וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלי אוחנה חוגג חמישים: 50 הרגעים הכי חשובים

רון עמיקם

29.1.2014 / 13:53

ציון 10 בעיתון, שער ראשון לנבחרת אנגליה, שתי רביעיות וצלקת. גדול שחקני בית"ר, אחד הסמלים הכי חזקים של הכדורגל הישראלי ואחד מטובי השחקנים שידענו, מציין יובל. הנה דירוג 50 הרגעים הכי חשובים בקריירה ששינתה את הענף. חלק א', מקומות 50-21

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא להאמין שהילד הזה כבר בן 50. אוחנה בימק"א/מערכת וואלה!, צילום מסך

ציפורה הרוסה: אלי אוחנה בן 50. בני גילנו, ובעיקר בנות גילנו, לא יאמינו. גיבור התרבות של שנות ה-80 וה-90, שחקן כדורגל שהפוליטיקאים, המפרסמים, המחנכים, ובעיקר אוהדי הכדורגל, ניכסו לעצמם, הגיע לגיל שבו עושים סיכומים.

לפניכם 50 נקודות הציון המשמעותיות ביותר בקריירה של אלי אוחנה, הנער משכונת האזבסטונים בקרית יובל, שהצליח במקום שהרבה טעוני קיפוח לכאורה לא הצליחו: להיות המיינסטרים עצמו ולא רק חלק ממנו. מי שעיצב את דמותו של הכדורגלן הישראלי המקצועני: מצודד, אינטליגנט, דעתן, מצליחן. חלק א', מקומות 50-20.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמיד סמל. אוחנה בבית"ר בשלהי הקריירה/מערכת וואלה!, צילום מסך

50. אלי אוחנה מאמן נבחרת.

אקטואלי יותר מתמיד, בפרט לאור העובדה כי אוחנה היה מועמד לרגע אחד מטעמו של שטרן חלובה, לפני שאלי גוטמן זכה בקדנציה שניה. בתפר שבין קשטן לפרננדס, מארס 2010, נסעה הנבחרת למשחק ידידות ברומניה ומאמן נבחרת הנוער, אלי אוחנה, קיבל את המשימה, נסע וניצח 0:2. 100 אחוזי הצלחה.

49. זכיה באליפות בלגיה.

1989: האליפות האחרונה של מכלן בהיסטוריה שלה. אוחנה שיחק בה רק שבעה משחקים וכבש רק שער אחד, בניצחון על גנק. מצד שני, אליפות זו אליפות.

48. שתי רביעיות מול בית"ר נתניה.

רביעייה במשחק אחד זה אירוע נדיר. שתי רביעיות הן אירוע יותר נדיר. שתי רביעיות מול אותה קבוצה (1.11.86 ו-28.3.92), זה כבר מאוד נדיר. במעלה הדירוג יהיה אפשר לראות שמדובר בהחלט באירוע נדיר, אבל לא כשמדובר באוחנה. אגב, אוחנה כבש עוד שתי רביעיות (לרשתן של מכבי יפו וצפרירים חולון) בקריירה שלו.

47. משחק ראשון בהרכב, שער בכורה.

שבעה במארס 1981. אריה רדלר, מאמן בית"ר ירושלים מהליגה הארצית, זורק למערכה את אלי אוחנה, כוכב הנוער בן ה-17, במשחק מול הפועל לוד. אוחנה כובש בהופעת הבכורה שלו בהרכב הראשון.

46. משחק ראשון בבוגרים.

אירוע מכונן. 24 בינואר 1981, משה טובול, שחקן רכש בית"רי, מפנה את מקומו בדקה ה-64 במשחק הליגה הארצית מול הפועל בית שמש לחלוץ מהנוער, אלי אוחנה, שבוע לפני יום הולדתו ה-17. משחק בכורה.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מאמן נבחרת ישראל הזמני אלי אוחנה מעביר אימון ברומניה. אתר ההתאחדות לכדורגל, אתר רשמי
זכה לאמן גם את הנבחרת. אוחנה ברומניה עם השחקנים/אתר רשמי, אתר ההתאחדות לכדורגל

45. משחק שיא במלטה.

זה משחק שלא צולם. קיץ 1996, בית"ר ירושלים נוסעת למשחק גומלין במלטה מול פלוריאנה, אחרי 1:3 נזיל מהמשחק הראשון. המשחק נפתח בפנדל מלטזי, לחץ אימים. אוחנה, בהליכה, באחד ממשחקי השיא שלו, הרחק מהעין, כבש צמד ובישל שער נדיר לדוד אמסלם. בית"ר ניצחה 1:5 ולרגע קסום אחד, זכתה לעדנה אירופית. ניצחונה הגבוה באירופה...

44. הרחקה ראשונה בליגה.

ההרחקה הראשונה שלו הייתה במלבורן. בליגה לא נגעו בו. אוחנה הרשה לעצמו לדבר עם שופטים. לא לנבל את הפה, אבל בהחלט להתווכח. עד שפגש בסבי אלנקווה. במשחק ליגה אחד בנתניה בעונת 1993/4, שלף לו סבי צהוב. אוחנה התרעם: "עכשיו בטח תוציא לי אדום", ואלנקווה שלף.

43. הירידה עם הפועל כפר סבא.

למעשה, זה היה משחק הליגה האחרון שלו כמאמן, משחק בו ניצחה הפועל כפר סבא בבלומפילד את הפועל תל אביב 0:1 משער של סמואל יבואה ושמעה כי מכבי פתח תקוה ניצחה בהרצליה והורידה אותה ליגה. עד היום טוען אוחנה כי היו דברים לא כשרים סביב התוצאות של כפר סבא באותה עונה. בשורה התחתונה, קבוצת מרכז הטבלה, הפועל כפר סבא עם סגל שחקנים טוב, נשרה לליגה השנייה, ומעולם לא שבה.

42. ההצלה של הפועל כפר סבא.

שתי עונות קודם לכן, החליף אלי אוחנה את אלישע לוי 14 מחזורים לסיום במצב קטסטרופלי והצליח להציל את הקבוצה מירידה. זו היתה הצלה הרואית שבאותה נקודת זמן גם נראתה כמו פניית פרסה בקריירה: להציל מועדון קטן מירידה זה משהו שאוחנה היה חייב להתנסות בו.

41. ההתפטרות ממכבי פתח תקוה.

הרגע הזה הוא אולי אחד מחמשת הרגעים החשובים בקריירה של גיא לוזון, היום מאמן כדורגל ישראלי מאוד מצליח, בבלגיה... אלי אוחנה מתחיל עונה בקבוצה אחרת מכפי שהורגל, במכבי פתח תקוה. לאחר שבעה מחזורים, ללא ניצחון, הוא מתפטר ומפנה את מקומו לעוזרו הצעיר, לוזון. השאר היסטוריה. זו ההתפטרות הראשונה של אוחנה אי פעם.

אלי אוחנה מאמן מכבי פתח תקווה עם אבי לוזון. ברני ארדוב
לא כל כך הצליח לו שם. אוחנה כמאמן מכבי פתח תקווה עם אבי לוזון/ברני ארדוב

40. ירידה ועליה עם בני יהודה.

אין הרבה מקרים שבהם מאמן מתחיל את העונה בקבוצה, יורד איתה ליגה, חוזר אליה אחרי מספר חודשים ומעלה אותה ליגה בחזרה. אין גם הרבה מאמנים שהצליחו לטשטש את הכישלון בהצלחה, באותה קבוצה. אוחנה עשה גם את זה. גם את שיתופו של ערבי מוסלמי ראשון בקבוצה, סלאח חסארמה.

39. עיתון חדשות מציב לאוחנה מדד.

זה היה בסך הכל גימיק עיתונאי: מדור הספורט של 'חדשות', העיתון הצעיר והמהפכני, קבע לאוחנה בדרך לעגנית משהו – מדד. בקיץ 1986 הוא הציב לו מטרה: 20 שערים. אוחנה לא התייחס לעניין הזה, אבל הכניס ללחץ אדיר את עורכי המדור לאחר שכבש בתוך חודש עשרה שערים ועמד על 11 שערים בפחות מחצי עונה. למרות שלא הגיע למטרה, הקלות שבה כבש לצד האליפות שהשיג עם בית"ר ירושלים, העלו את המדד הציבורי שלו.

38. האצבע הזקורה.

זו לא הייתה התנועה המגונה הראשונה של אוחנה, וגם לא הכי מפורסמת, אבל זו היתה תנועה מגונה שעוררה סערה. אלי אוחנה, מאמן בית"ר ירושלים, ירד מהמגרש בבלומפילד כשכמה מאוהדי בני יהודה נדבקים לגדר ומקללים אותו. בנון שלאנטיות אופיינית הוא זקר את אצבעו האמצעית מעלה. כשהועמד לדין משמעתי בהנחייתו של הסמנכ"ל דאז, אורי שילה, לא היסס אוחנה לסנן מפיו את המילה: '"הססססססססמנכ"ל".

37. שיא משחקים כמאמן בבית"ר.

אין אף מאמן בבית"ר ירושלים שהצליח לשרוד יותר משתי עונות ברציפות. זו מין נורמה שרודפת אחרי המועדון לאורך השנים. אוחנה הצליח, בקטן. הוא אימן את בית"ר ירושלים ברציפות שתי עונות ומשחק אחד, אלא שאז הגיע ארקדי גאידמק, לעג לו בראיון ל'שבעה ימים' של 'ידיעות אחרונות', ואוחנה התפטר. בפעם השנייה בקריירה שלו.

36. משחק השרוכים.

אלי אוחנה לא שיחק במשחק הזה, הוא רק ישב על הספסל כיד ימינו של המאמן דרור קשטן, ערב זכייתו באליפות רביעית בבית"ר, בעונה בה סיים למעשה את הקריירה שלו. תוך כדי חגיגות שמחה בחדר ההלבשה בקרית אליעזר, אחרי שער הניצחון של אישטוואן פישונט, קיבל אוחנה טלפון. מבחוץ דיווחו לו כי המדינה כולה כבר מדברת על הניצחון שנתנה בית שאן לבית"ר. הטלפון הזה היה הרגע הראשון בו הבינו בבית"ר כי לא רק שבית שאן לא התאבדה על המשחק כפי שהם חשבו, היא נהגה אפילו להיפך. רגע מכונן בהיסטוריה של המועדון.

אלי אוחנה מאמן בני יהודה. ברני ארדוב
ירד, עזב, חזר, הציל. אוחנה בבני יהודה/ברני ארדוב

35. פני צלקת.

הפנים של אוחנה הם כרטיס ביקור, לא פחות מהשיער שלו. בגיל 31, במשחק מול צפרירים חולון, נכנסה לפנים האלה קצה הנעל של איתן מזרחי. התוצאה היתה 20 תפרים מתחת לעין, וצלקת מכוערת שהפכה להיות חלק ממנו בעשרים השנים האחרונות.

34. השער האחרון.

אלי אוחנה ופנדלים הם לא ממש שילוב מנצח. בליגה הוא הבקיע פעם אחת מארבעה ניסיונות, אחד הגרועים בהיסטוריה. היו לו שני פנדלים הרבה יותר חשובים: אחד מול אוסטרליה ברמת גן לפני השער של יאנקוס, והשני, היה לשער האחרון שלו בקריירה. ואיזה לוקיישן: אייברוקס, 50 אלף איש, משחק בגביע אופ"א. אין מקום טוב יותר מאשר לחקוק את עצמך בפעם האחרונה על לוח התוצאות.

33. אליפות שניה.

יש רק שתי קבוצות שזכו באליפות עונה לאחר שעלו ליגה. הפועל רמת גן ב-1964 ובית"ר ירושלים ב-1993. כמובן שלחזרה של אלי אוחנה שנה קודם לכן הייתה השפעה מכרעת. בית"ר אחריו לא הייתה אותה קבוצה וגם לא אחרי שובו.

32. פרשיית הביטוח.

מאי 1990. נבחרת ישראל מארחת את ברית המועצות ערב המונדיאל באיטליה. הקהל מופתע לגלות כי שלושת הלגיונרים, רוני רוזנטל, שלום תקוה ואלי אוחנה, לא עלו למשחק כיוון שלא הוסדר להם ביטוח בחברת הביטוח הלונדונית 'לויד'ס'. הפרשה הזו, הביאה להרחקתו של אוחנה מהנבחרת – למרות שפה רק יישר קו עם רוזנטל – לארבע שנים והרחקה מעשרה משחקי ליגה, עונשים כבדים שאלמלא היה אוחנה, איש מלבדו לא היה מקבל כמוהם.

31. השער מול שילטון.

26 בפברואר 1986, ישראל מול אנגליה במשחק ידידות יוקרתי באצטדיון רמת גן, המאמן יוסל'ה מירמוביץ', חמישה חודשים אחרי התנועה המגונה באוסטרליה, וארבעה חודשים לפני הסלאלום של מראדונה, מקבל אוחנה כדור ארוך ממוטי איוניר, לידו טרי בוצ'ר, הוא מנער אותו ומול פיטר שילטון רושם יתרון סנסציוני ושער ראשון (ואחרון) של נבחרת ישראלית לרשת אנגליה הבוגרת.

אלי אוחנה, נבחרת ישראל. Mark Thompson, GettyImages
היו לו רגעים יפים ורגעים פחות יפים במדים הלאומיים. אלי אוחנה בנבחרת/GettyImages, Mark Thompson

30. רבע גמר הצ'מפיונס.

בימים שבהם קבוצה ישראלית עוד חלמה בכלל לשחק באירופה, אלי אוחנה היה ברבע גמר הצ'מפיונס מול מילאן, 1990, שם נעצרה מכלן אחרי זכיה במחזיקות, וחצי גמר עונה לאחר מכן. בסיבוב הראשון כבש אוחנה צמד מול רוזנבורג.

29. מכלן מטילה וטו.

חורף 1988, מכלן נאבקת על תואר אירופי ראשון בראשותו של אלי אוחנה. נבחרת ישראל יוצאת לטורניר הקדם אולימפי באוקיאניה, לקרב יוקרתי מול אוסטרליה. המנצחת תגיע לסיאול. המאמן מיליינקו מיחיץ' רוצה את אוחנה, מכלן אוסרת עליו. העם כמרקחה. מזכירים לאוחנה שהאחים רופר ברחו מציריך לניו זילנד וכי פרנק פארינה האוסטרלי משחק באותה ליגה כמוהו. אוחנה מיישר קו עם המאמן אד דה מוס והמנכ"ל פול קוראנט. הנבחרת הפסידה לאוסטרליה, מכלן המשיכה לזכיה בגביע המחזיקות וההתאחדות הודיעה לאוחנה שהוא מושעה, בפעם השנייה בקריירה שלו, השעיה שלא החזיקה מים.

28. אוחנה חותם במכלן.

אף אחד לא תיאר לעצמו בקיץ 1987, בעיצומן של חגיגות האליפות ההיסטורית בבית"ר ירושלים כי הכוכב הגדול של הקבוצה, אלי אוחנה, יבחר דווקא במכלן הבלגית. רוני רוזנטל הלך שנה לפניו לקלוב ברוז', לפחות מועדון פאר בבלגיה, ואוחנה, אחרי ניסיון להגיע לקייזרסלאוטרן ומחמאות מיופ היינקס, הגיעה לעיר בגודל של רחובות ולאצטדיון קטן מבלומפילד. מכלן שילמה לבית"ר ירושלים 275 אלף דולר, הרבה כסף במושגים של אז.

27. ציון 10.

אין הרבה שחקנים שזכו לציון 10 בקריירה שלהם. לאלי אוחנה זה קרה. אלי עזור, היום טייקון תקשורת ואז כתב צעיר בעיתון 'חדשות', העניק ב-1984 לאלי אוחנה את הציון הנדיר הזה לאחר שפירק תוך מחצית אחת את האלופה, מכבי חיפה, במשחק העונה בבלומפילד לאחר שכבש לרשתו של אבי רן ז"ל שלושה שערים עד למחצית.

26. ה-ל-לו-יה.

בעונת 1996/7 לא היו לבית"ר ירושלים יותר מדי מתחרים, גם לא לאלי אוחנה. הפועל פתח תקוה הייתה המתחרה הכי רצינית וגם זה הסתיים במשחק העונה בטדי. בית"ר ניצחה 0:3, אבל אחד השערים זכור במיוחד. סטפן שאלוי קיבל כדור משמאל, תוקל, התגלגל כמו כדור והתייצב משום מקום על הרגליים, העביר לאוחנה שבריצתו האלגנטית הכניס בין רגליו של אילן בוארון שרץ איתו ומול השוער שי הס שלח לפינה הנגדית. יורם ארבל פשוט התמוגג: "ה-ל-לו-יה לאלי אוחנה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפך מהר מאוד לאליל בבלגיה. אלי אוחנה על שער המגזין "ספורט90"/מערכת וואלה!, צילום מסך

25. הקיץ של אביה.

בקיץ 1985 דרש אלי אוחנה שדרוג משמעותי בחוזהו או שחרור לאירופה. בבית"ר הרימו גבה. קיץ קודם לכן שודרג שכר החייל שלו לשכר של 40 אלף דולר בעונה, ועכשיו באה הדרישה הזו. אוחנה החליט בתגובה להססנות הבית"רית להחרים את משחקי גביע הטוטו. ההמולה סביבו הייתה רבה, וכך ביום אחד, בין מחנה אימונים אחד של הנבחרת למשנהו, נעלם אוחנה יחד עם היו"ר משה דדש למרגוע של סוף שבוע במלון 'אביה סונסטה' בטאבה. העיתונות צלבה את אוחנה, בפרט שהיה מדובר בהכנות הנבחרת, אבל מהבילוי הזה יצאו עוד שתי שנות שירות במועדון הירושלמי ומעמד של כוכב כל יכול.

24. השער במינסק.

חורף 1988, רבע גמר גביע אירופה למחזיקות. מכלן יוצאת למשחק חוץ במינסק מול דינאמו, קבוצה בלארוסית, אז ברית המועצות. בישראל לא משדרים את המשחק, אבל למי שיש כבר אז את הערוץ הרוסי, קולט. מגרש לבן כולו, כדור כתום, שחקני מכלן עם קווים שחורים מתחת לעין כדי למנוע סנוור. מכלן מנצחת 0:1, אוחנה כובש את השער באחד על אחד מול השוער. שחקן ישראלי שבקושי שיחק בארץ בגשם, רץ באלגנטיות על שלג. רק אוחנה.

23. הגביע של אוחנה.

התואר הראשון בו זכה אלי אוחנה היה ב-1985, גביע המדינה. בגמר פגשה סגנית האלופה בית"ר ירושלים את האלופה בשנתיים האחרונות מכבי חיפה. דוביד שוייצר ז"ל מול שלמה שרף. בדקה ה-85 הוציא שלמה שירזי כדור רוחב, ואוחנה הסתנן לרחבה ובקור רוח מקפיא בעט מול אבי רן ז"ל פנימה. אוחנה המשיך אל הקהל ביציע המזרחי כאילו הכיבוש היה רק בדרך. שנה לאחר מכן זכה אוחנה בעוד גביע, אבל אז השער שלו מול שמשון היה מעמדת נבדל...

22. ה-11 של כל הזמנים.

ב-1998 עסק הספורט הישראלי בסיכום תקופה, 50 שנות מדינה. אלי אוחנה נבחר לאחד מחמשת כדורגלני היובל וגולת הכותרת הייתה היבחרו לאחד משני החלוצים הגדולים בתולדות המדינה לצידו של שייע גלזר. ההרכב של נבחרת 1998 היה כזה: חודורוב ז"ל; פרימו, אבי כהן ז"ל, רוזן, ליאון; שפיגל, סטלמך ז"ל, ברקוביץ', שפיגלר; גלזר, אוחנה.

21. סוף אכזר לעונה מתוקה.

עונת 1983/4 הייתה עונת הפריצה הגדולה של אלי אוחנה, עונה בה הפך לכדורגלן הטוב במדינה. הוא עמד להיבחר ככדורגלן העונה בגיל 20, אבל רק דבר אחד היה חסר לו – אליפות היסטורית לבית"ר ירושלים. מחזור לסיום הגיעה הפועל תל אביב למשחק בימק"א, ואוהדי בית"ר, שהובילו את הטבלה, הביאו את השמפניות איתם. צמד של משה סיני ושער נוסף של שבתאי לוי, קטעו את החלום. טראומה שבוודאי מלווה כל שחקן של בית"ר ששיחק במשחק הזה, גם את הכוכב הכי גדול שלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אכן, אחד הגדולים בכל הזמנים. אוחנה חוגג שער עם בית"ר/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully