וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליפות העולם בשחייה: עשרת המשחים שאסור להחמיץ

22.7.2011 / 17:07

הקרב האיכותי בין לוכטה לפלפס, המאבק המטורף בין הסינים לקוריאני, האפשרות הקטנה לסנסציה ישראלית. לו"ז אליפות

החלק העיקרי והמעניין של אליפות העולם בענפי הבריכה ייצא לדרך ביום ראשון עם תחרויות השחייה. מדובר בשמונה ימי תחרות, כשהמוקדמות ייצאו לדרך בכל יום החל מ-4:00 לפנות בוקר לפי שעון ישראל, ויימשכו כשעתיים וחצי. משחי חצי הגמר והגמר ייצאו לדרך בכל יום ב-13:00 (שעון ישראל) ויועברו בשידור ישיר בערוץ 1 וביורוספורט. כל סשן של משחי גמר יימשך כשעתיים ויסתיים באזור 15:00.

בסך הכל מדובר באחת התחרויות היוקרתיות ביותר בענפי הספורט האולימפיים בתקופה שבין המשחקים עצמם. כל אחד מימי התחרות אמור וחייב לספק דרמות, ריגושים, גיבורים חדשים ועד כמה שזה נשמע קשה בימינו - גם שיאי עולם חדשים. שברנו את הראש כדי לבחור עבורכם את עשרת האירועים שבאמת לא כדאי לכם להחמיץ החל מיום ראשון הקרוב.

אליפות העולם בשחייה תהיה מרתקת מתמיד
צפו בשחיינים הישראלים מתכוננים לאליפות העולם

יאנג סון שחיין סיני. GettyImages
מייקל פלפס הסיני? יאנג סון/GettyImages

ראשון, 13:10, גמר 400 חופשי גברים

בזמן שהאמריקאים מתעסקים ביריבות הגדולה בין מייקל פלפס לריאן לוכטה, הסינים פיתחו גיבור משלהם. זה לא שעד היום היו חסרים להם מדליסטים בשחייה, אבל עם יד על הלב - נסו לנקוב בשמו של שחיין סיני אחד שחקוק בזיכרונכם. יאנג סון בן ה-19 וחצי יוכל לעשות את זה. הכישרון האדיר הזה מחזיק כיום בתוצאות השנה בכל משחי החתירה לגברים מ-200 ועד ל-1,500 מטר.

המשחה ל-400 חופשי יהיה גם הגמר הראשון באליפות. השחיין הטוב בעולם במרחק הזה הוא פארק טאה-הוואן הקוריאני, אבל תוצאת השנה של יאנג סון טובה בשלוש שניות מזו של יריבו. יאנג סון מתנשא לגובה של 1.98 מטר ואת הניסיון הבינלאומי הראשון שלו הוא צבר דווקא במשחקים האולימפיים בבייג'ינג. מאז הוא הספיק להתפתח ובמשחקי אסיה האחרונים כבר כיכב. מבחינת הסינים, בראייה לטווח הארוך מדובר בפוטנציאל לספורטאי בסדר הגודל של יאו מינג ושיאנג ליו. בראייה לטווח הקצר מדובר באליפות עולם מושקעת ביותר שתיפתח בדרבי סיני-קוריאני, מה שאומר סוג של מלחמת עולם של קצת פחות מארבע דקות, כשמי שינסה לקלקל את הקרב בין שני האסייאתים יהיה הצרפתי יאניק אנייל.

מייקל פלפס דייויד וולטרס וריקי ברנס שחיינים אמריקאים חוגגים ניצחון במשחה שליחים באליפות העולם. רויטרס
באליפות העולם האחרונה זה נגמר טוב. מייקל פלפס ורביעיית השליחים/רויטרס

ראשון, 14:55, 4X100 חופשי גברים

מצד אחד, ארצות הברית תמיד נחשבת לפייבוריטית במשחה הזה. מצד שני, נראה שיש לה השנה קצת בעיה עם שחייני ה-100 חופשי. למעשה, היחיד שהכניס את עצמו לרשימת 25 הזמנים המהירים השנה היה מייקל פלפס, שעשה זאת כדי להיכנס לנבחרת השליחים. אז לאמריקאים יש כיום את המסורת, אבל נראה שהאיכות נמצאת בעיקר אצל הצרפתים, שיציגו את הרביעייה הבאה: פביאן גילו, וויליאם מיינארד, יאניק אנייל ואלאן ברנאר. מדובר בארבעה מתוך שמונת השחיינים המהירים ביותר השנה.

הצרפתים רוצים לנקום באמריקאים על ההפסד במשחקים האולימפיים, ויש גם את הרוסים שרוצים לנקום על ההפסד באליפות העולם האחרונה. הרביעייה הרוסית כוללת שחיינים כמו ניקיטה לובינצב ודנילה איזוטוב, שהוכיחו עד היום שאת מרבית הכוחות שלהם הם שומרים למשחי השליחים.

ריאן לוכטה ומייקל פלפס שחיינים אמריקאים. GettyImages
זה הולך להיות המשחה של האליפות. מייקל פלפס וריאן לוכטה/GettyImages

שלישי, 13:00, גמר 200 חופשי גברים

יאנג סון הסיני הוזכר כאן מקודם כמי שמחזיק בתוצאת השנה בעולם גם ב-200 חופשי, אלא שמאמניו ויתרו על המשחה הזה. הם יודעים שזה הולך להיות הקרב הגדול של האליפות בין שני השחיינים הטובים בעולם, מייקל פלפס וריאן לוכטה. הם יודעים שהילד שלהם, מוכשר ככל שיהיה, לא אמור להפריע כי זמנו יגיע במועד אחר.

מי שבכלל מחזיק בשיא העולמי במשחה הזה הוא פול בידרמן הגרמני, שהוא גם אלוף העולם המכהן אחרי שגבר על פלפס ברומא - אך נראה שהפעם הוא יוכל לשמוח מאוד אןם יזכה במדליית ארד. פלפס ולוכטה רוצים מאוד את התואר הזה, כי כל אחד מהם בונה גם על אליפות מושלמת מבחינת מדליות הזהב. עבור פלפס, מדובר במשחה החתירה האישי היחיד באליפות וכנראה גם באליפות העולם האחרונה שלו כשחיין. הוא בטח לא ירצה לראות את יריבו נוגע בקיר הרבה לפניו בפעם השניה ברציפות.

שלישי, 13:10, גמר 100 גב נשים

התחלופה בשחייה גדולה יותר אצל הנשים, שפורשות מוקדם יותר, נכנסות להיריון או פשוט רוצות להיפטר מהשרירים. זו אחת הסיבות לכך שבמשחי הנשים קשה לנו למצוא גיבורות שאפשר ללוות במשך שנים. הבשורה הטובה של האליפות הזאת מבחינתם של האמריקאים היא חזרתה לפעילות של נטלי קוגלין, שלא השתתפה ברומא 2009.

קוגלין בת ה-29 תשתתף במשחי ה-100 גב וה-100 חופשי, כמו גם בשני משחי שליחים. היא זכתה במדליית זהב אולימפית ב-100 גב ב-2004 וב-2008 והייתה גם אלופת העולם במשחה הזה באליפות העולם האחרונה שבה השתתפה ב-2007. מי שזוכר את היכולות שלה מאז יתקשה לראות אותה מפסידה. מבט על התוצאות שנקבעו השנה מקשה לראות איך קוגלין תוכל לנצח הפעם. בשחייה כבר הוכח שהניסיון הוא הכי חשוב, אבל מה שבטוח זה שהתחרות על הזהב במשחה הזה תהיה עצומה ומול קוגלין יתחרו ג'מה ספופורת' הבריטית (אלופת העולם), ז'ינג גאו הסינית (אלופת העולם בחצי המרחק), אנסטסיה זואבה הרוסייה (אלופת אירופה לשעברה) ואמילי סיבהום האוסטרלית (אלופת הפאן-פאסיפיק).

ריאן לוכטה שחיין אמריקאי. רויטרס
הזדמנות לשיא עולם. ריאן לוכטה/רויטרס

חמישי, 13:10, גמר 200 מעורב גברים

עוד קרב ענקים בין מייקל פלפס לריאן לוכטה. במקרה הזה רבים מתייחסים למשחה כאל ניצחון בטוח של לוכטה, שינסה לנצל את התחרות מול פלפס כדי לקבוע שיא עולם מדהים. פרט לעובדה שלוכטה הוא השחיין היחיד ששבר שיאי עולם אחרי עידן החליפות (בבריכות קצרות), הוא גם היה זה שכמעט ועשה את זה לפני שנה בבריכות ארוכות. 200 מעורב נראה כמו המשחה הטוב ביותר של השחיין הפנומן הזה, ובאליפות הפאן פאסיפיק הוא היה רחוק ב-33 מאיות מהשיא העולמי שקבע ברומא 2009.

אחרי כל מה שעבר על מייקל פלפס בתקופה האחרונה, באמת קשה להעריך מה יהיה תפקידו במשחה הזה והאם יש לו סיכוי סביר לנצח. בכל מקרה, דווקא הוא זה שמחזיק בתוצאת השנה בעולם במשחה הזה, כשיריב אחר שיכול לסכן את השנייים הוא טיאגו פריירה הברזילאי.

סזאר סיילו שחיין ברזילאי. Clive Rose, GettyImages
זוכה ברגע האחרון, עכשיו הוא ינסה לשמור על התואר. סזאר צ'יילו/GettyImages, Clive Rose

חמישי, 13:30, גמר 100 חופשי גברים

אחד הסיפורים הגדולים שקדמו לאליפות הזאת היה הסיפור על הסתבכותו של סזאר צ'יילו הברזילאי, שיאן העולם במשחי התחירה ל-50 ו-100 מטרים, שנכשל יחד עם שלושה שחיינים נוספים בבדיקת סמים במהלך אליפות ברזיל. בבדיקה של צ'יילו נמצא חומר מסוג "פורסמיד" המשמש לירידה במשקל כמו גם ל"ניקוי" שרידים של חומרים אחרים בגוף. הברזילאים זיכו את צ'יילו והעבירו להתאחדות הבינלאומית ממצאי חקירה שלפיה לא נעשה על ידי השחיין שימוש מכוון בחומר, ולא מדובר בחומר משפר ביצועים. הטענה כי מדובר באי הבנה חד פעמית התקבלה ביום רביעי האחרון על ידי בית הדין העליון לערעורים בספורט. צ'יילו יוכל להשתתף באליפות העולם וינסה לשמור על התואר בו זכה ברומא.

כמה מיריביו, כמו איימון סאליבן האוסטרלי ואלאן ברנאר הצרפתי, הביעו מורת רוח לנוכח זיכויו של הברזילאי, ומעניין יהיה לראות איך זה יפעל נגדם ואם בכלל. מרקו די קרלי הגרמני קבע השנה שיא לאומי מרשים של 48:24 שניות והוא מחזיק בתוצאת השנה בעולם. נתן אדריאן שזכה בשנה שעברה באליפות הפאן-פאסיפיק עם 48:15 שניות ינסה להחזיר את הכבוד האמריקאי למשחה הזה.

שישי, 13:00, גמר 100 חופשי נשים

גם כאן נראה את נטלי קוגלין הוותיקה, שדווקא בלטה במשחה הזה באליפות הפאן-פאסיפיק שסימנה את הקאמבק שלה בקיץ האחרון. ובכל זאת, הפייבוריטית לניצחון כאן תהיה אלופת העולם הגרמניה בריטה סטפן.

מה שיפה במשחה הזה הוא שהולכת להיות כאן תחרות מטורפת. גם סגנית אלופת העולם מבריטניה פרנצ'סקה הולסול נמצאת בתמונה, כאשר ההולנדיות ממשיכות להנחית חבורת ספרינטריות שכל אחת מהן יכולה להיות אלופת עולם בכל רגע נתון. הפעם הפייבוריטיות שלהן יהיו ראנומי קרומווידג'וג'ו ופמקה הימסקרק.

רבקה סוני שחיינית אמריקאית. רויטרס
עוד אחת שקרובה על הנייר לשיא עולם חדש ללא חליפה. רבקה סוני/רויטרס

שישי, 14:00, גמר 200 חזה נשים

אולי זה רחוק להיות משחה אטרקטיבי, אבל זו הזדמנות גדולה ליהנות מכישוריה של רבקה סוני האמריקאית, שאולי תצא מהאליפות הזאת כשחיינית מספר 1 בעולם. סוני היא פייבוריטית רצינית לשלוש מדליות זהב באליפות (50 ו-100 חזה ושליחות מעורב). מצד שני, זה גם מה שאמרו עליה לפני אליפות העולם הקודמת, אלא שאז היא הופתעה על ידי שלוש מהמתחרות שלה. בכל מקרה, מאז אותו אירוע טראומתי עבורה היא חזרה לתלם ובאליפות הפאן-פאסיפיק הצליחה להתקרב לאזור החצי שנייה משיאה העולמי של אנאמיי פירס הקנדית. בשורה התחתונה, פרט לריאן לוכטה, רבקה סוני נראית כמו השחיינית שהכי קרובה לקביעת שיא עולם חדש. וחוץ מזה, יש לא מעט מתחרות שיכולות לעשות לה את המוות כמו אנאמיי פירס הקנדית, ששברה שיא עולם בחצי הגמר ברומא 2009 אבל הופתעה בגמר על ידי הסרבית האלמונית נאדה היגל.

לאזלו צ'ה שחיין הונגרי חוגג ניצחון באליפות אירופה. רויטרס
ינסה לסכן את לוכטה. לאזלו צ'ה/רויטרס

ראשון (31/7), 13:10: גמר 400 מעורב גברים

מייקל פלפס החליט לוותר על המשחה הזה והשאיר את התענוג לריאן לוכטה, השיאן העולמי ואלוף העולם. בניגוד לחצי המרחק, פה כבר אפשר לדבר על תחרות שיספקו שחיינים אחרים ללוכטה, שיהיה מותש ביומה האחרון של האליפות. לאזלו צ'ה ההונגרי עדיין רחוק מלהיגמר, בן ארצו דויד וראשטו משתפר משנה לשנה, וטיאגו פריירה הברזילאי תמיד נמצא שם כדי לזהות חולשות של אחרים ולהסתער על הצמרת.

אנחנו יכולים רק לקוות שגם גל נבו ייקח חלק בגמר המופלא שצפוי להיות במשחה הזה, בדיוק כמו לפני שנתיים ברומא אז סיים הישראלי במקום השישי ורשם את ההישג הטוב ביותר של השחייה הישראלית באליפויות העולם.

שנחאי 2011: אליפות העולם בשחייה יוצאת לדרך
שחייה בוואלה! ספורט

יאנג סון שחיין סיני. GettyImages
רוצה לסיים את האליפות עם שבירת שיא העולם העתיק ביותר. יאנג סון/GettyImages

ראשון (31/7), 14:45, גמר 1,500 מטר גברים

חוזרים לסיני יאנג סון. הזכרנו את סיכוייו לנצח ב-400 חופשי, אבל במרחק האולימפי הארוך ביותר הוא מחזיק בסיכויים טובים לא רק לנצח, אלא גם לשבור את שיא העולם.

במשחקי אסיה הוא הדהים את פארק טאה הוואן לא רק בזכות ניצחונו ב-1,500 חופשי, אלא בעיקר בזכות התוצאה. בשנה שעוד נראית רחוקה מהאולימפיאדה, העובדה שילד סיני קובע זמן של 14:35:43 דקות לא אמורה לרגש במיוחד. מצד שני, אם שנה לפני האולימפיאדה אנחנו מספרים לכם שאותו ילד סיני היה רחוק ב-87 מאיות משיאו העולמי של גרנט האקט וקבע למעשה את התוצאה מספר 2 בכל הזמנים? יותר מזה, שיאו העולמי של האקט הוא היחיד בלוח השיאים לגברים שנקבע לפני עידן החליפות, הוא מחזיק מעמד עוד מ-2001 ומדובר בשיא העתיק ביותר. המטרה העיקרית של יאנג סון באליפות הזאת היא לשבור שיא עולם. הוא רוצה להיות שיאנג ליו הבא? אם ינצח את דרום קוריאה בדרבי שיפתח את האליפות וישבור שיא עולם בסיומה, כל זה על אדמת שנחאי, הוא בהחלט יתקרב לתואר הזה כבר בקיץ הנוכחי.

גל נבו: "המטרה היא לפחות גמר אחד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully