וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפור ללא הפי-אנד

21.9.2012 / 15:00

סערת הנפש של יוגב אוחיון וההסתגרות, הטעות של הסוכנים והפיצוץ, הפרטים שלא קראתם בהחלטת פיב"א, הדילמה שאוכלת את מכבי תל אביב והצרות שמחכות לה אם תשאיר את הגארד. הבלוג של גרינוולד על כל מה שהתרחש מאחורי הקלעים בפרשת אוחיון השבוע, ועוד כמה סיפורים חדשים

יוגב

יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
לא יכול להיות שהוא לא הבין מה עומד לקרות. אוחיון/ברני ארדוב

מי שראה את יוגב אוחיון בימים האחרונים, חזה באדם רצוץ. רוב הזמן הוא הסתגר בדירתו בתל אביב והעביר שעות על הטלפון. לכולם יש מה לומר לו: למשפחה, לחברים, לסוכנים, לאנשים מהענף, למקורבים. לכולם יש אינטרסים. כולם יודעים מה הם רוצים, ורק לאוחיון אין מושג.

דבר אחד אוחיון יודע: הוא רוצה לסיים עם זה. עכשיו, היום, מקסימום מחר.

מכבי? דיוויד בלאט מפעיל מנוף של לחצים להשארתו ומקורבים למכבי, אוהדים, אפילו אנשי כדורסל שעבדו איתו בעבר, מצטרפים למסע השכנועים.

קובאן? רוב חבריו הקרובים, כמו גם סוכניו ויועציו, ממליצים לו לעמוד בהסכם עם הרוסים. אחרי כל מה שקרה הקיץ, כל הדם הרע, כל הטינופים והלכלוכים והעובדה שהסיפור בכלל החל בסירובה של מכבי לשדרג את שכרו לאחר עונת הפריצה שלו - תצא קטן מאוד, פצפון, אם תחזור, הם אומרים לו. איפה הכבוד שלך? איפה הביצים? את ההתקפלות הזאת לא ישכחו לך כל החיים.

אבל לאוחיון אין רזרבות נפשיות. כל עוד שיחק עם הנבחרת, הדחיק את הסיטואציה עם מכבי והצליח לתפקד. מרגע שתם קמפיין מוקדמות היורובאסקט ואוחיון נאלץ לחפש קבוצה להתאמן במדיה - מכבי, הרי, עוד לא הייתה אז בגדר אופציה - חוסר-הוודאות הכה בו. בעשרת הימים האחרונים אוחיון מתייסר ממש, והוא נשבר סופית לאחר פסיקת פיב"א בראשית השבוע. הוא הורה לסוכניו לסיים במהירות את הפרשה, לכאן או לכאן.

אוחיון, אומרים כל מכריו, לא בנוי למלחמות האלה. הוא לא מבין כיצד הידרדר המצב עד לאינתיפדת ההשמצות הזו. הוא ילד טוב שרוצה חיים שקטים, אומרים חבריו. אבל להגיד שאוחיון לא הבין את משמעות הכיפה האדומה שעשה למכבי ביוני, כשהמריא בחשאי לרוסיה וחתם בקובאן בניגוד גמור לאזהרותיה, ולהטיל את מלוא האחריות למעשה על באי כוחו - יהיה בכך משום פגיעה באינטליגנציה של הבחור.

"מה, יוגב הוא טיפש גמור? הוא עב"ם? נראה לך שהוא לא הבין שבעצם החתימה שלו ברוסיה, אחרי שמכבי הזהירו אותו מראש שלא יעז ושיהיו לכך השלכות חמורות, הוא גוזר על עצמו לצאת למלחמת עולם נגדם?", תוהה אחד מחבריו, "הדבר היחיד שהוא לא הבין, או אולי לא הוכן לקראתו, היה האפשרות שהסיפור הזה יימשך עד לחודש אוקטובר".

מזרחי

שמעון מזרחי יושב ראש מכבי תל אביב. מגד גוזני
העלה את הדרישות. מזרחי/מגד גוזני

במכבי מספרים שביום שלישי, בצאת ראש השנה, הרים אוחיון טלפון לשמעון מזרחי. אוחיון הוא זה שיזם את הפגישה, שנערכה במשרדו של היו"ר בשעות אחר הצהריים של יום רביעי. הוא רצה לפתוח ערוץ הידברות ישיר עם מכבי, לאחר חודשים ארוכים של נתק. לאחר שהבין את משמעות הכרעת פיב"א - שכדי לעבור לקובאן יצטרך להתקפל מבחינה כספית עוד יותר, או לחילופין להמתין שבועות ארוכים נוספים עד להכרעה בערעור, ניסה אוחיון לקחת את המושכות ולנסות לחלץ עצמו מהפלונטר.

הוא הגיע לפגישה מלווה בעורך דינו אפרים ברק, באורי ברנע, שותפו הישראלי של סוכנו אימאן שוקוחיזדה, ובבני משפחתו. כשהחלו לדבר, העביר אוחיון למזרחי תחושה שלמרות הכל, הוא עדיין מעוניין בהשלמת המעבר לקובאן.

"אם כך", אמר מזרחי, "מחיר השחרור שלך כעת עומד על עוד 400,000 דולר, מעבר ל-200 אלף הדולרים שקובאן כבר העבירה לנו".

ביום ראשון, שלושה ימים קודם לכן, כבר הגיעו הצדדים להבנות עקרוניות על עזיבתו של אוחיון. פיב"א האיצה בצדדים להגיע לפשרה ולאחר סוף שבוע של מגעים אינטנסיביים סוכם כי קובאן ואוחיון יוסיפו, יחד, 250 אלף דולר, נוסף על ה-200 אלף שקובאן העבירה למכבי ביולי.

זה אמור היה להיות גמור, אלא שאז הוסיפה מכבי דרישה חדשה: על אוחיון לחתום על מכתב התנצלות, שבו הוא מודה, למעשה, כי הפר חוזה עם מכבי. המימד ההצהרתי תמיד היה חשוב למכבי. המכתב אמור היה לשמש כלי נשק במאבק התדמיתי בין הצדדים, שעתיד היה להחליף את המאבק המשפטי לאחר הסיכום על הפרידה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שמעון מזרחי, דייויד פדרמן בעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
בהנהלת מכבי מנסים לתקן את הבעיות מול האוהדים. מזרחי ופדרמן/ברני ארדוב

האוהדים מתוסכלים מהתנהלות ההנהלה בחודשים האחרונים, שהחלה עוד לפני הראיון שהעניק דיוויד פדרמן ל"ישראל היום", ונמשכה בחורבן השלד המקצועי של הקבוצה בשנתיים האחרונות. כעס גדול במיוחד עוררה בהם התנהלות הקבוצה בעניין אוחיון. עם מכתב ההתנצלות של אוחיון אמורה הייתה מכבי לפנות לציבור אוהדיה, ולהגיד: הנה, נפלנו קורבן לעבריין, "מפר חוזים סדרתי" כפי שכינתה את אוחיון במכתב ששלחה למזכ"ל פיב"א, ואפילו הוא עצמו מודה בכך. במקרה הזה, לפחות, אנחנו לא אשמים.

אוחיון דחה את רעיון המכתב. זה מה שבסופו של דבר הביא לפיצוץ המגעים, ולהחלטה העצמאית של פיב"א במהלך החג. בדיעבד, אוחיון ואנשיו מצטערים על ההחלטה הזו, שהרי הפסיקה של פיב"א הכניסה אותם למצוקה משפטית גדולה, ושיפרה לאין שיעור את מצבה של מכבי במו"מ.

אז מזרחי אמר לאוחיון בפגישה שמבחינת מכבי הוא רשאי ללכת לרוסיה, אבל כעת יעמוד הפיצוי על כ-150 אלף דולר נוספים, מעבר ל-250 אלף שסוכמו ביום ראשון, שהם כאמור ממילא נוספים על ה-200 אלף המקוריים. כיצד צצה הדרישה החדשה הזו? פשוט כי ניצחנו בבוררות, הסביר מזרחי.

באומן

פטריק באומן מזכ"ל פיב"א (מימין) עם בוב אלפינסטון נשיא. AP
קיבל את טענות מכבי, אבל העניק ניצחון עקיף לקובאן והכניס את הצהובים לפלונטר. באומן/AP

אבל זה לא יהיה נכון לומר שעם החלטת מזכ"ל פיב"א, פטריק באומן, מכבי ניצחה את המלחמה. ניצחונה בבוררות עשוי להתברר כניצחון פירוס, שכן החלטתו של המזכ"ל קובעת שני דברים: לא רק שאוחיון שייך למכבי בעונה הקרובה, אלא שבחוזה, כפי שטענה מכבי, לא נפלו טעויות. וזו קביעה משמעותית מאוד.

טענתה הסופית של מכבי הייתה כי החוזה אמור להיות מקוים כלשונו, וכי הוא מבטא בפירוש את כוונת הצדדים. החוזה של אוחיון כזכור, קובע כי על השחקן להציג חוזה חתום עם קבוצה אחרת וכי עליו להעביר למכבי דמי פיצוי בסך 200 אלף דולר עד לחודש יולי 2012, ושחרורו מן הקבוצה יתרחש רק שנה לאחר מכן, ביולי 2013, לאחר עונת המשחקים 2012/13. מכבי לא חלקה על כך שהשחקן הציג חוזה עם קבוצה אחרת (קובאן) וכי הועברו לחשבון הבנק שלה דמי הפיצוי, שניהם במועד הקבוע בחוזה. היא רק טענה שאוחיון לא יכול להשתחרר בקיץ הזה, אלא בקיץ הבא. פיב"א קיבלה את הטענה הזו. כך שהמשמעות ההחלטה כפולה: אוחיון שייך למכבי העונה, אבל החל מהקיץ הבא ייכנס חוזהו עם קובאן לתוקף. מיד בסיום העונה הקרובה יהפוך אוחיון לשחקן הקבוצה הרוסית.

"הצדדים בעיקר חלוקים בשאלה האם סעיף 1.3.3 של החוזה בין אוחיון למכבי מאפשר לשחקן לסיים את יחסיו עם מכבי כבר בסיום עונת 2011/12, או רק בתום עונת 2012/13", כתב באומן בהחלטה שנשלחה לצדדים.

"פיב"א מדגישה כי אכן, הדרישה החוזית כי על השחקן להציג חוזה עם קבוצה אחרת ולהעביר דמי פיצוי בחודש יולי 2012, שנה לפני השחרור בפועל, היא מאוד יוצאת דופן ולא מתכתבת עם שום מנהג חוזי מוכר מתחום הכדורסל ולא נראה שנידונה כלל במהלך המו"מ בין הצדדים קודם לחתימה על החוזה", הוסיף.

מאמן צסק"א מוסקבה ייבגני פשוטין. יותם רונן
בשנה הבאה, אוחיון יהיה שחקן שלו בקובאן. יבגני פשוטין/יותם רונן

עם זאת, באומן קיבל לבסוף את טענותיה של מכבי כי השחרור בפועל אמור להתרחש רק בתום עונת 2012/13, שכן "הסעיף החוזי הקובע כי 'השחקן יוכל לסיים את ההתקשרות בתום עונת 2012/13 (ובעונה זו בלבד)' מופיע כך, ללא שינוי, הן בטיוטה הראשונה, השנייה והשלישית לחוזה, הן בחוזה החתום באנגלית והן בחוזה הסטנדרטי בעברית שהוצג בפני איגוד הכדורסל בישראל.

"מכבי התעקשה על הסעיף הזה מההתחלה, כאשר סוכנו של השחקן בתחילה התנגד ולבסוף ביצע שינויים בחוזה, אך לא שינה את תאריך השחרור בפועל. בנוסף, השחקן אישר את ההבנות בחתימתו על החוזה באנגלית. לשחקן ניתנה הזדמנות לעבור על תנאי החוזה פעם נוספת, בחוזה שנכתב בעברית, שפת אמו, אך שוב לא הביע התנגדות לסעיף הנ"ל וחתם גם על החוזה הזה... לכן, פיב"א לא מוצאת סיבה לסגת מהדיבר 'בסיום עונת המשחקים 2012/13 (ועונה זו בלבד)' הכלולה בשני החוזים, אשר למעשה שיקפה את אומד דעת הצדדים".

באומן אומנם ממשיך וכותב כי "לאור החלטת פיב"א אין צורך להכריע בשאלה האם תנאי השחרור בחוזה אכן הושלמו, כך שיתאפשר מעברו של השחקן למועדון אחר בתום עונת 2012/13 (היינו הדרישה להצגת חוזה ולהעברת דמי הפיצוי למכבי עוד ביולי 2012, א.ג.), שכן לצורך ההכרעה בסכסוך הנוכחי די בקביעה כי השחקן כבול בעונה הקרובה לחוזה עם מכבי" - אך ברור לכל כי בעצם אשרור החוזה, על לשונו ה"נדירה", ובהודאתה של מכבי כי אוחיון אכן הציג חוזה חתום עם קבוצה אחרת שגם העבירה לחשבון הבנק שלה את דמי השחרור, למעשה מקבלים כל הצדדים את העובדה שקובאן ואוחיון עמדו בתנאי השחרור כך שאוחיון ישוחרר לקבוצה הרוסית בקיץ הבא.

מכבי

אוהדי מכבי תל אביב עם שלט. ברני ארדוב
איך האוהדים יגיבו לאוחיון?/ברני ארדוב

ביומיים האחרונים - ולאור דרישתו של אוחיון למציאת פיתרון מהיר - העבירה קובאן למכבי מסרים לפיהם אין בכוונתה לערער על החלטת פיב"א, וכי תצרף רשמית את השחקן, אם כן, בקיץ הבא. והסיטואציה המשפטית הזו, שאוחיון, למעשה, ישחק במכבי השנה, אך כבר כעת ידוע כי בקיץ הבא יעזוב בכל מקרה לרוסיה, בעייתית מאוד עבור מכבי.

ראשית, היא בעייתית מבחינה כספית: במצב העניינים הנוכחי מכבי לא תקבל דולר נוסף מעבר ל-200 אלף שקובאן כבר העבירה. אם אוחיון היה משוחרר, מכבי הייתה יכולה להוציא מהרוסים עוד 300 אלף דולר בערך, וחוסכת חצי מיליון דולר נוספים, עלות שכרו של אוחיון (סך הכל, כמיליון דולר שהיו יכולים להיות מנותבים לרכש אחר).

שנית, מבחינה מקצועית: מראש מכבי לא התכוננה לסיטואציה בה יוגב שב לקבוצה, והתחמשה בשחקנים אחרים. צירופו של אוחיון עשוי לאלץ את הצוות המקצועי לשחרר שחקן (מורן רוט?), ויעורר תגובת שרשרת שתשנה את כל המבנה ההיררכי שיצרו דיוויד בלאט וגיא גודס (אף אם זאת רק על הנייר).

שלישית, מבחינת הכבוד העצמי: כיצד תוכל מכבי להחזיר לשורותיה שחקן שהלך וחתם במודע בקבוצה אחרת כאשר היה מצוי תחת חוזה עמה? כיצד תמכור לציבור ולתקשורת את החיבוק המחודש לשחקן שכינתה אך לפני ימים ספורים, במכתבה הרשמי לפיב"א שנחשף כאן, "סחטן, שקרן חסר בושה, מניפולטור ואופורטוניסט"? מהו המסר שהיא מעבירה בכך לשחקניה האחרים, ולאוהדים?

וכמובן, נוסף על כל אלה ישנה ההבנה כי מבחינה חוזית, כל שנותר לה עם אוחיון היא עונה אחת. בקיץ הבא, וזה מנוי וגמור (בשלב זה), יעבור אוחיון לקובאן. מכבי תמשיך להשביח אותו, אולי אפילו תגדיל את התלות המקצועית בו, ובסוף העונה הוא יעזוב. ומעבר לכך: מי יודע כיצד יתפקד אוחיון על הפרקט, לאחר כל מה שקרה? האם יוותר בעונה הזו אותו השחקן שהיה? האם לא יעמוד לאורך העונה הדם הרע בין הצדדים וישפיע על תפקודו על הפרקט?

והאם יסלחו לו האוהדים?

ההכרעה

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. מגד גוזני
לוחץ לשמור על אוחיון, אבל זה לא יהיה פשוט. בלאט/מגד גוזני

"זו ממש מטוטלת, כל שעה משתנה כאן הלך הרוח", סיפרו אמש בכירים במכבי. היום (שישי) בשעות הצהריים תתכנס הנהלת מכבי לדיון מכריע בסוגיה. ישנם גורמים בהנהלה המתנגדים באופן עקרוני להשארתו של השחקן בקבוצה, מכל הסיבות שנמנו לעיל. החבילה הזו פשוט לא משתלמת, סבורים מספר קודקודים. עדיף להיפרד עכשיו, לעשות קופה נאה על חשבון אוחיון וקובאן, ולצאת לדרך עם הסגל שתוכנן ממילא. בכך גם תוכל מכבי לשלוח מסר חד-משמעי, שעל בגידה שכזו אין מחילה, וכי אין אפשרות לשיקום היחסים לאחר כל הדברים הקשים שנעשו ונאמרו לאורך הקיץ.

מה גם שהיו גורמים בהנהלת מכבי שהבהירו לאוחיון ולנציגיו בימים האחרונים שגם אם יוחלט לשמור עליו בסגל, עשויה מכבי לקבוע תקדים נוסף ולתבוע מאוחיון, שחקנה שלה, פיצויים על הנזקים שנגרמו לה בקיץ, כמו החתמת מורן רוט. בזמנו הציבה מכבי בפני אוחיון דד-ליין, ובו דרשה שיודיע לה כי בכוונתו להתייצב לאימונים. אם לא תעשה כן, כתבה מכבי לאוחיון, נבין שאין בכוונתך לחזור לסגל ונבצע החתמות מקצועיות. נראה בך אחראי לאותם נזקים כספיים שייגרמו לנו בשל כך. החתמתו של רוט היא בבחינת נזק שכזה, ומכבי יכולה לנסות ולהיפרע מאוחיון על כל הנזקים הכלכליים שנגרמו מהתנהלותו הקיץ.

מצד שני, ישנם הגורמים המתונים יותר, שדוחפים לפשרה עם אוחיון. לאורך הקיץ, עד לאותו מכתב לפיב"א, נזהרו בכירי מכבי והטילו את רוב האשמה על סוכניו של השחקן. גם בימים האחרונים שלחה מכבי מסרים מפויסים יותר לתקשורת, ודיוויד בלאט שב וטען כי השחקן הוטעה על ידי הסוכנים.

אותם גורמים מתונים בהנהלה יודעים כי המתווה הריאלי ביותר להשארתו של אוחיון הוא דרך חתימה על חוזה חדש, כאשר כעת מדובר על חוזה לשלוש שנים, החל מהעונה הקרובה ועד לתום עונת 2014/15. אלא שכתנאי מקדמי לחוזה הזה, ואלו הדברים שעולים כעת בשיחות הפנימיות בין חברי ההנהלה, תדרוש כנראה מכבי מאוחיון לפטר את סוכניו הסוררים, ותגיע לסיכומים איתו באופן ישיר. עם הסוכנים של אוחיון אין לאיש מחברי הנהלת מכבי כוונה לעשות יותר עסקים.

אך כיצד תתגבר מכבי על מכשול החוזה של אוחיון עם קובאן, חוזה אשר גם על פי פסיקת פיב"א ייכנס לתוקף בקיץ הבא? מכבי תהיה חייבת לפנות לקובאן, ותנסה להתיר את אוחיון מכבליו העתידיים. ספק אם קובאן תסכים. בוודאי שלא תסכים לכך ללא פיצוי ממכבי, שלא רק שתצטרך להחזיר את 200 אלף הדולרים שקיבלה ממנה, אלא תידרש להוסיף סכום נוסף, שעשוי להיות גבוה.

מה יהיה?

שחקן נבחרת ישראל יוגב אוחיון. ברני ארדוב
איזה בלגן! אוחיון/ברני ארדוב

בעת שאתם קוראים שורות אלו אפשר שכבר נפלה ההחלטה. בשלב זה, הנטייה היא להשאיר את אוחיון, במתווה של חוזה חדש, ארוך-טווח. אגב, מאז פסיקת פיב"א לא אמר אוחיון, בשיחות רשמיות או פרטיות, כי מבחינתו אין דרך חזרה למכבי.

על החוזה העתידי של אוחיון עם קובאן, כמו גם עם העובדה שאוחיון מחזיק בחוזה חתום עם סוכניו אשר מקנה להם זכות ייצוג בלעדית שלו, תצטרך מכבי להתמודד. את ההתקפלות מול אוחיון תצדיק בטענה שהסוכנים עמדו מאחורי כל המהלך, וכי תמימותו של אוחיון נוצלה. אבל קשה להאמין שהציבור יאמין למסר שכזה. אוחיון הוא אדם בוגר האחראי למעשיו, אמרו בכירי מכבי לאורך הקיץ כולו. פליק-פלאק שכזה יראה, מבחינתם, רע מאוד. אבל זו, באופן מדהים, האפשרות הריאלית ביותר כרגע.

האפשרות האחרת היא שמכבי תחליט, בסופו של דבר, לוותר על אוחיון; תאסוף עוד כמה מאות אלפי דולרים מקובאן, ותשלח את השחקן לדרכו.

בכל מקרה, עד כמה שבכל הפרשה הזו ניתן לנקוט בנימה מסוימת של וודאות, עד לתחילת השבוע הבא אמורה הטלנובלה הזו, רווית הספינים וההשמצות, העליות והירידות, המהפכים וההפתעות, להסתיים. סוף שמח? עבור כל המעורבים, מה שבאמת משמח הוא הסוף.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully