וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האריס מדוניאנין שמכבי תל אביב תמיד חלמה לראות

9.11.2011 / 14:49

נבחרת בוסניה מבינה בדיוק כיצד מוציאים הכל מקשר מכבי תל אביב, ואולי תסדר לגולדהאר כמה מיליונים אם תעצור את רונאלדו בפלייאוף

כשסאפט סושיץ', מאמן נבחרת בוסניה, שמע שלקשר שלו האריס מדוניאנין צפוי משחק ליגה עם מכבי תל אביב ביום שני – ארבעה ימים בלבד לפני המפגש הראשון עם פורטוגל בקרב על הכרטיס ליורו 2012 - הוא נעמד על הרגליים האחוריות. מדוניאנין שיחק מול בני יהודה וסטוק, וסושיץ' רצה אותו בזמן לפתיחת האימונים. "שלושה משחקים בשמונה ימים זה מוגזם", הסביר המאמן. "לכן ביקשנו במיוחד לשחרר אותו מהמשחק". הבקשה אכן כובדה ומדוניאנין נחת בבוסניה בזמן. מנגד, מכבי תל אביב, שאולי במצב כזה הייתה צריכה לבקש מההתאחדות לא לשחק ביום שני, חסרה מאוד את בעל הבית שלה, הציגה כדורגל רע ולא מאורגן והפסידה 1:0 לבית"ר ירושלים.

האריס מדוניאנין שחקן נבחרת בוסניה (שמאל) מול סמיר נאסרי שחקן נבחרת צרפת. רויטרס
"שלושה משחקים בשמונה ימים זה מוגזם". מדוניאנין/רויטרס

למרות שמדובר בשנה השנייה שלו בישראל, מדוניאנין עדיין בגדר חידה. מצד אחד, אין עוררין על היכולות וההשפעה שלו על המשחק ומצד שני, הוא נעלם לדקות ארוכות ולעיתים נראה כמי שמשחק בעמידה. הוא נוסה בתפקידים שונים במגרש ובמובן מסוים, גם במשחקים טובים שלו מתקבלת ההרגשה הכללית שמשחקן במעמדו אפשר לצפות ליותר. אלא כשמדוניאנין מגיע לנבחרת בוסניה, הדברים הופכים פשוטים יותר עבורו. הוא פורח לצד השמות הגדולים, נהנה כשהלחץ והציפיות לא מונחים על הכתפיים שלו, מבין טוב יותר את הדרישות המקצועיות ולא בכדי בפורטוגל סימנו אותו כאחד מאנשי המפתח למפגש. השאלה היא: האם בבוסניה עושים דברים נכון יותר מאשר בתל אביב?

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

קשר אחורי מודרני

מאמן בוסניה סאפט סוסיץ'. רויטרס
מכיר בעומק ובכישרון שיש לו בקישור. סושיץ'/רויטרס

בשבוע הבא ימלאו שנתיים להופעת הבכורה של מדוניאנין בנבחרת בוסניה, שלמרבה האירוניה הייתה במשחק מול פורטוגל בפלייאוף מוקדמות המונדיאל. כזכור, הקשר נולד בפרברי סראייבו וכשהיה בן שבע נמלט עם אמו ואחותו מאזור הקרבות בעוד אביו נותר בבוסניה ונהרג במלחמה. מדוניאנין גדל בהולנד, אבל תמיד חלם לייצג את מולדתו. הקשר סיפר בעבר כי כבר בצעירותו שאף לייצג את בוסניה ואף קיבל הבטחה מהמאמן דאז, בלאז' סלישקוביץ', שיוזמן. כשזה לא קרה, נענה בחיוב לזימון לנבחרת הולנד הצעירה. רק כשפיפ"א שינתה את החוקים לפני שנתיים, למדוניאנין ניתנה הזדמנות לשחק בבוסניה והוא קפץ עליה: "לא משנה מה קרה בעבר, חשוב שאני פה עכשיו", אמר.

מדוניאנין הפך במהרה לאחד משחקני המפתח בבוסניה. כבר אחרי מספר אימונים אמר עליו הכוכב הגדול אדין דז'קו: "האריס הראה למה הוא משחק בספרד. הבחור יודע לשחק ולא ייקח לו הרבה זמן להתרגל אלינו כי האווירה בנבחרת היא כמו במשפחה". הנבואה של דז'קו התגשמה. במהלך קמפיין המוקדמות, הופיע הקשר בתשעה מ-10 המשחקים של נבחרתו, מתוכם פתח בהרכב שמונה פעמים. בסך הכל, ברזומה שלו כבר 17 הופעות בינלאומיות וארבעה שערים. כלומר, הוא כמעט ולא החמיץ משחק בינלאומי מאז שזומן, ללא קשר לכושרו ולעובדה שהוא משחק בליגה זניחה.

בבוסניה עוקבים בשקיקה אחרי הופעותיו של השחקן בישראל ובליגה האירופית וגם המאמן סושיץ' שומר על קשר קרוב. במהלך עונת 2009/10, כשמדוניאנין נדחק החוצה מסגל ויאדוליד בטענות של בעיות משמעת כאלה ואחרות, סושיץ' יצא להגנתו בפומבי. "המצב של מדוניאנין מדאיג אותי. אני לא אוהב את מה שעושים לו בספרד", אמר אז. ככל הידוע, מדוניאנין התייעץ עם מאמן הנבחרת לגבי המעבר בקיץ שעבר וזה המליץ לו לחפש קבוצה שתאפשר לו להתבטא בחופשיות ותבטיח לו דקות משחק משמעותיות.

סושיץ' הוא חובב מושבע של שיטת 4-2-3-1. דז'קו הוא חלוץ החוד ומאחוריו משלימים את החוליה הקדמית זבייזדאן מיסימוביץ', מיראלם פיאניץ' וסנאד לוליץ'. מדוניאנין משחק בעמדת הקשר האחורי, בדרך כלל לצידו של אלביר רחימיץ' הוותיק מצסק"א מוסקבה. "בוסניה מחזיקה בכדור ומשחקת כדורגל שוטף בזכות ההכרה של סושיץ' בעומק והכישרון שיש לו בקישור, החוליה החזקה של הנבחרת", נכתב בתקשורת הפורטוגלית לקראת המפגש. "מדוניאנין מוסיף ניידות ועומק. הוא משחק לצד הקשר האחורי וזה מאפשר לו חופש להזין את הרביעייה הקדמית. במשחק בצרפת (1:1), מדוניאנין ניצל את החורים במרכז המגרש ודחף את הצרפתים לשערם. בכך, סושיץ' הגביר את הלחץ בהגנה כדי להרוויח יותר החזקת כדור וזה טרנד מובהק בכדורגל המודרני".

שחקן משלים

אדין דז'קו שחקן נבחרת בוסניה (שמאל) חוגג עם האריס מדוניאנין. Michel Euler, AP
אחד סדרן, אחד כוכב. עם דז'קו/AP, Michel Euler

מדוניאנין הוא שחקן שחי ופורח כשיש לו שטח. אז הוא יכול לנצל את ראיית המשחק המבריקה שלו ויכולת המסירה הנהדרת. זו אולי אחת הסיבות לכך שהקשר היה מאושר כששמע שהגרלת הפלייאוף הועידה לבוסניה עוד מפגש עם פורטוגל: "הפורטוגלים מאוד טכניים, אבל גם אנחנו ויותר מתאים לנו לשחק מול נבחרת כזאת. עבורי, זו ההגרלה הכי טובה שיכולנו לקבל, כי היינו מתקשים יותר מול נבחרת חזקה ופיזית", אמר לאחר ההגרלה, והשבוע הוסיף: "ברור שיש הבדלים לעומת המפגשים לפני שנתיים. עכשיו כולנו בוגרים יותר, בכושר טוב יותר ומשחקים בקבוצות טובות יותר. הכי חשוב שלא נספוג שער בבית. גם 0:0 זו תוצאה טובה כי אנחנו מסוגלים לכבוש בכל מגרש".

כשמדוניאנין מדבר על שחקנים שמגיעים מקבוצות טובות יותר, הוא כמובן לא מדבר על עצמו. על המגרש לצידו מתרוצצים כוכבים בעשרות מיליוני יורו שמגיעים ממנצ'סטר סיטי, רומא, לאציו וקבוצות שונות בגרמניה ורוסיה. על הנייר, מדוניאנין הוא השחקן האלמוני בהרכב של סושיץ', אבל דווקא הנתון הזה עוזר לשחקן להפיק מעצמו יותר. כשחקן משלים שהאחריות ואור הזרקורים לא מופנים לעברו, קל יותר למדוניאנין לספק את הסחורה.

כאן נעוץ ההבדל המהותי בין מדוניאנין של בוסניה לזה של מכבי תל אביב. משחקן עם רקורד של הופעות בהולנד ובספרד, שנרכש בסכום של כמיליון יורו ונחשב לאחד המשתכרים הבכירים בליגה ציפו במכבי לגדולות ונצורות. בנו עליו שיוביל, ינהיג וייקח על עצמו את הקבוצה כל הדרך אל התואר. הבעיה היא שמדוניאנין לא מסוגל להיות כזה ולא רוצה להיות כזה. הוא מעדיף את משבצת הסדרן. תנו לו לשחק בחופשיות ולבנות את המשחק ואין לו שום בעיה שאחרים – בין אם דז'קו או אלירן עטר – יזכו בתהילה.

"אני לא מנהיג כי אני לא מכיל את התכונות של להיות מנהיג. לא יודע למה, זה פשוט ככה", אמר השחקן בקיץ בראיון לוואלה! ספורט. "עבורי זה ממש לא חשוב או לא משנה מי המנהיג של הקבוצה. גם אם יש מישהו צעיר ממני והוא המנהיג, זה בסדר גמור. אין לי שום בעיה להיות שחקן משלים בתוך הקבוצה".

הטעות של נמני, הרווח של איוניר

מוטי איוניר מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
לא מנסה לחנך את מדוניאנין. איוניר/קובי אליהו

אחת התכונות הבולטות אצל מדוניאנין היא הבנת המשחק המופלאה שלו. הבוסני מבין כדורגל וטקטיקה ברמה גבוהה מאוד והוא יודע להכיר במדויק במגבלותיו כשחקן. בגיל 26, מדוניאנין לא רוצה ללמוד דברים חדשים ולא רוצה להשתנות. אפשר להסתכל על זה בצורה שלילית כהתנהגות של שחקן מפונק ועצלן, אבל זה לא מדויק. ההבנה של מדוניאנין היא שגורמת לו לדעת היטב מה הוא עושה טוב ומה לא. לכן, כשאבי נמני דרש ממנו לבצע פעולות התקפיות ברחבת ה-16 של היריב ומצד שני לעשות הגנה קרוב לבלמים, הוא פשוט איבד את השחקן. הרי אם מדוניאנין היה מהיר יותר, דינמי יותר ופיזי יותר, ברור שלא היה משחק בליגת העל.

"אין לי בעיה לעשות הגנה בקישור האחורי... בנבחרת בוסניה, כשאני משחק בקישור האחורי, יש משחקים שאני אפילו לא עולה להתקפה. אם תשלח אותי למעלה וגם למטה, אתה תהרוג אותי כשחקן. אני לא סוג כזה של שחקן", אמר בקיץ והמסר הופנם היטב על ידי מוטי איוניר. העונה, מדוניאנין משחק בדיוק במשבצת בה מתופקד בבוסניה, אחד משני קשרים אחוריים ב-4-2-3-1. איוניר רוצה שהבוסני יעשה לו סדר במגרש גם על חשבון איומים לשער בחלק הקדמי. מבחינת המאמן, החוכמה, החזקת הכדור והסדר שמכניס מדוניאנין בקישור האחורי חשובים יותר משערי השדה שיכול היה לכבוש אם היה משחק קדימה יותר. לאיוניר לא חסרים שחקנים שיודעים לכבוש, אבל אין לו מספיק שחקנים שיודעים לשבור הגנה בפס חכם ומדויק. לכן, לא אחת מדוניאנין מתבקש להגיע לקבל כדור מהבלמים על מנת להוציא את הקבוצה קדימה.

המשחקים הטובים של מדוניאנין העונה היו בזירה האירופית. מול פנאתינייקוס הוא נכנס בדקה ה-53 במצב של 0:0 ומיד השליט סדר והיה בין הגורמים המכריעים בדרך ל-0:3 מרשים. גם ב-1:1 הביתי עם דינמו קייב, אולי המשחק הכי טוב של הצהובים העונה, מדוניאנין היה נפלא. בלעדיו, למכבי תל אביב אין בעל בית. המשחק שלה הופך שבלוני וחסר מעוף והיא נהיית תלויה בהברקות אישיות של אלירן עטר או דור מיכה. ביום שני מול בית"ר, הצהובים יצרו מצבים רק מטעויות הגנה או מצבים נייחים. במשחק השוטף הם נתקעו שוב ושוב ואפשרו לאורחת להאט את קצב המשחק.

בגדול, במכבי תל אביב קיימת שביעות רצון גדולה מהקשר הבוסני. במועדון סיפרו השבוע שהצליחו לפצח את הנוסחא להגיע לנפש שלו. הוא מקבל תשומת לב ויחס מיוחד מהצוות המקצועי והניהולי. איוניר ועוזריו מקשיבים לעצות שהוא נותן ביחס לשיטת המשחק או תפקוד שחקנים והתוצאה היא שחקן יותר מחויב, שמתאמן ברצינות ולא מגלה אדישות וחוסר חשק כמו בעונה שעברה. בקרית שלום גם בהחלט יעקבו אחרי משחקי הפלייאוף. הופעות טובות מול פורטוגל וכרטיס ליורו יעלו את ערכו משמעותית לקראת הקיץ. מי שנחשב לאחד הפלופים הגדולים של קיץ 2010, עוד בסופו של דבר יהפוך לרווח מקצועי וכלכלי עבור המועדון. מי היה מאמין?

יורו 2012 בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully