וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק המועמד של מסי

23.7.2013 / 8:22

תומך נלהב בפילוסופיה של ברצלונה, מאמן של שחקנים, רומנטיקן שאוהב כדורגל אסתטי וסולד מעיתונאים וסוכנים. חרארדו מרטינו, התלמיד של מרסלו ביילסה, מגיע לקאמפ נואו כדי לשמור על הקיים ולהוסיף את הטאצ' שישאיר את בארסה צעד אחד לפני הנמסיס החדש שלה – פפ גווארדיולה

ספטמבר 2012. חרארדו מרטינו, מאמן ניואל'ס, יורה לכל הכיוונים בראיון לעיתון 'לה נאסיון': "הכדורגל הארגנטינאי היסטרי ומלוכלך. כולם יודעים את חוקי המשחק, אבל אף אחד לא חושב לשנות משהו... השחקנים נושאים בעול כי הם אחראים על שיפור או החמרת התסכול של האוהדים וקשה מאוד לחיות עם זה... בזים כאן לאסתטיקה. התוצאה היא הכול".

המשפטים הללו משקפים את אישיותו של מרטינו ותפיסתו את עולם הכדורגל. טיפוס רומנטי, כן ואמיתי. אולי קצת אולד פאשן. תוצאות חשובות לו, אבל לא כמו הדרך והיופי של המשחק. האסתטיקה. "אין דבר שמשתווה ל-להיות שחקן כדורגל", אמר בעבר. "לשחק במשחק, להשפיע עליו. זה לא משתווה לאימון". בניואל'ס הוא הצליח לשלב דרך ותוצאות ועכשיו הוא מגיע לאחת מהמשרות הנחשקות והמלחיצות בעולם הכדורגל. לעוד מקום בו לצורה יש משמעות. ברצלונה.

אחרי שלושה ימים טרופים ומטלטלים, ספקולציות, התלבטויות ובתום שיחת וידאו טרנס אטלנטית החליטה ברצלונה למנות את מרטינו הארגנטינאי כמחליפו של טיטו וילאנובה. הרזומה של "טאטא" בן ה-50 מלא הצלחות, אך הוא מעולם לא אימן באירופה. עידן חדש? אולי. מהפכה? לא ממש. הרי ניסיון מעולם לא דיבר אל ראשי בארסה. הרציונל שלהם ברור. גם אם מדובר באאוטסיידר, מרטינו הוא אדם שמאמין בפילוסופיית הכדורגל של המועדון ואמור להמשיך את אותו הקו. בנוסף, מצפים ממנו לבצע את הרענון הדרוש להמשך הקרב על הדומיננטיות בענף - בין היתר מול האקס פפ גווארדיולה ובאיירן מינכן. האם יהיה מסוגל לעמוד באתגר? הכירו את האיש שהוא הרבה מעבר ל"מועמד של ליאו מסי".

מאמן נבחרת פרגוואי חרארדו מרטינו. Clive Rose, GettyImages
תוצאות חשובות לו, אבל לא כמו הדרך והיופי של המשחק. האסתטיקה. מרטינו/GettyImages, Clive Rose

מרטינו נולד ברוסאריו, עיר הולדתם של מרסלו ביילסה וליאונל מסי. בשנות ה-80 וה-90 היה הכוכב של ניואל'ס. שיאן הופעות. שלוש אליפויות. השחקן הגדול של המועדון בכל הזמנים על פי בחירת האוהדים. היה קשר התקפי מחונן ויצירתי. "מרטינו הוא המנהיג של הקבוצה. שלו, רגוע כשצריך. אחרי הפסדים השחקנים הצעירים מסתכלים עליו", אמר עליו ביילסה לפני למעלה מ-20 שנה. "הוא שחקן מקטגוריה אחרת, לא מעריכים את צורת החשיבה שלו".

מרטינו המאמן מושפע לא מעט ממרטינו השחקן. החשיבה היצירתית והבנת המשחק הפכו אותו למאמן מיוחד. "הוא היה קשר מצוין שבאמת הבין את המשחק ולכן ההצלחה שלו כמאמן לא מפתיעה אותי", אמר עליו אינדיו סולארי, אחד ממאמניו לשעבר. מרטינו מוגדר כאדם פשוט. איש משפחה, עובד קשה, נדיב וצנוע. "זהיר כשהנסיבות דורשות, אבל לא מפחד לקחת סיכונים. יש לו אופי והוא יודע מה הוא רוצה", נכתב ב"מארקה".

ב-1998, שנתיים אחרי הפרישה, החל מרטינו את קריירת האימון בקבוצות קטנות בארגנטינה ואת הפריצה עשה בפרגוואי שם זכה בשלוש אליפויות עם ליברטאד ועוד אחת עם סרו פורטניו. בתווך הייתה לו קדנציה קצרה וכושלת בקולון. ארבע נקודות ושישה משחקים הספיקו לו כדי לחזור לפרגוואי והמזל חזר להאיר לו פנים. בראשית 2007 קיבל מרטינו את הג'וב בנבחרת וגם שם נחל הצלחות. ההעפלה לרבע גמר המונדיאל בדרום אפריקה מהווה את הישג השיא של פרגוואי בגביע העולם. המקום השני בקופה אמריקה 2011 היה הטוב ביותר של הנבחרת במפעל מאז הזכייה ב-1979. מה היה סוד ההצלחה? "כשמרטינו היה בפרגוואי, הוא התאים את עצמו לשחקנים ולסגנון החיים שלהם", הסביר אלביו פאולורוסו, מאמן הכושר שעובד לצידו בשנים האחרונות.

ימים ספורים לאחר ההפסד בגמר הקופה, מרטינו הודיע על התפטרותו ונימק: "אני לא יכול לתרום יותר". ההצעות החלו לזרום אליו. הוא דחה חוזי עתק במקסיקו וערב הסעודית ובשלב מסוים, הוזכר אף כמועמד להחליף את סרחיו באטיסטה בנבחרת ארגנטינה. זה המקום לציין שמרטינו לא עובד עם סוכן ומנהל את כל המגעים בעצמו. זו אולי הסיבה שהחליט לוותר על סיכום לאמן את נבחרת קולומביה בחוזה עתק כדי לחזור לניואל'ס, המקום בו הכול התחיל. הכסף, כאמור, לא היווה שיקול. "הבנתי את המצב בו ניואל'ס נמצאת, ניתחתי הכול ומה שהוביל אותי להחלטה זה הרצון לשלווה פנימית. הייתי צריך לבחור בין נבחרת לקבוצה שגדלתי בה. בחרתי באופציה השנייה".

מאמן אתלטיק בילבאו מרסלו ביילסה. רויטרס
"מרטינו הוא המנהיג של הקבוצה. שלו, רגוע כשצריך. אחרי הפסדים השחקנים הצעירים מסתכלים עליו", אמר ביילסה לפני למעלה מ-20 שנה/רויטרס

בכל הקשור לפילוסופיית הכדורגל, מרטינו הוא בראש ובראשונה תלמידו של ביילסה אשר הושפע מאוד מסגנון המשחק שלו. מספר עקרונות עומדים בבסיס הפילוסופיה של ביילסה: ריכוז תמידי, ניידות, חילופי מקומות, הפתעה והחיפוש אחר הפעולה הבלתי צפויה. מרטינו שאב את אותם עקרונות. הוא מאמין אדוק ב-4-3-3, לחץ גבוה, מסירות קצרות והחזקת כדור. "לקבוצות של מרטינו אסור לבעוט כדורים ללא כתובת", הסביר מאמן הכושר פאולורוסו. "אצלו תמיד מחפשים חבר לקבוצה גם אם זה אומר עוד מסירה". הבלם הוותיק גבריאל היינצה ששיחק תחתיו הוסיף: "מדובר במאמן שלא משאיר שום דבר ליד המקרה ומרוכז ב-100 אחוז בהחזקת כדור".

גם בשל הדמיון בהופעה החיצונית של השניים על הקווים, מרטינו מכונה לא אחת כ"ביילסיסטה". יחד עם זאת, יש גם שוני בין השניים. למעשה, טאטא מוגדר כגרסה הפחות קיצונית של ביילסה. רגוע יותר, פתוח יותר, מסתדר טוב יותר עם שחקנים ובמיוחד עם כאלה שלא פותחים ובגדול, בעל יחסי אנוש טובים יותר מאביו הרוחני והכפייתי. בפרגוואי מציינים שמרטינו היה נוהג להרצות על כדורגל בפני סטודנטים לתקשורת ולמדעי הספורט, אך עם זאת מערכת היחסים שלו עם התקשורת הייתה בעייתית. המאמן סולארי מציין נקודה נוספת: "ביילסה יותר טקטי, קשוח ומחפש סדר. מרטינו מכוון לכדורגל פתוח ויצירתי יותר. בארסה-סטייל".

הנה שתי דוגמאות. בנבחרת פרגוואי מרטינו לא נהנה משפע שחקנים טכניים ויצירתיים ולכן הוא ביצע התאמות לסגנון המשחק והפך את פרגוואי לנבחרת לוחמת ועיקשת. ספרד ירקה דם בדרך ל-0:1 ברבע גמר המונדיאל, משחק בו ביצע מרטינו שישה שינויים בהרכב. דויד וייה כבש רק בדקה ה-83 אחרי שאיקר קסיאס הצטיין ועצר פנדל. "הם לחצו קרוב מאוד, אגרסיבי מאוד, הפריעו לנו והיה קשה", הודה ויסנטה דל בוסקה בסיום. לגמר הקופה שנה מאוחר יותר הנבחרת שלו עלתה ללא ניצחון (שלוש תוצאות תיקו בשלב הבתים ושני ניצחונות בפנדלים בנוקאאוט). אפילו את ניואל'ס בנה דרך ההגנה. 23 שערי זכות בלבד כבשה הקבוצה בטורניר האיניסיאל בו סיימה כסגנית ואחרי שהשיטה נקלטה, ההתקפה כבר הבריקה עם 40 כיבושים ואליפות בטורניר הפינאל.

שלא תטעו. מרטינו אולי מקפיד על טקטיקה ולא חושש לשחק זהיר כשהנסיבות דורשות, אבל באופיו ובמהותו הינו מאמן שדוגל בהתקפה. "אני מזדהה עם סגנון המשחק של בארסה. זה בלתי אפשרי מבחינתי לא להזדהות איתו", העיד על עצמו. "יש להם את היכולת לשמור על הכדור באזורים צפופים ולא כל קבוצה יכולה לעשות את זה. לא אוהב לשמוע ביקורת על קבוצה שבילתה חמש שנים בטופ. גווארדיולה? מעריץ את העבודה שלו. זה הסגנון שאני הכי אוהב, הכבוד לכדור... המסירה היא הדבר המרכזי בכדורגל".

חרארדו מרטינו כמאמן ליברטאד. AP
"לקבוצות של מרטינו אסור לבעוט כדורים ללא כתובת. אצלו תמיד מחפשים חבר לקבוצה גם אם זה אומר עוד מסירה". בימי ליברטאד בפרגוואי/AP

גם הקשר בין מרטינו לברצלונה מתחיל בביילסה. הכדורגל של ביילסה הוא מעין גרסה דרום אמריקאית לטוטאל פוטבול ההולנדי של יוהאן קרויף ולואי ואן חאל. גווארדיולה העיד לא אחת שהסגנון שלו הושפע מצמד ההולנדים, אך מעולם לא הסתיר גם את ההערכה העצומה לביילסה איתו הוא מרבה להתייעץ. איך נכנס לתמונה מרטינו? "הוא פחות אידיאליסט מואן חאל, קרויף ואפילו ביילסה", כתב ג'ונתן וילסון בגרדיאן. "עם פרגוואי הוא הראה את הנכונות שלו להתאים את הגישה... אבל אין סיכוי שהוא יהפוך את ברצלונה לקבוצה שלילית. אולי הם יהיו קבוצה מעט יותר זהירה מבעבר".

זה חלק מהרענון שברצלונה זקוקה לו. בארסה של העונה שעברה הייתה קבוצה פגיעה לפרקים. קרלס פויול, צ'אבי ואינייסטה מעט נשחקו, הפציעות הפריעו ולעיתים נראה שלקבוצה אין תכנית ב' מעבר לטיקי טאקה והתלות האבסולוטית במסי. התקופה הקצרה תחת ג'ורדי רואורה הוכיחה שגם מכונה משומנת צריכה מישהו שיפעיל אותה. התבוסות לבאיירן בחצי גמר ליגת האלופות לימדו שלא תמיד אפשר להסתדר בלי טקטיקה. ברצלונה צריכה להתחדש, לרענן את הסגל, להתחיל להתכונן ליום שאחרי ולגבש רעיונות. מרטינו אמור לשלב בין השניים. לשמור על הישן ולהביא משהו חדש.

חוסר הניסיון באירופה לא מפחיד את ראשי ברצלונה. הרי פרנק רייקארד, גווארדיולה ו-וילאנובה קיבלו את המשרה כמעט ללא ניסיון קודם באימון. גם המינוי של מרטינו עבר חלק. הנשיא סנדרו רוסל מעריך מאוד את העבודה של הארגנטינאי וכמובן שגם למסי יש חלק לא קטן בהחלטה. אדריאן קוריה, עוזרו של מרטינו, הדריך את הפרעוש כשהיה בן 11. מרטינו עצמו הוא אליל נעוריו של האב חורחה מסי. ובכלל, בעולם בו סן ז'רמן ומונאקו מראות ששום סכום לא גדול עליהן, לגיטימי מבחינת בארסה לשמור על הסופרסטאר שמח. אגב, בספרד נטען שהמינוי זכה לתמיכה גם בקרב השחקנים הספרדים בחדר ההלבשה.

אמנם למרטינו מצפה אתגר ענק, אבל נקודת הפתיחה שלו לא רעה. "הוא מאמן עם יכולות ולא במקרה אימן את פרגוואי. הוא יותר ממוכן לעשות את הקפיצה לאירופה ואני לא מופתע שברצלונה סימנה אותו. הוא הוכיח שיש דרכים אחרת לשחק כדורגל. יש לו ידע עמוק בכדורגל. מבחינתו, הכול סובב סביב עבודת צוות ומשחק מסירות, אחר כך הוא מחפש אסטטיות", החמיא סולארי. "אני לא מופתע שבארסה חשבה עליו. הוא המאמן האידיאלי עבורם", הוסיף היינצה.

ליאונל מסי שחקן ברצלונה. רויטרס
בעולם בו סן ז'רמן ומונאקו מראות ששום סכום לא גדול עליהן, לגיטימי מבחינת בארסה לשמור על הסופרסטאר שמח. מסי/רויטרס

לא מעט משימות מצפות ל"טאטא". למשל, להראות לעולם שמסי וניימאר יכולים לשחק יחד בלי לדרוך אחד על השני. למשל, להחזיר את כוח ההרתעה שאבד באותם משחקים מול באיירן ולמשל, לשמור את ברצלונה בטופ האירופי ולשים קץ לשיח "סוף העידן". זה לא יהיה פשוט. אמנם הנמסיס ז'וזה מוריניו נטש לאנגליה והוחלף על ידי ג'נטלמן איטלקי בדמות קרלו אנצ'לוטי שישמור את היריבות בין בארסה לריאל על פסים ספורטיביים, אבל הלחץ יגיע בעיקר מכיוונו של גווארדיולה. לא מן הנמנע שבברצלונה הבינו שכדי לגבור על פפ צריך לשחק במשחק שלו. להביא אקסטרה. טיקי טאקה עם טאצ' טקטי.

"הסגנון של ניואל'ס דומה מאוד לזה של ברצלונה בכל הקשור לשמירה על הכדור, חילופי מקומות, מסירה בנגיעה והגנה. הם הדבר הכי קרוב לברצלונה ולכן מרטינו הוא המאמן שיתאים בצורה מושלמת לסגנון של ברצלונה", אמר פאולורוסו ומיד הרגיע: "צריכים להיות זהירים. ברצלונה מייצגת משהו גדול מאוד בעולם ולמרות הניסיון שלו ושל הצוות, זה משהו שונה. חלום. פריבילגיה להיות בברצלונה וננסה לא להיכנע לחרדה או להתרגשות".

לפני שהגיעה ההצעה מבארסה, מרטינו דחה את מלאגה, סוסיאדד וסנטוס מכיוון שלא הסכים לעזוב את ניואל'ס כל עוד לקבוצה יש משימות. במקביל, אגב, שמו נקשר לרומא ואפילו לריאל מדריד לתקופה קצרה. הזכייה באליפות וההדחה בחצי גמר הליברטדורס הובילו אותו לעזיבה. עכשיו הוא עומד בפני ג'וב חייו. לואיס ססאר מנוטי, הארגנטינאי האחרון שהדריך את בארסה, סבור שהוא מוכן: "מרטינו הוא מהמאמנים שמביאים כבוד למקצוע, בניגוד לאלו שלא מכבדים אותו ואני לא מופתע שהוא בפסגת עולם הכדורגל. הוא הפך את ניואל'ס לקבוצה שמשחקת את הכדורגל הכי טוב בארגנטינה כי הוא איפשר לקבוצה לגלות מחדש את סגנון המשחק ההיסטורי שהגדיר את המועדון".

חודשים ספורים אחרי אותו ראיון איתו נפתחה הכתבה, בימים בהם ניואל'ס כמעט נכנעה לעייפות והתקשתה לסגור את סיפור האליפות, סיפק מרטינו עוד אמירה עם קורטוב ביקורת: "אני לא יודע אם ארגנטינה מוכנה לזכור קבוצה שלא זכתה בתואר. כאן אתה חייב לנצח". תהיו בטוחים שהסיטואציה הזו מתאימה בדיוק גם לברצלונה.

פרנק ריברי, פפ גווארדיולה, באיירן מינכן. Alexander Hassenstein, GettyImages
לא מן הנמנע שבברצלונה הבינו שכדי לגבור על פפ צריך לשחק במשחק שלו. להביא אקסטרה. טיקי טאקה עם טאצ' טקטי/GettyImages, Alexander Hassenstein

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully