וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצדק נעשה

1.5.2013 / 8:17

דורטמונד לא רק איכותית ומלהיבה – היא גם הכי הוגנת. מיכאל יוכין מסכם את הדרמה בברנבאו, מצדיע לשני השוערים, תוהה לגבי חולשתו של צ'אבי אלונסו ולא ממהר להאשים את רונאלדו שנפל לאותו בור של מסי

עשר קרנות היו לריאל מדריד אתמול. ארבע מהן הושגו בשמונה הדקות הראשונות של המשחק. שתי קרנות נוספות נרשמו בדקה הראשונה של המחצית השנייה. לבסוף, עוד ארבע קרנות הגיעו אחרי הדקה ה-85. זה מסכם היטב את עיתוי הלחץ שהפעילה המארחת על דורטמונד. כפי שראינו, עם קצת יותר ריכוז ומזל זה יכול היה להספיק, אך ברור לחלוטין שזה בכל זאת היה מעט מדי. רק בפתיחה הסוערת ובסיומת הדרמטית, נראתה ריאל כמו קבוצה שמאמינה ביכולתה למחוק פיגור בן שלושה שערים מול היריבה הגרמנית. בשאר הזמן היא שיחקה ללא ניצוץ בעיניים. רבות דובר על רוח חואניטו, בזכותה ביצעו לוס בלאנקוס מהפכים מפוארים באירופה באמצע שנות ה-80'. עם כל הכבוד לדפיקות הלב בזמן פציעות, חואניטו לא קם אתמול לתחיה.

שחקני בורוסיה דורטמונד חוגגים. Lars Baron, GettyImages
בדרך, כנראה, לגמר כל גרמני. דורטמונד חוגגת/GettyImages, Lars Baron

ויידנפלר טוב מנוייר

הדקות הסוערות בפתיחה מצאו את הגנת דורטמונד מבולבלת לחלוטין, ועוד לפני שהגרמנים התאפסו על עצמם היו לריאל שלוש הזדמנויות מעולות. התוצאה לא השתנתה, ורומן ויידנפלר הוכיח שוב, בפעם המי יודע כמה, את תרומתו הכבירה להצלחת הצהובים-שחורים. במשחק הראשון עצר השוער הנהדר כדור קשה של כריסטיאנו רונאלדו בדקה ה-89, וכך שמר על יתרון מבטיח הרבה יותר. לו הייתה ריאל מגיעה לגומלין בפיגור 4:2 בלבד, האמונה העצמית של שחקניה הייתה גבוהה הרבה יותר. אמש, בהצלה נהדרת מול גונסאלו היגואין, בחסימה של רונאלדו ובסגירת זווית הבעיטה של מסוט אוזיל שגלגל ברשלנות החוצה, שמר ויידנפלר את קבוצתו ממפולת.

זוכרים מה קרה לפני שנה בדיוק כאשר באיירן מינכן הגיעה לביקור בברנבאו? בדקה ה-14 זה כבר היה 0:2 מצמד של הכוכב הפורטוגלי. אמנם זה נגמר בדמעות מבחינתו, אך ספק אם שחקני דורטמונד, עבורם זהו ניסיון ראשון בחיים במעמדים מסוג זה, הייתה מחזיקה מעמד בגיהינום כמו החבורה של יופ היינקס ב-2012.

כבר לפני שנתיים אמר יינס למאן כי לדעתו ויידנפלר עולה על מנואל נוייר, והוא צודק. אפשר להתווכח למי יש אינסטינקטים טובים יותר, אי אפשר להתכחש לעובדה ששוער דורטמונד יציב הרבה יותר בהשוואה לעמיתו ולא מבצע טעויות כמעט בכלל. מדוע מעולם לא זומן לסגל גרמניה? את השאלה הזו יש להגיש ליואכים לב, שחושש מנוכחותו הדומיננטית בחדר ההלבשה. לדעת המאמן הלאומי, ויידנפלר לא מסוגל להשלים עם תפקיד המחליף. אם לא יקרה משהו נורא לנוייר הערב בקמפ נואו, לשניים תהיה הזדמנות להיפגש בוומבלי במשחק הגדול מכולם ואז אולי נקבל את התשובה הרשמית לגבי זהות השוער הגרמני הבכיר כיום.

שוער בורוסיה דורטמונד, רומן ויידנפלר. Lars Baron, GettyImages
יותר יציב משוער באיירן מינכן. ויידנפלר/GettyImages, Lars Baron

לופס חיקה את קסיאס

בשלב זה לא ברור אם מריו גצה יהיה כשיר לגמר כה פיקנטי מבחינתו מול קבוצתו לעתיד, אבל לפציעתו דווקא הייתה השפעה חיובית על בלימת הלחץ של ריאל אתמול. המגן השמאלי מרסל שמלצר, במשחק חלש למדי בסטנדרטים שלו, הלך לאיבוד לחלוטין בפתיחה – המצב של אוזיל, למשל, היה באשמתו הישירה. כשרונו של קווין גרוסקרויץ מבחינת טכניקה וראיית משחק לא מגיע לרבע מזה של גצה. מצד שני, האוהד השרוף שגדל ביציע הדרומי, הקריב את עצמו בעזרה להגנה וסייע לסתום את החור שנוצל על ידי שחקני ריאל.

מנגד, לקח על עצמו מרקו רויס מנהיגות בחלק הקדמי וחסרונו של גצה לעתים אפילו לא הורגש. ריאל לא מצאה פתרונות ליכולת הכדרור הפנומנלית של רויס בשלושת המפגשים הקודמים בין הקבוצות העונה, והיא נכנעה לו שוב הפעם. במחצית השנייה, המבצעים המופלאים שלו יכולים היו להסתיים בתבוסה מבחינת לוס בלאנקוס. שתי הצלות של דייגו לופס מנעו זאת.

הראשונה מוטלת בספק – לא לגמרי ברור אם הוא הגיע לטיל של רוברט לבנדובסקי שפגע בעמוד. השני נכנס הישר לפנתיאון הכדורגל לדורי דורות. איך הצליח השוער להגיע לכדור של איקאי גונדוגאן שנותר לבדו מול רשת חשופה אחרי מסירה של רויס? על הספסל צפה במתרחש מישהו שיודע הכול על זינוקים כאלה. איקר קסיאס חזה בלופס משחזר כמעט במדויק את ההצלה המיתית שלו מול דייגו פרוטי בסביליה ב-2010. הנה הביצוע מאתמול להשוואה. מצא את ההבדלים.

שוער ריאל מדריד, דייגו לופס. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
מנע הפסד. לופס/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

צ'אבי אלונסו יעזוב?

הצטיינותו של לופס רק מדגישה את המאבק הגלוי שמתחולל על אפודת השוער הראשון בברנבאו בעונה הבאה. מאחר ועזיבתו של ז'וזה מוריניו קרובה לוודאית, הימור סביר ישלח את איקר חזרה אל בין הקורות, בעוד השוער הראשון של ריאל בימים אלה ימצא את עצמו בקבוצת פאר אחרת. אין סיבה שיסכים לשמש על תקן יז'י דודק. ואם כבר מדברים על גיבורי ליברפול לשעבר, הרי שיכולתו של צ'אבי אלונסו בשני המפגשים נגד דורטמונד הייתה פושרת באופן יוצא דופן.

מעניין להיזכר בהתבטאות ששחרר יורגן קלופ דווקא בפברואר, לפני שריאל התמודדה מול מנצ'סטר יונייטד בשמיני -הגמר. מאמן דורטמונד התראיין אז לעיתון "מארקה" והכריז כי המפתח להצלחתו נגד הלבנים בשלב הבתים נעוץ בשמירה יעילה על הקשר הנסוג. "כאשר צ'אבי אלונסו מנהל את המשחק כמו שהוא יודע, אי אפשר לעצור את ריאל" אמר קלופו. הוא מנע זאת ממנו אז ועשה עבודה טובה אפילו יותר בשבוע האחרון. הלחץ שהופעל על אלונסו היה כה יעיל, עד שמוריניו החליף אותו בצעד נדיר באמצע המחצית השנייה. אחרי יציאתו, הפכה ריאל למסוכנת יותר. מוריניו בנה את הקבוצה סביבו. כעת, חולשתו בשני המשחקים הקריטיים, במקביל לעזיבת המאמן, מגבירה את השמועות שהקשר עצמו לא ניסה למנוע בתקופה האחרונה – הוא עשוי לשוב לאנפילד.

צ'אבי אלונסו שחקן ריאל מדריד מול לוקאש פישצ'ק שחקן דורטמונד. רויטרס
קלופ סימן אותו כבר מזמן. אלונסו/רויטרס

רונאלדו הפסיד בקרב הפצועים

אוהדי ריאל יכולים, כמובן, לבוא בטענות גם לרונאלדו על משחקו הנרפה. הרגע שסיכם את הופעתו התרחש בתוספת הזמן, כאשר הפורטוגלי קיבל כדור בתנופה באגף השמאלי כמו שהוא אוהב. צריך רק לעבור את המגן ולרוץ לכבוש את שער הניצחון ישלים קאמבק מטורף. למגן, לוקאש פישצ'ק, היו תכניות אחרות. הוא שדד את הפורטוגלי בקלילות אלגנטית וסיים את הסיפור. שני הגיבורים היו בספק גדול למשחק בגלל פציעות. בדורטמונד אין תחליף לפישצ'ק, והבעיה שלה נראתה גדולה, אבל הפולני תיפקד באופן קרוב לשלמות גם עם זריקות.

מנגד, המגבלות על רונאלדו הוכרו היטב. אולי הוא לא התאייד לחלוטין כמו ליאו מסי, שעלה פצוע לפני שבוע במינכן, אך רמת כשירותו הנמוכה בלטה. במצב כזה, תרומתו ההגנתית הייתה נמוכה אף יותר מבדרך כלל, ולכן החלטתו של מוריניו להחליף דווקא את פאביו קונטראו לטובת קאקה הייתה משונה למדי. עם אנחל די מריה כסוג של מגן שמאלי מאולתר, דורטמונד יכולה בטענות רק לעצמה על כך שלא ניצלה את ההזדמנות לסגור את המשחק הרמטית הרבה לפני שאוהדיה חטפו התקף לב.

שחקן ריאל מדריד, כריסטיאנו רונאלדו. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
רמת הכשירות הנמוכה בלטה. רונאלדו/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

המאזן הכי מדהים של דורטמונד

מוריניו ממש לא יכול להיות מרוצה מביצועי חניכיו במשך רוב המשחק, אך בדבר אחד לפחות הם הפנימו את המסר שלו היטב. "לא עשינו אף עבירה על לבנדובסקי. היינו נאיביים מדי" התלונן המאמן אחרי הרביעייה של הפולני במשחק הראשון. אז הפעם כיסחו אותו סרחיו ראמוס, קונטראו וחבריו כהוגן, ושופט קפדן קצת יותר מהווארד ווב היה מגיב לתוקפנות באופן נחרץ עוד לפני ההפסקה.

את קלופ לעולם לא תשמעו מתייחס להגינות כאל נאיביות. למעשה, דורטמונד היא הקבוצה הנקייה ביותר בליגת האלופות, שספגה 13 כרטיסים צהובים ב-12 המשחקים עד כה. לשם השוואה, לחובת ריאל רשומים 21 צהובים ושני אדומים. ברצלונה ספגה 23 צהובים ואדום אחד, בעוד באיירן מינכן לא יכולה להתגאות ב-27 צהובים והרחקה אחת. טבעי ששלוש קבוצות אלה, שעלו לחצי-הגמר, "מובילות" את טבלת הכרטיסים בצד הלא נכון, כי הרי הן קיימו יותר משחקים מכל היתר. לא פחות ממדהים, אם כך, לראות את דורטמונד במקום ה-26 בטבלה זו. ספרטק מוסקבה, נורשנלד, מונפלייה ובאטה בוריסוב – נציגות שהספקנו לשכוח מזמן אחרי ההדחה בשלב הבתים – קיבלו יותר כרטיסים מהצהובים-שחורים.

הסטטיסטיקה עשויה להשאיר אתכם עם פה פעור. סרחיו ראמוס לבדו קיבל העונה יותר כרטיסים בליגת האלופות מאשר כל רביעיית ההגנה הקבועה של דורטמונד. פישצ'ק מעולם לא קיבל כרטיס באירופה במדי דורטמונד, נבן סובוטיץ' לא הוצהב אפילו פעם אחת בשתי העונות בצ'מפיונס ליג. במקביל, רק מלאגה ביצעה יותר תיקולים למשחק מאשר בורוסיה. אלה תיקולים חוקיים ונקיים. החבר'ה של קלופ לא רק מציגים כדורגל סוחף ונאה לעין – הם גם עושים זאת בדרך הכי ספורטיבית שיש. עלייתם לגמר היא בשורה עצומה לכדורגל מכל הבחינות, והצדק ניצח כאשר הקאמבק של ריאל לא הושלם.

מאמן בורוסיה דורטמונד, יורגן קלופ. Lars Baron, GettyImages
לעולם לא תשמעו מתייחס להגינות כאל נאיביות. קלופ/GettyImages, Lars Baron

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully