וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרוניקה של כישלון ידוע מראש

תהל אלון

3.10.2012 / 23:59

המאמן לא דיבר מספיק עם השחקנים. השחקנים לא מתביישים לבקר בפומבי. אסיפות קבוצה שהפכו לחילופי עקיצות. לחץ. בעיות משמעת. חדר הלבשה מרוסק. שחקני קרית שמונה יודעים למה גילי לנדאו עזב אחרי חמישה מחזורים ובטוחים: ברק בכר יחזיר את הקבוצה לימי בן שמעון

"המצב רגיש, כולנו הולכים על ביצים כי יש תחושה שבכל רגע הכל עלול להתפוצץ". את המשפט הזה אמרו שחקני עירוני קרית שמונה עוד לפני ההודעה הדרמטית על סיום עבודתו של המאמן גילי לנדאו, אבל אפילו הם לא דמיינו שהפיצוץ הזה יתרחש כל כך מהר. לא מעט גבות הורמו כשדווקא מאמן שירד אשתקד ליגה עם הפועל פתח תקוה הוא זה שקיבל את המשרה היוקרתית לאימון האלופה, לא מעט אנשים ניבאו שלנדאו ייתקל בבעיות להיכנס לנעלי ענק של רן בן שמעון, לא מעט ציפו להתרסקות טבעית של קרית שמונה אחרי הירידה מהאולימפוס, אבל איש לא האמין שהשידוך הזה יחזיק חמישה מחזורים בלבד עד להודעה על פיטורי המאמן.

ובכל זאת, למהלך הזה היו סימנים מוקדמים. בשבועות האחרונים אצל האלופה שידרו בעיקר לחץ, מתח ואיבוד שליטה. שחקנים ביקרו את לנדאו בכלי התקשורת על ההרכב, החילופים והשיטה. המאמן לא נשאר חייב ובחר באסיפות לומר את דבריו ולעקוץ את השחקנים שלו על הביקורת כלפיו. תקריות משמעת התרחשו, בצוות בחרו פעם להבליג ופעם להעניש, אבל לא הצליחו למנוע את פרסום התקריות בכלי התקשורת השונים כמעט מיד לאחר שקרו.

המתיחות בין הצדדים רק המשיכה לעלות. השחקנים מתחו ביקורת על האסיפות המקצועיות הארוכות של לנדאו ואילו הבעלים איזי שרצקי החליט להיכנס לעובי הקורה ולנסות למגר את התופעה. שרצקי היה נחוש למצוא ולהוציא את המדליפים מהחדר הלבשה, הבטיח כי ינקוט בכל הכלים שיש לו, אך האמירות שלו רק גרמו למפלס הלחץ להמריא. התוצאה הסופית התקבלה בצהרי יום רביעי, אבל עוד לפני כן היה ברור לכולם - משהו במרקם שחיבר בין שחקני הקבוצה החל להתפורר.

מאמן עירוני קרית שמונה גילי לנדאו. ברני ארדוב
לא נשאר חייב ובחר באסיפות לומר את דבריו ולעקוץ את השחקנים שלו על הביקורת כלפיו. לנדאו/ברני ארדוב

אז מה גרם להתפוררות? לא התוצאות בליגה. השוואה פשוטה בין פתיחת העונה הקודמת לבין פתיחת העונה הנוכחית מגלה נתון מעניין – לנדאו פתח את העונה טוב מקודמו. הנה המספרים, העונה אחרי חמישה מחזורים המועדון הצפוני מאייש את המקום השביעי בטבלת הליגה עם שני ניצחונות, תוצאת תיקו ושני הפסדים ובסך הכל שבע נקודות. בעונה שעברה פתחה הקריה עם ניצחון במחזור הראשון, אך כבר במחזור השני ספגה הפסד ביתי 3:1 למכבי נתניה ואחריו הגיעו ארבע תוצאות תיקו רצופות. כלומר, לאחר חמישה מחזורים הייתה לקבוצה נקודה פחות מהיום. במחזור השישי הכחולים היו כבר עם חמישה משחקים רצופים ללא ניצחון, אבל להבדיל האווירה הייתה רגועה להפליא.

לניתוח המקצועי צריך להוסיף את הקמפיין האירופי שעדיין בעיצומו. האלופה, בניגוד לכל הציפיות, הייתה רחוקה שער אחד מליגת האלופות (אחרי שעברה שני סיבובים), הצליחה להעפיל לשלב הבתים של הליגה האירופית ואף פתחה אותו עם תיקו 1:1 מכובד מול בילבאו בספרד. קרית שמונה מייצגת את ישראל בכבוד רב למרות שאין לה שום ניסיון אירופי. התוצאות שהשיג לנדאו הבטיחו לשרצקי הכנסה של למעלה משלושה מיליון יורו, אבל עדיין ההרגשה היא שמשהו לא עובד. לנדאו ספג תלונות וביקורות מכל עבר וחדר ההלבשה הכי בריא בארץ הפך לסיר לחץ מבעבע.

שחקני קרית שמונה מייחסים את ההידרדרות למספר פרמטרים ובראשם הירידה ביכולת. למעשה, הם גם לא התביישו להצביע על כך במפורש, מה שמלמד על מערכת היחסים עם המאמן. השוער דני עמוס, שהתחום שלו כמובן נוגע להגנה, אמר בראיון לוואלה ספורט: "נחלשנו בצד הטקטי, ההגנה שלנו פחות טובה". שמעון אבוחצירא, שברגליו מופקדת ההתקפה, הסביר גם הוא בראיון לאתר: "בשנה שעברה היינו הרבה יותר מתואמים, התרגלנו לשיטה מיוחדת".

קרית שמונה חטפה ביקורת גם מהפרשנים השונים, אבל הביקורת הגלויה שהגיעה מהשחקנים בהחלט לא מהווה תופעה שכיחה במחוזותינו. אם בוחנים מקרוב את הדברים שאמרו עמוס ואבוחצירא אפשר למצוא השוואה לא ממש סמויה למאמן הקודם והאהוב בן שמעון.

שחקני עירוני קרית שמונה שמעון אבוחצירא, רביד גזל. אדריאן הרבשטיין
הביקורת הגלויה שהגיעה מהשחקנים בהחלט לא מהווה תופעה שכיחה במחוזותינו. אבוחצירא עם גזל/אדריאן הרבשטיין

ללא קשר לדרך בה נפרדו בן שמעון ושרצקי, היה ברור כי יהיה קשה עד בלתי אפשרי להחליף מאמן כה פופולארי שהוביל מועדון קטן להישג נדיר וזאת ללא קשר לזהותו ואופיו של המאמן החדש. לא פעם ולא פעמיים התבטא שרצקי בעבר: "בן שמעון מתאים לקריית שמונה כמו כפפה ליד". עוד לפני הפיצוץ הגדול בן המאמן שאחראי על תואר האליפות הגדול וההיסטורי לבין הבעלים שניווט ביד רמה את המועדון שלו להצלחה, שרצקי היה מלא הערכה למאמן שלו וכך כמובן גם השחקנים. "לרן הייתה שיטה מיוחדת, כל אחד ידע בדיוק מה הוא עושה על המגרש והיינו מתואמים בצורה מדהימה. זה לא רק השיטה כמו האסיפות. היינו יושבים מרותקים כמו ילדים שמקריאים להם סיפור ורק רוצים לשמוע עוד ועוד. הייתה לו יכולת מדהימה להגיד את הדברים בזמן הנכון ופשוט לרתק אותנו", אמר אחד השחקנים. "מעבר לכך, יש הבדל בגישה", הוסיף השחקן. "רן ידע איך ובאיזו דרך לפנות לכל אחד ואחד מאיתנו. גם מי שלא שיחק ידע למה הוא לא פותח ומה הוא צריך לעשות כדי לשנות את זה. בן שמעון הוציא מכל אחד מאיתנו את המרב ודאג לחדר הלבשה מושלם".

ההשוואה בין בן שמעון ללנדאו בכל האספקטים הייתה בלתי נמנעת והשחקנים פשוט התקשו להתחבר לדרך שהביא איתו המאמן החדש: "גילי בכלל לא היה מדבר איתנו. אם הוא היה רוצה להגיד לנו משהו, הוא היה שולח את מאמן הכושר ערן שדו או את מאמן השוערים פיני אברהם. כמעט ולא היו שיחות אישיות. איזה מין דבר זה שמאמן רוצה להגיד משהו לשחקן שלו ולא פונה אליו ישירות? מעבר לכך, לא הרגשנו שיש לנו שיטה. כל אחד עשה מה שהוא רוצה על הדשא כי באמת איבדנו את התיאום. מילא שהוא השאיר את אותה שיטה של רן, אבל את השחקנים החדשים שנכנסו לקבוצה הוא לא תדרך לשיטה וזה יצר בלבול. אין יד מכוונת באופן משמעותי", טוען שחקן בקבוצה.

כשהמצב הידרדר החלו לצוץ בעיות משמעת. "קחו לדוגמה את המקרה של דני ואדרי (אדריאן רוצ'ט, שהתעמתו פיזית באחד האימונים – ת.א). נכון שעימותים מתרחשים כל הזמן ובכל זאת אין מצב שזה היה מגיע לפרופורציות כאלה אצל רן - או שהוא היה חותך את שניהם ישר או שבכלל לא מתייחס והכל היה ממשיך בשגרה. בגלל ההתייחסות המרובה לתקרית, זה הגיע למצב שבכלל מדברים על זה. כך גם לגבי האיחור של דני להסעה. כולנו יודעים שעמוס הראשון שמגיע לכל אימון והאחרון שנועל את האצטדיון ויוצא ביחד עם האפסנאי, אז להיות קטנוני ולהדיח אותו מההרכב במשחק כל כך חשוב זה קצת מוזר, במיוחד שגם דושאן (מאטוביץ') איחר ואגב, לו זה היה האיחור שני", אומרים בקבוצה.

במילים אחרות, שחקני קרית שמונה לא רק שלקחו קשה את העזיבה של בן שמעון, אלא הם כמעט לא הותירו סיכוי למחליף שלו לנסות להיכנס לנעליים הגדולות שזה השאיר. לנדאו נכנס לסיטואציה טריקית איתה הוא לא הצליח להתמודד, למרות שאפשר בהחלט לומר שהוא לקה בניסיון להעריך את המצב וההתנהלות שלו עצמו תרמה לא מעט למרמור.

רן בן שמעון מאמן עירוני קרית שמונה. ברני ארדוב
זה לא רק השיטה כמו האסיפות. היינו יושבים מרותקים כמו ילדים שמקריאים להם סיפור ורק רוצים לשמוע עוד ועוד. בן שמעון/ברני ארדוב

בכדורגל כולם יודעים שכשמנצחים האווירה באימונים מחויכת, השחקנים חברים הכי טובים, אבל כשמגיעות תוצאות לא טובות, נכנס מוטיב הלחץ שנותן את אותותיו גם על השחקנים. חדר ההלבשה הופך להיות כבר לא כל כך בטוח ומוגן והחברים פתאום מבקרים את היכולת האחד של השני. כיצד התמודד לנדאו עם הלחץ? "לא היה מי שישליט סדר בחדר הלבשה, לא היה לנו את הביטחון העצום", מסביר שחקן. "פתאום הרשינו לעצמנו לבקר את המאמן. מטבע הדברים, כשאין תוצאות טובות אז מתחיל לחץ, אבל אם הצוות משדר ביטחון ושקט גם השחקנים מקרינים את זה. ברגע שבכל כלי תקשורת אפשרי שחקנים מבקרים את השיטה של המאמן והוא במקום להתעלם דואג לבקר אותנו על זה חזרה באסיפות, זה משדר לחץ מבחינתו. מאמן שבטוח בעצמו ובדרך שלו לא תמיד אכפת לו מה שחקנים אומרים. הוא יידע לקנות את החדר הלבשה שלו בדרכים אחרות ולא בעקיצות ורמיזות".

הקפטן אדריאן רוצ'ט, שדיבר לכתבה עוד לפני ההודעה על עזיבת לנדאו, נותן נקודת מבט שונה עם לא מעט ביקורת עצמית שמופנית כלפיו וכלפי החברים לקבוצה: "בסך הכל את רוב הלחץ והטררם העיקרי התקשורת מייצרת. חדר ההלבשה שלנו בריא. יש פה אחלה חבר'ה וזה לגיטימי שיהיו תאקלים באימונים כי כולם רוצים לנצח. 'הלחץ' שאתם מדברים עליו מגיע כי כולנו רוצים לנצח. לאף אחד אין בטן מלאה אחד על השני. נכון שהיה ויכוח ביני לבין דני תוך כדי אימון, אבל מפה ועד לעימות פיזי הדרך הייתה ארוכה. יום אחרי זה כבר הייתי אצלו בבית להשאיל משהו לילדה שלי".

רוצ'ט המשיך: "שחקנים צריכים להבין שמה שהיה עם רן נגמר, רן מצליח בחו"ל ושיהיה לו רק בהצלחה, אבל הגיע הזמן שאנשים יפסיקו להשוות כל הזמן. אין מה לעשות, רן זה היסטוריה כי הוא לא המאמן פה כרגע. לכל מאמן יש את השיטה שלו, את תפיסת העולם שלו והפילוסופיה שלו. חייבים להתקדם בחיים ולא להיתקע על מה שהיה. לא על כל דבר צריך לשאול: 'מה רן היה אומר או איך רן היה עושה?'. העובדה בשטח היא שרן לא פה וצריך ללכת קדימה".

אפשר לזהות כאן סוג של מצב שיצא במהרה מאיזון ללא תגובה מוחצת מכיוון המאמן. כשהעניינים החלו להידרדר, יצא חיפש שרצקי תגובה משלו ויצא למרדף אחרי המדליף: "איזי רוצה לדעת מי מדליף ומה זה נותן לשחקן הזה להדליף והוא צודק", הוסיף שחקן. "חדר הלבשה צריך להישאר נקי וכיפי. אנחנו לא רוצים שיהיה מצב שניכנס לחדר הלבשה ונתחיל לחפש חשודים בהדלפות או שנחשוש לדבר ולהתנהג טבעי כדי שמישהו לא יעביר את זה הלאה. חדר הלבשה אמור להיות המקום הכי מוגן שלנו. אסור לנו לפחד שכל מילה שנאמרת תצא ישר לתקשורת. זה לא בריא לאף שחקן לחשוב כך ואיזי ראה כמה זה מזיק".

רוצ'ט סיכם: "אחרי אליפות מטבע הדברים תמיד יש ירידה ביכולת. ככה זה טבעו של האדם. להגיע לשיא מסוים זה טוב ויפה, אבל הקושי הוא לשמור על זה. אל תשכחו שאנחנו כבר חודש רביעי של אימונים ביחד ועברנו המון. מחנה אימונים בקיסריה, בהולנד, טיסות לאירופה, משחקי ליגה. יכול להיות שנוצר טיפה לחץ ומתח שפורקים אחד על השני. החוכמה היא לשחרר קיטור ולהמשיך הלאה".

מגן מכבי תל אביב שרן ייני גולש לרגלי קשר עירוני קרית שמונה אדריאן רוצ'ט. גל אלברמן צופה מהצד. ברני ארדוב
יכול להיות שנוצר טיפה לחץ ומתח שפורקים אחד על השני. רוצ'ט/ברני ארדוב

כשרוצ'ט דיבר על המשכיות, הוא לא חזה את המהלך של שרצקי. במובן מסוים, הבעלים ראה את הכתובת על הקיר. הרגיש את חוסר האמון בין השחקנים למאמן, את הגעגועים לבן שמעון, את חוסר ההתמודדות של המאמן עם הלחץ הגובר ולא היה מרוצה מהיכולת על הדשא. מבחינתו, הדרך הנכונה לעצור את ההידרדרות הייתה לבצע זעזוע לפני שהעניינים ייצאו לחלוטין מכלל שליטה.

כעת מי שקיבל את המושכות לאימון הוא העוזר ברק בכר, שהיה במועדון כשחקן ואיש צוות גם בעידן בן שמעון. בכר הוא לא פשרה או בובה. הוא איש מקצוע שמוערך על ידי הנהלת הקבוצה, השחקנים וכמובן האוהדים שזוכרים לו את היותו שחקן בעל הקרבה ונשמה. בכר יעמוד בראש הפירמידה וינסה להצעיד קדימה את קרית שמונה בליגה ובאירופה. אם תרצו, הוא האיש הכי מתאים והכי קרוב להחזיר את האלופה לימי השקט של בן שמעון, מלבד כמובן האיש עצמו.

מבחינת השחקנים, בכר הוא האיש הראוי. "כרגע ברק אמר לנו שהדברים עוד לא סגורים סופית, אבל בינתיים הוא המאמן. אנחנו יותר משמחים שהוא קיבל את המשרה. ברק מכיר אותנו כל כך טוב, הוא עבד תחת רן ולמד ממנו המון. הוא קיבל את קבוצת הנוער במצב של ירידת ליגה כמעט בטוחה והביא אותם לאמצע טבלה. הוא זה שהיה עורך את הוידיאו לקראת המשחקים, מנתח ומסביר. אנחנו בהחלט חושבים שההזדמנות הזו מגיעה לו".

מאמן עירוני קרית שמונה ברק בכר. אדריאן הרבשטיין
הכי קרוב לבן שמעון. בכר/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully