וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האובססיה של מוריניו

22.8.2011 / 14:30

צמד משחקי הקלאסיקו בסופרקופה הוכיחו כמה ברצלונה נכנסה לראש של מוריניו. האם הוא מסוגל לנצח אותה על הדשא?

המשחק הרשמי הראשון של העונה בספרד, בו אירחה ריאל מדריד את ברצלונה במסגרת הסופרקופה, הביא עמו את הבשורה החדשה על פי ז'וזה מוריניו. אמנם שחקני הרכש לא נטלו חלק בעימות הנפלא בסנטיאגו ברנבאו וגם לוח התוצאות הראה 2:2, אבל הניצחון של הבלאנקוס הושג והשינוי בלט לעין. לראשונה בעידן פפ גווארדיולה, קבוצה יריבה החזיקה בכדור יותר מברצלונה. מהפכה של ממש: מוריניו למד איך לשחק מול הקבוצה הטובה בעולם ועדיין להישאר נאמן למורשת של ריאל מדריד.

מרגע ההדחה בחצי גמר ליגת האלופות בידי היריבה המושבעת, מוריניו כבר החל לתכנן את בניית הקבוצה שלו לעונה הבאה כשהוא מתאים עצמו לברצלונה ולנקודות התורפה המעטות שלה. במהלך הקיץ גם הגדיל 'המיוחד' את אחיזתו במועדון, לאחר שדחק את חורחה ולדאנו החוצה בתום מאבק עיקש והשתלט על עמדת המנהל המקצועי. במשך כל התקופה הזו הקפיד מוריניו לא לדבר על בארסה, אבל לעשות הכל כהכנה לקרבות הישירים מולה (אם כי הפסיד בסיכום שני הראשונים) ובעיקר לקראת המלחמה המתמשכת. גם במדריד הודו בפה מלא: "מוריניו אולי אמר בעונה שעברה שאין לו אובססיה לתארים, אבל ברור שיש לו אובססיה כלפי ברצלונה".

מאמן ריאל מדריד ז'וזה מוריניו. רויטרס
למד איך לשחק מול הקבוצה הטובה בעולם ועדיין להישאר נאמן למורשת של ריאל מדריד. ז'וזה מוריניו/רויטרס

להסתיר את הצלקת

כמו שמוריניו כל כך אוהב להזכיר, הקבוצות שלו תמיד מגיעות לשיאן בעונה השנייה. הזכייה בליגת האלופות עם פורטו, האליפות השנייה עם צ'לסי וכמובן הטרבל ההיסטורי עם אינטר. זה גם מה שמצפים בריאל מדריד, אחרי עונה ראשונה בה הסתפקה הקבוצה בהדרכת הפורטוגלי בזכייה בגביע המלך, במקום השני בליגה ובחצי גמר ליגת האלופות. בשני המקרים האחרונים הייתה זו כמובן ברצלונה שעמדה בדרכה, אותה ברצלונה שהותירה את הצלקת הקשה ביותר בקריירה של מוריניו - ה-5:0 המפורסם בקאמפ נואו.

אותו משחק מדובר הכניס את מוריניו, לראשונה בקריירת האימון שלו, לסוג של טראומה. ברצלונה הפחידה אותו. כאשר הוא פגש את ברצלונה שוב, הוא התמקד במשחק הגנתי ומבוקר שגרר טרוניות רבות, הן מהאוהדים והן מהשחקנים שלו. מוריניו הפנים, ובמשחקי ההכנה הוא הריץ את ההרכב החזק שלו, בניגוד ליריבה הגדולה, וניצח את כולם (תקופת טרום העונה המוצלחת של המועדון ב-24 השנים האחרונות). הוא לא עשה זאת בכדי להגיע מוכן לליגה או לשלב הבתים של ליגת האלופות, אלא במטרה לתקן את כל הטעון שיפור מהעונה הראשונה שלו בתחרות הישירה עם ברצלונה ולתת ביטחון לשחקנים שראו יותר מדי פעמים את הגב של הבלאוגרנה.

ההנחיות של מוריניו היו ברורות וכל שינוי מקצועי נעשה מתוך הבנה שזה הדבר הנכון לקראת המשחקים מול בארסה. ראשית, שחקני הרכש שהגיעו הם כלבוינקים בגיל צעיר יחסית - עדיין לא סופרסטארים - שיכולים לאייש מספר עמדות ומוכנים לעבוד קשה. שנית, ריאל מדריד פיתחה במהלך הקיץ משחק לחץ שכל מטרתו הוא נטרול משחק המסירות המפורסם של היריבה הקטלאנית. כתשובה לשלישיית MVP - מסי, וייה, פדרו - העמיד מוריניו את מסוט אוזיל וקארים בנזמה לצד כריסטיאנו רונאלדו, כשהשלושה כבשו 17 מ-27 השערים בתקופת ההכנה, ובעיקר בנזמה השתדרג ונראה שחקן אחר לגמרי מזה שהשפיל מבט ונעלם אחרי החמצה מול בארסה בעונה שעברה. ולסיום, המצבים הנייחים, מהם ברצלונה כבר קיבלה טעימה בשני משחקי הסופרקופה.

אריק אבידל, ברצלונה, מסמן חמישייה לכריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד. GettyImages
המשחק שהכניס את מוריניו לטראומה. אריק אבידל עם סימון ה'מאניטה' לכריסטיאנו רונאלדו/GettyImages

לנצח את המלחמה

צמד המפגשים מול ברצלונה, אף על פי שלא הסתיימו בניצחון, הבהירו שריאל מדריד מוכנה ושהעונה הסיפור יהיה שונה. היא עוד תדביק את הקצב. שיטת הלחץ של המאמן הפורטוגלי נותנת מענה למרכז המגרש הדומיננטי של ברצלונה ולמעשה פותרת בעיות רבות. טוב, פרט למסי. "מוריניו נמצא בעיצומה של מלחמה, ובמהלך כל הקיץ הכין את הקבוצה שלו לנצח בה", הסביר קרלוס מוזר, שחקן נבחרת ברזיל בעבר שעבד עם מוריניו בבנפיקה. "כשמגיעים למועדון חדש לוקח זמן לשנות את המנטליות של המועדון, זה קורה עכשיו עם מוריניו. הוא יודע איך לעשות את הדברים נכון. יש לו מלחמה לנצח מול ברצלונה".

אחרי שניסה להחזיר את ההגמוניה למדריד בדרכו שלו, מוריניו מתאים עצמו עכשיו לכדורגל ההיסטורי של ריאל. הוא עבר מסלול ארוך ומפרך מאז התבוסה המהממת בנובמבר אשתקד. "מוריניו התקדם מזחילה על ארבע להליכה זקופה על שתי רגליים", קבע הפובליציסט רוברטו פלומאר ב'אס'. "מוריניו עשה הכל נכון בקיץ, וריאל עשתה הכל נכון במשחקים מול ברצלונה. הוא עבר לשחק כדורגל שאפתני, כיאה למסורת המועדון ולפוטנציאל הקיים בקבוצה עם כל כך הרבה כוכבים".

שני משחקי הסופרקופה הפתיעו את ברצלונה. בתקשורת הקטלאנית נהגו לצייר את המפגשים בין שתי הקבוצות בעונה שעברה בסגנון "הטובים נגד הרעים" או "שוחרי הכדורגל היפה מול הטקטיקנים". לפתע הם קיבלו ריאל מדריד אחרת, משוחררת, שנעה קדימה ומנסה למצות את הפוטנציאל האדיר הגלום בה. "מוריניו הבין שלשחק הגנתי מול ברצלונה זו התאבדות", טען מנואל סאנצ'יס, קפטן ריאל מדריד לשעבר, בטורו ב'מארקה'. "ריאל צריכה להיות נאמנה למורשת שלה ולשחק את הכדורגל איתו היא מזוהה, בשילוב עם החוכמה של מוריניו. זה אמנם דורש מאמץ עילאי, אבל רק כך אפשר לנצח את הקבוצה הטובה בעולם".

שחקני ריאל מדריד כריסטיאנו רונאלדו קארים בנזמה. AP
קיבלו ריאל מדריד אחרת, משוחררת, שנעה קדימה ומנסה למצות את הפוטנציאל האדיר הגלום בה. כריסטיאנו רונאלדו וקארים בנזמה/AP

למשוך את האש

יכול להיות שהאובססיה הזו של מוריניו מעבירה אותו לעתים על דעתו? שליחת האצבע המכוונת לעינו של טיטו וילאנובה, עוזר מאמן ברצלונה, לא העידה שהפורטוגלי במצוקה או שהוא מאבד שליטה. זו גם לא הייתה עוד התגרות שגרתית. מבחינתו, היא רק הזכירה שבמלחמה כל האמצעים כשרים. מוריניו יזם את האירוע בסיום המשחק בקאמפ נואו. הוא רצה למשוך את האש אליו, פשוט כי הוא מעדיף להסיט אותה מהשחקנים שלו, כפי שהודה במקרים קודמים בעבר.

הקטלאנים קוראים לו בזלזול 'המתורגמן', זכר לימים בהם סייע לבובי רובסון המנוח, ומוריניו כל כך רוצה להוכיח אחרת. הוא הבטיח לנשיא פלורנטינו פרס שהעונה ינצח לראשונה בקאמפ נואו. בניסיון הראשון זה לא הלך, כאשר במקביל לצעד קדימה של ריאל ביצע מוריניו שני צעדים אחורה עם האקט האלים. האובססיה של מוריניו לברצלונה תורמת לריאל מקצועית, אבל מזיקה לה תדמיתית ומקימה עליה עדת מבקרים. ג'רארד פיקה טען ש"מוריניו הורס את הכדורגל הספרדי", צ'אבי כינה את ריאל "פתטית" וסגן נשיא בארסה קרלס וילארובי קרא למוריניו "הפגע הרע של הכדורגל העולמי".

אולי עדיף לריאל שמוריניו ישתוק לפני משחקים מול ברצלונה ויעניק את רשות הדיבור לעוזרו אייטור קראנקה; אולי עדיף לה שיישב על הספסל במקום לחפש דרך לתרום את חלקו בקטטה המונית? צ'רלי רשאק, מאמן ברצלונה לשעבר, דווקא יצא להגנתו של האיש הכי מושמץ בקטלוניה. "התקשורת כאן לא אדיבה כלפיו", אמר רשאק. "מוריניו נהיה עוד יותר אגרסיבי, אבל זה מה שרוצים ממנו במדריד". כן, העונה החדשה נפתחה מאותה נקודה בה נגמרה הקודמת, אחרי מרתון ארבעת משחקי הקלאסיקו - עם הרבה דם רע בין הקבוצות, אבל הפעם גם עם כדורגל נהדר. השאלה היא האם מוריניו מסוגל באמת לנצח את המלחמה הזו על כר הדשא.

ראיתם מה מוריניו עשה לטיטו וילאנובה?

כדורגל ספרדי בוואלה! ספורט

מאמן ריאל מדריד ז'וזה מוריניו לוחץ יד למאמן ברצלונה פפ גווארדיולה. רויטרס
מישהו מוכן להמר איך זה ייגמר העונה? ז'וזה מוריניו עם פפ גווארדיולה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully