וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסניף ההולנדי של צ'לסי

5.12.2013 / 14:19

שיתוף הפעולה בין ויטסה לצ'לסי נכנס להילוך גבוה, ורבים בהולנד רואים בקבוצה מארנהם סניף של הכחולים. הסניף הזה מוביל את הטבלה ופוגש את הקבוצה שהיתה אמורה לשחק את התפקיד עד הפיצוץ ב-2008. וגם: הזקן המפואר באירופה וקרב אליפות מטורף ביפן. משחקי סוף השבוע

ברני ארדוב

רומן הולנדי (איינדהובן – ויטסה, שבת, 21.45, ספורט2)

שמו של ולאדו למיץ', סוכן שחקנים סרבי, לא יגיד לכם הרבה, אך השפעתו מאחורי הקלעים על מעורבותה של צ'לסי בכדורגל ההולנדי הייתה עצומה. כאשר הגיע רומן אברמוביץ' לסטמפורד ברידג' ב-2003, ייעצו לו חלק ממקורביו למסד קשרים הדוקים עם מועדון הולנדי. לשיתוף פעולה מסוג זה מגוון יתרונות. מצד אחד, האנגלים יכולים להעביר את כישרונותיהם בהשאלה על מנת שיקבלו ניסיון בליגה שיודעת ואוהבת לטפח צעירים. מצד שני, צ'לסי גם מקבלת עדיפות בהחתמת שחקנים מבטיחים שצומחים בהולנד.

הקבוצה ההולנדית שסומנה כאידיאלית עבור עסקים מסוג זה היא איינדהובן, וכבר ב-2004, בתחילת עידן ז'וזה מוריניו, יצא שיתוף הפעולה לדרך. אלכס, הבלם הברזילאי שעשה לימים קריירה יפה במדים הכחולים, הושאל אז לאיינדהובן למשך שלוש שנים, מאחר שהלונדונים לא הצליחו להשיג עבורו רישיון עבודה בממלכה. במקביל, הצליחה צ'לסי להקדים את מנצ'סטר יונייטד במרדף אחרי אריאן רובן, אז השם ההולנדי החם ביותר בשוק. הקשר ההדוק עם חוס הידינק, שעבד אז באיינדהובן, הוביל לידידות אמיצה בינו לבין אברמוביץ', וסלל את דרכו של המאמן הוותיק לנבחרת רוסיה, וגם למשרה זמנית כממלא מקום בצ'לסי. איש מפתח בכל הסיפור היה למיץ', שהצליח לזכות באמונו של אברמוביץ', דאג לאינטרסים הרבים שלו, גזר בין היתר קופון יפה על מכירתו של החלוץ מטיה קז'מאן לצ'לסי, והפך לבן בית במתקן האימונים של ההולנדים.

אריאן רובן שחקן איינדהובן. GettyImages
בהתחלה ה"שותפה" העסקית הייתה איינדהובן, שהוציאה מידיה את היהלום הזה. אריאן רובן/GettyImages

פיט דה ויסר, איש סודו של האוליגרך, פותה לעזוב את איינדהובן לטובת צ'לסי, וכמוהו עשה גם המנהל הספורטיבי פרנק ארנסן. ב-2007 הסביר דה ויסר: "זה לא הסכם רשמי בין המועדונים, אלא בעיקר ברית בין אברמוביץ' לאיינדהובן". יהיה מגוחך להגיד כי העבודה המשותפת עם צ'לסי היתה גורם מרכזי בהצלחתה של איינדהובן, כי זה לא נכון. עם זאת, עובדה היא שהיא חגגה אליפות במשך ארבע שנים רצופות עד 2008. ואז, ב-2008, התחלף המנכ"ל באיינדהובן, והבוס החדש החליט שהשפעתו של למיץ' הפכה למוגזמת. היחסים בין השניים התערערו, ולבסוף גורש הסרבי מהמועדון, עד כדי הוצאת איסור מוחלט על כניסתו. זה היה הרגע בו הסתיים גם הרומן בין איינדהובן לצ'לסי. אברמוביץ' מצא לעצמו בת ברית חדשה בדמות ויטסה.

שיתוף הפעולה בין ויטסה לכחולים הפך עם הזמן לעמוק הרבה יותר. מראב ג'ורדניה, איש עסקים גאורגי שנוי במחלוקת, שרכש את המועדון ההולנדי ב-2010 והציל אותו מקריסה כלכלית, הוא חבר קרוב של אברמוביץ'. למעשה, במשך כל שלוש השנים מאז נפוצו בהולנד דיווחים על כך שג'ורדניה משמש בסך הכול כיסוי לשותף קרוב עוד יותר לבעלים של צ'לסי, אלכסנדר צ'יגירינסקי. ואכן, לפני חודש וחצי הודיעה ויטסה כי צ'יגירינסקי רכש את השליטה במועדון מידיו של ג'ורדניה.

בעיני רבים, מהווה המהלך חותמת סופית על הפיכתה של ויטסה לקבוצת בת של צ'לסי. על פי הדיווחים, מרינה גראנובסקיה, חברה קרובה של אברמוביץ' ודמות חשובה ביותר במסדרונות צ'לסי, אמורה לקחת על עצמה חלק פעיל בניהול המועדון ההולנדי. על מיזוג אין מה לדבר, מה גם שתקנות אופ"א אוסרות על בעלות כפולה על קבוצות שמשתתפות באותו מפעל אירופי, אבל השפעתה של צ'לסי על ויטסה עצומה. ההחלטה למנות את המאמן פטר בוש בקיץ נעשתה רק אחרי שהתקבל אור ירוק מלונדון, וגם המהלכים השיווקיים מתבצעים תחת פיקוח הדוק של האחות הגדולה.

באשר לכדורגל נטו, הרי ש-ויטסה קיבלה בשלוש השנים האחרונות שחקנים רבים בהשאלה מסטמפורד ברידג'. הגל הראשון ב-2010, אחרי הגעתו של ג'ורדניה, כלל בעיקר את לקוחותיו של של למיץ', ביניהם סלובודאן רייקוביץ' שהושאל קודם לכן לאיינדהובן, והקשר נמאניה מאטיץ', אחד הפספוסים הגדולים של צ'לסי, ששחררה אותו אחרי ההשאלה להולנד לטובת בנפיקה, וכעת מנסה לרכושו חזרה אחרי שהפך לכוכב בסדר גדול משמעותי. ככל שחלף הזמן, תפסו המושאלים מצ'לסי מקום משמעותי יותר בשורות ויטסה, ובשתי העונות האחרונות החזיקו את ההגנה הצ'כי תומאש קאלאס שחזר הקיץ לאנגליה וההולנדי פטריק ואן אנהולט שנשאר בינתיים בארנהם והספיק לערוך הופעת בכורה בנבחרתו הלאומית. גאל קאקוטה הצרפתי, שלא קיבל הזדמנויות כלל במערב לונדון, ניווט את המשחק בקישור, והוא ממשיך לעשות את זה העונה.

תומאש קאלאס שחקן ויטסה ארנהם. Anoek De Groet, GettyImages
החזיק את ההגנה וחזר לאנגליה. תומאש קאלאס/GettyImages, Anoek De Groet

בשנות ה-90' היתה ויטסה אחד המועדונים המלהיבים בהולנד, בנתה איצטדיון חדיש וחלמה על תואר אליפות ראשון בהיסטוריה, אך הוא לא הגיע. חובות כבדים איימו בהמשך על עצם קיומו של המועדון, והוא צלל למאבקי הישרדות בתחתית, אבל בשנים האחרונות, בזכות היציבות הכלכלית ושיתוף הפעולה עם אברמוביץ', החיוך חזר לפני האוהדים. בעונה שעברה רצו הצהובים-שחורים בצמרת הגבוהה, גם אם הסתפקו בסופו של דבר במקום הרביעי בלבד. העונה, על אף שאיבדה בקיץ שני שחקני מפתח, מסוגלת ויטסה ללכת רחוק אפילו יותר.

שני הכוכבים שעזבו קושרו במשך כל העונה שעברה לצ'לסי, ואחד מהם, הקשר הבינלאומי המחונן מרקו ואן חינקל, שכיכב ביוני ביורו לבחרות הצעירות בישראל, אכן הגיע לסטמפורד ברידג', על אף שמבחינה מקצועית הוא העדיף לחתום באיאקס ולקבל מקום בטוח בהרכב. פציעה בעיתוי אומלל השביתה אותו בתקופה האחרונה. השני, וילפרד בוני, חלוץ חוף השנהב שסיים אשתקד כמלך השערים עם 31 כיבושים, מצא את עצמו דווקא בסוונסי כרכש היקר בתולדות המועדון הוולשי, ובינתיים לא לגמרי התאקלם בפרמייר-ליג. מוריניו העדיף לוותר עליו.

ויטסה הסתגלה לחיים בלי בוני בקלות מפתיעה, בעיקר בזכות המושאל החדש שהגיע לשורותיה הישר מחצרו של אברמוביץ'. לוקאס פיאזון, הכישרון הברזילאי שעזב את סאו-פאולו לטובת צ'לסי לפני שנתיים כאשר היה בן 17 בלבד, נתפס כלא בשל לפרמייר-ליג, ובהופעתו היחידה במדי הכחולים בעונה שעברה החמיץ פנדל מול אסטון וילה, לפני שנשלח בהשאלה למלאגה, אשר גם בשורותיה לא בלט. בהולנד הפך פיאזון תוך שבועות ספורים לאחד הלהיטים הגדולים של הליגה כולה. הוא מקבל אשראי בלתי מוגבל באגף השמאלי האהוב עליו, ומצעיד את הקבוצה עם שבעה שערים וחמישה בישולים ב-13 משחקיו הראשונים. בזכותו מובילה ויטסה את הליגה הצמודה, עם ארבעה ניצחונות רצופים, כולל 0:1 דרמטי על איאקס באמסטרדם לפני חודש.

שחקן צ'לסי לוקאש פיאזון. Alastair Grant, AP
לא הלך לו בצ'לסי, אבל בזכותו ויטסה מובילה את הטבלה. פיאזון/AP, Alastair Grant

שחקן מרתק נוסף שצפוי לתרום רבות הוא כריסטיאן אטסו, הקשר-חלוץ הגאנאי שהלהיב בפורטו בעונה שעברה והוחתם בצ'לסי על תקן אחת ההבטחות הגדולות של הכדורגל האפריקאי, אולם לא קיבל רישיון עבודה. הוא הושאל להולנד, ונכנס הישר להרכב של בוש. שני מושאלים נוספים מהכחולים לא זוכים בינתיים לדקות משחק גם בהולנד – הקשר הצ'יליאני בן ה-18 כרסיטיאן קואבס והמגן האנגלי סם האצ'ינסון. בסך הכל, יחד עם ואן אנהולט וקאקוטה, סופרים שישה נציגים של אברמוביץ', מתוכם ארבעה שחקני הרכב. זו עדיין לא צ'לסי ב', אבל בהולנד מתחילים לשנוא את ויטסה. פעם היא היתה קבוצה סימפטית שאוהדים נייטרליים אהבו לאמץ לליבם, כיום ספק אם יש מועדון שמעורר אנטגוניזם גדול יותר במדינה.

"צ'לסי נותנת לשחקניה ניסיון, ואנחנו מרוויחים כוכבים איכותיים", סיכם לא מכבר את המצב דובר ויטסה, ויבה נליסון. האם העסקה הזו תסתיים באליפות ראשונה בהיסטוריה? ממש לא בטוח, ופיאזון וחבריו צפויים עוד מאבקים קשים בצמרת. אחד מהם יהיה בשבת, מול איינדהובן שאוהדיה מתגעגעים לאמצע העשור הקודם ולא יכולים להתעלם מהשאלה – מה היה קורה לו ההסכם עם צ'לסי לא היה מתפוצץ בגלל סוכן סרבי? בינתיים היא מפתחת קשרים חדשים משלה בפרמייר-ליג עם מנצ'סטר סיטי, והסנונית הראשונה הוא הבלם קארים רקיק שהגיע העונה בהשאלה לפיליפס סטדיום.

המאמן פיליפ קוקו בונה בימים אלה קבוצה חדשה שנקלעה למשבר והתדרדרה למקום העשירי. עבור קוקו, שעשה את שמו כשחקן לראשונה ב-ויטסה, לפני שהפך לאגדה של איינדהובן וברצלונה, יהיה זה מפגש מרתק ביותר, והוא צריך לנצח את האקסית שמקדימה אותו ב-10 נקודות.

מאמן פ.ס.וו פיליפ קוקו. GettyImages
לא יהיו לו סנטימנטים או אמפתיה לקבוצה שבה גדל, הוא צריך לצמק את הפער. פיליפ קוקו/GettyImages

זקן השבט (ארסנל – אברטון, ראשון, 18.00)

אולי בהשראת הצלחת אלופת העולם בבייסבול בוסטון רד סוקס, הקלוזרים של סן פרנסיסקו ג'איינטס או כמחווה לג'יימס הארדן, גידל העונה טים הווארד זקן מרשים ביותר, והוא נהנה עד הגג. לטענת האמריקאי, הזקן הוא שסייע לו להדוף את הפנדל של כריסטיאן בנטקה בניצחון על אסטון וילה בסוף אוקטובר, ומאז החל רצף פנטסטי בו שמר שוער אברטון על רשת נקיה בחמישה משישה המשחקים האחרונים, כולל הופעה מעולה שתרמה לניצחון כחול היסטורי ראשון באולד טראפורד לראשונה מאז אוגוסט 1992. כעת, כאשר הקרב היוקרתי מול דייויד מויס, המאמן שתמיד האמין בו, מאחוריו, פניו למשחק צמרת גורלי נוסף. אם יעצור גם את החוד של ארסנל, עשויה אברטון להפוך לגורם משמעותי מאוד בצמרת, אולי בדרך להעפלה ראשונה בתולדותיה לליגת האלופות.

שחקן אברטון רומלו לוקאקו חוגג עם טים הווארד. Michael Regan, GettyImages
לא חבר בתנועה קיצונית, סתם מגדל זקן כדי לנצח. הווארד חוגג עם לוקאקו באולד טראפורד/GettyImages, Michael Regan

אדם לחבצלת זאבה? (רומא – פיורנטינה, ראשון, 13.30, ספורט1 ו-HD)

החלטתו של מאמן רומא רודי גרסיה לספסל את אדם ליאיץ' במשחק מול אטאלנטה בשבוע שעבר עוררה שיח ערני ברחובות בירת איטליה ובתקשורת. נכון לעכשיו, הסרבי שהוחתם בקיץ מפיורנטינה תמורת 11 מיליון יורו, אמנם מתאקלם טוב יותר מאשר האיש אותו החליף מרגיש במקום החדש – אריק לאמלה בטוטנהאם, אבל זה לא באמת קשה. בשלב זה, ג'אלורוסי מאוכזבים מעט מתרומתו, והוא לא הוכיח את עצמו כאשר הקבוצה היתה זקוקה לו בחודש האחרון. שער בדרבי זה יפה, אבל עכשיו, אחרי רצף מתסכל של ארבע תוצאות תיקו, ליאיץ' חייב לקבוצה שלו משהו במפגש עם האקסית אותה עזב בטונים צורמים למדי. רומא מול פיורנטינה זה קודם כל וינצ'נצו מונטלה נגד קבוצתו האהובה, ומאמן הסגולים יתקבל באולימפיקו בתשואות, אבל הפעם יש זווית פיקנטית לא פחות. אלא אם גרסיה יחליט להשאיר את הסרבי בצד גם השבוע.

אדם ליאיץ' שחקן רומא עם ז'רביניו. רויטרס
חביבי, גול בדרבי זה נחמד אבל אתה צריך לתת קצת יותר. ליאיץ'/רויטרס

האיפון האחרון (מחזור הנעילה ביפן, שבת, 08.30)

הליגה היפנית סיפקה כהרגלה עונה דרמטית ומרתקת. מאז 2009 אף אלופה לא הצליחה להגן על תארה בארץ השמש העולה, וגם העונה זה אמור היה לקרות. לקראת מחזור הנעילה, מפגרת הירושימה, האלופה של 2012, בשתי נקודות אחרי יוקוהאמה, שפיספסה בעקביות הזדמנויות לסגור את הסיפור סופית בשבועות האחרונים. כעת, על מנת להבטיח תואר ראשון מאז 2004, חייבת יוקוהאמה לנצח בחוץ את החמישית קווסאקי, הקבוצה ההתקפית והמלהיבה ביותר בליגה, אשר זקוקה בעצמה לשלוש נקודות כדי לשמור על תקווה קלושה להעפיל לליגת האלופות. במקביל, תתארח הירושימה אצל קאשימה, המדורגת שלישית, והשתיים זקוקות לניצחון לא רק כדי להיאבק על האליפות, אלא גם כדי לא לאבד את הכרטיס לליגת האלופות. ואם זה לא מספיק, הרביעית אוראווה, שבזבזה ברשלנות צ'אנס משלה לאליפות היסטורית, תארח את סרזו אוסאקה השישית, ושתיהן שומרות רוצות להעפיל אף הן לליגת האלופות.

כדי לפשט את העניינים, להלן הטבלה: 1. יוקוהאמה 62, 2. הירושימה 60, 3. קאשימה 59, 4. אוראווה 58, 5. קוואסקי 57, 6. סרזו אוסאקה 56. שלוש הראשונות עולות לצ'מפיונס, כולן נגד כולן במחזור האחרון. תענוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully