וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסקר מחפש שטיח אדום: המפציץ של בנפיקה מחכה להפועל ת"א

12.9.2010 / 14:22

לא ברור מה צריך להדאיג יותר את הפועל תל אביב לקראת בנפיקה: האם זה איך שהגנת הקבוצה נראתה מול הפועל עכו או אולי זה שאותה הגנה צריכה להתמודד עם אחד החלוצים הכי מרשימים ביבשת בעונה שעברה: אוסקר קרדוסו

לפני כשמונה שנים חזר אוסקר קרדוסו הביתה מיואש לחלוטין. מאמן קבוצתו הקטנטנה מהליגה המחוזית בפרגוואי, העונה לשם 24 ביוני, שוב השאיר אותו על הספסל, ולחלוץ הגבוה פשוט נשבר. הוא הודיע לאביו על כוונתו לסיים את הקריירה ככדורגלן ולהקדיש את עצמו לעיסוקי החקלאות, בדיוק כמו רוב תושבי קאגואסו, האיזור בו גדל. ראש המשפחה לא ויתר ושיכנע את בנו לתת לכדור צ'אנס נוסף. יכול להיות שלו היה קרדוסו האב קצת פחות נחרץ, להפועל תל אביב היו חיים קלים יותר באיצטדיון האור ביום שלישי. יותר מכך, בנפיקה אולי כלל לא היתה זוכה באליפות בעונה שעברה. חבייר סביולה ופאבלו איימאר הארגנטינים הם שמות נוצצים יותר, אבל את הסכנה הגדולה ביותר לשערו של וינסנט אניימה יהווה הפרגוואי – 193 ס"מ עם נגיחה אימתנית ובעיטה קטלנית אפילו יותר ברגל שמאל.

אוסקר קרדוסו שחקן בנפיקה. רויטרס
יהווה את הסכנה הגדולה ביותר לווינסנט אניימה. אוסקר קרדוסו/רויטרס

על המסלול המהיר

אחרי שגנז את תוכניות הפרישה, הקריירה של אוסקר (27) קיבלה תפנית. מספר שבועות לאחר השיחה הנוקבת עם קרדוסו האב, נפצע החלוץ הפותח של 24 ביוני. המאמן שלח את המחליף למערכה, קרדוסו הבקיע את שער הניצחון, ומאז אי אפשר היה להוציא אותו מההרכב. בגלל מבנה גופו הגבוה והחסון, הדביקו לו האוהדים את הכינוי "טקוארה" – כך קוראים בשפת גוארני המקומית בפרגוואי לזן במבוק גבוה ועבה במיוחד אשר משמש לבניית גדרות.

ב-2003 חלה התפתחות חשובה בדרכו של קרדוסו – הוא עבר מ-24 ביוני ל-3 בפברואר. ככה זה בפרגוואי – קבוצות רבות מקבלות שמות של תאריכים שונים. 24 ביוני הוא היום בו הוכרז רשמית מחוז קאגואסו, בעוד 3 בפברואר הוא יום בלזיוס הקדוש בנצרות. קרדוסו סייע לקבוצתו החדשה לעלות לליגה הבכירה, וכבר בקיץ 2004 נחטף על ידי נסיונל, מועדון מכובד, אך כזה שמעולם לא הצליח להתעלות על שתי הגדולות של פרגוואי, סרו פורטניו ואולימפיה. ב-2006 סיים קרדוסו כסגן מלך שערי הליגה עם 15 כיבושים ב-20 משחקים, וניואלס אולד-בויז שילמה יותר ממיליון דולר תמורת שירותיו. כעבור שנה בלבד האמיר מחירו למימדים אסטרונומיים במונחים של פרגוואי – 21 שערים בליגה הארגנטינית שיכנעו את בנפיקה לשלם 11 מיליון דולר תמורת החלוץ. מדובר בסכום ההעברה השני בהיסטוריה שמשלם מועדון הפאר הפורטוגלי, אחרי סימאו שהוחזר למולדתו מברצלונה ב-2001 תמורת 13 מיליון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

יותר יקר מדי מריה

כבר במשחקו השלישי בפורטוגל הבקיע קרדוסו צמד בניצחון 0:3 על נסיונל מדיירה, והבטיח לכבוש לפחות 20 פעמים בכל המסגרות. אמר וקיים. הפרגוואי הרשית שלוש פעמים בליגת האלופות בניצחונות על סלטיק ושחטאר דונצק, אם כי זה לא עזר לקבוצתו להעפיל לשמינית-הגמר. את הליגה סיים קרדוסו עם 13 שערים, כולל שוויון קריטי בדרבי נגד ספורטינג ליסבון. תוסיפו כיבוש חשוב בנירנברג בגביע אופ"א שהעלה את קבוצתו לשמינית-הגמר, ו-5 שערים בגביע הפורטוגלי, ותקבלו עונת בכורה מצוינת. למרות זאת, בנפיקה סיימה ב-2008 במקום הרביעי בלבד, המאמן חוסה אנטוניו קמאצ'ו עזב, ובמקומו הגיע ספרדי נוסף, קיקה סאנצ'ס פלורס.

היחסים של קרדוסו עם הבוס החדש עלו מהר מאוד על שרטון. אמנם הוא הבקיע שער שוויון מול פורטו במשחק הליגה הביתי הראשון של העונה, אך סאנצ'ס פלורס התעמת עם הפרגוואי לא פעם במתקן האימונים, ואחרי ויכוח מתוקשר במיוחד אף זרק אותו מהסגל. כאשר השניים השלימו, זה כבר היה מאוחר מדי עבור בנפיקה. קרדוסו הפציץ 8 פעמים ב-10 המשחקים האחרונים של העונה, כדי לסיים כסגן מלך שערי הליגה כולה, אבל הקבוצה סיימה במקום השלישי המאכזב, וסאנצ'ס פלורס הלך בדרכו של קמאצ'ו. לעומתו, חתם קרדוסו על הארכת חוזה עד 2014, עם סכום שחרור דמיוני של 60 מיליון יורו.

ואז הגיעה העונה שעברה, בניצוחו של המאמן ההרפתקן ז'ורז'ה ז'סוס על הקווים. הפורטוגלי השכיל לבנות את משחקה של בנפיקה לטובתו של קרדוסו, כאשר איימאר, אנחל די-מאריה וראמירש עבדו בקישור למען הסקורר הפרגוואי. התוצאה היתה מדהימה – בנפיקה הציגה כדורגל התקפי מהפנט, עם 78 שערי זכות ב-30 משחקים. 26 מהם רשומים על שמו של קרדוסו, ובנוסף הוא הוכיח את עצמו שוב במסגרת בינלאומית, עם 10 שערים ב-13 משחקים בליגה האירופית. אברטון כה התרשמה מהתצוגה שלו בניצחון 0:5 בשלב הבתים שעשתה מאמצים ניכרים לרכוש את טקוארה בקיץ האחרון. היא לא היתה לבד. ההכרזה של בנפיקה על כך שתסכים למכור את קרדוסו תמורת תשלום הוגן גרמה לקבוצות רבות לגלות עניין. המחזרת החשובה ביותר היתה שחטאר דונצק שניהלה מו"מ מתקדם מאוד ושלחה נציגים בכירים לליסבון, אך בסופו של דבר הצדדים לא הגיעו להבנה לגבי "התשלום ההוגן". האוקראינים הציעו לבנפיקה 25 מיליון יורו, אך הפורטוגלים דרשו לפחות 30 מיליון. די-מאריה נמכר לריאל מדריד תמורת כ-25 מיליון, ראמירש עזב לצ'לסי ב-22 מיליון, אולם קרדוסו נותר באצטדיון האור.

הכוכב החורג

אוהדים רבים מאושרים מהישארותו, והם מעריצים גם את אישיותו הצנועה – קרדוסו מקדיש זמן רב לשיחות עם מעריצים ואף פעם לא סירב לחתימה או צילום משותף. עם זאת, גם העונות המעולות לא מונעות ממנו ביקורת מצד פרשנים. אין ויכוח שמדובר באחד הנוגחים הטובים בכדורגל האירופי, והבעיטה המדהימה שלו ברגל שמאל גורמת לשוערים לרעוד מפחד. מצד שני, יכולתו הטכנית מוטלת בספק, ולדברי העיתונאי הפורטוגלי לואיס פדרו "הוא משתמש ברגל ימין רק כדי לעלות לאוטובוס".

גם במולדתו העונה המדהימה בבנפיקה לא הפכה אותו לאליל לפני המונדיאל. בדומה לליאו מסי, קרדוסו מעולם לא שיחזר במדים הלאומיים את יכולתו באירופה, ופריצתו המאוחרת יחסית הותירה אותו בצלו של רוקה סנטה-קרוס. במובנים רבים, סנטה-קרוס הוא האנטיתזה של קרדוסו. רוקה נולד עם כפית זהב בפה, שיחק באולימפיה העשירה והפופולארית כבר בגיל 15, ועבר לבאיירן מינכן בגיל 17. מילדותו הוא נחשב לתקווה הגדולה של הכדורגל הפרגוואי, וההילה נותרה סביבו גם בשנים האחרונות, אותן בילה בעיקר אצל רופאים. לעומתו, קרדוסו בא ממשפחה עניה, ממחוז מרוחק מהבירה אסונסיון, ומעולם לא שיחק בקבוצה בכירה בפרגוואי. "הוא פשוט לא היה מספיק מוכר כאשר עזב את המדינה, בעוד סנטה-קרוס תמיד היה בכותרות", מספר העיתונאי המקומי ויקטור פרנקו.

היכולת הפושרת בנבחרת והיחס הצונן של התקשורת לא הותירו לקרדוסו סיכויים רבים להשתלב בהרכב פרגוואי במונדיאל. בנוסף, הוא סבל מפציעה בשלהי העונה שעברה, ועצם הכללתו בסגל הוגדרה על ידי מומחים כ"נס רפואי". תוסיפו לכך את ההחלטה של המאמן הארגנטיני חרארדו מארטינו לאזרח בהליך בזק את בן-ארצו לוקאס באריוס, סקורר נהדר מדורטמונד, ותקבלו תמונה עגומה מבחינת אוסקר בתחילת יוני. ובכל זאת, על אף שמיעט לשחק, הצליח קרדוסו לתפוס את הבמה המרכזית בדרום אפריקה, ואחרי גביע העולם הפך לדמות פופולארית הרבה יותר במולדתו. בשמינית-הגמר מול יפן נכנס קרדוסו למגרש רק בהארכה, והיה חלש מאוד כמו כל חבריו לחוד בתיקו 0:0 מחפיר, אך הפך לגיבור האומה כאשר הבקיע את הפנדל המכריע בדו-קרב ששלח את פרגוואי לרבע-הגמר. "קרדוסו ניגש אלי ואמר שהוא משתוקק לקחת את הבעיטה האחרונה. לא מסרבים לבקשה הזאת" סיפר מאוחר יותר מארטינו.

הנכונות לקחת את האחריות על עצמו מרשימה במיוחד לאור העובדה שהוא החמיץ לא פחות מ-4 בפנדלים בליגה הפורטוגלית בעונה שעברה. ברבע-הגמר מול ספרד זה כבר עלה לו ביוקר. אחרי שנתפס ברחבה באופן מטופש על ידי ג'רארד פיקה, התנדב קרדוסו להכניע את איקר קסיאס מהנקודה הלבנה, והפעם נכשל. הספרדים כבשו פנדל משלהם כעבור דקות ספורות, וקרדוסו מירר בבכי חסר מעצורים אחרי שריקת הסיום. הוא האשים את עצמו בפספוס ההזדמנות ההיסטורית להמשיך לחצי-גמר גביע העולם, אך האוהדים דווקא קיבלו זאת בהבנה. העיתונים פירגנו, ובמחוז קאגואסו הגיעו עשרות אלפים לפגוש את טקוארה בשדה התעופה ולנחם אותו. העונה יש לו רק שער אחד בארבעה מחזורים. בואו נקווה שהפועל תל אביב לא תהיה זו שתנחם אותו.

אוסקר קרדוסו שחקן בנפיקה. רויטרס
יכפיל את מניין שעריו העונה מול הפועל תל אביב? קרדוסו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully