וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'לסי של אברמוביץ': ברצלונה מסוג אחר

האובססיה של אברמוביץ' להידמות לקטלנים לא רק מתבטאת בחיזורים אחר גווארדיולה. הוא לא מסוגל להפסיד אף תואר, אפילו לא בסופר קאפ, שם נחרץ גורלו של די מתאו, ובמקום המועדון הנערץ אותו חלם להקים, צ'לסי הפכה לשנואה. הבעיה: השיטה הזו עובדת לו

ספורט 2

צפו בהפסד הליגה האחרון של די מתיאו נגד ווסט ברומיץ'

זה קרה יממה אחרי שצ'לסי סיימה ב-2:2 ביתי מול יובנטוס במחזור הראשון בשלב הבתים של ליגת האלופות. רומן אברמוביץ' הגיע במפתיע למתחם האימונים של הבלוז בקובהאם ודרש תשובות. האוליגרך הרוסי רצה הסברים מכולם: חברי ההנהלה, הצוות המקצועי והשחקנים, לאובדן יתרון 0:2 מול אלופת איטליה בבית.

לאוזן הרגילה לא מדובר בסנסציה גדולה. בסך הכל בעלים שמגיע למתחם האימונים של הקבוצה שלו, אבל מבחינת האנשים בצ'לסי ובעיקר התקשורת האנגלית זה היה סמן ללחץ עצום ולתחילת הסוף מבחינת המנג'ר רוברטו די מתאו במערב לונדון. למעשה, עד אותו ביקור, אברמוביץ' לא הגיע למתחם האימונים מאז אותו ה-4 במרץ 2012. היום בו פיטר את אנדרה וילאש בואש.

הסיפור הזה הוא רק אחד מיני רבים שחושפים עוד טפח על אחת הדמויות הכי מסקרנות ומשפיעות על הכדורגל העולמי של המאה ה-21. האיש שרוצה לזכות בכל התארים ולעשות את זה בצורה הכי יפה שאפשר. רומן אברמוביץ' שכר את רפא בניטס כמנג'ר התשיעי בתשע השנים האחרונות רק כיוון שהוא הסכים לחתום על חוזה עד הקיץ. אותו קיץ בו יוכל, אולי, אברמוביץ', סוף סוף להנחית את זרועו על האובססיה הכי גדולה שלו - פפ גווארדיולה, אם האחרון לא יצטרף לנבחרת ברזיל.

רומן אברמוביץ' בעלי צ'לסי. Tom Hevezi, AP
כשהוא מגיע למתחם האימונים אתה יודע שהמצב לא טוב. רומן אברמוביץ'/AP, Tom Hevezi

אם פפ רק היה אומר כן

הפיטורים של רוברט די מתאו היו באוויר זמן רב. כבר ב-23 באוקטובר, אחרי הפסד החוץ 2:1 לשחטאר דונייצק, החלו בצ'לסי ההכנות לפיטוריו של האיטלקי. זה קרה לאחר שרומן אברמוביץ' המאוכזב היה משוכנע שפפ גווארדיולה, האובססיה הפרטית שלו, מוכן סוף סוף לנחות במערב לונדון. אברמוביץ' רצה את מאמן ברצלונה לשעבר כבר בקיץ החולף כשגמר ליגת האלופות, בו ניצחו הבלוז את באיירן מינכן באליאנץ ארינה, היה אמור להיות משחקו האחרון של די מתאו בקבוצה, במידה שגווארדיולה היה מסכים לחתום. אפילו האיטלקי הריח את זה, במיוחד אחרי שאברמוביץ' הגיב אליו באדישות מקפיאה כשהמנג'ר צעק לו "עשיתי את זה" על המדרגות באליאנץ ארינה. אלא שהספרדי הודיע על שנת שבתון מאימון, מה שלא הפריע לו לנהל מו"מ ראשוני מאוד עם הבלוז.

אברמוביץ' אמנם ראה במאי את הקבוצה שלו סוף סוף זוכה במשאת נפשו, ליגת האלופות, אך אפילו זה לא הצליח לשכנע אותו. הרוסי פשוט רוצה לזכות בכל תואר אפשרי, בכל שנה ובכל מסגרת. לראיה, אברמוביץ' רצה לפטר את די מתאו כבר אחרי התבוסה 4:1 לאתלטיקו מדריד בסופר קאפ האירופי, אי שם ב-31 באוגוסט, שהגיע מעט לאחר שהבלוז הפסידו גם במגן הקהילה לאלופה מנצ'סטר סיטי. למעשה, המשחק מול אתלטיקו פגע קשות ברוסי, שראה את מי שנחשב למועמד ודאי להצטרף לצ'לסי בקיץ - רדאמל פלקאו - חוגג על חשבון ההגנה שלו. לאחר מסע שכנועים של אינספור מקורביו ויועציו בצ'לסי, הסכים אברמוביץ' לתת לאיטלקי הזדמנות נוספת. תסריט שחזר על עצמו לפחות שלוש פעמים נוספות מאז, כולל לאחר הפסד במחזור הליגה האחרון 2:1 לווסט ברומיץ'. יחד עם הפיטורים של די מתאו, אברמוביץ' שילם למפוטריו למעלה מ-80 מיליון ליש"ט לאורך השנים רק כפיצויים. סכום פשוט בלתי נתפש.

"אם גווארדיולה היה נענה לחיזוריו של אברמוביץ' בקיץ, המשחק האחרון של די מתאו בצ'לסי היה הגמר במינכן", קובע בשיחה עם וואלה! ספורט דומיניק פיפילד, שמסקר את צ'לסי בעיתון גרדיאן. "לכן, ורק בגלל זה, האיטלקי קיבל קצת זמן, אבל לא יותר מדי עד שהפאניקה חזרה להשתלט על המועדון. צריך לזכור שזה מועדון שלא יכול להרשות לעצמו להיות מודח בשלב כל כך מוקדם בליגת האלופות (לצ'לסי סיכויים נמוכים יחסית לעלות לשמינית הגמר - ר.פ.) או להידרדר בפרמיירליג. לכן, החששות כל כך גדולים במועדון בהווה ועוד אחרי שראו את הסימנים בעבר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רוברטו די מתאו מנג'ר צ'לסי. Shaun Botterill, GettyImages
אם גווארדיולה היה אומר כן, המשחק במינכן היה בכל מקרה האחרון שלו. די מתאו/GettyImages, Shaun Botterill

לא המאמן בוחר את השחקנים

בימים האחרונים, עושה רושם שהפיטורים של די מתאו הם למעשה הצעד הראשון בדרך להחתמת גווארדיולה בקיץ. המו"מ בין הצדדים החל להתנהל בתקשורת, כשהספרדי מתגלה מיום ליום כאדם מחושב מאוד. בין אם אלו השמועות על מינויו הצפוי למאמן נבחרת ברזיל, שעוד עשויות בהחלט להתברר כנכונות, ובין אם זה פיזור של אינספור ציטוטים על ידי מקורבים אליו וסוכנו, אין ספק שגווארדיולה עדיין בחופש אבל כבר עובד קשה על העתיד שלו. אולי בסיר הלחץ בסטמפורד ברידג'. כי למרות חוסר היציבות, קשה מאוד להגיד 'לא' כשרומן אברמוביץ' פונה אליך.

"כשהוא יחזור לאימון, פפ ירצה יציבות והאירועים של הימים האחרונים מראים שוב שצ'לסי זה לא מועדון שנותן למנג'ר זמן לבנות משהו", אמר מקורב לגווארדיולה, "רומן אברמוביץ' נהנה לפטר מאמנים בזמנים טובים וזה לא פלוס מבחינת פפ. הוא יקשיב למה שיש לכל אחד להגיד לו, אבל בינתיים הוא הרבה יותר מתרשם מהיציבות בשני המועדונים ממנצ'סטר מאשר ממה שהוא ראה בצ'לסי". מקורב אחר של גווארדיולה אמר: "פפ מוחמא מאוד על מהעניין סביבו, אבל הוא לא ימהר לקחת החלטה לגבי העתיד שלו. הוא יקבל את ההחלטה בזמן שלו. לפני שנת 2013 אף אחד לא יוכל לשכנע את פפ להתחייב על משהו כי זה מנוגד לחופש שהוא לקח כדי להתרענן".

יש לציין שפרט לחוסר היציבות, תהיה לגווארדיולה בעיה גם להתמודד עם הצורה בה אברמוביץ' מתייחס למאמנים שעובדים אצלו. ז'וזה מוריניו סיפר פעם שפנה לחברי ההנהלה כדי להמליץ להם להחתים את השוער הצ'כי פטר צ'ך, רק כדי לשמוע מהם שהוא כבר חתום במועדון. כך היה גם בעידן די מתאו. האיטלקי לא היה באמת אחראי על הרכש או על מדיניות מסוימת. אברמוביץ' ויועציו הם שצירפו לקבוצה את השחקנים שהגיעו בקיץ, הם שהתעקשו להשאיר את פרננדו טורס למרות היכולת האומללה שלו. די מתאו למעשה לא הרכיב קבוצה, אלא היה עסוק בעיקר בחיבור פאזל השחקנים שניתן לו מלמעלה. הרי באותו היום בו הודיעה צ'לסי על החתמתו של די מתאו לשנתיים, 26 ימים לאחר הזכייה בליגת האלופות, הגיש האיטלקי להנהלה רשימה של שחקנים בהם הוא חושק, כשרדאמל פלקאו נמצא בראשה. לפי הדיווחים, אף אחד מאותם שחקנים לא עשה את דרכו לאלופת אירופה.

קשה לראות איך גווארדיולה, איש מקצוע דומיננטי שאוהב להיות מעורב בכל פסיק שקורה במועדון כפי שהוכיח בבארסה, יהיה מוכן לעבוד בתנאים שכאלו. מצד שני, אפשר לומר דברים דומים על מוריניו שהחזיק מעמד בצ'לסי קרוב לשלוש עונות. כנראה שפנקס צ'קים פתוח, תנאים מפנקים, סגל נוצץ ומגורים באחת הערים הכי אטרקטיביות בעולם יכולים לנצח גם את העקרונות המקצועיים של גדול השמרנים.

מאמן ברצלונה, פפ גווארדיולה. רויטרס
האם איש מקצוע דומיננטי כמוהו, שאוהב להיות מעורב בכל פסיק במועדון, יהיה מוכן לעבוד בתנאים של אברמוביץ'? גווארדיולה/רויטרס

המקריות מוכיחה את עצמה

בפיטוריו של די מתאו והחתמתו הזמנית של בניטס, הוכיח אברמוביץ' שהוא לא מתחשב ברצונות של אף אחד. מי שהיה בגמר ליגת האלופות במינכן יכול היה לראות שעם כל הכבוד לשחקנים, הכוכב האמיתי מבחינת אוהדי צ'לסי היה רוברטו די מתאו. הם שרו וצעקו בכל מקום "there's only one di matteo" והתייחסו אליו כאל בשר מבשרם. הפיטורים שלו לטובת אחד האנשים הכי פחות אהודים בסטמפורד ברידג' הוא אולי הצעד הראשון שעושה אברמוביץ' בניגוד גמור לרצון האוהדים, מאז מינויו המפתיע של אברהם גרנט למנג'ר.

לאחרונה התלוצץ ברוס באק, יו"ר צ'לסי, עם כתבי הקבוצה ואמר: "אנדרה וילאש בואש פוטר, ומיד התאוששנו וזכינו בגביע ובגביע האלופות. אני רוצה לשמוע אתכם מברכים את מר אברמוביץ' ואת צ'לסי שעשתה שינוי כזה מבורך. נכון או לא, מר אברמוביץ' שינה את הכדורגל האנגלי לנצח. אני מרגיש שהוא לא זוכה למספיק קרדיט על מה שעשה".

פיפילד מתייחס בפחות הומור לנושא הפיטורים ומנסה לנתח את אברמוביץ' ורצונותיו: "בטווח הארוך, נראה שאברמוביץ' רוצה שליטה בכדורגל העולמי ושליטה עם סטייל. אף אחד לא בטוח אצלו. הבעיה איתו שתמיד התגובות הקפריזיות שלו משתלמות. הוא פיטר את לואיס פליפה סקולארי וחוס הידינק, זכה בגביע, וסיים במקום השלישי. הוא פיטר את וילאש בואש וזכה בליגת האלופות ובגביע עם רוברטו די מתאו. הוא עדיין לא החתים מאמן זמני שלא השיג משהו מיוחד".

גם עמיתו של פיפילד מגרדיאן, אואן גיבסון, התייחס לעובדה שאברמוביץ' הראה כמה הוא לא מתייחס לרצונות של אוהדי צ'לסי. "לראשונה בקרוב ל-10 שנים במועדון, אברמוביץ' עומד בפני לחץ אמיתי לספר מה המניעים מאחורי ההחלטות שלו", כתב גיבסון, "אוהדי צ'לסי פעם שרו 'אנחנו מיליונרים' ומחאו כפיים בכל מקום בו ראו את אברמוביץ', אך היום חלקם מתחילים להרגיש קצת אמביוולנטיים לגבי הצורה בה המועדון הזה מנוהל. המבנה הניהולי בצ'לסי ממש לא ברור. המזכירה של אברמוביץ', מרינה גרנובסקייה, משמשת בתפקיד מרכזי מאוד כמוציאה לפועל של הרבה מהלכים. המנהל הטכני מייקל אמנלו הגיע לגבהים בלתי צפויים במועדון, כשהפך מסקאוט לעוזר מאמן ועד תפקידו הנוכחי. צ'לסי הגיעה למצב בו אפילו מנצ'סטר סיטי נראית כמועדון הגיוני מאוד לעומתה. אברמוביץ' אמר שהתאהב בכדורגל אחרי שראה את ה-3:4 של מנצ'סטר יונייטד על ריאל מדריד באולד טראפורד. המטרה שלו הייתה ליצור מועדון נערץ בכל העולם וגם בתוך סטמפורד ברידג', אלא שהמצב כרגע הוא הפוך לגמרי. מעולם לא היה מצב בו כל כך הרבה אנשים ניטרליים מתנגדים לצ'לסי ובו אפילו בעלי מנויים מתחילים לדבר על מחאות וחרמות".

אוהדי צ'לסי. Laurence Griffiths, GettyImages
אפילו להם כבר יש ספקות באשר לדרך שבה מתנהל המועדון. אוהדי צ'לסי/GettyImages, Laurence Griffiths

גם מרטין סמואל מדיילי מייל בחר לנגח את הבוס הגדול כשכתב: "השמועות דיברו על פפ גווארדיולה, רפא בניטס, אפילו אברהם גרנט. בואו נהיה כנים, מה זה משנה בכלל? אברהם גרנט, ברני גרנט, אדי גרנט, למה לא לתת את התפקיד לראסל גרנט? צ'לסי הוא מועדון מקרי ובגלל זה קורים שם דברים מקריים כל הזמן. דברים מתרחשים בצ'לסי בלי שום נרטיב קוהרנטי. הם ממנים חבר של הבעלים בלי שום כישורים לתפקיד המנג'ר ומחליפים אותו במאמן שזכה בגביע העולמי. הם מפטרים את המאמן שעשה פלאים בפורטו, והעוזר שלו שכמעט הוריד את ווסט ברומיץ' ליגה מוביל את אותה חבורת שחקנים לזכייה בליגת האלופות. הם מאבדים את השחקן הכי משפיע שלהם לסין ומוציאים 50 מיליון ליש"ט על שחקן שלא מסוגל להשתלב בקבוצה. מארק יוז עדיין לא ניצח במשחק בפרמיירליג העונה, די מתאו זכה בליגת האלופות, ומי פוטר לפני מי?

"הדבר הכי עצוב הוא שבזמן אברמוביץ' בצ'לסי, הקבוצה החליפה שמונה מנג'רים .מנצ'סטר יונייטד כמובן נותרה עם אותו אחד. באותו הזמן יונייטד זכתה בתשעה תארים, צ'לסי ב-10. כך שמסתבר שמקריות עדיפה על פני המשכיות".

הערב (18:00, ספורט1 ו-HD): צ'לסי - מנצ'סטר סיטי

צפו במהפך של מנצ'סטר יונייטד מול קווינס פארק ריינג'רס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully