וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגן של מסי

18.1.2012 / 6:30

ססק פברגאס תמיד מנצח בברנבאו. בקלאסיקו הקודם במדריד הוא הוכיח סופית כמה גווארדיולה צדק כאשר הימר עליו במחיר מטורף, ואיזה גיוון ועומק הוא מוסיף למכונה שנראתה מושלמת

יולי 2006. רמון קלדרון הציג את קמפיין הבחירות שלו לנשיאות ריאל מדריד, בו הבטיח למנות את פג'ה מיאטוביץ' למנהל המקצועי ואת פאביו קאפלו למאמן. ברשימת הרכש של קלדרון הופיעו אריאן רובן וקאקה, אך מעליהם התנוסס שמו של ססק פברגאס, בתור החיזוק הספרדי המבטיח שגם יהווה מכה מתחת לחגורה ליריבה המושבעת ברצלונה, בתור אחד מסמלי אקדמיית לה מאסיה. "יש סיכומים עם שלושתם", הבטיח אז אחד הנשיאים המושמצים בתולדות הבלאנקוס.

ההולנדי עשה דרכו לסנטיאגו ברנבאו בחלוף שנה, הברזילאי נרכש ממילאן בכלל כחלק מפרויקט הגלקטיקוס השני של פלורנטינו פרס ורק ססק מיאן להגיע. פברגאס סירב פעמיים לקלדרון, שאף הבטיח לשלש את משכורתו. לאחר מכן התנגד גם להצעתו של פרס, שבסיום העונה הקודמת הניח 50 מיליון יורו על שולחנה של ארסנל ושכנע כבר את התותחנים. הקשר הנפלא בסך הכל רצה לשוב הביתה לברצלונה ולהתאחד עם חבריו הטובים משנתון 87', ג'רארד פיקה וליאונל מסי.

ססק פברגאס מולבש בחולצה של ברצלונה בזמן החגיגות של נבחרת ספרד. Daniel Sastre Huertas, GettyImages
החולצה מספר 4 חיכתה רק לו. קרלס פויול ופפה ריינה מלבישים את ססק פברגאס בחולצת ברצלונה, שנה לפני המעבר/GettyImages, Daniel Sastre Huertas

בקיץ האחרון, פברגאס זכה סוף כל סוף לסגור מעגל כשחזר לברצלונה מהדלת הקדמית תמורת 34 מיליון יורו. עסקת הענק - לאחר מסע פלרטוטים הדדי ובעיקר מייגע שהתפרס על פני שלוש שנים - העלתה לא מעט סימני שאלה. פרשנים רבים תהו אם המחיר לא היה גבוה מדי, אחרים שאלו איך ישתלב בקישור בו מככבים צ'אבי ואנדרס אינייסטה שמקדימים אותו גם בהיררכיה בנבחרת ספרד, ובמועדון היו מי שחששו כי הבאתו תזיק להתקדמות של הצעירים. בסופו של דבר, שוב התברר כי פפ גווארדיולה יודע יותר טוב מכולם. ססק התאים לברצלונה כמו כפפה ליד. כאילו לא עזב מעולם.

מסי משתף

משחקו הראשון של פברגאס בקבוצת הבוגרים של ברצלונה היה בגומלין הסופרקופה מול ריאל מדריד, אז נכנס כמחליף במשחק בו ניצחו הקטלאנים 2:3 והניפו את התואר הראשון שלהם לעונה זו. שבוע ויום לאחר מכן מכן הוא כבר כבש את שער הבכורה שלו ב-0:2 על פורטו בסופרקאפ האירופי. כך, 10 ימים בלבד אחרי שהוצג בקאמפ נואו ברוב פאר והדר, פברגאס כבר יכול היה להתגאות בשני תארים - בדיוק כפי שזכה בכל שמונה השנים שלו עם ארסנל.

הכניסה האידיאלית הזו החלה במלאכת הסרת סימני השאלה שריחפו מעל ראשו של פברגאס. "הייתי שחקן טוב. חזרתי לברצלונה כדי להיות שחקן גדול", הסביר הקשר את המהלך שעשה ואת חשיבות התארים. "יותר מכל, אני רוצה לזכות בליגת האלופות. אחר כך בסדר העדיפויות נמצאת הליגה, אבל אנחנו מכוונים לכל התארים כי יש כאן את הקבוצה הטובה בהיסטוריה. המועדון הזה תמיד רעב לזכות בעוד ועוד גביעים. זה באמת בלתי נתפס". בתואר השלישי של העונה, הזכייה באליפות העולם לקבוצות אחרי ה-0:4 הקליל בגמר מול סנטוס, ססק כבר היה שחקן הרכב ודמות מפתח במערך של גווארדיולה. גם אחרוני הספקנים הבינו שחולצה מספר 4 - עליה חתם לו גווארדיולה עשור לפני כן - חיכתה רק לו.

"ססק היה פנטסטי בארסנל, אבל נכנס בצורה פשוט מושלמת למערך של ברצלונה", פרגן החבר תיאו וולקוט. "הוא כובש ונהנה, החולצה הזו מתאימה לו". החיוך אכן לא מש מפניו של פברגאס. החיבור המיוחד עם התאום מסי בא לידי ביטוי על כר הדשא, והתרומה המקצועית רק הולכת ומשתפרת, בדרך לעונת שתעמיד בצל גם את עונת השיא במדי ארסנל ב-2009/10. פברגאס הבקיע כבר 13 שערים העונה (מהם תשעה בליגה, למרות חודש היעדרות) ולמעשה מצא את הרשת בכל איום שני לעבר המסגרת. לכובש השני בטיבו בברצלונה יש גם 10 בישולים. בלעדיו, אין ספק, הפציעה המחרידה של דויד וייה הייתה משפיעה בצורה הרבה יותר דרמטית על העונה של ברצלונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ליאונל מסי שחקן ברצלונה (ימין) עם ססק פברגאס. רויטרס
חברות ארוכת שנים, תיאום עיוור על כר הדשא. ליאונל מסי עם ססק פברגאס/רויטרס

גווארדילה מחדש

המשחק שלמעשה הציב את פברגאס כסגן של מסי בהיררכיה ההתקפית, היה הקלאסיקו בברנבאו. לפני הקרב הגדול, סקר מקיף שנערך בעיתוני קטלוניה גילה כי מרבית הנשאלים העדיפו את וייה בהרכב. גווארדיולה בחר בכל זאת בפברגאס הרב גוני והסביר במסיבת העיתונאים שקדמה למשחק: "אתם רק צריכים לראות איך ססק משחק כדי להבין כמה טוב הוא נקלט בקבוצה. הוא מאוד חכם, דינמי ומגוון. הוא היה המנהיג של ארסנל בגיל כל כך צעיר. התכונה הזו אמורה לבלוט בדיוק משחקים גדולים כאלה".

פברגאס שמע את הדברים והגיב עם שער נהדר בניצחון היוקרתי 1:3. היה זה ביקורו השני בברנבאו, כשגם בקודם ניצח. אז זה נגמר ב-0:1 עם ארסנל בשמינית גמר ליגת האלופות 2005/6, כשהיה בן 19 בלבד וסייע לקבוצתו להפוך לנציגה האנגלית הראשונה שמנצחת את ריאל במגרשה הביתי. ההישג הפעם, בקלאסיקו הראשון שלו, היה מרגש הרבה יותר. בעיקר מפני שהיה הנשק המפתיע ששלף גווארדיולה.

הוורסטיליות של פברגאס העניקה למאמן הנפלא את האפשרות לחקור אפיקים חדשים העונה ולשכלל את המכונה המשומנת שלו עם מערך חדש - 3-4-3. עוד שלב בתהליך האבולוציוני של ברצלונה. התנועה הבלתי פוסקת של הרכש מארסנל ויכולת ההבקעה שלו היו בדיוק מה שפפ חלם עליו. המאמן הכניס את השיטה בהדרגה, השתמש בה בעיקר במשחקי בית בליגה ואז הדהים את כולם עם שינוי במהלך הקלאסיקו במדריד.

זה קרה בעיקר הודות לפברגאס, שיכול גם להניע כדור, גם לזהות פרצות בהגנת היריבה וגם להתחלף עם מסי בעמדת החלוץ הנסוג. "הוא לא עוד קשר יוצר, אלא תוקף עם סכין בין השניים", תיאר זאת מרטי פרארנאו בטורו בעיתון 'ספורט'. "פברגאס משחק לעומק, פותח שטחים לאחרים ואורב לטעויות של ההגנה. במצב הקיים, הוא השחקן הכי חשוב למסי מבחינה טקטית".

פפ גווארדיולה מאמן ברצלונה. רויטרס
עוד שלב בתהליך האבולוציוני של ברצלונה. פפ גווארדיולה/רויטרס

קרויף מברך

השיטה החדשה והתוספת של ססק מאפשרות לברצלונה ליהנות מעוד שחקן שמשתתף במשחק המסירות ומסייע בהחזקת הכדור. מאז משחק ההכתרה של ריאל מדריד במאי 2008, אז הפסידה בארסה 4:1 לקבוצה האלופה של ברנד שוסטר, אף יריבה לא סיימה 90 דקות בהן שלטה בכדור יותר מהבלאוגרנה. מדובר כבר ביותר מ-220 משחקים, והספירה נמשכת. לנתון הזה ז'וזה מוריניו ממשיך לחפש פתרון, בינתיים ללא הצלחה. "אין דבר יותר מתסכל מזה", הודה פברגאס, שחווה זאת על בשרו כששיחק בארסנל, קבוצה שהייתה רגילה להחזיק בכדור יותר מיריבותיה בפרמיירליג. "זה עינוי לראות את הכדור עובר מרגל לרגל מבלי שתוכל להשיג אותו. עדיף להיות מן העבר השני, כשצ'אבי ואינייסטה לצידך".

פברגאס לא המתין ליום בו יזכה לרשת את צ'אבי. הוא הוכיח גם למאמניו בנבחרת ספרד שעם קצת יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה ניתן למצוא דרך לשלב את שניהם גם יחד, ומבלי לוותר על הכישורים של אינייסטה. אין מקום במרכז הקישור? נוסיף עמדה. לא טוב? תמיד אפשר לעבור קדימה, במיוחד כשמדובר בשחקן קר רוח שמסיים נהדר בשתי הרגליים ואף הבקיע כבר ארבעה שערי ליגה בנגיחות, כולל שער ה-100 של הקבוצה העונה בכל המסגרות (ב-1:1 מול אספניול בדרבי).

"השידוך הזה לא יכול היה להיות מוצלח יותר", טען יוהאן קרויף, שהבטיח עוד לפני שהושלמה ההעברה כי פברגאס לא יתייבש על הספסל של אלופת אירופה. "עם ססק, ברצלונה יכולה אפילו להיות טובה יותר. הוא יסייע לה להקדים את ריאל מדריד לפחות בצעד אחד". אחרי שני ניצחונות בשני ביקוריו הקודמים בברנבאו, הערב פברגאס מגיע להתארח בפעם השלישית בהיכל הכדורגל של מדריד. הסיוט של הבלאנקוס יימשך?

כדורגל ספרדי בוואלה! ספורט

איזה הרכב מושלם אפשר לבנות מריאל וברצלונה?

ססק פברגאס, ברצלונה. רויטרס
כך נראה הביקור הקודם של פברגאס בסנטיאגו ברנבאו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully