וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגזור ולהקפיא

9.2.2010 / 11:39

הבדלי השעות בין ישראל לונקובר יקשו על המעקב אחרי אולימפיאדת החורף השנה, לכן דני בורשבסקי בחר את 10 האירועים שאסור להחמיץ

יום שבת (13/2, 21:45) – סקי אלפיני דאונהיל גברים

אין כמו הקטגורייה המסוכנת והמהירה ביותר בסקי האלפיני כדי לפתוח איתה את האולימפיאדה, מה גם שתחרות הדאונהיל לגברים תתקיים בשעה נוחה מאוד לצפייה בישראל. אם לא ידעתם, בדאונהיל מגיעים גולשי הסקי למהירויות של כ-130 קמ"ש, ומדובר גם במסלול הסקי הארוך ביותר. בתחרות לגברים צפוי לנו קרב מעניין וצמוד בין לא מעט גולשים. הפייבוריט לניצחון הוא אקסל לונד סבינדאל הנורבגי, שנחשב לגולש הסקי האלפיני הטוב ביותר בעולם כיום שמצטיין גם בקטגוריות המהירות. עם זאת, כשמדובר במדידה אחת בלבד (בניגוד לקטגוריות אחרות בסקי האלפיני בהן יש שני חלקים) – הכל יכול לקרות, כולל פסילות של הפייבוריטים. מי שחווה לא מעט פסילות לאורך הקריירה הוא בודי מילר האמריקאי, שפישל בגדול בטורינו 2006 וינסה להצדיק את המוניטין שלו באולימפיאדה שתהיה אולי האחרונה שלו. את ה"אלפיניסטים" האמיתיים אמור לייצג בכבוד דידייה קוש השוויצרי, שבלט במיוחד בקטגוריה הזאת השנה, כאשר הקהל המקומי יריע בעיקר למנואל אוסבורן פראדי הקנדי.

בודי מילר גולש סקי אלפיני אמריקאי. GettyImages
יחזיר את הכבוד האבוד? בודי מילר/GettyImages

יום ראשון (14/2, 5:15) – שורט טרק, גמר 1,500 מטרים

תחרויות הריצה על הקרח מתחלקות למסלולים ארוכים וקצרים, כאשר האחרונים נחשבים בדרך כלל למשוגעים יותר ומספקים לא מעט דרמות. מעבר לעובדה שכל כך הרבה מחליקים נופלים, כמו שקרה בטורינו 2006 כשארבעת המובילים התרסקו והחמישי ניצח, יש גם לא מעט גיבורים בספורט הזה. אחד מהם הוא אפולו אונו האמריקאי, שזקוק למדליית זהב אחת בלבד כדי להפוך לספורטאי החורף האמריקאי הטוב בכל הזמנים.

חוץ מההישג הזה יש לו כמעט הכל, וזה כולל חמש מדליות זהב אולימפיות, מעמד של סלב-על בארצות הברית הגדולה, ואפילו ניצחון בגרסה האמריקאית של "רוקדים עם כוכבים". בארבע השנים האחרונות הוא חלם רק על דבר אחד נוסף וזה ניצחון במירוץ ל-1,500 מטרים, שיפתח את גמרי השורט-טראק. אבל צריך לזכור שמולו יתייצבו יריבים קשוחים במיוחד מדרום קוריאה וסין, שמצטיינות בענף הספורט הזה. יהיה צמוד ביותר, טקטי בטירוף, ובעיקר חלק.

אפולו אונו מחליק שורט טראק אמריקאי. GettyImages
השיג כמעט הכל, וכעת הוא רוצה להפוך לספורטאי החורף האמריקאי הגדול בכל הזמנים. אפולו אונו/GettyImages

חמישי (18/2, 5:15) – סנואובורד האף פייפ גברים

הנה הוכחה לכך שמשחקי החורף האולימפיים פונים גם לקהל הצעיר שאוהב ענפי ספורט יותר משוגעים. בדיוק בשביל זה הוכנסו לתכנית האולימפית תחרויות הסנואובורד, ואחת מהם היא קטגוריית ה"האפ-פייפ". מדובר למעשה בביצועים על רמפה מושלגת, בדומה לתחרויות הסקייטבורד שאתם מכירים מהספורט האקסטרימי.

המטרה היא כמובן לבצע את התרגילים הוירטואוזיים ביותר, ולהיות כמה שיותר קרובים לשלמות. מי שעשה את זה בצורה מושלמת בטורינו 2006 היה שון וויט האמריקאי, המכונה "העגבניה המעופפת" בגלל שערו הג'ינג'י המנופח. וויט שולח ביד רמה בתחרויות ה"האפ-פייפ" הן בזירה האולימפית והן במשחקי האקסטרים בשנים האחרונות. כדי שלא יהיה משעמם, הוא פיתח לקראת המשחקים תרגיל חדש בשם "דאבל מקטוויסט 12", וזו סיבה מספיק טובה לקום מוקדם מאוד ביום הזה.

שון וויט גולש סנואובורד אמריקאי. GettyImages
מביא תרגילים חדשים לכל תחרות גדולה. שון וויט/GettyImages

שבת (20/2, 22:30) – קפיצות סקי גבעה גדולה גמר גברים

לא קיימת אולימפיאדת חורף מושלמת בלי תחרות דרמטית בקפיצות הסקי, ואנחנו האחרונים שנזניח את הענף הנפלא הזה. וזה לא רק היופי שבו, אלא המתח שמרגישים באוויר הגולשים שעומדים לחתוך אותו בגבהים מטורפים. בעיקרון, יש כיום קופץ סקי אחד בשם גרגור שלירנזאוור, אוסטרי בן 20, שמתעלה על כולם בסבב גביע העולם היוקרתי. עם זאת, כאן לא מדובר בגביע העולם והרוחות יכולות לשלוח את מדליית הזהב ללא מעט מתחרים אחרים, כמו למשל סימון אמאן השוויצרי, שזכה בדאבל היסטורי בסולט לייק סיטי 2002. התחרות הזאת היא למעשה קטגוריית היחידים השניה מבין שניים, כאשר כאן מדובר בגבעה הגדולה יותר, שנקודת חישוב המרחק ממנה מתחילה ב-120 מטרים. הניקוד של כל קופץ מורכב ממרחק הקפיצה שלו (לכמה מטרים הוא הגיע מעל 120) ומניקוד השופטים לאיכות הקפיצה.

גרגור שלירנזאוור קופץ סקי אוסטרי. GettyImages
שולט ביד רמה בענף הזה, אבל במשחקים האולימפיים הכל יכול לקרות. גרגור שלירנזאוור/GettyImages

ראשון (21/2, 20:45) – ביאתלון גברים זינוק המוני

בראש ובראשונה, מדובר בקטגוריה המרתקת ביותר מבין חמש שקיימות בתחרויות הביאתלון. בניגוד לשאר הקטגוריות, כאן מזנקים כל הגולשים ביחד, כאשר רק 30 המצטיינים מהקטגוריות האחרות מורשים להשתתף, מה שמבטיח שרק התותחים נמצאים בשטח. הם יתחרו למרחק של 15 קילומטרים, עם ארבע עצירות לירי באמצע (פעמיים בשכיבה ופעמיים בעמידה). על כל החטאה צריכים לבצע הקפת עונש של 150 מטרים, מה שמבטיח לא מעט תהפוכות עד לרגע האחרון בתחרות.

בכלל, הביאתלון יביא לנו השנה את מי שנחשב בעיני רבים לספורטאי החורף הטוב ביותר בכל הזמנים, אולה איינאר ביורנדאלן הנורבגי. אחרי שזכה במדליות הזהב בכל קטגוריות היחידים בסולט לייק סיטי 2002, ביורנדאלן איכזב כשסיים את טורינו 2006 עם שתי מדליות מכסף ואחת מארד בלבד. עם זאת, הוא הוכיח בשנים לאחר מכן שזו הייתה מעידה חד פעמית, שכן הוא זכה מאז בשש מדליות זהב באליפויות העולם וניצח פעמיים את סבב גביע העולם. הפעם מדובר באולימפיאדה האחרונה שלו, ובסיום העונה הנוכחית הוא מתכוון לפרוש.

גולשי סקי בתחרות ביאתלון. GettyImages
כש-30 מתחרים יוצאים לדרך בו זמנית, הביאתלון הרבה יותר מעניין/GettyImages

שני (22/2, 23:00) – סקי קרוס קאנטרי ספרינט לגברים ולנשים

תחרויות הקרוס קאנטרי (גלישת סקי למרחק) מתחלקות לשש קטגוריות לגברים ולנשים, ויש אפילו מרתונים של גלישה ל-50 קילומטרים. אנחנו לא רוצים להרדים אף אחד, ובדיוק בגלל זה אנחנו ממליצים על תחרויות הספרינט. מדובר בזינוק של שישה גולשים או גולשות, כאשר המרחקים הם 1.4 קילומטרים בלבד לגברים ו-1.2 קילומטרים לנשים. זה אומר שבתחרות מהסוג הזה, הגולשים נותננים מקסימום מאמץ לאורך כל הדרך, ובדרך כלל במעמד הגמר, הם צמודים מאוד אחד לשני. אתם לא ממש צריכים להכיר את המתחרים, אבל מה שיפה כאן הוא שאתם גם לא צריכים להכיר שום חוקים. מדובר פשוט בתחרות מהירות קלאסית וקצרה, שבדרך כלל מספקת כמה מהדרמות הגדולות ביותר של המשחקים.

גולשים מתחרים בסקי קרוס קאנטרי ספרינט. GettyImages
מה שבטוח, יהיה צמוד. סקי קרוס קאנטרי/GettyImages

בין שני לשלישי (23/2, 02:45) – ריקוד על הקרח, ריקוד חופשי

לא קל לקום באמצע הלילה בשביל ענפי ספורט שלא כל כך פופולאריים אצלנו, אבל הפטריוטים שבינינו לא ירצו להחמיץ את הופעת הצמד הישראלי הבכיר באולימפיאדת החורף, מחליקי הקרח אלכסנדרה ורומן זרצקי. מדובר בשני שליש מתוך המשלחת הישראלית לונקובר 2010, כאשר במקרה הזה מדברים על התברגות בעשירייה הראשונה בהחלקה אומנותית (ריקוד על הקרח), הישג שיהיה מכובד מאוד לכל הדעות. תחרות הריקוד על הקרח מתחלקת לשלושה חלקים: ריקוד חובה, ריקוד מקורי וריקוד חופשי. כאן מדובר בחלק האחרון, שיקבע את המיקום של הצמד הישראלי ואת המיקומים על הפודיום בכלל. בריקוד הזה, האחים זרצקי רוקדים לצלילי המוסיקה מהסרט "רשימת שינדלר", וממשיכים במסורת של מחליקי הקרח הישראלים להנצחת ההיסטוריה והתרבות היהודית.

האחים אלכסנדרה ורומן זרצקי בתחרות החלקה אומנותית. רויטרס
ההיסטוריה של העם היהודי, על הקרח. אלכסנדרה ורומן זרצקי/רויטרס

חמישי (25/2, 5:30) – סקי פריסטייל, אריאלים לנשים

מסתבר שלספורט החורף האקסטרימי יש מסורת, ולא היו צריכים לחכות עד לכניסתו של הסנואובורד בשביל קצת וירטואוזיות. כאן תראו סלטות וברגים גם על מגלשי הסקי, כשמדובר בתחרות האריאלס (קפיצות באוויר לנשים). אם אתם ילדי שנות ה-80 ואהבתם לשחק באולימפיאדת החורף במחשב הקומודור שלכם, אתם בודאי מכירים את הענף הזה כ"קפיצות נקניקיה".

אם אתם צעירים יותר, מדובר פשוט בגבעה שהגולשים (שמשתמשים רק במגלשיים לרגליים) מגיעים אליה במהירות אחרי ירידה, גולשים לפסגה שלה ומתנתקים לאוויר כדי לבצע תרגילים וירטואוזיים ולנחות לאחר מכן בשלום על הרגליים. התחרות מורכבת למעשה משתי קפיצות, כאשר המנצחים הם אלו בעלי השקלול המוצלח ביותר. בטורינו 2006 נרשמה הפתעה גדולה כשאליסה קמפלין האוסטרלית הפסידה לאוולין לאו השוויצרית, אבל נראה כי השנה השליטה בתחרות הזאת תהיה דווקא של הגולשות הסיניות, שאימצו לעצמן באהבה רבה את הענף היפהפה הזה, שנראה כמו הגרסה החורפית לקפיצה למים.

אוולין לאו גולשת סקי פריסטייל. GettyImages
כמו לעוף מלוע של תותח. האלופה האולימפית אוולין לאו/GettyImages

בין שבת לראשון (28/2, 00:15) - מזחלות לרביעייה גברים

מדובר ללא ספק באחת התחרויות המרתקות ביותר שיש לספורט החורף להציע. למעשה ישנם שלושה סוגים של מזחלות: לוג' (על הגב), סקלטון (על הבטן) ומזחלות רגילות (בישיבה) לזוג או לרביעייה. המזחלות לרביעייה תמיד יצרו דרמות גדולות, מאחר והתחרות מורכבת למעשה מארבע מדידות, כך שיש מקום ללא מעט תהפוכות. במקרה הזה מדובר בחלק הרביעי והאחרון של התחרות, שיקבע עם הרביעייה הגרמנית בראשות אנדרה לאנגה האגדי תנצח, או שמא תהיה במסלול המזחלות הפתעה גדולה. אגב, זה אחד המקומות שבהם תראו יותר תאונות במשחקי החורף, וגם לא מעט רגעים מרגשים כמו הרביעייה מג'מייקה נטולת השלג והקרח שפיתחה מסורת מזחלות כבר משנות השמונים.

רביעיית המזחלות הגרמנית לאולימפיאדת החורף ונקובר. GettyImages
פייבוריטים לזכייה. רביעיית המזחלות הגרמנית/GettyImages

ראשון (28/2, 22:15) - גמר הוקי קרח גברים

אם אתם מחפשים להרגיש את היתרונות של האווירה הביתית באולימפיאדת החורף, אל תפסחו על טורניר ההוקי קרח, שמשחק הגמר שלו יינעל את המשחקים. אם יהיה קצת מזל, בשביל העניין, נבחרת קנדה תהיה אחת הנציגות בקרב על התואר, מה שמבטיח אווירה מחשמלת בונקובר. בקנדה מדובר בענף הספורט הלאומי, והנבחרת הקנדית עם ווין גרצקי זכתה במדליית הזהב האולימפית בסולט לייק סיטי 2002. עם זאת, במשחקי טורינו היא פישלה בגדול וסיימה שביעית בלבד, כאשר שבדיה זכתה במדליית הזהב. אגב, גם השכנים האמריקאים פישלו בטורינו 2006 ומעוניינים לתקן במגרש הקרוב לביתם. בכל מקרה, רוב הנבחרות שיגיעו לגמר יספקו קרב אדיר ומותח במשחק שאמנם כל כך רחוק מאיתנו, אבל לשם שינוי אנחנו יכולים להזדהות עם החוקים שלו.

סידני קרוסבי שחקן נבחרת קנדה בהוקי קרח. GettyImages
חסר להם שהם לא יעלו למשחק הגמר. סידני קרוסבי מנבחרת קנדה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully