וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסגה שלך היא נקודת ההתחלה שלנו: על המעבר של אלירן עטר לריימס

הרגע שבו מכבי תל אביב בחרה לוותר על עטר במהלך העונה, מסע ההסתרה של נמני והפגישות הסודיות. האכזבה מהאוהדים והמועדון שלא נלחמו עליו כמו על שכטר, השיחה עם מליקסון ובן בסט. אלירן עטר, שחקן העונה, עוזב לריימס. כל הפרטים, הסכנות והתקוות

אלירן עטר שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מקורבי עטר טוענים שאם במכבי היו מציעים לחלוץ חוזה ארוך טווח בסכומים מכובדים, הוא היה נשאר בקרית שלום. הוא רצה חו"ל, בגיל 26, אבל דיל נוצץ היה גורם לו לוותר על החלום/ברני ארדוב

בסופו של דבר הכול היה עניין של מתמטיקה.

סטאד דה ריימס כבשה 33 שערי ליגה בעונה שעברה. אלירן עטר כבש 22.

מספרים שכבר בזמן חגיגות האליפות, כמה שעות לאחר ה-0:2 על רמת השרון, הבין ג'ורדי קרויף שיצטרך לקבל החלטה קשה בנושא אלירן עטר. למרות 53 שערי הליגה של החלוץ בשלוש העונות שלו במכבי תל אביב, ואולי בגללם, אצל הצהובים שררה התחושה שעטר הגיע למיצוי. שם לא היו בטוחים שהוא יוכל לתת יותר ממה שנתן, ולבטח שמו לב שעם ראדה פריצה וערן זהבי התלות בעטר ירדה. אחרי 16 שערים בלעדיהם, הוא כבש רק שישה איתם; גם מצב העתודות אולי שיחק - ברק יצחקי חזר לסגל והשמועות האחרונות לוחשות על טוטו תמוז. וכשנשארו לעטר שנתיים לחוזה, החליטו במכבי שאם תגיע הצעה מספיק טובה, שווה למכור את המניה בשיא צמיחתה.

מקורבי עטר טוענים שאם במכבי היו מציעים לחלוץ חוזה ארוך טווח בסכומים מכובדים, הוא היה נשאר בקרית שלום. הוא רצה חו"ל, בגיל 26, אבל דיל נוצץ היה גורם לו לוותר על החלום.

דיל כזה כאמור לא בא, ועטר יטוס וינסה להגשים את הפנטזיה.

אלירן עטר שחקן מכבי תל אביב מול עידן ויצמן שחקן בני סכנין. קובי אליהו
בריימס התלהבו מהטכניקה של עטר, מהחדירה שלו, מהריצה הבלתי פוסקת/קובי אליהו

כבר לפני שמונה חודשים הגיע הנציג הראשון של ריימס לעקוב אחר חלוץ מכבי תל אביב. אחרי הופעה טובה אחת של עטר, המועדון הקטן עם ההיסטוריה הגדולה המשיך לשלוח סקאוטים שונים, כדי להצליב את המידע. בריימס התלהבו מהטכניקה של עטר, מהחדירה שלו, מהריצה הבלתי פוסקת. אבי נמני ופרנק בלחסן הצרפתי (שתיווך גם בעסקאות לואיס פרננדז לריימס ורודי חדד למכבי, למשל), שהיו אחראים לעסקה, בנו על ההצלחה של מאור מליקסון ועדן בן בסט. נמני לא סיפר לעטר דבר אודות ריימס לאורך תקופת החיזורים, על מנת שלא לפגוע בריכוז של הטאלנט בליגה. עטר הרגיש שמבול השערים שלו יביא בסוף לאקזיט, והחל ללמוד אנגלית.

רק בתחילת יוני הודיע נמני לעטר על הרצונות של ריימס. עטר, לטענת הסוכן, לא היסס. הוא ידע שזה צ'אנס מצוין, אולי אחרון, לצאת לחו"ל. סכום ההעברה נסגר על 1.2 מיליון יורו, פלוס בונוס ממכירה עתידית – העברת שיא של ריימס. עד העונה, לא שברו שם את השוק. רוב השחקנים שהגיעו עשו זאת בהעברות נמוכות מ-500 אלף יורו. מספרים שבעונה שעברה הוצעו לקבוצה שמעון אבוחצירא ומאור בוזגלו. בריימס התעניינו בחלוץ קרית שמונה אבל ויתרו בגלל שהמחיר שהוצע להם נע בין 700 ל-800 אלף יורו. זו היתה האידיאולוגיה של המועדון, והעונה, אחרי שהקבוצה ניצלה ברגע האחרון מירידה, שינו שם אסטרטגיה; החליטו לפתוח קצת את הכיס.

והנקודה הכי דרושה שיפור היא החוד. גאטן קורטה, החלוץ הבכיר של המועדון, כבש רק תשעה שערי ליגה בעונה שעברה. ניקולא פוברג וקאמל גילאס הוסיפו שניים – ביחד. 11 שערים ב-76 משחקי ליגה זה לא נתון סביל לקבוצת כדורגל, אפילו במועדון צנוע כמו ריימס. "חוזהו של קורטה יתפוס עד 2016, ובמועדון הבינו שרוצים חלוץ חזק לצדו", אומר העיתונאי פיליפ לאונאי. "בעונה שעברה לא היה להם כזה, ועטר, לפי סכום ההעברה, אמור לקבל הרבה דקות". מבחינתם, עטר ייתן את הגולים שכל כך חסרו העונה. לפי ההערכות, הישראלי ירוויח בצרפת בין 30 ל-35 אלף יורו לחודש. "כמובן שהפן הכלכלי חשוב", אומר נמני, "אבל הפן המקצועי חשוב יותר. רצינו לתת לעטר כמה שיותר סיכוי לשחק. זו ההחתמה הכי גבוהה של ריימס, והוא יקבל את הבמה כדי לעשות את קפיצת המדרגה".

גאטן קורטה שחקן ריימס מול זלאטן איברהימוביץ'. AP
גאטן קורטה/AP

עטר הרים טלפונים לשגרירי הכדורגל הישראלי בצרפת, שאל שאלות על הקבוצה ועל המקום. "יהיה לו טוב שם", מליקסון בטוח. "זו קבוצה שתפורה עליו, עם כל הבעיות בהתקפה שהיו להם. מאוד מתאים לו ללכת במסלול האירופי הזה, הוא יהיה שחקן הרכב וכדורים יעברו דרכו".

החלוץ ימריא לצרפת ביום ראשון, יעבור בדיקות רפואיות ביום שני ויוצג ביום שלישי. הוא מתרגש, באופן טבעי. הוא התחבר מאוד למכבי תל אביב, ויהיה לו קשה לעבור. תוסיפו לכך את העובדה שעטר הוא ילד של בית, ותבינו את הלבטים. אותה משפחה לא תיתן לו להרגיש בחו"ל. אמו תלווה אותו בתקופה הראשונית, וכשהחברה תסיים את המבחנים (לומדת משפטים) היא תטוס להיות איתו. גם האבא והאחים יעשו רוטציה. "רוב הלבטים שלו התרכזו סביב המשפחה והחברים", אומר שחקן במכבי תל אביב. החבורה הקרובה של עטר לא עוזבת אותו לרגע, מלווה את החלוץ לאימונים רבים בקרית שלום, ולבטח יהיה לו מוזר להתרגל לחיים שאחרי. "שלא ידאג", מרגיע מליקסון. "תוך שעה וחצי נסיעה הוא אצלי. בצרפת זה כלום. אני בטוח שזו החלטה טובה לשני הצדדים. זו ליגה חזקה, עטר שחקן מצוין והוא יצליח".

הקהל של מכבי לא נלחם ולא הפך רחובות. זה לא קשור למידת הסמליות של עטר לקבוצה. הקהל הצהוב, ברובו, רואה קבוצה ולא שחקנים. אחרי העונה שעברה, האוהדים סומכים על קרויף, ואין כמעט החלטה שההולנדי ייקח שלא תעבור בשקט. "אני לא חושב שעטר מאוכזב", אומר שחקן של מכבי. "כבר בשיחה בינו ובין קרויף לפני זמן רב הובהר לו שאם ייתן עונה טובה, לא יעמדו בדרכו. מבחינתנו זו אבדה גדולה, אבל בתכל'ס, אחרי עונה כזו, הוא היה חייב לעשות את זה".

בסביבת עטר טוענים שלא היתה שום פגישה חוזית מול מכבי, לא נזרקה הצעה נגדית, לא כלום. "אפילו חוזה לשעה לא הציעו לו", אומרים בסביבת החלוץ, ואפשר להריח את האכזבה מתחת לשטיח. מקורבי עטר מעריכים את קרויף על ששחרר את עטר לרדוף אחרי החלום, אבל הם ציפו לסוג של מאבק על השחקן. להצעה יוקרתית, לחוזה חלומי שישאיר אותו בבית. שם לא מבינים איך קבוצה מליגה ראשונה בצרפת שילמה כל כך הרבה כסף עבור החלוץ, ומכבי בכלל לא נתנה פייט. חלקם השוו את עטר לאיתי שכטר, והתאכזבו שעל האחרון אוהדי הפועל כל כך נלחמו ועל אלירן אוהדי מכבי לא. אבל המשפחה מתעקשת להבליג, לשמור על דף נקי ומסודר מול מכבי. במשפחה הספיקו להתאהב בקבוצה הנוכחית, וימשיכו להגיע למשחקים גם כשאלירן יהיה בחו"ל.

מאור מליקסון. GettyImages
"יהיה לו טוב שם", מליקסון בטוח. "זו קבוצה שתפורה עליו, עם כל הבעיות בהתקפה שהיו להם. מאוד מתאים לו ללכת במסלול האירופי הזה, הוא יהיה שחקן הרכב וכדורים יעברו דרכו"/GettyImages

קברניטי ריימס שאבו השראה מההצלחה של עדן בן בסט בברסט, ששיגרה אותו לטולוז. הם בונים על אותו מסלול. הבאת חלוץ ישראלי מוכשר למועדון צרפתי קטן, ופריחה. בריימס מקווים שבקבוצה עם חוד כה דל עטר יתפוצץ עם עונה של 13-15 שערים. "זו בחירה טובה של שני הצדדים", אומר סוכן שחקנים צרפתי. "ריימס זה מועדון צנוע, ואין שם כוכבים. במקום ללכת לקבוצות טובות מדי ועמוסות מדי כמו ישראלים אחרים, זו היתה בחירה חכמה. עטר בחר מועדון ברמה הנכונה לו. הרי עם כל הכבוד למכבי תל אביב, לא ידוע איפה היא הייתה מסיימת בליגה הראשונה בצרפת. אם יכניסו לעטר כדורים ויבנו עליו, הוא יגיע מהר מאוד למספר דו ספרתי של שערים, ואז המחיר שלו יזנק למעל לשלושה מיליון יורו".

עוד נושא שנלקח בחשבון הוא נבחרת ישראל. עטר עדיין לא ממש נספר בפנקסים של אלי גוטמן, ואחרי ההופעה החלשה מול פורטוגל, הוא ייאלץ להוכיח את עצמו עוד יותר על מנת לקבל הזדמנות נוספת. "אם ישחק בחו"ל באופן קבוע", אומר נמני, "הוא ימצא את מקומו גם בנבחרת".

עטר יצטרך להתמודד גם עם תסמונת העונה שאחרי. במילניום הנוכחי כמעט כל מלך שערים ישראלי סבל מנפילה דרסטית בשנה שלאחר המלכות. אופיר חיים, למשל, כבש רק שער אחד אחרי 16 שערים ב-2003/04. יניב עזרן הרשית 15 ובעונה שלאחר מכן רק אחד. שלומי ארבייטמן הפגיז 28 במכבי חיפה ב-2009/10 ורק שבעה בעונה העוקבת. תמוז ירד מ-21 ל-13, ואחמד סבע כבש רק תשעה אחרי עונת מלכות של 20. ועטר? נחכה ונראה.

קפטן מכבי תל אביב שרן ייני חוגג אליפות עם אלירן עטר. ברני ארדוב
הוא מתרגש, באופן טבעי. הוא התחבר מאוד למכבי תל אביב, ויהיה לו קשה לעבור. תוסיפו לכך את העובדה שעטר הוא ילד של בית, ותבינו את הלבטים. עטר וייני/ברני ארדוב
אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל עם סוכן השחקנים אבי נמני. ברני ארדוב
"אם ישחק בחו"ל באופן קבוע", אומר נמני, "הוא ימצא את מקומו גם בנבחרת". נמני וגוטמן/ברני ארדוב
עדן בן בסט, שחקן טולוז. GettyImages
המודל. עדן בן בסט/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully