וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפחד מכריסטיאנו רונאלדו: סיכום מוקדמות יורו 2012

11.10.2011 / 23:55

גרמניה הלהיבה, וייה והונטלאר הפציצו, רוני לא התבגר ורונאלדו שוב נתקע. ההפתעות, האכזבות והשערוריות. מוקדמות היורו הסתיימו, זה הזמן לסכם ולנתח. סנסציות? תודה לאסטוניה

משחקי מוקדמות יורו 2012 הגיעו הערב (שלישי) לסיומן עם קביעת 10 העולות לטורניר שייערך בקיץ הבא בפולין ואוקראינה, והעפלתן של שמונה נוספות לשלב הפלייאוף, ממנו תגענה עוד ארבע נבחרות לאליפות אירופה. הכדורגל הבינלאומי, שנמצא בנסיגה מתמדת בשנים האחרונות ומאבד ממעמדו לטובת תחרויות המועדונים, לא הביא עימו את הבשורה גם הפעם, ומלבד הפתעה אחת גדולה בדמות אסטוניה היה די צפוי.

בניגוד לאפריקה, שם מעצמות דוגמת מצרים, קמרון וניגריה לא הצליחו להעפיל לאליפות היבשת, באירופה כל הגדולות עמדו במשימה ללא קשיים מיוחדים. גרמניה וספרד עשו זאת עם מאזן מושלם, וגם הולנד הרשימה ואיטליה התאוששה ממונדיאל מאכזב. למעשה, שבע מתשע הנבחרות שדורגו כראשי בית גם סיימו במקום הראשון, והשתיים האחרות תשחקנה בפלייאוף לעומת זאת, רק שלוש נבחרות שלא השתייכו לשני הדרגים הראשונים השיגו בסופו של דבר כרטיס לפלייאוף. שינויים? מהפכות? לא באירופה.

לכבוד סיום השלב המוקדם, ליקטנו עבורכם את הסיפורים המרכזיים של המוקדמות - המצטיינים, ההפתעות, האכזבות והאירועים השנויים במחלוקת.

תומאס מולר שחקן נבחרת גרמניה (שמאל) עם מריו גומז. Alexander Hassenstein, GettyImages
שלב מוקדמות שהיה טיול קל עבור הנבחרות הגדולות. מריו גומז ותומאס מולר חוגגים עוד ניצחון גרמני/GettyImages, Alexander Hassenstein

עלו ליורו: פולין (מארחת), אוקראינה (מארחת), גרמניה, רוסיה, איטליה, צרפת, הולנד, יוון, אנגליה, דנמרק, ספרד, שבדיה (הסגנית הטובה ביותר).

עלו לפלייאוף: טורקיה, אירלנד, אסטוניה, בוסניה, קרואטיה, מונטנגרו, פורטוגל, צ'כיה.

* הגרלת הפלייאוף תתקיים בקרקוב ביום חמישי. המשחק הראשון ישוחק ב-11-12 בנובמבר, והגומלין ב-15 בנובמבר.

מחזור הסיום של המוקדמות סיפק דרמה גדולה

המצטיינים

תומאס מולר - גרמניה

מבין הנבחרות הבכירות במוקדמות היורו, אין ספק שגרמניה הייתה המרשימה מכולן, וגם סיימה יחד עם ספרד במאזן מושלם. זה לא רק הטאטוא האלגנטי של יריבות כמו בלגיה, טורקיה ואוסטריה שאמורות היו לעשות לה צרות, אלא גם ניצול שלב הבתים לצורך עיצוב הסגל והרחבת מאגר השחקנים המובילים. תומאס מולר הוא הדוגמה המובהקת לגרמניה החדשה, זו של עידן יואכים לב. הקשר ההתקפי של באיירן מינכן, שרגיל כל כך לנגן כינור שני במדי קבוצתו, יודע בדיוק מתי לקחת על עצמו את המשחק ומתי להיות עוד בורג במכונה המשומנת. מולר נטול האגו פתח בהרכב בכל משחקיה של גרמניה בקמפיין, בלט ברגעי האמת עם שלושה שערים וחמישה בישולים, ובעיקר הוכיח שהצטיינותו במונדיאל בדרום אפריקה לא הייתה מקרית.

קלאס יאן הונטלאר - הולנד

הנבחרת המצוינת של ברט ואן מרוויק אמנם הפסידה במחזור הסיום לשבדיה ולא נשארה מושלמת, אך נראית כאחת המתחרות הבודדות שמסוגלות להקשות את החיים על ספרד ביורו שייערך בקיץ הבא. 37 שערים כבשה הולנד במוקדמות, כאשר על 12 מהם חתום מלך השערים של הטורניר - קלאס יאן הונטלאר. חלוצה של שאלקה סיכן את השער יותר מכל שחקן אחר במהלך משחקי המוקדמות, ולכמות השערים הנאה שהקפיצה אותו אל בין 10 המבקיעים הגדולים של נבחרת הולנד בכל הזמנים הוא הוסיף גם שלושה בישולים. בזמן שיתר כוכבי הנבחרת סבלו מפציעות ונעדרו מכמה וכמה זימונים, הונטלאר אולי החמיץ משחקים במדי קבוצתו, אך תמיד היה ערוך ומוכן לקראת המשימות הלאומיות, פתח בכל המשחקים ודאג באופן בלעדי לתשע נקודות, עם שערי ניצחון במפגשים מול מולדובה וגם במשחק הביתי נגד פינלנד.

דויד וייה - ספרד

אלופת העולם לא יכלה לבקש מסע רגוע יותר לעבר יורו 2012. הבית הנוח אליו הוגרלה ספרד, העניק למאמן ויסנטה דל בוסקה אפשרות לחלק את הכוחות בין שחקניו ולהזרים (מעט) דם חדש לסגל שרץ יחד בהצלחה כבר תקופה ארוכה. זה לא הפריע לספרדים להשלים עוד טורניר מוקדמות ללא איבוד נקודות וגם לא שינה את מה שפרננדו טורס הבין עוד בתחילת המונדיאל האחרון: דויד וייה הוא המוציא לפועל העיקרי של הנבחרת. חלוצה של ברצלונה שמר על המספרים הנהדרים שלו, כשהבקיע שבעה שערים ובישל עוד שניים בשבעה משחקים, אחרי שכבש שבעה בכל אחד משני הקמפיינים הקודמים. וייה נהנה כמובן מקישור מופלא שסייע לו להפוך למלך שערי נבחרת ספרד בכל הזמנים, אבל זה לא גורע כהוא זה מיכולתו לבסס את מעמדו כסקורר האולטימטיבי.

תומאס מולר כיכב גם בנבחרת המחזור של סוף השבוע

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שחקן נבחרת ספרד דויד וייה חוגג שער. David Ramos, GettyImages
כולם כבר יודעים מי המוציא לפועל בנבחרת ספרד. דויד וייה/GettyImages, David Ramos

ההפתעות

מונטנגרו

הנבחרת הצעירה באופ"א, שרק במוקדמות מונדיאל 2010 ערכה את הופעת הבכורה שלה כמדינה עצמאית, המשיכה בקו ההתקדמות המרשים שלה עם העפלה היסטורית לשלב הפלייאוף, בשנה בה נכנסה גם ל-20 הגדולות בדירוג העולמי. ההצלחה של מונטנגרו מפתיעה בעיקר לנוכח העובדה שמדובר במדינה של פחות מ-650 אלף איש ובנבחרת ששובצה לקבוצת הדירוג החמישית. לכאורה, מונטנגרו אמורה להיות הנבחרת החלשה בבית ז' בו שלטה אנגליה, אך בפועל היא הצליחה למצות את הפוטנציאל בסגל המוכשר שלה, עם שחקנים כמו סטבן יובטיץ' ומירקו ווצ'יניץ'. כמה חבל שהפסד אחד לוויילס והרעת היחסים בין נשיא ההתאחדות דיאן סאביצ'ביץ' למאמן זלטקו קרנצ'אר, הובילו לפיטוריו של האחרון ולזעזוע שלא תרם דבר לנבחרת. זו עוד עלולה להתברר כטעות קריטית במשחקי הפלייאוף.

אסטוניה

נבחרת נוספת שהשתמשה בדירוגה הנמוך כקרש קפיצה היא אסטוניה, שגם כן הוגרלה כחמישית בבית ג' ולמרות זאת חוללה כמה הפתעות גדולות שהקנו לה הישג היסטורי ועלייה לפלייאוף. אסטוניה הייתה הנבחרת היחידה בבית שהפסידה לאיי פארו - שלוש נקודות אבודות שבסיכומו של עניין לא פגעו בה - אולם מצד שני היא הדהימה עם ניצחונות חוץ יוצאים מן הכלל בסרביה, סלובניה וצפון אירלנד. גם במקרה הזה אבי ההצלחה הוא מאמן מקומי, טרמו רוטלי בן ה-57, שהצליח לגבש יחידה לוחמת המתמחה בעקיצות במגרשים עוינים. השנה האחרונה תיחשב לשנה בה רוחות של תקווה הציפו את הכדורגל האסטוני.

ארמניה

הנה נבחרת שניסתה וניסתה מאמנים זרים, ולא ראתה לרגע את האור בקצה המנהרה אחרי כישלונות מהדהדים עם שבעה מהם. בהיעדר אופציות אחרות קיבל את המינוי ורדאן מינאסיאן הצעיר, ששימש כעוזר בשתי קדנציות קודמות. ההתאחדות הארמנית גיבתה אותו גם אחרי קמפיין עלוב שכלל ניצחון אחד ושמונה הפסדים במוקדמות מונדיאל 2010, ובאה על שכרה עם הצלחה מסחררת בטורניר הנוכחי, אותו החלה כחמישית באיכותה בבית ב'. אלו לא רק חמשת הניצחונות ו-22 שערי הזכות שהספיקו בסופו של דבר רק למקום השלישי בבית והותירו טעם מסוים של החמצה, אלא גם כדורגל תוסס המוצג על ידי סגל צעיר במיוחד שמורכב ברובו משחקנים בני 24 ומטה. ניצחון החוץ הגדול 0:4 על סלובקיה, שכבר קיבל בארמניה את הכינוי "נס ז'ילינה", היה גולת הכותרת של הקמפיין המפתיע.

שחקני נבחרת ארמניה בכדורגל חוגגים שער. רויטרס
גם הם לא היו רחוקים מהעפלה סנסציונית. שחקני נבחרת ארמניה/רויטרס

האכזבות

פורטוגל

הקמפיין של פאולו בנטו נראה סולידי עד למחזור האחרון. ההפסד הכואב 2:1 לדנמרק הפך את שלב המוקדמות של הפורטוגלים לכישלון לכל דבר, כפי שהקפיד לציין גם לואיס פיגו. עם סוללת כוכבים מרשימה בהנהגתו של כריסטיאנו רונאלדו, ששוב קפא ברגע האמת של נבחרתו, פורטוגל לא הייתה צריכה להסתבך בבית הסקנדינבי. בסופו של דבר, הכל נפל על אותו 4:4 מטורף ומביך במחזור הפתיחה מול קפריסין החלשה. שני הפסדים היו לפורטוגל ב-10 משחקי המוקדמות והיא ספגה גם 12 שערים שהעלו תהיות רבות לגבי השעייתו של ריקרדו קרבאליו (אליה נגיע בהמשך). אם לא ישנסו מותניים בפלייאוף, שחקני פורטוגל היהירים יצפו ביורו מהבית.

שוויץ

בזמן שהנבחרות הגדולות, מלבד פורטוגל, עשו את שלהן בסך הכל, היו כמה נבחרות מהדרג השני והשלישי שפישלו בגדול. בעוד אצל בולגריה, רומניה ובלגיה מדובר בסיפור שחוזר על עצמו, האכזבה הגדולה מגיעה בעיקר מכיוונה של שוויץ. עם אוטוריטה כמו אוטמר היצפלד על הקווים ולאחר מונדיאל בו הדהימה את ספרד ושברה את שיא הדקות ללא ספיגה, שוויץ נחשבה לאיום העיקרי על אנגליה בבית ז'. דור השחקנים הכישרוני שהוביל את הנבחרת עד גיל 17 לזכייה באליפות העולם ב-2009 ולגמר אליפות אירופה עד גיל 21 בקיץ האחרון, קפץ כיתה לנבחרת הבוגרת, אבל החיבור המיוחל עם השחקנים הוותיקים טרם נוצר. זה הספיק בקושי למקום שלישי ולנחמה קטנה עם 2:2 מחמיא בוומבלי. כן, מסתבר שהחיים קשים יותר כשנבחרת ישראל לא נמצאת בבית.

סלובקיה

האם ההעפלה ההיסטורית למונדיאל בשנה שעברה הייתה בסך הכל הבלחה חד פעמית? זו השאלה המרכזית בסלובקיה בחודשים האחרונים. אחרי הניצחון הגדול על איטליה בדרום אפריקה וההישג חסר התקדים בצליחת שלב הבתים במונדיאל, הסלובקים חשבו שגם יורו 2012 יאיר להם פנים. עם מרטין שקרטל בהגנה, מארק האמשיק בקישור ושחקנים רבים שיצאו לליגות מובילות בשנים האחרונות, למאמן ולדימיר וייס היו את הכלים להגיע לפחות לפלייאוף וגם פתיחה נהדרת שכללה ניצחון חוץ ברוסיה. אלא שמשם והלאה סלובקיה גירדה ניצחונות דחוקים מול אנדורה ומקדוניה, הושפלה פעמיים בידי ארמניה ומצאה עצמה מחוץ לתמונה עוד לפני מחזור הסיום. גם וייס יודע: "נבחרת שמבקיעה רק שבעה שערים בכל המוקדמות, לא ראויה לעבור שלב".

כריסטיאנו רונאלדו שחקן נבחרת פורטוגל. Paul Gilham, GettyImages
המקום הראשון ברח לפורטוגל מהידיים. כריסטיאנו רונאלדו/GettyImages, Paul Gilham

השערוריות

אוהדי נבחרת סרביה מתפרעים

הרגע היחיד שהפר את השלווה מבחינת ראשי אופ"א היה באותה דקה שישית בגנואה, שם פוצץ באוקטובר אשתקד המשחק בו אירחה איטליה את סרביה. האוהדים הסרבים, שהספיקו להוציא שם רע למדינתם בשנים המעטות בהן היא נהנית מעצמאות, התפרעו במראסי עם זריקת חזיזים והבערת כיסאות, גרמו לעיכוב המשחק ולבסוף גם להפסד טכני של נבחרתם 3:0. סרביה אף ספגה עונש של משחק אחד ללא קהל וכן קנס בסך 120 אלף יורו, כאשר השוער ולדימיר סטויקוביץ' בחר לפרוש מהנבחרת בעקבות ניסיון של אוהדים סרבים, מהאולטראס של קבוצת נעוריו הכוכב האדום בלגרד, לפגוע בו פיזית בעקבות מעברו ליריבה המושבעת פרטיזן בלגרד. העונש האמיתי הגיע עם אובדן המקום השני במחזור הסיום.

ווין רוני מאבד את העשתונות

מה עבר לו בראש, לחלוצה המוכשר של מנצ'סטר יונייטד ונבחרת אנגליה, באותו רגע בו החליט לבעוט בפראות בשחקן מונטנגרו, ובזמן שנבחרתו מובילה 1:2 ונמצאת בדרך הבטוחה ליורו? אולי הייתה זו ההסתבכות של אביו בפרשיית השחיתות שפורסמה כמה שעות קודם לכן, ואולי פשוט הילד הרע החליט להופיע לביקור נוסף מתוך מי שאמור להיות המנהיג הבלתי מעורער של נבחרת אנגליה. בכל מקרה, זו הייתה טעות מטופשת שגרמה לכל הממלכה לתפוס את הראש ולפאביו קאפלו לחפש פתרונות למשחק הפתיחה של יורו 2012, ממנו יחסר בוודאות החלוץ הסורר. "מה שהוא עשה זה פשוט דפוק", תקף הארי רדנאפ, מי שעשוי להיות המאמן הבא של הנבחרת. עכשיו אנגליה תמתין בסבלנות לראות איך אלכס פרגוסון משקם את הכוכב שלו פעם נוספת, כפי שעשה אחרי הקטסטרופה במונדיאל הקודם.

ריקרדו קרבאליו מורחק מנבחרת פורטוגל

ברטי פוגטס הותקף, מריו באלוטלי ישב עם אייפד על הספסל במהלך משחק וסוגיית אריאן רובן גרמה להתנצחות בין ראשי נבחרת הולנד לבאיירן מינכן - אלו רק חלק מן האירועים השנויים במחלוקת שליוו את שלב המוקדמות האירופי. שערוריה אחת שלא עשתה כותרות גדולות הגיעה מפורטוגל, שם ריקרדו קרבאליו הסתכסך עם המאמן פאולו בנטו והורחק לשנה אחת מהנבחרת, אחרי שהודיע כביכול על פרישה. בעקבות הניצחון 3:5 על איסלנד, בו ההגנה הפורטוגלית הנרעדת שיוועה לדמות מרגיעה מסוגו של קרבאליו, פתאום החליטה ההתאחדות המקומית להפוך את עורה והחלה ליזום שיחות פיוס עם הבלם, במטרה להשיבו לנבחרת. בנטו, שגרם לקרבאליו לנטוש את מחנה האימונים בסוף אוגוסט מכיוון שלא הבהיר לו כי אינו בתכניות ההרכב, הודיע לא מזמן שבלם ריאל מדריד לא יחזור לסגל כל עוד הוא מכהן כמאמן. כעת, כשחסרונו של קרבאליו מורגש, גם בנטו מוכן לסגת. מי אמר שהפורטוגלים הם אנשי עקרונות?

למרות השטות של רוני, אנגליה עלתה ליורו

מוקדמות יורו 2012 בוואלה! ספורט

ווין רוני שחקן נבחרת אנגליה אחרי הרחקתו (משמאל) עם פיל ג'ונס. Laurence Griffiths, GettyImages
אנגליה תחכה שפרגוסון שוב יתקן. ווין רוני/GettyImages, Laurence Griffiths

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully