וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטינג גרד: על השיא ההיסטורי של גרד מולר

28.11.2012 / 14:00

הוא לא הסתפק בשער אחד למשחק, הפגיז שלישיות ורביעיות ולא החמיץ הזדמנויות, תרתי משמע, לשבור שיאים. לא, לא מדובר בליאונל מסי, אלא בגרד מולר, שב-1972 העמיד את השיא שהארגנטינאי קרוב לנפץ: 85 שערים בשנה קלנדרית אחת. הממוצע שלו? טוב יותר משל מסי, תודה ששאלתם

בקיץ 1969 התנוססו בצפון ישראל מודעות שקראו לאוהדים להגיע למשחק היסטורי ראשון בין קבוצות מישראל וגרמניה. מצד הכחול-לבן התייצבה באצטדיון בנהריה הקבוצה המאוחדת של העיר עם שחקני הפועל עכו, בצד השני הוצגה באיירן הוף כמועדון צמרת מהליגה השניה. זו הייתה אמת מוחלטת, וכן – אתם קוראים נכון, היתה זו באיירן הוף ולא באיירן מינכן. המועדון מצפון בוואריה, כמעט 300 קילומטרים מבירתה, היה אז בשיא כוחו ונאבק באופן קבוע על עליה לבונדסליגה. את המפגש מול החבורה מנהריה ועכו, בשיפוטו של אברהם קליין, היא ניצחה 0:2. כעבור מספר ימים הפסידה הוף להפועל פתח תקוה 3:0.

אלמלא האירועים בקיץ 1972, ייתכן שאלה היו המשחקים החשובים והמעניינים ביותר בתולדות המועדון שמבלה כיום בליגה הרביעית. אלא שההיסטוריה זימנה לו שני ניצחונות על באיירן מינכן, ובין היתר הוא היה שותף לקביעת השיא הבלתי נתפס של גרד מולר - 85 שערים במשחקים רשמיים בשנה קלנדרית אחת (במקרה של מולר, מדובר ב-60). כיום, כשליאו מסי (בעל ממוצע נמוך יותר - 82 שערים ב-63 משחקים עד כה) נראה בדרך הבטוחה לשפר את ההישג הפנומנלי, זה הזמן להיזכר בשנה הפורייה ביותר בקריירה של הסקורר הטוב בכל הזמנים. התואר הזה תקף גם היום, כי גם אם לא סופרים את 51 הכיבושים בליגת החובבים בעונתו הראשונה בקריירה ואת השערים שהבקיע בליגה האמריקאית המקצוענית לקראת סיומה, המספרים מדהימים בכל קנה מידה. 634 שערים ב-669 משחקים במדי באיירן מינכן ונבחרת גרמניה במצטבר, עם ממוצע של יותר משער למשחק בינלאומי – לזה אפילו מסי עדיין לא מתקרב, אם כי בשנים הקרובות המאזן בהחלט עשוי להשתנות לטובתו.

גרד מולר שחקן נבחרת מערב גרמניה מבקיע מול ברית המועצות. AP
ממוצע של יותר משער למשחק במסגרת בינלאומית - שיא שאפילו מסי לא מגיע אליו, לפחות בינתיים. גרד מולר מבקיע מול ברית המועצות/AP

הימים היפים של הייזל

בכל מקרה, קשה להגיד שההשוואה בין מסי למולר טבעית, מאחר שהכדורגל בשנות ה-60' וה-70' היה אחר לגמרי מהעידן הנוכחי. לפני כחצי שנה סיפרנו כאן על הזכייה של גרמניה ביורו 72', כאשר בדרכה לגביע הציגה הנבחרת של הלמוט שן את המשחק הגדול ביותר בתולדותיה, ה-1:3 בוומבלי על אנגליה ברבע-הגמר. מולר כבש אז רק שער אחד, והגומלין הסתיים בתיקו מאופס. אליפות אירופה עצמה נערכה אז במתכונת שנראית היום הזויה, וטורניר הגמר נמשך חמישה ימים בלבד באמצע יוני. תאמינו או לא, אבל משחקי חצי-הגמר התקיימו במקביל. מולר להט עם צמד ב-1:2 בחצי-הגמר מול בלגיה, וב-18 ביוני תרם צמד נוסף ב-0:3 מול ברית המועצות באיצטדיון הייזל. הסובייטים עוד יצאו בזול מבחינתו – במשחק הידידות בין הנבחרות בשלהי מאי הפציץ מולר רביעייה בניצחון 1:4.

זה היה התואר השני של מערב גרמניה אחרי גביע העולם ב-1954, אבל לכוכבים לא היה זמן לחגוג. שישה ימים בלבד לאחר מכן הם התייצבו למחזור ה-33 בבונדסליגה. זו לא טעות. אליפות אירופה כה קצרה כלל לא נתפסה בטורניר שאמור לקטוע את העונה. ההתאחדות הגרמנית בסך הכל שיבצה בלוח המשחקים פגרה בת שלושה שבועות לטובת העניין, אבל שני המחזורים האחרונים נערכו אחרי שהגביע כבר הונף. המאבק היה קשה ביותר, ומשחק העונה הגדול של מולר וחבריו היה עדיין לפניהם.

שער למשחק? לא מספיק

אלה לא היו ימים פשוטים עבור אוהדי באיירן. את האליפות ב-1971 הפסידו הבווארים ליריבה הגדולה מנשנגלדבאך בדרמה גדולה מאוד במחזור הנעילה, בגלל הפסד בדואיסבורג. המאמן אודו לאטק שרד את הפיאסקו, אבל עונת 71/72' לא התחילה באופן חלק, ולפגרת החורף הגיעה באיירן רק במקום השני, בפיגור שלוש נקודות אחרי שאלקה המפתיעה, שניצחה אותה 0:1 במשחק העונה בגלזנקירשן. בשיטת שתי נקודות לניצחון, זה לא היה דבר של מה בכך. למולר היו בשלב זה 17 שערים ב-17 משחקים. כדי להציל את העונה הוא נזקק להיכנס לקצב גבוה אף יותר, וזה לא קרה באופן מיידי.

הסיבוב השני התחיל עם משחק פושר בדיסלדורף, בו נגח מולר את השער היחיד מהגבהה של אולי הנס. תוצאות תיקו במשחקי החוץ מול בראונשווייג ומנשנגלדבאך לא שיפרו את המצב, והפער משאלקה עדיין עמד על שלוש נקודות. מולר שבת מהבקעות במשחקים אלה, וגם חמישייה שהובקעה בין לבין בניצחון 0:7 על אוברהאוזן החלשה לא עודדה במיוחד. אלא שאז פצחה באיירן בריצה מטורפת, ושכללה תשעה ניצחונות ב-10 משחקים, בניצוחו של "דר בומבר". מולר מצא את הרשת בכל אחד מניצחונות אלה, ומאזנו הכללי בהם עמד על 19 כיבושים, כלומר יותר משני שערים למשחק! שלוש פעמים הוא עלה על הלוח עם שלושער – ב-1:5 על בוכום, 2:6 מול ברמן, ו-3:6 במשחק בלתי נשכח נגד פרנקפורט, אותו פתח עם שני בישולים לריינר צובל ופרנץ בקנבאואר.

שחקן באיירן מינכן גרד מולר מבקיע שער מול דואיסבורג במשחק ליגה ב-1973. Claus Hampel, AP
43 שערי בונדסליגה בשנה אחת. מולר בבאיירן/AP, Claus Hampel

ריינג'רס בתפקיד צ'לסי

אם אתם תוהים מה קרה במשחק העשירי באמצע הרצף הפנטסטי, הרי שבאיירן הובסה 3:0 בדואיסבורג – אותה דואיסבורג שגנזה ממנה את האליפות בעונה הקודמת. המחדל התרחש שלושה ימים בלבד אחרי ההדחה המביכה בחצי-גמר גביע המחזיקות בידי ריינג'רס – אחרי 1:1 במינכן ניצחו הסקוטים 0:2 בגלאזגו. מולר לא הבקיע בצמד משחקים אלה, והסתפק במחצית הראשונה של 1972 בשער אירופי בודד לרשת סטיאווה בוקרשט ברבע-הגמר, וגם את הרומנים עברה באיירן בקושי בפנדלים. כפי שאתם רואים, המאזן האישי של החלוץ האגדי לא סייע לקבוצתו לזכות בתארים רבים, בדומה למסי של 2012. גם הארגנטיני הודח במפתיע בחצי-גמר המפעל האירופי בידי קבוצה מהאי הבריטי. זו לא היתה עונה מוצלחת מבחינת הגביעים – שבועיים קודם לכן עפו הבווארים גם ברבע-גמר הגביע הגרמני, שנערך אז במתכונת משחקים כפולים. באיירן ניצחה את קלן 0:3 במינכן עם צמד של מולר. הסקורר כבש גם בגומלין, אלא שהוא הסתיים בתבוסה 5:1.

ההפסד ההוא בדואיסבורג גרם לכך שלקראת שני המשחקים האחרונים בבונדסליגה הקדימה באיירן את שאלקה העקשנית בנקודה בלבד. שחקני באיירן, מותשים אחרי היורו, היו חלשים מאוד בדורטמונד, אבל הצליחו לנצח 0:1, כאשר מקביל כובש קלאוס פישר הצעיר פנדל ניצחון בדקה ה-89 לזכות שאלקה מול שטוטגרט ומעביר את ההכרעה למשחק האולטימטיבי על הצלחת. הכחולים היו זקוקים לניצחון במינכן כדי לזכות באליפות בונדסליגה ראשונה בתולדותיהם, לבאיירן הספיק תיקו.

בעידן שלפני השידורים המרובים בטלוויזיה, נערכו כמעט כל המשחקים בגרמניה בשעה 15.30. הפעם הזיזה ההתאחדות את המשחק הענק ל-20.00. כל המדינה עצרה את הנשימה, ורבים מאוד החזיקו אצבעות לאורחת החצופה, לשווא. האדומים הובילו 0:2 במחצית בדרך ל-1:5 גדול בסיום. אלא שמולר לא כבש והסתפק בשני בישולים דווקא. בכך סיים את העונה הגדולה ביותר מבחינה אישית עם 40 שערי בונדסליגה – שיא שלא נשבר עד היום.

הסיוע האולימפי

יורו 72' לא הפריע לליגה המקומית, אבל האולימפיאדה הטראגית בהחלט כן. המשחקים האולימפיים נערכו במינכן עד ה-10 בספטמבר, ובשל כך דחתה ההתאחדות את פתיחת העונה. המועדונים, שהתבססו בעיקר על הכנסות ממשחקים, נכנסו ללחץ וביקשו למצוא מקורות מימון חדשים. כך הוחלט על קיום גביע הליגה, מעין "גביע טוטו" שהיה אמור למלא את החלל בלוח המשחקים. 32 קבוצות המשתתפות חולקו לשמונה בתים על בסיס איזורי, ובאיירן מינכן קיבלה יריבות מהדרום. את היריבה העירונית מינכן 1860 היא ניצחה פעמיים, 1:3 ו-3:5, כשמולר מבקיע צמד ושלושער. נגד שטוטגרט היא התחלקה בנקודות עם הפסד 2:1 במשחק אליו הופיעה ללא שחקני הרכב וניצחון 2:3 משלישיה של מולר.

במצב רגיל תוצאות אלה היו אמורים להספיק למקום הראשון, אבל אל תשכחו את באיירן הוף. שלוש שנים אחרי הביקור ההיסטורי בישראל, התגברה הקבוצה הקטנה על שער של מולר כדי לנצח 1:4 בבית. במשחק "הבית" של באיירן, שנערך בעיר באמברג כדי לקדם את הכדורגל במחוזות נידחים, הבקיע מולר שלושער, אבל הפסיד 5:4. הוף סיימה בפסגה והעפילה לרבע-גמר הטורניר האקזוטי, שלא נערך יותר במתכונת זו מעולם. האולימפיאדה סידרה למולר חמישה משחקים רשמיים נוספים בשנה העמוסה. הוא ניצל אותם ל-12 שערים.

גרד מולר שחקן נבחרת מערב גרמניה. AP
1972 היתה השנה הפוריה ביותר, אבל לא הגדולה ביותר. מולר נישא על הכתפיים אחרי שער הנצחון בגמר מונדיאל 74'/AP

ונסיים בבארמבק-אולנהורסט

חופשת הקיץ, אם כך, כמעט ולא היתה למולר, אבל זה לא הפריע לו. כאשר נפתחה סוף כל סוף הליגה, הסקורר הגדול לא ידע מנוח. הוא פתח עם שלושער לרשת אוברהאוזן אהובתו בניצחון 0:5, וסיים את הסיבוב הראשון עם 19 שערים. הפעם לא היו לבאיירן דפיקות לב לדרך לתואר נוסף – היא הובילה את הטבלה במשך כל העונה. בגביע האלופות זימנה ההגרלה לבאיירן משחקים פשוטים יחסית בפתיחה, ומולר ניצל גם את זה, עם שלושה שערים לרשת גלאטסראיי, ועוד שבעה לרשת אומוניה ניקוסיה המסכנה שהובסה 13:0 בסיכום שני המשחקים.

ברבע-הגמר פירקה איאקס של קרויף את באיירן לחתיכות קטנות עם 0:4 באמסטרדם, אבל זה כבר היה במרץ 1973, ולא שייך לסיפור. זמנה של באיירן עוד יגיע ב-1974 היא תניף לבסוף את הגביע האירופי, בדרכה לשלוש זכיות רצופות במפעל. שנת 1974, במהלכה זכה מולר באליפות, בגביע האלופות ובמונדיאל, עם שער ניצחון על הולנד בגמר, היתה ללא ספק הגדולה ביותר שלו מבחינת התארים, יותר מ-1972. אצל מסי המצב חריג עוד יותר - 2012 לא תיזכר במוצלחת, למרות המאזן האישי הנדיר, עם זכיה בגביע הספרדי בלבד. הנתון הזה רק מדגיש את היותו של הכדורגל משחק קבוצתי.

אבל אנחנו צריכים לסיים את סיפורו של מולר לפני ארבעה עשורים. בחולצה של גרמניה הוא הספיק להוסיף רביעייה בניצחון 1:5 על שווייץ במשחק ידידות בנובמבר. התמזל מזלו לנעול את השנה בשני משחקי גביע מול קבוצת חובבים בשם הארוך בארמבק-אולנהורסט. באיירן ניצחה 1:11 בסיכום, מולר הסתפק בארבעה כיבושים בלבד.

המאזן הכללי עומד, אם כך, על 60 משחקים, בהם הבקיע מולר 42 שערי בונדסליגה, 13 כיבושים בנבחרת, 11 במסגרת הגביעים האירופיים, שבעה בגביע הגרמני, ועוד 12 בגביע הליגה הביזארי. תעשו את החשבון לבד ותבדקו שמגיעים ל-85.

ליאונל מסי לא יקבל הזדמנות להתקרב למולר במשחק הגביע מול אלאבס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully