וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתמה לטווח ארוך

6.3.2009 / 12:54

מי שרוצה משל מושלם כיצד החתמה אחת בינואר, בניגוד לדעת המאמן, יכולה לפורר קבוצה ולעורר מחנאות דוחה, מוזמן לקרוא מה עובר על נאפולי

כשנשאל קלוד פואל, מאמן ליון, במסיבת עיתונאים בסוף ינואר לגבי מדיניות הרכש של אלופת צרפת, הוא השיב כי "יש לנו אמונה בסגל הנוכחי ואין כל כוונה לפגוע במרקם הקבוצתי שנוצר". תשובות דומות ניסחו אנשי ברצלונה וגם אלכס פרגוסון, מנג'ר מנצ'סטר יונייטד, שבינואר הסתפק ברכישת שחקנים צעירים שיועילו לו בעתיד, מתוך ניסיון וידיעה כי לא כדאי להפר את האיזון בסגל הקיים וכל המוסיף גורע.

בנאפולי חשבו אחרת. אולי זה שדי העבר, חוסר היכולת להסתפק בהווה והמחשבות על שחזור הישגי ההיסטוריה. לא ברור. בכל מקרה, המאמן אדוארדו רייה לא התרשם מהריצה הנפלאה של קבוצתו, שהתייצבה במקומות המוליכים לליגת האלופות בסוף דצמבר ואף הובילה בתחילת העונה את הליגה, וביקש לצרף שלושה שחקנים חדשים – קשר, קיצוני שמאלי וחלוץ. המנהל המקצועי פיירפאולו מארינו, האחראי על מדיניות הרכש של נאפולי, החליט להוציא 8.5 מיליון דולר דווקא על הקשר ההתקפי של בוקה ג'וניורס, חסוס דאטולו, בניגוד גמור לדעת המאמן, ומכאן החל כדור השלג להתגלגל במדרון התלול, עד לכאוס מוחלט בקבוצה.

הדיבורים באיטליה על כך ש"סיפור האגדה של נאפולי בעיצומו", הוחלפו בתהיות לגבי אופן הניהול וקבלת ההחלטות של מארינו, ויחסיו עם רייה, בעת שהקבוצה עצמה הידרדרה עד למקום ה-11 בטבלה, עם שתי נקודות בלבד בשמונת המשחקים האחרונים. מאז הניצחון האחרון בליגה, ב-11 בינואר על קטאניה (0:1) , הפקירה נאפולי גם את המבצר הביתי ורשמה בארבעת משחקיה האחרונים בסן פאולו שתי תוצאות תיקו לצד שני הפסדים, כשלפני כן הייתה בלתי מנוצחת לעיני הקהל הדרומי החם. כך, מלבד הפגיעה במרקם החברתי והבעיות בצמרת המועדון, נוסף גם לחץ הקהל.

"הנשיא מדבר המון ועושה מעט"

העונה נפתחה בצורה פנטסטית עבור ה'פרטנופה'. חרף העובדה כי הנשיא אורליו דה לורנטיס לא רווה נחת מהמקום השמיני שהשיגה הקבוצה אשתקד, נשאר אדי רייה בתפקידו ואף הוביל את הקבוצה לגביע אופ"א דרך האינטרטוטו. הכדורגל ההתקפי של המאמן הוותיק, שלראשונה בקריירה הארוכה שלו שרד יותר משלוש שנים בקבוצה אחת, קצר מחמאות וגם ניפק תוצאות מרשימות שהציבו את נאפולי בפסגת הסרייה A, שם לא ביקרה מאז עונת 1994/95; אוהדים חטאו והשוו את אסקיאל לאבצי לדייגו מראדונה הגדול; מארק האמסיק פרח בקישור והפך בן רגע לאחד השחקנים המבוקשים ביבשת; כריסטיאן מאג'יו עשה כרצונו באגף הימני; וההגנה נראתה קשוחה וחזקה מתמיד.

הנשיא דה לורנטיס, מפיק סרטים בעל שם באיטליה, ראה את הפקת המקור האישית שלו מתקרבת לעבר הסוף הטוב, כשרק ארבע שנים קודם לכן הוא הציל את הקבוצה מפירוק ולמעשה בנה אותה מחדש בליגה השלישית. "רייה צריך להישאר איתנו כל חייו", אמר הנשיא על האיש שרק כמה חודשים לפני כן תיכנן לשלוח הביתה. "אנחנו בדרך הנכונה ובהחלט ליגת האלופות היא היעד".

תחושת האופוריה שאפפה את העיר נאפולי הורגשה היטב בהתבטאויות של דה לורנטיס, כשדווקא השחקנים מנסים לאזן והתקשורת המקומית מזכירה מקרים רבים של קבוצות שפתחו נפלא את העונה ואז התרסקו. גם בזמן שאודינזה, שותפתה של נאפולי לפתיחה המפתיעה, החלה בצניחה חופשית, בדרום היו בטוחים כי המקרה שלהם שונה. בניגוד לראשי אודינזה שדיברו על ליגת האלופות כחלום רחוק והצהירו כי הם רק צוברים נקודות להמשך, דה לורנטיס וחבר מרעיו כיוונו גבוה וכשלו. "העיר נאפולי כבר הביעה את חוסר שביעות רצונה מדה לורנטיס", סיפר סוכן השחקנים ופרשן הכדורגל הדרום אמריקאי, חוסה אלברטי, בראיון ל'טוטמרקאטו'. "כולם מבינים שהוא מדבר המון ועושה מעט".

"אין מנהיג, הקבוצה מפולגת"

המהלך שבעצם הפר את האיזון בנפאולי הגיע, כאמור, עם החתמתו של חסוס דאטולו, בניגוד לרצונו של המאמן. "סגנון המשחק של דאטולו זהה לזה של מריאנו בוליאצ'ינו, ולכן ההחתמה מיותרת", הסביר אלברטי. "היה עדיף לו הייתה הקבוצה מצרפת חלוץ בדמותו של ג'יאמפאולו פאציני, שכבר היה לה בין הידיים. אין ספק שכל ההתנהלות של מארינו בנושא הרכש היא כישלון אחד גדול. הקבוצה בנויה רע, וזה באחריותו הישירה".

הבעיה הגדולה שנוצרה עם בואו של דאטולו לאיטליה, מלבד הרחבת הקרע בין רייה למארינו, הייתה המחנאות בתוך חדר ההלבשה. בניגוד לרב-לאומיות בסגלי קבוצות הסרייה A, אצל נאפולי יש סלובקי אחד נייטרלי (האמסיק), ארבעה ארגנטינאים שבאופן טבעי התחברו לארבעת האורוגוואים, והיתר איטלקים. שחקנים מקומיים כמו לואיג'י ויטאלה, שניהלו מערכת יחסים תקנית לחלוטין עם הדרום אמריקאים בעת ההצלחות, חששו מפגיעה במעמדם בגלל הרכש החדש, וכך נוצרה יריבות סמויה שהלכה ותפחה לה בתוככי המועדון. "אין בנאפולי מנהיג, הקבוצה מפולגת", העיד החלוץ עמנואלה קלאיו, שנטש את נאפולי לטובת סיינה בקיץ. "היחיד שיכול לפתור בעיות פנימיות זה השוער ג'נארו ייצו, אבל ברור שעם כל כך הרבה דרום אמריקאים בחדר ההלבשה המשימה שלו קשה מתמיד".

לדרום אמריקאים חמי המזג לא מספיקה המתיחות עם האיטלקים בקבוצה, וגם בתוך החבורה המצומצמת שלהם יש לא מעט חיכוכים. המרכזי שבהם הוא בין מרסלו זלאייטה לחרמן דניס, שנחשב ליקירו של מארינו שהביא אותו בקיץ, ולכן זוכה להעדפה מוחלטת בחוד בניגוד לרצונו של המאמן רייה, כך לטענת זלאייטה. החלוץ האורוגוואי אף סירב לשבת על הספסל באחד ממשחקי הליגה האחרונים והושעה לשבועיים מסגל הקבוצה, שמצידה טענה בכלל שהוא פצוע. בינתיים, עד שהשניים יסדירו את העניינים בינם לבין עצמם ולבין המאמן, נאפולי משוועת לחלוץ שיספק שערים, שכן חרמן דניס סובל מבצורת של ארבעה חודשים וכך נופל עיקר העול על לאבצי, שחווה לאחרונה נסיגה חדה בכושרו.

"נאפולי זה מקום תובעני"

כדי לגבש את הקבוצה מחדש ולהחזיר אותה לתלם, החליטו ראשי המועדון בצוותא עם נציגי השחקנים, לצאת למחנה אימונים סגור - סטייל זה שהוציא את רומא ממשבר - הרחק מהמולת האוהדים והתקשורת. "האווירה בקבוצה יוצרת תחושה כי מדובר במועמדת לירידה, וזה חייב להיפסק", הבהיר דה לורנטיס לאחר ההפסד הביתי לגנואה, בסיומו חסמו האוהדים את היציאה מהאצטדיון ודרשו בתוקף לראות שינוי בגישת השחקנים.

ההסגר מרצון, לצערם של כל הנוגעים בדבר, לא נשא פרי. "אין טעם לקיים כל העת מסיבות עיתונאים ולהוציא את השחקנים למחנות אימונים סגורים רחוק מהתקשורת", אמר הפרשן אלברטי. שחקן העבר של נאפולי ונבחרת איטליה, ננדו דה נאפולי, הוסיף בקשה אישית לקהל: "אני מקווה שהאוהדים יתנו לרייה לעשות את התיקונים, כי הוא זה שיכול לשפר את הקבוצה ללא צורך במחנה אימונים שכזה. הם צריכים להיות סבלניים. מדובר בשחקנים צעירים שלומדים עכשיו עד כמה נאפולי זה מקום תובעני. גם לנו רעדו הרגליים בזמנו, למשמע שריקות בוז בסן פאולו".

אחד השחקנים שסומן על ידי הקהל הזועם הוא דווקא הקפטן פאולו קנבארו, אחיו הצעיר של פאביו מריאל מדריד. במהלך משחק הליגה נגד בולוניה (1:1), הוחלף קנבארו לקול מחאות האוהדים. האח הגדול, שמפלרטט עם קבוצת נעוריו על חזרה אפשרית לעונת פרישה, לא אהב את היחס. "לא דיברנו בינינו על מה שהיה, אבל ברור לי שזה לא היה נעים עבורו", סיפר פאביו בראיון ל'סולו נאפולי'. "אני חושב שהקהל צריך לגלות סבלנות ולתת לקבוצה הצעירה הזו להמשיך בפרויקט".

התקשורת המקומית לא ייחסה חשיבות רבה לזעם הקהל והמשיכה בביקורת על ההסגר, כשחיזוק לכך מגיע מגורם לא צפוי. "כשקבוצה מפסידה כל כך הרבה, חייבים לנסות כל דבר כדי לשנות את המצב וזה מה שנעשה כאן, אבל מחנה האימונים פשוט נכשל", הודה פיירפאולו מארינו. "כשהשחקנים נהנו מ'חיים טובים', השגנו תוצאות נהדרות. ועכשיו, לאחר שנעלנו אותם במחנה האימון, אנחנו משמיטים נקודות. זה אירוני". המנהל המקצועי עט על המציאה והצטרף לטרוניות רק כדי להחזיר עקיצה לנשיא דה לורנטיס, לאחר שזה הביע בפני מקורביו את אכזבתו מההתנהלות של מארינו, ומהתפוקה של שחקני הרכש שהביא האיש שסייע לו להחזיר את נאפולי למרכז הבמה באיטליה וכעת ממתין לחוזה חדש.

ובכל זאת, יש מישהו שרואה אור בקצה המנהרה ומאמין כי עתיד טוב יותר צפוי לקבוצה המייצגת את עיר הנמל הדרומית. "על פי הדיווחים בעיתונים, ציפיתי לראות נאפולי במשבר, אבל לא כך הדברים", אמר צ'ירו פרארה, שחקן הקבוצה בימיה היפים בשנות ה-80 וכיום האחראי על מחלקת הנוער ביובנטוס, שניצחה את נאפולי 0:1 במחזור הליגה האחרון. "יש להם הרבה דברים לתקן וליגת האלופות לא באה בחשבון כרגע, אך צריך לזכור שמדובר בסגל צעיר מאוד שנמצא במקום לחוץ. זמן זו מילת המפתח".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully