וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוריניו, הגרסה האחרת: זינדין זידאן הוא האיש החזק בריאל מדריד

23.10.2013 / 15:30

מזיז הרים בשביל איסקו, אומר לרונאלדו את האמת בפנים, מתעקש על בייל. זינדין זידאן אכל בעונה שעברה לא מעט מרורים ממוריניו. העונה הוא הפך למוריניו החדש של ריאל, האיש החזק במועדון. הסיפור המלא על התכנית להפוך אותו למאמן הבלאנקוס (או נבחרת צרפת)

איסקו שהה בבית המלון בישראל כשהטלפון שלו צלצל ומעבר לקו נשמע קולו של זינדין זידאן. הימים היו ימי אליפות אירופה לנבחרות צעירות והכוכב הספרדי של מלאגה כבר שוכנע להצטרף למאמנו מנואל פלגריני במנצ'סטר סיטי. זידאן לא ויתר. "אתה תשחק ותהיה נכס חשוב אצלנו", אמר לו עוזר המאמן הטרי של ריאל מדריד. איסקו החל לראות דברים אחרת. במקביל, זידאן היה צריך לשכנע גם את הגורמים מבית. "יש לנו הרבה קשרים באמצע", אמר לו הנשיא פלורנטינו פרס והוסיף שמדובר בעסקה חסרת סיכוי מכיוון שמלאגה סגרה את ההעברה מול סיטי. פרס לא רצה להסתכסך עם האנגלים, אבל הצרפתי התעקש: "זו החתמה אסטרטגית נהדרת כי לשחקן יש פוטנציאל עצום והוא ספרדי. ריאל צריכה למשוך גם את הספרדים הטובים ביותר ולא רק את הזרים".

הסיפור הזה ממחיש היטב את הכוח שיש לזידאן בריאל מדריד הנוכחית. ממש לא עוזר מאמן סטנדרטי או איש צללים שמושך בחוטים מאחורי הקלעים ולא עוד בורג במערכת. אחרי שהשתחררה משלטון הדיקטטורה והאימה של ז'וזה מוריניו, הבלאנקוס שמו ביודעין את המפתחות בידיים חדשות. זידאן עושה זאת בחיוך, בצורה מעודנת, בלי אגו וחיפוש אחר טייטלים. הוא מוקף באנשים שלו ונותן להם להוביל, אבל לא מנסה להסתיר את הכוח שלו או את הכוונות האמיתיות שלו - להיות מאמן ראשי. כך הפך זידאן לאיש החזק באמת בריאל מדריד.

21:45, ספורט5: ריאל מדריד נגד יובנטוס

קסיאס לא לבד, החיים הקשים של שוער שני

אתמול באלופות: ניצחון ענק לדורטמונד, שער לכיאל

קאקה בטוח שריאל תנצח בשבת בקלאסיקו

זינדין זידאן, מנהל ספורטיבי ריאל מדריד. The Image Gate, GettyImages
ממש לא עוזר מאמן סטנדרטי. זידאן/GettyImages, The Image Gate

תקציר הפרקים הקודמים. ב-2001 שבר פרס את שיא ההעברות העולמי כשרכש את זידאן מיובנטוס תמורת כ-75 מיליון יורו. שמונה שנים לאחר מכן, אחרי ששב לקדנציה שנייה כנשיא המועדון, מינה פרס את הצרפתי, שפרש אחרי המונדיאל בגרמניה, ליועצו המיוחד. זידאן הצטרף לצוות הניהולי-ספורטיבי שכלל גם את חורחה ולדאנו ומיגל פארדסה. אלא שהטריו הזה החל לאבד מכוחו עם הגעתו של ז'וזה מוריניו למועדון בקיץ 2010. מוריניו, אינדיבידואל שאוהב לעשות את הדברים בדרך שלו, נדהם כמה מעט אוטונומיה הוא מקבל ויצא למלחמה. לשם כך הוא היה זקוק לזידאן.

לבקשת המיוחד, זידאן הפך להיות יותר ויותר מעורב בענייני הקבוצה הבוגרת ולמעשה, שימש מעין מתווך בין המאמן לנשיא שלא תמיד ראו עין בעין. היה זה זידאן שנשלח לשכנע את פרס לצרף חלוץ לסגל בינואר 2011 ואכן הבלאנקוס שאלו עד תום העונה את עמנואל אדבאיור. בכך הפך מוריניו את ולדאנו למיותר והוביל לפיטוריו בתום העונה. גם פארדסה הוזז הצידה וזידאן גלש לעמדת המנהל הספורטיבי. המיוחד רשם ניצחון גדול וכעת יכול היה לעבור למטרה הבאה. להתנקש גם בזידאן עצמו.

במהרה החל הצרפתי להרגיש לא רלוונטי תחת מוריניו הדומיננטי. הפורטוגלי מצדו היה מאוכזב מזידאן. מספרים שהוא רצה תואם לואיס פיגו באינטר. עוד חבר למשפחה, מישהו שמשתף איתו פעולה ושותף לשיגעונות שלו, אבל זה לא האופי של זידאן. "יש טענות שהוא לא עושה כלום, לא מדבר ולא פועל", טען העיתונאי חוסה רמון דה לה מורנה. "מוריניו חיפש מישהו שידבר נגד שופטים, מישהו שיהיה יותר 'רע' ממנו". השניים החלו לתפוס מרחק אחד מהשני. זידאן נראה לעיתים נדירות במתחם הקבוצה הבוגרת וניהל את ענייניו ממשרד רחוק יותר באקדמיה של מחלקת הנוער. שם הוא צפה באימונים ועבד עם צעירים. נדבק בחיידק האימון.

במקביל, בילה תקופות ארוכות מחוץ לספרד - בקורס המאמנים בלימוז'. בספטמבר 2012 נשאל מוריניו על זידאן וענה בזלזול תוך שהוא מלגלג על העיתונאים שלא ידעו מהסיפור: "כבר לפני חודשיים זידאן עזב אותנו. הוא אמר שהוא יחפש מועדון אחר שבו הוא יהיה מאושר יותר. זידאן רוצה להיות מאמן ואת זה כולם יודעים. הסיפור הזה יצא מאוד מאוחר ואני לא מבין את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שחקן העבר זינדין זידאן עם ז'וזה מוריניו. LAURENT CIPRIANI, AP
קודם השתמש בו כדי להדיח את ולדאנו ואחר כך שלח אותו הביתה. מוריניו עם זידאן/AP, LAURENT CIPRIANI

הרצון של זידאן להפוך למאמן התגבש אצלו בשנים האחרונות. ב-2010, כשנדרש להגיב למרד שחקני נבחרת צרפת במונדיאל, גיחך כוכב העבר לנוכח האפשרות שיהיה מאמן. ייתכן והעבודה לצד מוריניו הכוחני הובילה אותו לתחושה שהמקום האמיתי בו יוכל להשפיע ולהוביל הוא הספסל. "אני חולם לאמן את נבחרת צרפת יום אחד", אמר לפני מספר שבועות בראיון לתחנת הרדיו RMC. "זה לא משהו שאני רוצה עכשיו. אני אוהב את האנשים שעובדים בנבחרת ולא מדובר בשאיפה להיום. אני מסתכל על העתיד".

בניגוד לכוכבי עבר בעולם שקיבלו נבחרת לאומית מהר, זידאן מחפש לעבור איזשהו תהליך. "יש לו רצון אמיתי ללמוד ולא רק להזכיר שפעם הוא היה מצליח ולהגיד: 'אני זידאן ואני רוצה את הנבחרת'", אמר חברו לקורס המאמנים, בלם העבר ווילי סניול. "זה יכול להיות סיפור גדול. זידאן הוא אחד ששומר על המילים שלו לשחקנים לפני שהוא מדבר בחוץ".

כך נולד גם הג'וב החדש בריאל מדריד. ימים ספורים לאחר ההפסד בגמר גביע המלך ועוד לפני תום העונה, נפגש הצרפתי עם הנשיא פרס וקיבל הצעה לשוב לעמדת המנהל הספורטיבי. זידאן סירב. הוא רצה תפקיד מקצועי, להיות על הקווים. השניים בכל זאת הסכימו שזידאן, למרות שהוא מחזיק בתעודות המתאימות, לא בשל כרגע לאמן את הקבוצה לבד. לפיכך, נקבע שישתלב כעוזר מאמן עם סמכויות נרחבות. "אנחנו לא יודעים מי יהיה המאמן, אבל רוצים שזידאן יוביל את הפרויקט הספורטיבי", אמר הנשיא לאחר הפגישה. "אני רוצה שאדם כמוהו עם ידע ומעמד יאמן אותנו יום אחד, אבל כרגע, כשנבחר מאמן, זידאן יעזור לו לנתח את הקבוצה ולהוסיף לה איכות. אנחנו רוצים להיות הטובים ביותר".

בספרד מאמינים שלזידאן היה משקל גדול גם בהחלטה למנות את אנצ'לוטי. למעשה, עם עזיבת מוריניו הפך זידאן באופן טבעי לאיש החזק במועדון. הטייטל לא משנה. הוא קרוב לפרס, המילה שלו קובעת ועל פיו יישק דבר בענייני רכש או העניינים השוטפים של הקבוצה. זידאן לא מנסה, לפחות כרגע, לנגח את אנצ'לוטי אלא משתמש בו כמנטור. הוא לא מוגדר כמנהל ספורטיבי כדי לא ליצור סיטואציה תקשורתית ומבנית מביכה ולפגוע בהיררכיה מול האיטלקי. פרס אמר הקיץ: "הוא יכול לנהל את הפרויקט מהמשרד או מהספסל, אבל לעשות את שניהם יחד זה מסובך". בפועל, הדברים נראים אחרת.

פלורנטינו פרס נשיא ריאל מדריד. רויטרס
"הוא יכול לנהל את הפרויקט מהמשרד או מהספסל". פרס/רויטרס

ההיכרות בין המאמן ועוזרו ארוכת שנים ואנצ'לוטי אמר בעבר שזידאן הוא שגרם לו לשנות את החשיבה ולהפוך ליותר אמיץ. כשחקן, אנצ'לוטי גדל על הקטנאצ'ו, סגנון המשחק האיטלקי ההגנתי והמבוקר, וזה השפיע עליו גם כמאמן. בראשית דרכו ברג'אנה ופארמה נהג לשחק 4-4-2 קלאסי עם דגש על ההגנה וחיפש שחקנים שמתאימים לשיטה. ג'אנפרנקו זולה, למשל, לא אהב את הסגנון של המאמן ועזב לצ'לסי, רוברטו באג'ו הציע את עצמו לאנצ'לוטי, אבל זה סירב. גם כשמונה למאמן יובנטוס ב-1999, אנצ'לוטי לא מצא מקום לתיירי הנרי. זידאן היה סיפור אחר. השחקן הראשון שגרם למאמן לבצע התאמות: "לא יכולתי לתת לכישרון כזה לשחק באגף ב-4-4-2", סיפר לימים. מאז המשיך אנצ'לוטי להתפתח ולהתחדש וצ'לסי שלו שזכתה בדאבל בעונת 2009/10 מחזיקה בשיא פרמיירליג לצבירת נקודות והבקעת שערים לעונה.

לפיכך, כשהאיטלקי קיבל את המשרה הנחשקת בברנבאו הוא שמח לצרף את זידאן לצוות לצד העוזר הנצחי פול קלמנט שהיה איתו בצ'לסי והמשיך איתו לסן ז'רמן. החלוקה ברורה. קלמנט עסוק בעיקר בהעברת האימונים ואילו זידאן קרוב יותר לשחקנים ומייעץ בענייני טקטיקה. זידאן לומד מאנצ'לוטי ועוזר לו לשמור על חדר ההלבשה ועל הקשר מול ההנהלה. "יש בוס אחד והוא אנצ'לוטי. הוא מחליט והמילה האחרונה היא שלו, אבל מה שיפה הוא שיש תחלופה אמיתית של דעות על טקטיקה, על השחקנים ועל בניית הקבוצה. אני לומד, רואה איך הוא עובד ויש לי מה להוסיף לו".

כמעט כל החלטה מקצועית שהתקבלה הקיץ בברנבאו עברה דרך זידאן. הוא לחץ להשאיר את בן טיפוחיו, קארים בנזמה, ולמכור את גונסאלו היגואין וחתום על ההתעקשות של הבלאנקוס בהחתמות של גארת בייל ואיסקו. הוא האיש שעומד מאחורי הקו החדש של צירוף ספרדים צעירים וקידום שחקני האקדמיה, מה שלא קרה בעידן מוריניו. חסה הצעיר טען: "זידאן הוא הסיבה העיקרית שנשארתי במדריד", ואילו רפאל וראן, שהחלים לאחרונה מפציעה ארוכה, סיפר על שיחות הנפש שהיה עורך לו עוזר המאמן: "הוא ראה שאני חסר סבלנות והרגיע אותי. הוא טוב בזה". זידאן מרגיש נוח בפוזיציה החדשה. עד כדי כך נוח שממש לא היה אכפת לו להביע תמיכה פומבית בפרנק ריברי לזכייה בכדור הזהב. החבר כריסטיאנו רונאלדו נעלב והתאכזב, אבל בלע את הגלולה המרה וסיפק תגובה לאקונית: "כל אחד זכאי לדעה... אני לא אובססיבי לתארים אישיים". כן, בטח.

רונאלדו כנראה מבין את התמונה. זידאן הוא כרגע האיש הדומיננטי בריאל. הוא לא פומפוזי וצעקני כמו מוריניו ולא מנסה לשים את עצמו במרכז בכוח, אבל גם לא מתבייש בכוח שצבר. ובכל זאת, מוריניו צדק. כולם יודעים שזידאן רוצה לאמן וכולם יודעים שכרגע נוח לו ללמוד מטיפוס רגוע כמו אנצ'לוטי. וגם כשריאל לא מרשימה בפתיחת העונה, יש מסביב שקט שלא היה כדוגמתו שנים. מתי השקט הזה ייגמר? כשיחסי הכוחות ישתנו, כשזידאן יחליט לעשות מהלך פנימי או שתיווצר סיטואציה בנבחרת צרפת שלהזכירכם עוד לא עלתה למונדיאל. "עם מוריניו לא הייתי על המגרש, לא נפגשנו ולא דיברנו על הקבוצה או על טקטיקה. עכשיו יש לי תפקיד משמעותי", ביצע זידאן לאחרונה את ההשוואה. "אידיאלי מבחינתי להיות העוזר של קרלו בשביל מה שאני רוצה לעשות בעתיד. זו דרך נהדרת להתכונן להמשך הקריירה... המטרה שלי להיות מאמן ראשי. בינתיים, איהנה מהדרך והלמידה". בינתיים.

שחקן העבר זינדין זידאן עם מאמן ריאל מדריד קרלו אנצ'לוטי. Martin Rose, GettyImages
זידאן לומד מאנצ'לוטי ועוזר לו לשמור על חדר ההלבשה ועל הקשר מול ההנהלה/GettyImages, Martin Rose
שחקן ריאל מדריד כריסטיאנו רונאלדו חוגג. רויטרס
מבין מי הבוס. רונאלדו/רויטרס
מאמן נבחרת צרפת, דידייה דשאן. רויטרס
צריך לחשוש? דשאן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully