וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהלך שהרס את הטוהר של הצעירה

27.5.2013 / 20:59

התזמון: מוזר. התוצאות: הרסניות. גיא לוזון הרס את הקונצנזוס סביב הנבחרת הצעירה, עכשיו מצפה לו בית משוגעים בבלגיה

אוקטובר 2012. ישראל הצעירה מביסה את בלגיה 1:4 במשחק הכנה במושבה. "אחרי המשחק דודו דהאן בא ואמר לי שהוא ידאג לזה שאני אהיה בבלגיה".

דצמבר 2012. ז'אן פרנסואה דה סאר, המנהל הספורטיבי של סטנדרד ליאז', נוחת לפגישה ראשונה עם גיא לוזון. "לא משא ומתן", מבהיר הנשיא רולאן דושאטלה. "הוא נפגש עם המאמן כי הוא אהב את הסגנון של הנבחרת. המשכנו לעקוב אחרי ההתפתחות של גיא לוזון. זה לא שינוי קיצוני, אבל היינו צריכים לשנות משהו. חוסר ניסיון? אם נותנים הזדמנות למאמן צעיר, לא יודעים מה הוא שווה. לוזון יכול להביא לסטנדרד יותר ממירצ'ה רדניק".

מאי 2013. תשעה ימים לפני פתיחת יורו הצעירות ממונה לוזון באופן רשמי למאמן סטנדרד ליאז' זמן קצר לאחר שנודע סופית שהרומני רדניק לא ממשיך. בבלגיה, הקהל והתקשורת מגיבים בתדהמה ודושאטלה נאלץ להגן על עצמו (ולתקוף את רדניק) במסיבת עיתונאים הזויה. באותו זמן בקיבוץ שפיים, בפארסה חסרת תקדים, סוכן השחקנים דודו דהאן יושב במסיבת עיתונאים רשמית והזויה לא פחות שאורגנה על ידי ההתאחדות לכדורגל.

יוני 2013. נבחרת ישראל הצעירה תעלה על הדשא ל(לפחות) שלושה משחקים ביורו עד גיל 21. האליבי כבר מוכן. הקונצנזוס נהרס. אחד הפרויקטים המרגשים והטהורים שנבנו בכדורגל הישראלי בשנים האחרונות קיבל טוויסט לכיוון השלילי.

מאמן הנבחרת הצעירה גיא לוזון עם סוכן השחקנים דודו דהאן. קובי אליהו
מסיבת עיתונאים הזויה. לוזון ודהאן/קובי אליהו

מבחינת לוזון מדובר במינוי יוקרתי. חלומי. סטנדרד ליאז' זה מועדון ענק בבלגיה. 10 אליפויות, שישה גביעים. "גיא הגיע לקבוצת פאר בקנה מידה אירופי", מסביר מאור בוזגלו ששיחק בקבוצה בשנתיים האחרונות, והוא לא מגזים. לסטנדרד יש היסטוריה, קהל חם, מתקנים נפלאים, אצטדיון מפוצץ וכרטיס למוקדמות הליגה האירופית. להגיע לשם זה חלום רטוב של לא מעט מאמנים. בטח צעירים כמו לוזון, שמגיעים ממדינת כדורגל זניחה כמו ישראל. אז איך זה קרה? שתי מילים: דודו דהאן.

"רק סוכן אחד בעולם יכול להביא מאמן ישראלי לבלגיה וזה דודו", הודה לוזון. "אחרי שניצחנו את בלגיה היא אמר לי שעשינו הופעות טובות והוא מאמין בי כאדם ומאמן. כל הקרדיט מגיע לו. היו מספר פגישות, הם התרשמו והחליטו להחתים. אני גאה, שמח ומאושר על ההזדמנות, דרוך ומוכן להצלחה".

אפילו מאמן הנבחרת הבוגרת אלי גוטמן הוסיף פרגון מהול בעקיצה כשהתבקש להתייחס לנושא על ידי הכתבים: "לא כולם מבינים באיזה סדר גודל המועדון הזה. אני זוכר שבתחילת דרכי כמאמן יצאתי להשתלמות כששיחקו שם תקווה ורוזנטל. זה מועדון עם קהל פנאטי. כל הכבוד לגיא שהגיע לשם וכל הכבוד לסוכן שסידר לו את זה. אני יכול לאחל לו בהצלחה. הצלחה שלו תפתח דלתות למאמנים ישראלים בכל רחבי אירופה".

כלומר, דבר אחד ברור - דהאן הוא השושבין והאדריכל הבלעדי של העסקה. דהאן וסטנדרד עשו דרך ארוכה ביחד. שנים הוא עשה עבודת סקאוטינג עבור המועדון ובמשך השנים הנחית שם את סלים טועמה, רמי גרשון (שנרכש על ידי הקבוצה בגיל 21 מבלי ששיחק בליגת העל), מאור בוזגלו, דודו ביטון וידין זריס (שהושאל בשנה האחרונה לאויפשט ההונגרית ולסנט טרוידן הבלגית). "לדודו יש השפעה גדולה על הנשיא", מספר גורם בבלגיה. "הקשרים שלו עם המועדון טובים וחזקים מאוד. הוא מעורב ומשפיע גם בפרטים קטנים".

בלם סטנדרד ליאז' רמי גרשון. AP
גם הוא הגיע לליאז' באמצעות דהאן. גרשון/AP

הקשר של דהאן ודושאטלה הוביל לעסקה נוספת. אם סטנדרד הלכה על המלצה של הסוכן והחתימה מאמן ישראלי למרות ששחקני הרכש שזה הביא לה לא הטביעו חותם, זה אומר הכול על מערכת היחסים בין הצדדים. בבלגיה לא אהבו את המהלך. "הפיטורים של רדניק יהיו מאוד לא פופולריים אצל אוהדי ושחקני סטנדרד. התקשורת כבר רומזת שהמניעים של דושאטלה כלכליים בלבד", כתב בטוויטר העיתונאי ג'ון צ'פמן, מומחה לכדורגל בלגי.

האוהדים אכן נדהמו מהמהלך. הרשתות החברתיות והפורומים השונים התמלאו בתהיות כמו: "מי זה לעזאזל גיא לוזון?" או "הנשיא הזה מביא לנו אלמוני במקום רדניק? שערורייה". הידיעה על הפרידה מהרומני, ששיחק חמש שנים במועדון בעבר, הגיעה יום אחרי שסטנדרד הביסה 0:7 את גנט והבטיחה כרטיס למוקדמות הליגה האירופית, ובבוקר בו פורסמו ידיעות לפיהן דושאטלה יוציא כסף מהמועדון כדי לשלם דיבידנדים לבעלי המניות (כולל הוא עצמו) וזאת "כדי להימנע מתשלום מס גבוה".

טיפוס מושך אש דושאטלה. הוא בן 66, את הונו המוערך בכחצי מיליארד יורו עשה בעיסוקים שונים במיקרו אלקטרוניקה, וב-20 השנים האחרונות הוא מעורב פוליטית, הקים את התנועה "ויואנט" וידוע בדעות סוציאליות ליברליות. הוא ניהל במשך חמש שנים את סנט טרוידן עד שרכש את סטנדרד לפני שנתיים. לוזון יהיה המאמן הרביעי מאז. הוא ייתקל בבעלים שידו בכל ויד כל בו. מעורב ברכש ולא אחת שולח הוראה לגבי ספסול של שחקן כזה או אחר.

השנה קרו במועדון לא מעט דברים מוזרים כולל עימותים בין דושאטלה ודה סאר לרדניק שמונה באוקטובר. השבדי הצעיר אסטריט איידארביץ' נרכש ב-2.5 מיליון יורו, אבל יובש חצי עונה על הספסל. גם כוכב נבחרת ונצואלה לואיס סייחאס יובש עונה שלמה ביציע מסיבות לא ברורות. בינואר, בהוראה של דה סאר, האדומים החתימו את היפנים קנסוקה נגאי ויוג'י אונו ואת האיראני רזה גושאנג'האד, אבל רדניק נתן להם צ'אנסים בודדים והעדיף לא אחת שני שחקנים רומנים שצורפו לבקשתו בינואר.

מירצ'ה רדניק מאמן לנקראן. קובי אליהו
עימותים מוזרים. רדניק/קובי אליהו

לבלגים די נמאס מהגימיקים של הנשיא. "אני לא רוצה לקפוץ למסקנות, אבל נראה שהנשיא משקיע בדברים שלא קשורים לספורט ולא חושב על חיזוק", נכתב עליו בינואר לאחר החתמת היפנים. בהזדמנות אחרת נטען: "הוא צריך להבין שסטנדרד זה לא סנט טרוידן. האוהדים לא יקבלו עוד עונת מעבר. הם רוצים תארים, במיוחד שהנשיא הבטיח מקומות 1-3".

גם עם האוהדים הוא כבר פתח חזית. באוקטובר התפרעו אוהדי הקבוצה והשליכו אבוקות וחזיזים ב-1:2 הביתי בקלאסיקו מול אנדרלכט. דושאטלה טען אז שמדובר היה בפעולה מכוונת נגדו שהגיעה יום אחרי שהמנג'ר המפוטר פייר פרנסואה אמר: "סטנדרד איבדה את הנשמה שלה". עיתונאי בלגי מוסיף: "הקהל של סטנדרד חם ומעורב. כשהוא מוחה על משהו, הוא נכנס בכל הכוח כדי לגרום לשינוי. הנשיא וההנהלה חטפו מהם השנה ונראה שזה רק הולך להחריף".

אז ללוזון מחכה מפגש עם קהל חם שלא ממש מתלהב מההגעה שלו ונשיא ומנהל ספורטיבי מעורבים מדי. "דושאטלה ודה סאר מנחיתים שחקנים על מאמן ומצפים ממנו להתמודד עם זה", מנתח עיתונאי בלגי. "מאמנים שלא הסכימו עם הגישה מצאו את עצמם בחוץ". גם רדניק עצמו היה עצבני: "הנשיא נהג בי בחוסר כבוד אחרי כל מה שנתתי למועדון. אני המום ומאוד מאוכזב, רציתי להישאר".

הנשיא, אגב, אפילו לא ניסה להכחיש את הסיבות לפיטורי רדניק: "ההעברות שהוא עשה גרמו לי לחשוב מחדש על דברים ואני לא רוצה להחיות את הסיפור עם אדריאן קריסטאה", התייחס דושאטלה לפיטורי רדניק. "אני מקבל החלטות רציונליות ולא אמוציונליות, שוקל את היתרונות והחסרונות. לפעמים טוב לשנות. כשמאמן מבין שהוא לא קיבל החלטה נכונה, הוא צריך להשלים עם זה ולא להתעקש על הטעות. כשהוא בחר לפתוח עם קריסטאה משהו נשבר (בהפסד 2:0 לאנדרלכט בפלייאוף העליון). הבאנו למאמן שחקנים שהיו יכולים לעשות את ההבדל כמו אונו ורזה שאתמול הוכיחו את יכולתם".

נשיא סטנדרד ליאז' רולאן דושאטלה. GettyImages
טיפוס מושך אש ומתערב. דושאטלה/GettyImages

אבל עוד לפני שלוזון בכלל יעביר אימון בליאז', עומדת בפניו משימה לאומית. ההתאחדות לכדורגל נלחמה כדי להביא לישראל את טורניר הכדורגל הגדול שאי פעם אירחנו כאן. לשם כך, הנבחרת הצעירה קיבלה את כל התנאים להצלחה. כמעט שלוש שנים של משחקי הכנה, טורנירים בחו"ל, מחנות אימונים, ימי אימון מרוכזים. כל מה שלוזון דרש הוא קיבל. התוצאה הייתה מרתקת. לוזון הפך את אחד הדורות הכי פחות מוכשרים ונוצצים של השנים האחרונות לחבורה מגובשת שכיף לראות.

אי אפשר שלא להתאהב בנבחרת הצעירה. חבורה לוחמנית שלא דופקת חשבון, מסתכלת בעיניים לכל יריבה ושורפת את המגרש. אייל גולסה לא פוגע בחיפה? בצעירה הוא נראה כמו יוסי בניון. ולא רק הוא. לוזון ידע להוציא מהשחקנים שלו יותר. להטריף אותם ולגבש אותם. זו נבחרת מוטרפת בצלמו ובדמותו. משחקי ההכנה האחרונים הולידו הופעות נהדרות וסביב הנבחרת נוצר סוג של קונצנזוס. הקהל התחבר ופתאום אף אחד לא דיבר על המינוי של האחיין של יושב הראש. הפרויקט היה טהור ונכון, לוזון יצר נבחרת ישראלית מרגשת והקהל היה צמא לאחת כזאת אחרי שלל האכזבות מהאחות הבוגרת.

ואז הכול נהרס.

זכותו של לוזון לדאוג לעתידו. זכותו לקפוץ על הזדמנות מקצועית נפלאה כמו סטנדרד ליאז', אבל בכך הוא פגע במה שבנה. תזמון ההודעה צורם. סטנדרד אמנם הודיעה רשמית על המינוי דקות ספורות אחרי הפרסומים בישראל, אבל מחול השדים לא נמנע. מכאן לוזון עשה את כל הטעויות האפשריות. הוא זימן (באמצעות ההתאחדות) מסיבת עיתונאים דחופה וביזה את ההתאחדות כשלצידו ישב הסוכן דהאן. האירוע הפך לפארסה מביכה ובסופו של יום, המנכ"ל אורי שילה נאלץ להתנצל.

לוזון שם את עצמו לפני הפרויקט וזה בסדר, אבל עכשיו הוא צריך לשאת בתוצאות. עכשיו הוא צריך להבין את ההשלכות. פס לא מדויק? לוזון חתם בסטנדרד ליאז'. הרגליים רעדו? לוזון חתם בסטנדרד ליאז'. תוצאה לא טובה? לוזון חתם בסטנדרד ליאז'. על כל דבר קטן שישתבש יש תירוץ מוכן. ישראל לא מועמדת להעפיל לחצי הגמר ומלכתחילה המטרה הייתה להתמודד בכבוד ולהיישיר מבט מול אריות היבשת, אבל עכשיו לשחקנים יש אליבי לכל הטורניר. הקונצנזוס נהרס. לוזון, האיש שכל חייו נלחם על הכרה וקרדיט ביכולותיו המקצועיות המוכחות, חזר במחי התנהלות תקשורתית לקויה להיות האחיין של אבי.

מאמן הנבחרת הצעירה גיא לוזון. קובי אליהו
האליבי כבר מוכן. לוזון/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully