וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהיר ועצבני

זו לא רק האמונה שלו שאפשר לנצח את בולט, זה לא רק קרב סגנונות הריצה או החשבון הפתוח מהעבר. טייסון גיי הולך לסדר לכם באליפות העולם באתלטיקה את אחד הקרבות הגדולים ביותר בתולדות הספורט

בהרבה מקרים דווקא האנשים המאמינים הם אלה שסובלים מחוסר מזל. קשה להגיד על טייסון גיי, שפוקד את הכנסייה בכל יום ראשון, שהוא כזה. אחרי הכל, מדובר באיש שזכה בטרבל של ריצות הספרינט באליפות העולם האחרונה. אבל בכל מה שקשור ליריבות שלו עם האיש המהיר בעולם, יוסאין בולט, הוא סובל מחוסר מזל – ככה לפחות הוא מאמין.

הפנטזיה שהתגשמה בקיץ 2007 באוסקה נקטעה מהר מאוד, ליתר דיוק במאי 2008, כשבולט שבר בפעם הראשונה את שיא העולם בריצה ל-100 מטר. ברגע אחד כבר הפסיקו לדבר על היריבות בין טייסון גיי לאסאפה פאוול, והתעסקו רק בכמה מהר בולט יכול לרוץ, ובעיקר שאלו מה הסוד הגדול שלו. בולט הוכיח שהוא יכול לרוץ הרבה יותר מהר, הסוד אם קיים נשמר היטב, וטייסון גיי - שבכלל הגיע פצוע למשחקים האולימפיים ולא הצליח לעלות לגמר – נשכח לגמרי.

עד לפני כמה חודשים אף אחד לא חשב שגיי יוכל לחזור ולהוות יריב ראוי לבולט, כלומר שיגיע לאליפות העולם בברלין (שידורים ישירים בערוץ 1) עם סיכויים ריאליים להגן על התואר שלו. מעטים מאמינים בזה גם היום, אבל העובדות הן שגיי הוא זה שמחזיק בתוצאות השנה בריצות ל-100 ו-200 מטרים. כעת, גיי המאמין מתפלל רק לדבר אחד – הוא לא חושב על תואר אלוף העולם. הוא רק מבקש, פעם אחת בחיים, להתחרות נגד בולט כשהוא במיטבו, ואולי מכאן תגיע הסנסציה הגדולה של קיץ 2009.

מיהו הספרינטר המושלם?

ועכשיו נשאלת השאלה הגדולה: איך לעזאזל אפשר לנצח את יוסאין בולט? גיי מאמין שהכל עניין של מומנטום. הוא אמנם מחזיק בשיא אישי של 9:77 שניות "בלבד" לעומת ה-9:69 שניות של יוסאין בולט, אבל השיא הזה נקבע השנה. את הזמן הזה הוא השיג בגולדן ליג רומא, בריצת סולו כשהוא משאיר עשן לאסאפה פאוול, שיאן העולם הקודם ויריבו הגדול באוסקה 2007.

מה היה קורה אם גיי היה מתחרה נגד מישהו שבאמת יכול לספק לו תחרות? כבר מזמן הוא הצהיר שהוא יכול לרדת מ-9:70 שניות ואולי אפילו יותר מזה, הוא רק מחכה להזדמנות. כמו גיי, גם בולט לא "נהנה" מתחרות ראויה השנה וזו כנראה הסיבה שתוצאת השנה בעולם לא שייכת לו. ואולי בולט יוכיח לנו שהוא בכל זאת אנושי ולא יצליח לקבוע שיא עולם בברלין? באופן תיאורטי, לפי היכולת של גיי, הוא בהחלט יכול לשבור את שיאו הנוכחי של בולט ומי יודע? אולי זה יספיק לו הפעם. רק שיגיע בריא לברלין, כי נכון לכתיבת שורות אלה הוא סובל מפציעה קלה במפשעה. לטענתו, לא משהו שאמור להשפיע על ביצועיו בברלין.

בכל מקרה, אם באמת נקבל גמר ראוי בין בולט לגיי בשיא הכושר - נזכה כנראה לריצה שתוכיח לנו מהו מבנה הגוף המושלם לאיש המהיר ביותר בעולם, ומהו סגנון הריצה הנכון למי שרוצה להיות כזה. בולט ארוך הרגליים מתנשא לגובה של 1.93 מטר, מה שלעולם לא יהפוך אותו למזנק טוב. הוא מתיישר מהר ומאבד עוד כמה מאיות, ורק אז מפעיל את צעדי האיילה הענקיים שלו כדי לסגור פערים ולנצח.

גיי מתנשא לגובה של 1.80 מטר, ומייצג את הספרינטר הקלאסי, כמעט כמו כל שיאני העולם הקודמים פרט לפאוול וקרל לואיס. הוא מנופח בחלק גופו העליון, מזנק כמו קליע, ותופס מהירות תוך כדי ההתיישרות. סגנון הריצה שלו, שהוגדר מן הסתם כיעיל ביותר בעבר, מורכב מצעדים קטנים ומהירים, זרועות ישרות, ותנועת ידיים מבוקרת. הביצועים של בולט לימדו אותנו שיש בריצת הספרינט ל-100 מרכיבים פיזיים הרבה יותר חשובים מטכניקת הזינוק וההאצה. גיי ינסה להוכיח שעם כל הכבוד לצעדים הענקיים של בולט, הזינוק שלו הוא זה שיעשה את העבודה וההבדל.

"טייסון גיי הולך להדהים את העולם"

טייסון גיי ידוע כאתלט ששומר על פרופיל נמוך, והתנהגותו של יוסאין בולט מבליטה את זה על אחת כמה וכמה. זו אחת הסיבות שבונים על הקרב ביניהם כאחד הגדולים בכל הזמנים, אולי הגדול ביותר מאז קרל לואיס נגד בן ג'ונסון. אומרים שזה סוג של "החיה נגד יפה הנפש". כלפי חוץ, יוסאין בולט ממש לא מתרגש מגיי, ובכל הזדמנות הוא מזכיר שהוא האיש המהיר בעולם. גיי, לעומתו, נותן מן הסתם כבוד ליריב הגדול שלו, אבל בכל התבטאות שלו אפשר לפרש מידה של ציניות.

"הוא מפלצת, הוא חיה, הוא עושה דברים שאף אחד לא יכול לעשות", אמר גיי לאחרונה. מצד אחד, אפשר להתייחס לזה כפרגון. מצד שני, הוא כאילו מנסה לרמוז למשהו. "זה נחמד שיש מישהו שיודע לרקוד, לבדר וגם לרוץ מהר", ממשיך גיי, "כנראה שאני משעמם את הקהל, והוא יודע לבדר אותו. זה חשוב לספורט שלנו" – שוב, סוג של מחמאה שיכולה להיות גם הערה צינית על שגעון הגדלות שחטף הג'מייקני בקיץ 2008.

בכל מקרה, אחרי כל כך הרבה ראיונות, גיי נאלץ לספק את הסחורה לעיתונאים כשהתבקש לתת את הכותרת שלו ליום של ריצת גמר ה-100 ב-16 לאוגוסט בשעה 22:35 שעון ישראל. "טייסון גיי הולך להדהים את העולם", אמר והפתיע. "אני מרגיש טוב, אני מאמין בלב שלם שאני יכול לרוץ מהר יותר. כל עוד אני אוכל להתאמן לפני כמו שצריך, הכל יהיה בסדר. כיום אני מרגיש אנדרדוג, אבל עדיין עם יכולת לנצח", הוסיף גיי.

"גיי פשוט רץ את ה-200 טוב יותר"

הריצה ל-100 מטרים היא האירוע החשוב והיוקרתי ביותר באליפות העולם באתלטיקה – ככה זה. זו גם הסיבה שטייסון גיי כל כך מתעקש עליה, למרות שהוא נחשב לאצן מוכשר יותר במרחק הכפול. "רק הריצה הזאת קובעת מי האיש המהיר בעולם", הסביר אלוף העולם.

לא מעט פרשנים התעסקו בתקופה האחרונה בשאלה האם בולט יכול להפסיד. רובם קבעו שהסיכויים נמוכים, אבל נמוכים פחות בריצת ה-200. מסבירים את זה בכך שהטכניקה של גיי הופכת אותו לרץ הקשת הטוב ביותר בעולם כיום. אחרי הכל, צריך לזכור שבאליפות העולם האחרונה, יוסאין בולט היה זה שאיים על התואר של גיי בריצה הזאת והפסיד לו, עוד לפני שהפך לכל כך מפורסם.

"אני לא יודע איזו ריצה אהובה עליי יותר. ברור לי שאנשים קובעים שאני רץ 200 יותר טוב", אמר גיי. בולט, שגם הוא במקור רץ קלאסי של 200 מטרים, הוסיף: "בריצת ה-200 יהיה לי קשה מאוד נגדו". מצד שני, זה נראה כמו לוחמה פסיכולוגית, ולשני הצדדים די ברור איפה גיי יכול להפתיע.

כשאמריקאי רץ השנה ל-19:57 שניות ב-200, קצה גבול היכולת שלו נראה קרוב יותר לתוצאה הזאת מאשר לשיאו העולמי של בולט. הוא יכול לזנק הרבה יותר טוב ולהיות במצב מצויין בקשת, אבל לבולט יהיה מספיק זמן כדי לנצל את צעדיו הגדולים בדרך לזמן מטורף, במיוחד כשהוא יראה שהוא בפיגור. מצד שני, כמו שהוזכר כאן, זינוק מושלם של גיי בחצי המרחק בדרך לריצת חייו, יכול באמת להרעיד את האצטדיון האולימפי בברלין. "אני אזדקק לליטושים קטנים בטכניקה שלי והכל יהיה בסדר", אמר גיי שמאומן על ידי לאנס בראומן ואתלט העבר ואשף הזינוקים, ג'ון דראמונד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

והכי חשוב, שיישארו נקיים

נקודת זכות גדולה מאוד שאפשר לזקוף לזכותו של טייסון גיי היא השתתפותו ב"פרוייקט האמונה" של הרשות האמריקאית למניעת סמים בספורט. אחרי שמריון ג'ונס שברה את לבם, האמריקאים מתקשים להאמין לאתלטים ופוחדים מחגיגות שווא, שיהפכו לטרגדיות לאומיות. במסגרת הפרוייקט, גיי ואתלטים נוספים עוברים בדיקות סמים באופן קבוע לאורך כל השנה, כל זה בנוסף לבדיקות השגרתיות בתחרויות ובדיקות הפתע.

שערוריית מעבדות "באלקו" הזיקה מאוד לספרינטרים האמריקאים בשנים האחרונות, אבל אלו ש"מוכתמים" ערב אליפות העולם בברלין הם דווקא הג'מייקנים. אמנם לא מדובר בשמות כמו בולט או פאוול, אבל חמישה מהם נכשלו החודש בבדיקת סמים ויצטרכו לספק בקרוב הסברים. בין החמישה, הכשרון הצעיר יוהאן בלייק ואלופת משחקי חבר העמים, שרי אן ברוקס. מדובר אמנם ב"חומרים קלים" שנמצאו בגופם, אבל עצם העניין שכל זה קרה בזמן שהנבחרת הג'מייקנית שוהה כולה יחד מעורר תמיהה.

בכל מקרה, הפרשה הזאת עלולה להזיק לרביעיית השליחים הג'מייקנית, שבבייג'ינג קבעה שיא עולם לא פחות מדהים משני שיאיו האישיים של בולט. אז אם לא השתכנעתם שגיי יוכל להפתיע בריצות האישיות, אולי מכאן תגיע הישועה של האמריקאים הפגועים ובכל זאת יירשם ניצחון אחד של האמריקאי על התופעה ששמה בולט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully