וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלע האדום: הבלוג של יוסיפוביץ על קאנלו אלבארס

"קאנלו" אלבארס, ג'ינג'י שתמיד היה צעד אחד לפני הזמן, הפך למתאגרף בגיל 11, למקצוען בגיל 15 ולאבא בגיל 16. בשבת (ספ'1) המקסיקני ייכנס לזירה עם פלויד מייוות'ר, הלוחם הטוב בעולם, ומישהו ירשום הפסד ראשון בקריירה. הבלוג של יוסיפוביץ על הקרב שינפץ את ההיסטוריה

סול קאנלו אלבארז, מתאגרף מקסי. AP
סול קאנלו אלבארז, מתאגרף מקסי/AP

"אם אתה נמצא בשדה מלא פרות וכולן שחורות חוץ מאחת אדומה, אתה מסתכל על האדומה. ואם במקרה האדומה הזו נותנת לך את החלב הכי טוב, אתה יודע שיש לך משהו מיוחד, ואתה אומר 'וואו'" (לוס אנג'לס טיימס, 2012)

ואוו.


***

כשהיה בן 16, סאול "קאנלו" אלבארס נכנס לזירה מול ענק מקועקע בן קרוב ל-30. המאמן של הילד, צ'פו ריינוסו, הזהיר. "אני מודאג", לחש למקסיקני הכי אדום שראיתם, "אם אראה שזה נהיה מסוכן, אני קופץ לזירה ועוצר את הקרב". הפעמון צלצל, ואלבארס חיבר מהר בין הענק המקועקע ובין הרצפה. "תראה", לחש לצ'פו, "הנה הדאגה המזוינת שלך".

בשבת הקרובה, קאנלו - שתמיד היה חמישים צעדים לפני הזמן - ייכנס לזירה עם פלויד "מאני" מייוות'ר. אגדה בחייו, המתאגרף הכי טוב בעולם ואחד האתלטים המדהימים בכל הזמנים; בלתי מנוצח (0-44), בלתי פגיע. אבל גם קאנלו (0-42, תיקו אחד) בלתי מנוצח, ובגיל 23 יש לו הזדמנות להדהים את הענף. אחרי הכול, ב-14 בספטמבר יתקיים "קרב העשור". קרב שישבור שיאי צפייה (מעל 2.5 מיליון הזמנות פיי פר ויו), קרב שישבור שיאי אולם (כל הכרטיסים ל-MGM גרנד בווגאס נמכרו בפחות מ-24 שעות וב-20 מיליון דולר), קרב שישבור שיאי הכנסה (מייוות'ר ירוויח 41.5 מיליון דולר מובטחים, קאנלו ישלשל 12.5). ויותר מכול, קרב שישבור את ה-0 בטור ההפסדים של אחד המתאגרפים.

בשבת, גבירותיי ורבותיי, גוג ומגוג על אליפות העולם במשקל 68 קילוגרם. ובאחת הפינות יעמוד לו ג'ינג'י.

פלויד מייוות'ר, מתאגרף אמריקאי, מול קאנלו אלבארז, מתאגרף מקסיקני. GettyImages
"החיים שלי תמיד זעזעו את כולם, ועכשיו אדהים את העולם שוב". קאנלו לקראת מייוות'ר/GettyImages

בחואנקטלאן, 9,000 תושבים ליד גוודלחארה, גדלה משפחת אלבארס לתוך הזירה. שבעה בנים ובת, כל הבנים הפכו למתאגרפים מקצועיים. ב-2008, בערב בלתי נשכח, כל השבעה התאגרפו באותו אירוע. התוצאה היתה 3:4 לטובת האלבארסים.

כשהיה זאטוט, אם פעם היה כזה, סאול אלבארס היה מסתובב ברחובות וכולם היו צוחקים על הג'ינג'י. חיוור, מנומש, שיער כתום כמו גזר. כל כינוי שתרצו נזרק עליו. את בית הספר הוא לא סבל אז הוא פרש מחיי הלימודים ועבד עם אביו בחנות הגלידה. כשחזר פעם אחת לביתו, לאחר עוד הקנטה, האח הגדול ריגוברטו שאל: "תגיד, אין לך ידיים?"

אז אלבארס החל להשתמש בידיים. וריגוברטו התלהב מהשנייה הראשונה. הוא הלביש לילד כפפות, וסאול אמר בעיניים גדולות: "אני רוצה להיות כמוך". "לא", פסל הבכור, "אתה תהיה טוב יותר".

בגיל 11 קאנלו החל להתאגרף, ושבר כל אף שנקלע בדרכו. בגיל 14 היה אלוף הנוער של מקסיקו. בגיל 15 הפך למקצוען. בגיל 16 הפך לאבא. קצת לאחר מכן הפך לאלוף עולם. בגיל 23, בהזדמנות חייו מול מייוות'ר, הוא יכול לנער את כל מה שהכרנו.

כשצ'פו ריינוסו, ובנו אדי, צפו לראשונה באלבארס – ילד בן 13 – הם מיד לקחו אותו תחת חסותם. "הוא היה שור כבר בגיל 13", אמר אדי ל-ESPN. "הוא למד הכול מהר. זה כמו לראות את מסי משחק כדורגל. הוא גורם להכול להיראות קל. זה מה שעושה את מסי למסי, וזה מה שעושה את קאנלו לקאנלו". קאנלו זה קינמון בספרדית, ומשפחת ריינוסו היא זו שהמציאה את השם. וכאחד שסבל כל כך הרבה מכיוון הצבע שלו, כשהכינוי בא מצ'פו, הוא קיבל אותו בכבוד. "צחקו עליי בגיל צעיר", נזכר אלבארס. "הייתי רב עם אנשים ברחובות בגלל זה. אבל זה עזר להתפתחות שלי. כנראה שאני נראה כך מסיבה כלשהי. נולדתי ככה. זה מאלוהים. אני לא יכול לפקפק בזה וזה עזר לי בקריירה. אני אוהב את הכינוי עכשיו".

קאנלו זה הכינוי שתפס, אבל הוא לא הכינוי היחיד. האודי דודי, קרט טופ, צ'אקי, דניס דה מניס. מייוות'ר החל לקרוא לו "בלייק גריפין של האגרוף". אין מה לעשות, הצבע שולט והצבע מדבר. פאבלו ס. טורה כתב ב-ESPN: "עלייתו המטאורית של אלבארס אובחנה בגלל דבר אחד: פיגמנטים. במדינה שנשלטה במשך מאות על ידי אירופאים, יש עדיין העדפה בולטת לבעלי עור בהיר. בעוד שכל המתאגרפים המקומיים לא דומים לו בכלל, הסלבריטיס, אלה שעל המסך ובשערי המגזינים, נראים כמוהו. ולראות מתאגרף חיוור בזירה ואז לשמוע אותו מדבר בעגה של הרחוב - זה דבר שיוצר ניגוד מהמם".

לא צריך להסביר כמה מייוות'ר גדול. הוא האתלט הרווחי בעולם בכל שנה שהוא רוצה, הוא הפך לאמרגן בעצמו ואת הכסף כבר אי אפשר לספור במדרגות ולא במעלית. אבל גם קאנלו גדול. כמה גדול קאנלו במקסיקו? באוגוסט 2012 זכתה המדינה בזהב אולימפי בכדורגל, עם 1:2 בגמר על ברזיל. נתון מרשים של 19 אחוז רייטינג נספר שם. אבל לא מרשים מספיק. כי במאי 2012, כשאלבארס שמר על אליפות העולם מול שיין מוסלי, בווגאס, הרייטינג התפוצץ על 26 אחוז.

בקרב האחרון של קאנלו, באפריל מול אוסטין טראוט, יותר מ-40 אלף גדשו את האלאמו דום בסן אנטוניו. זה היה מחשמל ויותר מזה. זמן קצר לאחר מכן, הגיע הטלפון שסגר עניין. כי יש אליפויות עולם, ויש קרב מול מייוות'ר. אליפות עולם נזכרת לכל החיים, קרב מול מייוות'ר משנה אותם. "אני מוכן", הוא אמר. "תמיד הייתי. החיים שלי תמיד זעזעו את כולם, ועכשיו אדהים את העולם שוב".

ההבדלים בין מייוות'ר לאלבארס עצומים. זה לא רק המראה והלאום וקורות החיים – אמנם שניהם ניצחו במספר כמעט זהה של קרבות, אך איכות המתאגרפים שבהם נלחם מייוות'ר מרשימה הרבה יותר – זו גם ההתנהלות. מייוות'ר הוא הכי ראוותן שתראו, יש לו אלפי זוגות נעליים וכמות כמעט זהה של מכוניות פרארי; קאנלו צנוע יותר. במקום לדהור בלמבורגיני הוא מעדיף לרכוב על סוס, וכמובן שבלי אוכף. מייוות'ר חוגג אחרי אימונים עם אלכוהול וחשפניות ויותר מכך; קאנלו, בין אימון לאימון, מרביץ משחק של פרו אבולושן.

סול קאנלו אלבארז, מתאגרף מקסיקני. AP
"זה כמו לראות את מסי משחק כדורגל. הוא גורם להכול להיראות קל. זה מה שעושה את מסי למסי, וזה מה שעושה את קאנלו לקאנלו"/AP

אבל זה לא רק צבע. זה גם סגנון. קאנלו מהיר, חזק, מפרק, שובר. הוא יגרום ליריב לדמם עוד לפני שהפעמון מצלצל. בניגוד לרבים, הוא לא נראה עצבני, הוא נראה שפוי ורגוע. והוא רק בן 23. "הוא שונה מהשאר", מחמיא צ'פו. "אף פעם לא ראיתי מתאגרף שלם כמוהו. הוא פשוט גאון בזירה". ואדי הוסיף: "יש לו יותר הגנה מהאחרים, הוא יודע להתחמק, יש לו עבודת רגליים. על כל אגרוף שהוא מתחמק ממנו, מתאגרפים אחרים חוטפים שלושה. ועל כל אגרוף שהם נותנים, הוא נותן שלושה". במחנה האימון לקראת הקרב מול מייוות'ר, כפי שנראה בספיישל ב-CBS, אלבארס נתקל בבעיה במציאת יריבי אימון. הסיבה: תוך כמה שעות קאנלו שבר צלעות לאחד ופירק כתף לאחר.

אל תתנו לכל המחמאות להטעות אתכם. בשבת קאנלו יפגוש את הכי טוב בעסק. אמנם בן 36, אבל נכון לעכשיו – עדיין הכי טוב. "שיספור 10 אלופי עולם שהוא ניצח", ירה פלויד באותה תוכנית. "אני ניצחתי 20". קאנלו נולד לגדולה, והשבוע סוף סוף יוכל להשיג אותה. "אני רוצה להיות גדול", אמר עוד ב-2011. "אני רוצה שכולם יזכרו אותי. כשהם יחשבו על אגרוף, אני רוצה שהם יחשבו על קאנלו, וכשהם יכתבו את ההיסטוריה, אני רוצה שהם יכתבו 'קאנלו' – באותיות גדולות ומודגשות".

ואמנם אלבארס תמיד היה יותר מהיר מהזמן, אבל כל מי שמחכה לקרב הזה יעיד – הזמן לא עובר. והשעון ימשיך לדפוק עוד ועוד, עד שסוף סוף יגיע הלילה שבין שבת לראשון (אמריקאים ישלמו 75 דולר לקרב הזה, ישראלים יוכלו לראות אותו בספורט1). ואז, כמו בקרבות הגדולים בהיסטוריה, הזמן ימשיך לעבור לאט, ואגרוף אחרי אגרוף, הלב ירעד. כי כל סיבוב במלחמה הזו יהיה בעל השלכות עצומות על ההיסטוריה של אחד הענפים העתיקים בתבל. אם מייוות'ר ינצח הוא יגדיר עצמו כנראה כאתלט הכי טוב בעולם כיום. אם קאנלו ינצח, את הרימצ' – אם יהיה כזה – יצטרכו לקיים בחלל. אם הג'ינג'י יחסל את המבוקש מספר 1, ענף האגרוף יטוס עשורים שלמים לאחור. ואיזה טוב זה יהיה.

פלויד מייוות'ר, מתאגרף אמריקאי, מול קאנלו אלבארז, מתאגרף מקסיקני. AP
"אני רוצה שכולם יזכרו אותי. כשהם יחשבו על אגרוף, אני רוצה שהם יחשבו על קאנלו, וכשהם יכתבו את ההיסטוריה, אני רוצה שהם יכתבו 'קאנלו' – באותיות גדולות ומודגשות". פעם. מייות'ר מול אלבארס/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully