וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים עם ירושת נמני?

14.1.2011 / 18:54

מוטי איוניר מקבל מהמאמן הקודם סגל עמוס בכישרון, אבל גם סגל שעדיין לא ברור איך מחברים אותו ומי מתאים לשחק לצד מי. אחרי אינספור שיחות עם מיטב המומחים, גיבשנו חמש המלצות להחלטות המקצועיות שמאמן מכבי ת"א החדש צריך לקחת ושיוציאו את הקבוצה מהבוץ

1. שיטת 4-2-3-1

בין משחק למשחק ב-17 מחזורי הליגה העונה, בוצעו לא פחות מ-35 שינויים בהרכב מכבי תל אביב. כלומר, בכל שבוע החליפו אבי נמני ויוסי מזרחי שני שחקנים בממוצע בהרכב הפותח ובסך הכל, הם עלו ב-13 הרכבים שונים. במסגרת השינויים התכופים, מכבי תל אביב שיחקה בעיקר בשתי שיטות עיקריות: 4-4-2, כמו למשל במשחק האחרון נגד בית"ר ירושלים, ו-4-2-3-1, עם חלוץ מרכזי אחד ועוד שני שחקני התקפה שמתופקדים בכנפיים. "השיטה של נמני הייתה טובה, הבעיה הייתה חוסר היציבות בקבוצה", טוען ניסים בכר, שחקן ומאמן מכבי בעבר, ומסביר: "משחק חלש אחרי משחק טוב. אולי הבעיה הייתה נעוצה בכך ששחקנים לא שיחקו מספיק ביחד. בגדול, במכבי תל אביב יש שחקנים טובים שצריך להפוך אותם לקבוצה טובה".

השיטה המוצעת כאן מתאימה מאוד לעודף השחקנים ההתקפיים שיש בקאדר של מכבי תל אביב, במיוחד כאשר לרוטציה יחזור ברק יצחקי. "מכבי ביסודה היא קבוצה התקפית וזו תמיד הייתה גאוות היחידה שלנו", ממשיך בכר. "רוב הקבוצות שמשחקות נגדה סוגרות והולכות אחורה ולכן היא זקוקה לתקוף עם הרבה מאוד שחקנים. 4-2-3-1 היא שיטת המשחק המובילה בעולם בה שיחקו ארבע הנבחרות שהגיעו לחצי גמר המונדיאל. יש בה שני שחקני מרכז שדה אחוריים ועוד אחד שמצטרף להתקפה מאחור, שחקן מטרה מרכזי ושני שחקני כנף שיוצרים שלישייה קדמית מאוד התקפית".

מנג'ר מכבי תל אביב, אבי נמני, עם מאמן הקבוצה, יוסי מזרחי. ברני ארדוב
השיטה הייתה טובה, הרוטציה לא הוכיחה את עצמה. נמני ומזרחי/ברני ארדוב

2. מדוניאנין בפנים, גם על חשבון בוזגלו

האריס מדוניאנין הוא השחקן הכי כשרוני בליגה, אבל גם הכי ללא ממושמע טקטית ובמכבי תל אביב ידעו זאת היטב עוד לפני שצירפו אותו. כבר כשחקן צעיר באלקמאר התלונן הבוסני על כך שלואיס ואן חאל דורש ממנו לשחק באגף ולבצע משימות טקטיות. מחלוקות מקצועיות עם מאמנים ובעיות משמעת שונות היו מנת חלקו גם בויאדוליד. בהולנד ובספרד הדעה הרווחת הייתה כי מדובר בשחקן שאין לו ערך קבוצתי כשהכדור לא אצלו ברגליים. נמני אולי האמין שהוא זה יוכל שלאלף את השחקן הסורר, אבל בפועל הבעיות החוזרות ונשנות מול הכוכב העכירו את האווירה בחדר ההלבשה.

"מדוניאנין הוא תואם אבי נמני השחקן", אמר השבוע מאמן ישראלי בכיר. "הוא גולר, מוסר טוב ומאיים תמידית על השער. הבעיה היא שאי אפשר לתפקד אותו בכנף כי הוא לא עושה הגנה ואי אפשר לתפקד אותו כקשר 50-50 גם כי הוא לא עושה הגנה. הוא מתאים לשחק מתחת לחלוץ שם המסירות, הבעיטות והאיומים שלו יכולים להביא לשינוי. נמני היה גולר גדול שהצליח למרות האיטיות שלו וכך גם מדוניאנין. מכבי מסוכנת ומאיימת יותר כשהוא על המגרש. נכון, הוא שחקן עם מעמד וכשניסו להכתיב לו דרך התחילו עימותים ובעיות, אבל צריך למצוא את הנתיב הנכון שיוציא ממנו את המקסימום".

הרכב עם מדוניאנין יוצר שתי בעיות. הראשונה, הוא מצריך חיפוי תמידי משחקני הכנף והקישור האחורי והשנייה, הוא לא יכול לכלול גם את מאור בוזגלו. כשהשניים משחקים יחד, נוצר פקק תנועה במרכז, המשחק הופך מסורבל וכבד ולמעשה הם דורכים אחד לשני על הרגל. "בוזגלו הוא שחקן מצוין שמגזים בהחזקה בכדור ויש בו הרבה סוליסטיות. ביום שני נגד בית"ר היה לו מצב מצוין, אבל במקום למסור הוא רצה לבעוט בשמאל ויצא לו דרדל'ה לידיים של אריאל הרוש. המחשבה שלו באותו רגע הייתה: 'וואו איזה גול אני הולך לתת'. שחקן עם מחשבה קבוצתית היה נותן פס וגומר את המשחק", ממשיך המאמן. אם לשפוט לפי האימונים של מוטי איוניר עד כה, הוא הולך בשלב הראשון עם הבוסני.

3. יובל אבידור בהרכב

אבידור לא רואה הרבה דקות משחק העונה. ליתר דיוק הוא שיחק 279 דקות בלבד בליגת העל, פתח במשחק אחד ונכנס כמחליף ב-10 נוספים. השורה התחתונה שלו היא שער ובישול, אבל שימו לב לדברים שלא נכנסים לסטטיסטיקה. עם אבידור על המגרש, מכבי תל אביב ספגה שני שערים בלבד וכבשה שישה. רק פעם אחת (במחזור הראשון נגד מכבי חיפה) השתנתה התוצאה לרעת הצהובים כשאבידור היה על כר הדשא.

"כשאבידור על המגרש, יש יותר מהירות וכשהוא בחוץ, רוב המשחק משוחק לרגל ופחות לשטח", מסביר גדי ברומר שממש לא מופתע מהנתון: "אבידור הוא השחקן היחיד במכבי שאפשר לשלוח לשטח והוא לא בא לקבל כדור לרגל. יש לזה הרבה אפקטים כמו למשל שהמגנים שמשחקים מולו חושבים פעמיים אם לצאת קדימה. אולי יש לו בעיה בסיומת או בפס האחרון, אבל כשיש לך שחקן מהיר שאתה יכול להשתמש בו, היריב חושש לתת לך שטח".

אבידור הוא אולי השחקן הכי קבוצתי וממושמע טקטית בחלק הקדמי של הצהובים. הנוכחות שלו על המגרש באה על חשבון אחד הסוליסטים בהתקפה. עם אבידור, מכבי תל אביב מהירה יותר ויעילה יותר. אלי כהן סבור שהמשחק הפשוט הוא המפתח להצלחה: "השינוי המקצועי החשוב ביותר במכבי תל אביב צריך להיות נטישת המשחק האינדיבידואלי ומעבר למשחק צוות עם התלהבות בו כל הקבוצה עושה הגנה והתקפה. הכי חשוב זה לפרגן ולשים את ההצלחה האישית בצד. דרך משחק קבוצתי טוב, תגיע גם ההצלחה האישית. הרבה בעיות מקצועיות ייפתרו ברגע שמכבי תשחק משחק פשוט".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

4. אלברמן וסידיבה בקישור האחורי

שיטת 4-2-3-1 בנויה בעיקר על שני הקשרים האחוריים להם יש תפקיד כפול – בניית המשחק ממרכז המגרש וחיפוי על שחקני הכנף בכל הקשור לפריצות של מגנים. "כשיש לך בהרכב כל כך הרבה שחקנים התקפיים שלא עושים הגנה, אתה צריך קישור אחורי חזק. שחקנים שיודעים להיות מעין בלמים שלישיים וגם לדחוף קדימה", מסביר מאמן בליגת העל. בנקודה הזאת, נראה שמוטי איוניר יכול להיות רגוע. "גל אלברמן וג'יבריל סידיבה עושים עבודה הגנתית מצוינת ויודעים לסגור את הצדדים. גם שרן ייני, אגב, עשה עבודה טובה בתחום הזה", טוען ברומר.

שיתוף הפעולה בין השניים הלך והשתפר ככל שהעונה התקדמה. סידיבה משחק יותר מאחור, מחזיק את מרכז השדה ההגנתי ומשחרר את אלברמן לצאת קדימה. זה בדיוק מה שאיוניר רוצה לראות. באימונים הראשונים שהעביר, ביקש איוניר מאלברמן להצטרף יותר להתקפה על מנת ליצור יתרון מספרי בחלק הקדמי כאשר סידיבה יוצר את הגב ההגנתי. להזכירכם, זאת בדיוק הפונקציה שהפכה את אלברמן לקשר האחורי הטוב בישראל והביאה אותו מבית"ר ירושלים לבונדסליגה.

5. פאביצ'ביץ' וגפני מגנים

לא מעט אנשי מקצוע בארץ תמימי דעים: "כל הבעיות של מכבי תל אביב העונה מתחילות מהמגנים". נכון, הקבוצה ספגה את מספר השערים הנמוך בליגה עד כה, אבל הדעה המקובלת גם בתוך המועדון היא שהרכישות של קלמי סבן ויואב זיו היו פחות מוצלחות, בלשון המעטה. לנמני ומזרחי היו הרבה אופציות ובמשך כל העונה הם לא הצליחו לגבש החלטה. ארבעה שחקנים שונים נוסו בעמדת המגן הימני: סבן (פתח ב-11 משחקי ליגה), זיו (3), דור מלול (2) וסאבו פאביצ'ביץ' (1). זיו וגפני חלקו ביניהם את עמדת המגן השמאלי.

ברומר מסביר את מקור הטעות: "מרכז ההגנה של מכבי טוב מאוד, הבעיה הייתה השינויים בהרכב כי הגנה צריכה תיאום. גם בתקופתי היו שני מגנים שלא ספרו אותם, אבל ספגנו רק 16 גולים בעונה. על רון נחמן אמרו שהוא שחקן לא טוב, אבל התיאום בינינו היה טוב כי שחקנו אותה רביעייה כל הזמן. להגנה קשה נורא לתפקד כשמחליפים וזורקים כל פעם מישהו אחר. גם לבלמים זה קשה כי הם צריכים לשנות דפוס התנהגות בהתאם למגן שמשחק לצידם".

היכולת הטובה של ניבאלדו, פאביצ'ביץ' וצמד הקשרים האחוריים עזרה אולי לטשטש את בעיית המגנים, אבל זוהי נקודה שאיוניר יצטרך לתת עליה את הדעת. בחירת המגנים צריכה להיות קורלטיבית לשחקני הכנף שמשחקים בהתקפה. "למשל, מלול הוא מגן ימני מוכשר והרפתקן שמוסיף הרבה אלטרנטיבות התקפיות, אבל כשאתה משחק איתו, אתה צריך קשרים הגנתיים יותר ולעבוד על תיאום – מגן עולה, קשר נשאר מאחור. זה משהו שצריך להיות אוטומטי", מסביר מאמן בליגת העל. השינויים התכופים בהרכב פגעו באותו תיאום אוטומטי, אבל על פניו נראה שכדי לזרוק למערכה כמה שיותר כישרון בחלק הקדמי, כדי להפיק יותר משחקנים כמו אבידור ואלירן עטר ולא להתיש אותם ברדיפה אחרי מגנים, הצהובים יצטרכו לבצע איזון עם מגנים בעלי אוריינטציה הגנתית יותר.

סאבו פאביצ'ביץ', מכבי תל אביב. קובי אליהו
בתור בלם הוא טשטש את בעיית המגנים, בואו נראה אותו בתור מגן. פאביצ'ביץ'/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully