיא אישי ולאומי של טאמגו, אלא תוצאה שהפכה אותו לשלישי בלבד בכל הזמנים שעובר מרחק של 18 מטר והראשון שעושה את זה מאז 1998. רק שני אתלטים קפצו למרחק גדול יותר ממנו, שיאן העולם ג'ונתן אדוארדס (18.29 מטר) וקני האריסון האמריקאי (18.09 מטר).

"ג'ונתן אדוארדס בא לברך אותי ואמר לי שאחת מהקפיצות הפסולות שלי הייתה יותר רחוקה משיא העולם שלו", סיפר טאמגו בסיום, "אני לא יודע מה להגיד. הייתי צריך קפיצה אחת גדולה גדי לנצח ועשיתי את זה".

טדי טאמגו, קופץ משולשת צרפתי. רויטרס
סיים תחרות מרתקת עם קפיצה היסטורית. טאמגו/רויטרס

כשהאבק התפזר והרביעיות האמריקאיות לא הצליחו לאיים על אלו הג'מייקניות, מסתבר שמשלחת ארה"ב למוסקבה זכתה בשש מדליות זהב בלבד, אחת פחות מרוסיה. אז נכון שהאמריקאים זכו ביותר מדליות מכל משלחת אחרת (25), אבל זו הפעם הראשונה מאז אליפות העולם ב-1983 שהם לא מובילים בדירוג מדליות הזהב.

ניצחון בתחרות האחרונה, 4X100 מטר גברים, היה מציב את ארה"ב במקום הראשון בצוותא עם רוסיה. האמריקאים הוליכו בשלבים מסוימים, אבל הסתבכו בחילוף האחרון ובולט הראה לג'סטין גאטלין את הגב אחרי שזה כמעט נפל ארצה. "אני מאוכזב בשביל החברים שלי לקבוצה, הגיע להם יותר", אמר גאטלין, "היינו יכולים להשיג את הג'מייקנים, אבל אני חושב שהמעידה שלי עלתה לנו בניצחון".

אשטון איטון, אתלט אמריקאי, קרב 10. רויטרס
רק שש מדליות זהב אמריקאיות. אשטון איטון/רויטרס

מדליית הזהב השלישית של בולט היום דחקה הצידה גם התרחשות אחרת בתחרות ה-4X100 שנעלה את האליפות: הפסילה של רביעיית השליחים הבריטית. אדם ג'מילי, הארי אייקינס-ארייטיי, ג'יימס אלינגטון ודווין צ'יימברס הוותיק עצרו את השעון על 37.80 שניות שהספיקו בשביל המקום השלישי. הם הקיפו את המסלול עם דגל היוניון-ג'ק ובאמצע החגיגות קיבלו את החדשות הרעות.

נבחרת השליחים של ארה"ב נחשבת לזו שתמיד מפשלת ברגעי האמת, אבל מסתבר שהבריטים לא נופלים ממנה בתחום הזה. בתקשורת המקומית הזכירו היום שהרביעיות שלהם פסלו שוב ושוב באולימפיאדת 2008, אליפות אירופה 2010, אליפות העולם 2011, אליפות אירופה 2012 ואולימפיאדת 2012.

נבחרת 4X100 שליחים בריטניה. דוויין צ'יימברס, אדם ג'מילי, ג'יימס אלינגטון, הארי אייקינס-אריטיי. רויטרס
שוב פסלו. נבחרת השליחים הבריטית חוגגת לפני ההודעה המצערת/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully