וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל שוב שרה יוון: כך נוכל לנצח את יוון

6.9.2010 / 13:30

המהפכה המתוכננת מהוססת, הביטחון במאמן החדש חורק, האמונה של השחקנים חלקית והצעקות של האוהדים מוציאות את הכוכבים מהכלים. המחזור הראשון במוקדמות היורו הוכיח סופית: לישראל יש בקמפיין הקרוב הזדמנות חד פעמית לתפוס את יוון מבולבלת. אפילו ההיסטוריה מודעת לכך

כשיואניס אמאנטידיס, חלוץ איינטרכט פרנקפורט, ראה ששמו נפקד מרשימת המוזמנים למשחק הידידות של יוון בסרביה לפני חודש, הוא החליט לעשות מעשה והודיע בזעם על פרישה מהנבחרת. הצעד של אמאנטידיס, בסך הכל בן 28, היה מפתיע, אבל הדרך הותירה לא מעט פיות פעורים: "הבחירות בסגל מוזרות וחשודות", ירה החלוץ. "יש שחקנים שלא משחקים בקבוצות שלהם, אבל אי אפשר להוציא אותם מהנבחרת. תשעה שחקני הרכב בטוחים ללא קשר לכושרם ואני לא מבין את זה. אם אגיד כל מה שאני יודע, יהיה פיצוץ. עייפתי מזה, מעתה אני מתרכז בקבוצה שלי". ארבעה ימים לאחר מכן, הודיע גם סוטיריס קירגיאקוס, ששיחק בסרביה, על פרישה מהנבחרת. הפצצה שהטיל אמאנטידיס הכשירה את הקרקע עבור בלם ליברפול, שלא נימק את ההחלטה, אבל לא מנע את פרוץ הסערה.

הסיפור הזה בא להמחיש את מצב העניינים העדין ביוון פוסט עידן אוטו רהאגל. בגדול, אפשר למצוא לא מעט קווי דמיון בין המצב בנבחרת יוון למצב בישראל עם פתיחת קמפיין מוקדמות יורו 2012. שתי הנבחרת מתהדרות במאמן זר חדש, שמעוניין להנחיל שיטה חדשה ובעיקר לרענן את השורות ולהבדיל עצמו מקודמו בתפקיד. אלא שיש גם הבדל מהותי. בעוד לואיס פרננדז, על החלטותיו והלכותיו, זוכה ליחס חיובי אך ספקני, המצב של פרננדו סנטוס מורכב יותר. אחרי שבועות ספורים בתפקיד, לא מעט פרשנים ביוון סבורים שהוא הגנתי לא פחות מרהאגל וגם בשיטת המשחק התגלו בקיעים ראשוניים. התיקו הביתי עם גאורגיה (1:1) התקבל באכזבה והלם ביוון. הפסד במשחק השני בזאגרב עשוי לגרום לכל סיר הלחץ הזה להתפוצץ מוקדם מהצפוי.

אני לא רהאגל

העזיבה של רהאגל, האיש שהוביל את יוון לזכייה ביורו 2004, הייתה באוויר עוד לפני המונדיאל. חילוקי הדעות בין הגרמני לראשי ההתאחדות לא היו ניתנים עוד לגישור ואכן, רהאגל לא המתין זמן רב. דקות אחרי ההפסד לארגנטינה (2:0), במשחק ששלח את היוונים הביתה מדרום אפריקה, הודיע המאמן לשחקניו כי הוא עוזב אחרי תשע שנים. גם בהתאחדות לא בזבזו זמן ותוך ימים הודיעו על מינויו של סנטוס. הפורטוגלי בן ה-56 נחשב למאמן יסודי, שקט, מוערך וגם זול משמעותית (משתכר כחצי מיליון יורו לשנה, רהאגל הרוויח כפול). סנטוס עשה לעצמו שם ביוון לאחר שנים בהן הדריך את א.א.ק אתונה, פנאתינייקוס ופאוק סלוניקי. הוא עבד עם רוב שחקני הנבחרת, שתמכו במינויו ונחשב לקונצנזוס גם בקרב הקהל.

מאז המינוי, סנטוס עסק בעיקר בלהבדיל את עצמו, תדמיתית, מרהאגל. בניגוד לגרמני, ששהה תקופות ארוכות מחוץ ליוון ולא טרח להגיע למשחקי הליגה, סנטוס רכש בית באתונה, החל לפקוד את משחקי ההכנה של הקבוצות ואף הגיע לצפות במשחק האימון בין קבוצות התחתית של פניוניוס ולבדיאקוס. בניגוד לרהאגל המנוכר, הפורטוגלי בחר בגישה ידידותית כלפי התקשורת והעניק ראיונות פתוחים וגלויי לב. "כל מאמן מגיע לשלב בו הוא רוצה לאמן את הנבחרת הלאומית של מולדתו. המקרה שלי הוא שונה כי יוון זה הבית השני שלי. החלום שלי הפך למציאות. כשקיבלתי את ההצעה, לא יכולתי לסרב", אמר לאחרונה. מזכיר לכם מישהו?

אלא שלמרות הבעיות התדמיתיות, אי אפשר לקחת מרהאגל את העובדה שהוא המאמן המצליח בתולדות הכדורגל היווני. סנטוס נכנס לנעליים גדולות במיוחד ובשלב הראשון, יצטרך להתמודד עם השוואה בלתי פוסקת ובלתי אפשרית לקודמו. השוואה שמעסיקה את התקשורת היוונית חדשות לבקרים. "אין מקום להשוואות בין השניים", קבע מנהל הנבחרת טאקיס פיסאס. "לאור מה שרהאגל השיג, אי אפשר להשוות אותו לאף אחד. החלפת המאמן היא תהליך קשה, אבל הבחירה בסנטוס נכונה. אנחנו אופטימיים ולא מתעסקים בהשוואות".

בשל כך, סנטוס הבין במהרה שהקלף החזק שלו במלחמת ההכרה הוא הקלף המקצועי. רהאגל, כידוע, זכה לבוז כלל עולמי בגלל שיטת המשחק המיושנת וההגנתית. הפורטוגלי מצידו מיהר להבהיר כבר עם הגעתו כי יכניס אלמנטים חדשים ושונים: "החוליה האחורית תבצע לחץ אזורי. לא תהיה שמירה אישית גם אם היריב יהיה מסי או פלה. בהתקפה, אני רוצה 80 אחוז התקפות מאורגנות עם הנעת כדור מהירה מרגל לרגל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אני דומה לרהאגל

כחלק ממסע יחסי הציבור העצמי שלו, סנטוס הגיע לנבחרת חמוש בסגנון חדש: 4-4-2 בשיטת היהלום. ואסיליס טורוסידיס הנהדר מאולימפיאקוס הוסט מעמדת המגן לעמדת הקשר הימני וגאורגיוס סמאראס עבר לשחק מאחורי שני החלוצים. זאת, לעומת ה-4-3-3 המפורסם של רהאגל, שיטה שבה שני שחקני הכנף קיבלו לא מעט משימות טקטיות הגנתיות ולמעשה הנבחרת שיחקה עם חלוץ חוד אחד. "אל תטעה. סנטוס אוהב כדורגל הגנתי לא פחות מרהאגל", מסביר העיתונאי היווני יאניס פרגקולופולוס ומגלה כי השיטה חדשה גם למאמן עצמו: "הקבוצות שלו ביוון שיחקו בדיוק בשיטה של רהאגל".

לא פשוט לשנות שיטת משחק שטבועה בשחקנים במשך כל כך הרבה שנים ואכן, הבעיות הגיעו במהרה. יוון אמנם השיגה ניצחון 0:1 בבכורה של סנטוס במשחק הידידות בסרביה, אך כבר אז החלו להישמע תלונות ראשונות: "שיטת המשחק החדשה היא שינוי עצום, המעבר לא יהיה קל והזמן קריטי כי אנחנו קרובים לפתיחת הקמפיין. רק תוצאות טובות יספקו לנו את הביטחון בשיטה", אמר אז קפטן הנבחרת גאורגיוס קראגוניס. החריקה הרצינית הגיעה מול גאורגיה. אחרי 30 דקות איומות, בפיגור 1:0, סנטוס הרים ידיים וחזר ל-4-3-3 המוכר והאהוב גם עליו.

בכל הקשור לסגל הנבחרת, סנטוס עומד בפני דילמה לא פשוטה. מצד אחד, מצופה ממנו להנהיג חילופי דורות ולהצעיר משמעותית את הנבחרת. מצד שני, לא קל לבצע מהפכה רבתי בשלב כל כך מוקדם של הכהונה. סנטוס בחר באופציה השנייה. "הנבחרת פתוחה לכולם", הצהיר, באמירה שהיא כולה קונטרה להאשמות החמורות של אמאנטידיס על הסגלים הקבועים מראש בעידן רהאגל. "בגדול, יש לי בראש סגל מורחב של 35-40 שחקנים, רובם מהליגה היוונית. מי שנמצא בכושר טוב, ישחק", אמר סנטוס. גם זה מזכיר לכם מישהו?

אלא שהסגל שהוזמן לקראת גאורגיה וקרואטיה הוא הכל חוץ ממפתיע. הוותיקים המוכרים והקבועים נותרו בפנים ושבעה שחקנים שפתחו במשחק האחרון במונדיאל מול ארגנטינה, שמרו על מקומם בהרכב. השינוי המרכזי בהרכב היה ההעדפה של השוער מיכאליס סיפאקיס (שהיה השוער השלישי במונדיאל) בין הקורות. הזימון המפתיע לסגל היה זה של הקשר הצעיר פנאיוטיס קונה, שחתם הקיץ בברשיה האיטלקית. "מוקדם מאוד לדבר על מהפכות בסגל", סבור פרגקולופולוס. "בינתיים, סנטוס לא מראה סימנים שזה הכיוון שלו".

געגועים לרהאגל

לפני המשחק הביתי עם גאורגיה בשישי, דיברו בנבחרת על ניצחון קל שייתן פתיחה טובה לקמפיין ויגביר את הביטחון לקראת קרואטיה. אלא שהתיקו המאכזב הכניס את יוון ללחץ היסטרי והסיפור הבא ימחיש זאת. עם סיום המשחק, ניגש קצוראניס לעמדת הראיונות. קצת אחרי שהחל לדבר, צעק לעברו אוהד: "הגיע הזמן שגם אתה וקראגוניס תפרשו מהנבחרת". הקשר העצבני וההמום, השתתק לרגע, הפסיק את הראיון והחל לקלל את האוהד אל מול עיניהם של העיתונאים הנדהמים.

בשבועות האחרונים הפגינו שחקני הנבחרת ואנשי ההתאחדות ביטחון מוחלט בהעפלה ליורו 2012. "קרואטיה היא היריבה העיקרית שלנו", אמרו שם, "ולכן חובה לפתוח עם שש נקודות". המהלומה מול גאורגיה לא התקבלה בשוויון נפש. "כדורגל זה ביזנס, לא פסיכולוגיה", זעם סנטוס כשנשאל על הנושא המנטאלי. "ההופעה שלנו במגרש היא זו שצריכה להשתנות. אנחנו טובים מגאורגיה, אבל לא הראנו את זה". גם קראגוניס הצטרף לדעת מאמנו: "התחלה גרועה מאוד. ספגנו שער של חוסר ריכוז ולא הצלחנו להגיב. אין תירוצים להופעה כזו".

במובן הזה, המשחק בזאגרב מגיע ליוונים בתזמון רע מאוד. הפסד ישאיר אותם עם נקודה אחת בלבד אחרי שני משחקים וידליק עוד יותר את הסיטואציה הטעונה. ערב ההמראה לקרואטיה, ניסה טורוסידיס להתחמק משאלות על סוף הקמפיין: "בשום מקרה, גם אם נפסיד בקרואטיה, זה לא יהיה סוף הסיפור. נבוא להילחם על הניצחון ואני מאמין שנעשה את זה, אבל גם אם משהו ישתבש, לא נרים ידיים", אבל נאלץ להודות: "אם לא נעפיל ליורו, זה יהיה כישלון גדול". בפן המקצועי, סנטוס ישוב לסורו עם הרכב הגנתי שיכלול חלוץ אחד וקישור אחורי מעובה. "זה יהיה משחק שונה מול יריבה קשה יותר ולכן נצטרך להגן טוב יותר ולהיות מחוברים יותר", אמר המאמן.

הסטטיסטיקה, אגב, פועלת לרעת היוונים. שלוש פעמים בהיסטוריה של מוקדמות אליפות אירופה פתחה יוון את הקמפיין עם תוצאת תיקו (1:1 עם מלטה במוקדמות יורו 72, 3:3 בבולגריה במוקדמות יורו 76, 2:2 עם סלובניה במוקדמות יורו 2000). בכל הפעמים הללו, הנבחרת נותרה בסופו של דבר מחוץ לאליפות. סיבה לאופטימיות?

נוקרי רבישבילי שוער נבחרת גאורגיה במאבק אווירי מול תאופניס גקאס שחקן נבחרת יוון. רויטרס
תיקו שממש לא עשה טוב, בקרואטיה זה בוודאי לא יספיק. יוון סוחטת תיקו מגאורגיה ביום שישי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully