וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריק שיבק רוצה לשנות את ההיסטוריה

24.8.2011 / 12:54

יש לו הישגים באירופה וישראל, אבל דווקא במולדת הוא לא קיבל את ההערכה כמאמן צמרת. האם ביורובאסקט התמונה תשתנה?

למשחק האחרון של אליפות אירופה 2009 הגיע צביקה שרף כשנבחרת ישראל כבר איבדה סיכוי להעפיל לשלב השני. התקשורת בארץ, מן הסתם, לא חיכתה יותר מדי, והחלה לדון במועמדים להחליף אותו. ככה זה באליפות באירופה: אף אחד לא ממש מצפה ממך, אבל כשחרב ההדחה על הצוואר היחס של הציבור משתנה. "אני לא חושב שזה יקרה לאריק שיבק", אומר שאול אייזנברג, אחד האנשים הכי חזקים באיגוד הכדורסל. "אני גם לא חושב שהוא יסיים את תפקידו בתום הקמפיין. המעמד שלו בתוך איגוד הכדורסל יציב. באיגוד, עם כל חילוקי הדעות שיש, יושבים אנשים נבונים שיודעים להבדיל בין העיקר לתפל".

מאמן נבחרת ישראל בכדורסל אריק שיבק. רויטרס
"המעמד שלו בתוך איגוד הכדורסל יציב. באיגוד, עם כל חילוקי הדעות שיש, יושבים אנשים נבונים שיודעים להבדיל בין העיקר לתפל". אריק שיבק/רויטרס

אלא שהמקרה של שיבק הוא שונה במקצת. מדובר במאמן שהוא קודם כל קונצנזוס - קצת מוזר למאמן שכבר לא עובד בישראל מאז אמצע עונת 2002/3, ושלא זכה מעולם להזדמנות הוגנת בקבוצה גדולה באמת, מלבד הפועל תל אביב אותה קיבל בליגה השנייה. שיבק הרוויח את המעמד שלו לא רק דרך הישגיו הנהדרים בהולנד ובלגיה (שישה תארים בשמונה שנים - גביע ושלוש אליפויות במדי אמסטרדם, ושני גביעי בלגיה, העונה עם מונס, ובעונת 2006/7 עם אנטוורפן), אלא גם דרך הגינותו ומוסר העבודה הגבוה שלו. בישראל, לעומת זאת, שיבק עדיין לא זכה להערכה שמאמן לאומי אמור לקבל. אליפות אירופה היא ההזדמנות שלו לשנות את החותמת ההיסטורית שלו, את המעמד שלו כמאמן בכיר, דרך העיניים שלנו, הישראלים. או שלא.

ארץ אוכלת מאמניה

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מתן נאור שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
"אני מאוד מחזיק ממנו. אחת הסיבות שחתמתי בהפועל תל אביב בקדנציה הראשונה זה אריק, אני מאוד אוהב אותו כבן אדם בנוף הכדורסל שלנו". מתן נאור/ברני ארדוב

הקריירה של אריק שיבק ברמת המועדונים בישראל מלווה בשני שיאים. הראשון היה עם הפועל אילת, אותה הוביל כמעט משום מקום עד למלחמה על כניסה לחצי גמר הפלייאוף בעונת 1992/3, ולאחר מכן שלוש עונות מצוינות ברעננה החל מעונת 1996/7, כשבשתי הראשונות הוא מסיים במקום השני בטבלה, ופעמיים לא מצליח להגיע לגמר הפלייאוף. גם רעננה וגם אילת הצליחו להגיע לשיא דווקא אחרי ששיבק עזב. באירופה העניינים כבר השתנו.

"בישראל מאוד קשה להצליח. אם אתה לא במכבי, אז רוב הסיכויים שתיכשל בסופו של דבר", טוען שחקנו של שיבק ברעננה, תומר שטיינהואר. "בירושלים, למשל, עברו סוללה של מאמנים מהבכירים ביותר ונכשלו. אני לא זוכר מאמנים שהצליחו בגדול בשנים האחרונות, אולי עודד קטש בגליל, דן שמיר באיזה עונה בירושלים, דורסמן בחולון. קשה להצליח בארץ עם כל הלחץ וקשה למצוא ג'וב טוב. יש פה שתיים וחצי קבוצות בסך הכל. בוא ניקח את אפי, למשל, הקריירה הכי ארוכה בארץ - כמה עונות הוא באמת הצליח? מאז שיצא ממכבי הוא מתקשה להצליח. קשה למדוד הצלחה בארץ כי רוב הסיכויים שלא תצליח, וגם מגוון התפקידים והשכר הוא די קטן".

גם מתן נאור, אותו אימן שיבק ברמת גן ובהפועל תל אביב, מדגיש את הפרספקטיבה הזו, לפיה היעדר התחרות בליגת הכדורסל פוגעת גם במאמנים שלנו: "לאריק יש הצלחה גדולה באירופה, אבל בישראל קשה מאוד להגדיר הצלחה. קשה למנות מאמנים שכן מצליחים בישראל. קשה לדעת למה הוא הצליח פחות בישראל, הוא יכול היה להצליח פה באותה מידה לדעתי. אני מאוד מחזיק ממנו. אחת הסיבות שחתמתי בהפועל תל אביב בקדנציה הראשונה זה אריק, אני מאוד אוהב אותו כבן אדם בנוף הכדורסל שלנו. מאוד נעים לעבוד איתו, הדברים תמיד נשארים בפרופורציות".

זה הוא או אנחנו?

תומר שטיינהאור שחקן נבחרת ישראל בכדורסל. ברני ארדוב
"היה לו סגל יוצא מן הכלל במכבי רעננה, קבוצה עם פול תומפסון, מארק בריסקר, תומר שטיינהאור, קורן אמישה, רותם ארליך וברק פלג, והוא פספס את הגמר בגלל שמולו עמדה אילת שלא הייתה פחות מוכשרת". שטיינהאור/ברני ארדוב

אלא שיש אנשים שרואים את הדברים אחרת, וסבורים ששיבק אחראי לא פחות לכך שהחותמת שלו בליגה הישראלית לא הייתה מספיק מרשימה עד כה. "הבעיה של אריק היא שאיכשהו במאני טיים, בלהביא את הקבוצה שלו לשיא ולגמרים בארץ, הוא תמיד נעצר בסוף", אומר בכיר בענף הכדורסל שביקש להישאר בעילום שם. "היה לו סגל יוצא מן הכלל במכבי רעננה, קבוצה עם פול תומפסון, מארק בריסקר, תומר שטיינהאור, קורן אמישה, רותם ארליך וברק פלג, והוא פספס את הגמר בגלל שמולו עמדה אילת שלא הייתה פחות מוכשרת. מדובר במאמן טוב, אבל איכשהו, כשמסתכלים על התוצאות שלו בארץ, אפשר לומר שהוא פספס פה בגדול".

היציאה של שיבק לחו"ל הגיעה דווקא אחרי שנראה היה שהוא מקבל את ההזדמנות הגדולה שלו. בעונת 2001/2 שיבק ירד לליגה השנייה כשקיבל את הפועל תל אביב, שבנתה באותה עונה אימפריה ברמה של הליגה הלאומית. אחרי עלייה חלקה, הגיעה פתיחת עונה מגומגמת למרות סגל מוכשר למדי, שכלל את כריס קינג, בילי קיז, דרור חג'ג', ניקולה בולאטוביץ', מתן נאור וישראל שיינפלד, ושיבק מצא את עצמו מחוץ למועדון במחזור ה-16. ארז אדלשטיין החליף אותו ורשם בעונה שלאחר מכן עונת שיא עם האדומים.

יו"ר האדומים דאז, שאול אייזנברג, מוסיף את המקרה הזה לשרשרת של עוולות שנעשו למאמן, ולא כהזדמנות שהוא לא ניצל. "הבאתי אותו להפועל תל אביב ועשינו עונה מדהימה בליגה הלאומית וגם שיחקנו בגביע הבלקני, ממש עונה משובחת", אומר אייזנברג. "בעונה לאחר מכן הגיעו לקבוצה רני כהנא כמנהל מקצועי ויועצו של צבי חפץ, הנציג של גוסינסקי. כל הזמן הוא חתר מאחורי אריק, לא איפשר לו לעבוד כמו שאריק יודע לעבוד, אני נלחמתי בחירוף נפש נגד זה, ואריק יודע את זה, ובסופו של דבר הם הצליחו לפטר את אריק מאחורי הגב שלי. בעקבות זה גם אני התפטרתי מהפועל. הוא הכשיר את הקרקע להצלחה של הפועל תל אביב שבאה אחר כך. הוא מקצועי, יסודי, אחד המאמנים הטובים שעבדו מתחתיי. אם היו נותנים לו לעבוד בשקט בהפועל תל אביב, הוא היה מגיע עם הקבוצה הכי רחוק שאפשר".

שאלה של הפקה

מאמן נבחרת ישראל אריק שיבק במהלך משחק אימון מול פולין בראשון לציון. קובי אליהו
"אין ספק שהצלחה באליפות אירופה תיתן לו הכרה גדולה, כי כל אנשי הכדורסל באירופה נמצאים שם, וכל הצלחה ברמה הזאת זה נותן קפיצה הלאה בקריירה". שיבק/קובי אליהו

לרשימת ההישגים של שיבק חובה להוסיף את מדלית הכסף עם נבחרת העתודה באליפות אירופה 2004. מבחינתו של מתן נאור, העובדה שמעולם לא נלקח ברצינות בחשבון לאימון מכבי תל אביב קשורה אך ורק לאופי שלו. "צריך לרצות לפתוח את הדלת של מכבי תל אביב, ואני יודע בוודאות שלאריק טוב בכל השנים שהוא מאמן בחו"ל", טוען נאור. "אריק הוא קודם כל בן אדם, יש לו את הפרופורציות שלו לדברים ואת ההסתכלות שלאו דווקא תואמת לשאר המאמנים שהתאמנתי אצלם. מבחינתי זה יפה. אני לא בטוח שזאת השאיפה שלו או המטרה שלו בחיים, כל עוד הוא נהנה".

אלא שגם כאן נרשם ויכוח. "ההצלחות של שיבק בחו"ל הן בזירה המקומית בלבד", אומר אותו בכיר שמסרב להיחשף. "קח למשל את שרון דרוקר, מישהו שעבד מתחת לאריק במשך שנים, שהגיע למכבי כעוזר - לפני זה הוא אימן ברוסיה, לקח גביע אירופה עם אוראל גרייט, וגם זכה עם ירושלים ביול"ב קאפ. גם ההצלחות של דיוויד בלאט הן גבוהות יותר. אריק לא הצליח עם הקבוצות שלו בגביע אירופה וזה קצת פגע בו".

את התמונה הזו, את הויכוח הזה, שיבק יכול לסגור סופית באליפות אירופה. הישג על הבמה הזו, דבר שלא זכינו לראות מזה הרבה טורנירים, יכול להפוך את הצורה שבה מסתכלים עליו, ומן הסתם את כמות ורמת ההצעות שהוא מקבל. "אין ספק שהצלחה באליפות אירופה תיתן לו הכרה גדולה, כי כל אנשי הכדורסל באירופה נמצאים שם, וכל הצלחה ברמה הזאת זה נותן קפיצה הלאה בקריירה", אומר שטיינהאור.

מתן נאור מסכים, אבל מנסה כרגיל להכניס פרופורציות: "נבחרת ישראל רשמה בקיץ שעבר קמפיין מדהים. אם כולם יהיו כשירים והכל יהיה לפי התוכניות אז אני מאמין שיכול להיות קמפיין טוב מאוד באליפות אירופה הזאת. אבל אנחנו לפעמים קצת קופצים מעל הפופיק, ולא מעריכים את זה שהנבחרת עלתה לאליפות אירופה ומשתתפת שם באופן קבוע. עצם ההגעה לשם היא ההצלחה המדהימה של אריק".

שאול אייזנברג מסכם: "ראיתי אליפויות אירופה במשך 42 שנה. מבחינתי לא המיקום של הנבחרת יקבע, אלא ההפקה שלו מהחומר שעומד לרשותו. אם החומר לא מספיק טוב אז גם נביא את פאט ריילי זה לא יעזור".

נבחרת ישראל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully