וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסע המופלא של פאולו סוזה

29.7.2013 / 15:04

יכול להיות שזו הסיבה שג'ורדי קרויף הביא אותו: הטקטיקה, המשמעת, הגנת הברזל והתוצאות המדהימות. סיפור הקמפיין האירופי המופלא והסנסציוני של וידאוטון בהדרכת פאולו סוזה בעונה שעברה מלמד לא מעט על מה שצפוי לצהובים בבאזל

קובי אליהו

יוני 2012. פאולו סוזה לא נשמע מרוצה דקות אחרי הגרלת סיבוב המוקדמות השני של הליגה האירופית. וידאוטון שלו הוגרלה לפגוש את סלובן ברטיסלבה למפגש כפול והעיתונאים ששוחחו עם המאמן שמעו ממנו: "זו ההגרלה הכי קשה שיכולנו לקבל". בתוך תוכו, סוזה כנראה האמין, אבל ספק אם גם הוא דמיין שהמשחקים מול היריבה הסלובקית יהוו פתיחה למסע מופלא וכמעט חסר תקדים במונחים של הכדורגל ההונגרי המודרני. מסע שהסתיים עם הופעות מרשימות ותוצאות פנטסטיות בשלב הבתים.

סוזה לקח קבוצה לא מדורגת ובזכות הכנה טקטית מושלמת, כדורגל ממושמע ומבוקר וניהול משחק מבריק, סחף אותה להישג מרשים. ייתכן ואותו קמפיין אירופי של וידאוטון אשתקד היווה את אחת הסיבות לכך שג'ורדי קרויף בחר בסוזה להוביל את מכבי תל אביב. דבר אחד בטוח, סיפור המסע המופלא של ההונגרים, בהחלט יכול לתת גם לאוהדים הצהובים סיבות לאופטימיות לקראת צמד המשחקים עם באזל. הרי גם האימפריה השוויצרית סבלה מנחת זרועו של סוזה.

מכבי תל אביב נחתה בבאזל: "המטרה להבקיע שער חוץ"

מה באמת חושב ג'ורדי קרויף על הכדורגל הישראלי?

פאולו סוזה אופטימי: "יש לנו סיכוי מול באזל"

המאמן הפורטוגלי פאולו סוסה. GettyImages
לקח קבוצה לא מדורגת ובזכות הכנה טקטית מושלמת, כדורגל ממושמע ומבוקר וניהול משחק מבריק, סחף אותה להישג מרשים. סוזה/GettyImages

קצת היסטוריה. לכדורגל ההונגרי יש היסטוריה של הצלחות במפעלים האירופיים בעיקר בשנות ה-60 וה-70. וידאוטון עצמה אחראית להישג הגדול האחרון של הונגריה: הופעה בגמר גביע אופ"א בעונת 1984/85 בו הפסידה 3:1 לריאל מדריד. מאז חלו הרבה שינויים ביחסי הכוחות והכדורגל ההונגרי ירד מגדולתו. עד העונה שעברה, רק שלוש פעמים בעידן המודרני הופיעו קבוצות הונגריות בשלב בתים של מפעל אירופי. לצורך ההשוואה, לקבוצות ישראליות יש במשותף 13 הופעות בשלבי הבתים.

כך שמעטים האמינו שלווידאוטון יש סיכוי לקמפיין מופלא. עונה קודם לכן, בבכורה של סוזה על הקווים, הקבוצה הודחה בסיבוב המוקדמות השני של ליגת האלופות מול שטורם גראץ אחרי 2:3 בבית ו-2:0 בחוץ. גם היריבה מברטיסלבה, שבעונת 2011/12 הייתה בשלב הבתים של הליגה האירופית אחרי שהדיחה את רומא הגדולה במוקדמות, לא השאירה מקום לאופטימיות.

סוזה הנמיך ציפיות לפני המפגש הראשון בסלובקיה. בראיונות הפגין בקיאות מרשימה, הזכיר את ההיסטוריה האירופית של הסלובקים, החמיא למאמן היריב ולדימיר וייס ודיבר על סגל מנוסה, על הפערים התקציביים ועל מאזן ביתי מרשים של היריבה. "יש להם חולשות שאותן אנחנו רוצים לנצל", אמר. זה בדיוק מה שקרה. פיליפ שבו העלה את סלובן ל-0:1 בדקה ה-26 למשחק הראשון, אבל כעבור ארבע דקות איזן פיליפה אוליביירה הפורטוגלי בתום התקפה מתפרצת וקבע 1:1 בסיום ושער חוץ יקר לסוזה. "וידאוטון הענישו אותנו מיד על טעות גדולה. זו קבוצה מאורגנת בהגנה, חזקה וקשה להתמודד איתה", אמר וייס בסיום.

וידאוטון נראתה טוב בגומלין ושלטה במשחק, אבל בדקות האחרונות נזקקה ליכולת שיא של השוער מלאדן בוז'וביץ' ששמרו על תיקו מאופס. ההונגרים עלו בזכות שערי חוץ. אלא שגם הגרלת הסיבוב השלישי לא בדיוק האירה להם פנים וסידרה מפגש כפול עם גנט הבלגית.

שחקני וידאוטון חוגגים. Bela Szandelszky, AP
מעטים האמינו שלוידאוטון סיכוי לעשות קמפיין מופלא. שחקני וידאוטון חוגגים/AP, Bela Szandelszky

המנטרה חזרה על עצמה. בימים שקדמו למשחק סוזה החמיא שוב ושוב ליריבה. "הם יותר חזקים מסלובן", ציין ושוב דיבר על היסטוריה: "לפני שנתיים הם היו בשלב הבתים". עם שחקנים באימונים המשיך לעבוד משחק ההגנה המבוקר והמאורגן. אבל הבטיח: "אני צופה לכדורגל התקפי ובטוח שנתקוף". במשחק הראשון בבית, ההונגרים הציגו שילוב של השניים. סגרו היטב ויצאו למתפרצות קטלניות. שלומי ארבייטמן הגיע למספר מצבים והחמיץ, מנגד נמנייה ניקוליץ' היה חתום על השער היחיד במשחק בדקה ה-78.

"ניצחנו בקרב הטקטי. איפשרנו ליריב לשחק באזורים מסוימים וזה היה מתוכנן מראש. השחקנים הוציאו לפועל מה שביקשתי מהם וניצחנו את המשחק. הם היו ממושמעים נולחמו עם לב גדול. היריב לא הצליח לכבוש וזה יתרון גדול לגומלין", אמר סוזה המאושר. גם הגומלין היה בית ספר להתקפות מתפרצות. אוליביירה כבש שער מהיר (13), ניקוליץ' הוסיף צמד בזק וקבע 0:3 מדהים. גנט איבדה את הראש וסיימה עם תשעה שחקנים. "זה ניצחון של הכדורגל ההונגרי", חגג סוזה בסיום. "אנחנו קבוצה צעירה שלא מכונה לכדורגל האירופי", הגיב המאמן המפסיד טרונד סולייד.

"גם במשחק הראשון וגם בשני סוזה העמיד אותם בצורה יוצאת מן הכלל", נזכר ארבייטמן. "התכוננו היטב לגומלין, פתחנו בסערה, לא ניצלנו מצבים ואז הם כבשו שער והיה קשה לחזור. קבוצה טובה עם שחקנים ממושמעים ומאמן מנוסה שהכין אותם מצוין ואפשר היה לראות גם אחר כך איזה קבוצות הם ניצחו".

היריבה בשלב בפלייאוף הייתה טרבזונספור. "בטורקיה אף אחד לא יודע מי זו וידאוטון", אמר עיתונאי טורקי לתקשורת בהונגריה לפני המשחק. בטרבזון זלזלו ושילמו את המחיר מול החבורה הלוחמנית של סוזה. וידאוטון סגרה את המשחק הראשון בטורקיה לעיני 25 אלף צופים וסחטה 0:0. "שיחקנו כדורגל גדול, רצנו הרבה, עזרנו אחד לשני והיינו ממושמעים", אמר הברזילאי וולטר. התסריט חזר על עצמו בגומלין. כדורגל מבוקר, 0:0 ב-120 דקות ו-2:4 מדהים בדו קרב הפנדלים. וידאוטון בשלב הבתים אחרי שספגה שער אחד בשישה משחקים במוקדמות. סוזה חגג יום הולדת 42 בסטייל.

חלוץ גנט שלומי ארבייטמן עם קשר וידאוטון פאולו ויניציוס. Geert Vanden Wijngaert, AP
ארבייטמן מול וידאוטון/AP, Geert Vanden Wijngaert

ההצלחה הפכה את סוזה לקונצנזוס. אחרי שלל ביקורות שספג מהתקשורת ההונגרית ומהקהל, וידאוטון שבר שיא צופים במשחק הביתי עם טרבזונספור. גם לקראת שלב הבתים, הציפיות היו נמוכות. ההעפלה לבית שכלל את באזל, ספורטינג ליסבון וגנק היוותה את ההישג. "אני רוצה שתהנו מהחוויה", אמר סוזה לשחקניו. משחק הפתיחה היה בבלגיה. גנק, שראתה מה עשו השחקנים של סוזה לגנט במוקדמות, באה מוכנה וניצחה 0:3. "היינו במשחק 70 דקות ויצרנו מצבים. החמצנו ואז ספגנו שער", סיכם המאמן. "במשך 20-25 דקות היינו הרבה יותר טובים מגנק והיינו קרובים לשוויון. אז השחקנים הלכו עם הלב ושיחקו קצת פחות ממושמע. רצינו יותר מדי".

סוזה לא נתן לתבוסה להשפיע ודרש לראות שוב משחק מסודר. המחזור הבא סידר לו מפגש פיקנטי עם ספורטינג ליסבון וריקרדו סה פינטו, בן דורו וחברו לנבחרת פורטוגל. התוצאה הייתה קונצרט של כדורגל. 0:3 מדהים לווידאוטון אחרי 35 דקות. סה פינטו השתולל על הקווים ובסיום ירה: "וידאוטון לא שיחקה טוב, רק ניצחה". ימים ספורים לאחר התבוסה, אגב, פוטר סה פינטו מתפקידו.

עוד שלושה שבועות עברו. הפעם באזל נחתה בהונגריה ונכנעה לפתיחה מהממת של המארחים, שלחצו ועלו ל-0:2 מהיר בדרך ל-1:2. מוראט יאקין היה המום: "שיחקנו נהדר, החזקנו בכדור 76 אחוז מהזמן והגענו להמון מצבים. לצערנו, לא הבקענו מהר ולזה השפיע על המשחק. וידאוטון מתגוננת היטב והיא קטלנית בהתקפות מתפרצות". סוזה עצמו עבר למתקפה דווקא נגד העיתונאים מבית: "את ההצלחה שלנו מעריכים יותר מחוץ להונגריה".

ההמשך כבר היה פחות טוב. וידאוטון התגוננה היטב בבאזל, אבל ספגה ממרקו שטרלר בדקה ה-80 ונוצחה 1:0. במחזור החמישי שער של אליניב ברדה בדקה ה-19 הוביל להפסד ביתי ראשון במסגרת האירופית, 1:0 מול גנק. במחזור האחרון שהיה לפרוטוקול בלבד, ההונגרים נוצחו 2:1 בליסבון וסיימו את הבית במקום השלישי עם שש נקודות. רק שלוש פחות מבאזל שהמשיכה עד חצי גמר המפעל. חודש בדיוק אחרי סיום שלב הבתים, סוזה עצמו שם את המפתחות ועזב את וידאוטון תחת מעטה מסתוריות.

סה פינטו מאמן ספורטינג ליסבון. רויטרס
התעצבן, השתולל ופוטר. סה פינטו/רויטרס

המפתחות שהובילו לקמפיין המרשים אמורים לבוא לידי ביטוי גם במכבי תל אביב. סוזה אוהב סדר וארגון, אוהב לבוא כאנדרדוג ואוהב התקפות מתפרצות. בכל הקשור למהירות וטכניקה, לצהובים יש את הכלים לעקוץ גם בבאזל. המבחן יהיה היכולת של הקבוצה להסתגר ולשחק כדורגל מבוקר ודפנסיבי, מה שלא עבד בהצלחה בעונה שעברה, מה גם שברוב המשחקים הקבוצה גם לא הזדקקה לסגנון שכזה.

סוזה הפך את וידאוטון למכונה משומנת וממושמעת טקטית, כמו שמסביר ברדה: "הגענו למשחק נגד וידאוטון אחרי שהם השיגו שני ניצחונות בית. ידענו שיהיה משחק קשה נגד קבוצה מאוד מאומנת והכנו את עצמנו למשחק מאוד טקטי. הם עמדו טוב, אבל הצלחנו לנצח 0:1 מהשער שלי. המשחק בהונגריה יכול היה להיגמר לכאן או לכאן. זו הייתה קבוצה הגנתית וטקטית, שעומדת טוב ויוצאת למתפרצות. קבוצה בעיקר מאומנת".

"הסוד של סוזה בכל התקופה שלו כאן היה טקטיקה דפנסיבית. הגנה חזקה וקבוצה שמבוססת על התקפות מתפרצות", מוסיף עיתונאי הונגרי. "הוא חתום על אחד ההישגים הגדולים של הכדורגל ההונגרי. הקהל כאן לא רגיל לראות קבוצות בשלב הבתים ובמשחקי הבית של וידאוטון האצטדיון היה מפוצץ".

ארבייטמן מסכם: "סוזה עושה עבודה נפלאה גם במכבי תל אביב ורואים את זה עד עכשיו. הוא מאמן עם הרבה ניסיון ואני בטוח שמכבי שלו תהיה קבוצה טובה".

שחקן גנק אליניב ברדה חוגג עם חבריו. Bela Szandelszky, AP
"קבוצה מאומנת". ברדה בהונגריה/AP, Bela Szandelszky
פאולו סוזה מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
יש סיבות לאופטימיות? סוזה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully