וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג MMA: טיפול בכאב

איתי לייבוביץ'

21.9.2012 / 12:00

ויטור בלפורט שיסה הרבה יריבים ושיקם קריירה עשירה, אבל הפסיד בקרב הגדול מכולם: מציאת אחותו החטופה בחיים

בסוף השבוע הקרוב יערך UFC 152 ויפגיש בין האלוף ג'ון ג'ונס לטוען לכתר, והאלוף לשעבר, וויטור בלפורט. על ג'ונס כבר דיברנו והשבוע נדבר על וויטור בלפורט אבל קודם לכן חדשות השבוע. רגע, רגע - תכף נספר לכם על זה ועל כל מני דברים חשובים ומעניינים, רק אל תשכחו את התוכנית השבועית.

חדשות

לוחם ה-MMA הישראלי לב מגן הופיע השבוע בפרק הראשון של העונה החדשה (16) של תכנית הריאליטי 'הלוחם האולטימטיבי'. בפרק הראשון נפגשו 32 לוחמים בקטגוריית המשקל המעורב, כש-16 המנצחים יתקבלו לתכנית וילחמו על הזכות להיקרא 'הלוחם האולטימטיבי' ועל חוזה יוקרתי ב-UFC. לב פגש במייקל היל, לוחם גדול בעל יכולות מוגבלות יחסית אך עם כוח רב. לאחר שניסה לאמוד טווחים ולחפש את ההזדמנות הטובה ביותר לפגוע ביריב, הקדים היל את מגן והוק שמאלית שלחה אותו לקרשים. לאחר הקרב אמר דיינה ווייט למגן שהוא לא צריך היה להילחם בקטגוריה הזו ושמקומו במשקל הקל. ללב יש קרב בתחילת אוקטובר ונקווה שיצליח להתאושש. היריב הבא שלו שייך לקטגוריית המשקל הקל, ונראה כי בחו"ל זו גם צריכה להיות הקטגוריה של לב. היריב המיועד הפסיד שש פעמים, כולן בהכנעה כשארבע מהן בחניקה. קרקע זה התחום של לב ואני מקווה שהנתון הזה יגרום לו לחפש את החניקה ואת הסיום המהיר. מחזיקים לו אצבעות.

לוחם ישראלי נוסף עשה חיל השבוע, כשחיים גוזלי עלה לקרב MMA בליגת Anaconda Fight Night הבולגרית. גוזלי ספג רצף מכות חזקות שכמעט והוציאו אותו מהמשחק, אך מהרגע שהגיעו לקרקע סגר גוזלי עניין והכניע את יריבו בבריח יד. בסך הכול ארך הקרב 30 שניות, צפייה קצרה ומהנה. באותו האירוע נלחם גם הישראלי רועי נאמן והפסיד בנוקאאוט טכני לאחר שספג בעיטה לגוף. למרות שנאמן המשיך לעבוד על הקרקע ולא היה בסכנה, החליט השופט לעצור את הקרב. נקווה שנאמן, מאמן ולוחם ג'יו ג'יטסו וותיק בעל הישגים רבים, לא יוותר לאחר ההפסד וימשיך להילחם.

פציעות פציעות פציעות

מגפת הפציעות לא פוסחת על אף קטגוריית משקל, ולאחר שאלוף משקל התרנגול חוזה אלדו נפצע, עכשיו קורקע גם האלוף לשעבר במשקל כבד פרנק מיר. הפציעה מבטלת את הקרב המיועד עם אלוף סטרייקפורס דניאל קורמייה, ועדיין לא ברור האם ימצא לקורמייה יריב חדש או שיעבור ישירות ל-UFC.

מי שיחליפו את חוזה אלדו ופרנקי אדגר בקרב המרכזי יהיה אנדרסון סילבה וסטפן בונר. סילבה, אלוף המשקל הבינוני, יפגוש את בונר תחת קטגוריית המשקל החצי-כבד לקרב של שלושה סיבובים כשהחגורה אינה מונחת על הכף. לפני מספר חודשים הודיע בונר על פרישה בשידור חי ומרגש במיוחד, וטען שאילולא יגיע קרב מעניין ומיוחד, הוא פורש דה פקטו. בראיון שנתן השבוע צחק בונר ואמר "היזהר במה שאתה מבקש...". היחסים בסוכנויות ההימורים הם 13:1 לטובת סילבה (דההההההה) אבל לעולם אי אפשר לדעת – סוקאג'ו ניצח את ליטל נוג כשנוגיירה היה עדיף בדיוק 13:1, מאט סרה ניצח את ג'ורג' סיינט פייר כשהאחרון היה בעדיפות 8:1, פידור אמליאננקו היה עדיף על פבריסיו וורדום 5:1, מירקו קרו קופ היה עדיף על גבריאל גונזגה 4:1 ושוגון רואה היה עדיף על פורסט גריפין (בקרב הראשון בין השניים) 3:1. יש לי הרגשה שמקרה הזה המספרים לא ישקרו אבל תחשבו לאיזה עולם נתעורר אם בונר יצליח בטעות, ממש במקרה, להפיל את סילבה בנוקאאוט.

הנשורת של UFC 151 ממשיכה ליפול סביבנו. לפני מספר שבועות טענתי שסירובו של משידה להילחם עברה מתחת לרדאר והנה דיינה וייט מפיל את הפטיש: משידה יפגוש את דן הנדרסון כדי לקבוע מי יהיה הטוען לכתר. תאריך ומיקום לקרב עדיין לא נקבעו והחוזה עדיין לא נחתם, אך אני סומך על וייט שיעקם כל יד אפשרית וישיג את מה שהוא רוצה. צפוי קרב מעניין.

קרב נוסף שנקבע הוא קרב שני בין יושין אוקאמי ואלן בלצ'ר ב-UFC 155. השניים נפגשו ב-UFC 62 בקרב הבכורה של השניים בארגון ואקאמי יצא עם ידו על העליונה בהחלטת שופטים. מאז הפסיד אוקאמי ארבעה קרבות כשאת האחרון הוא מנצח בנוקאאוט ואת השניים הקודמים הפסיד בנוקאאוט גם כן. בלצ'ר הפסיד שלושה קרבות מאז המפגש הקודם של השניים וכרגע הוא רוכב על רצף של ארבעה ניצחונות כולל האחרון על רוזימר פלהארס. בזמן זה מחלים בלצ'ר מסדק בעמוד השדרה, עד דצמבר הוא אמור להיות כשיר להילחם.

סטפן בונר לוחם MMA. Eric Jamison, AP
אוי, כמה שאני הולך לחטוף. סטפן בונר/AP, Eric Jamison

לוחם השבוע

השבוע נציג את אחד הלוחמים שמלווים את התחום מאז היה בחיתוליו, נלחם כמעט בכל ליגה אפשרית, בשלל קטגוריות משקל, התפתח לנגד עינינו, שינה מצבי צבירה ותמיד היה בלב האוהדים – ויטור "התופעה" בלפורט.

ויטור בלפורט נולד וגדל בברזיל שם התאמן באגרוף ובג'יו ג'יטסו ברזילאי וקיבל את החגורה השחורה מידי קרלסון גרייסי האגדי. בגיל 19 עזב את ברזיל לארה"ב והשתתף בקרב ה-MMA הראשון שלו אותו ניצח בנוקאאוט ב-12 שניות. ארבעה חודשים לאחר מכן, ב-7 בפברואר 1997, השתתף בלפורט בטורניר UFC 12 שנערך בקטגוריית המשקל הכבד. כבר מהרגע הראשון בלטו שלושה דברים; הוא פיזי וחזק, יש לו תנועות ראש וגוף מעולות (דברים שחסרו ללוחמים בתקופה ההיא) והוא מאד מאד מהיר. כמה מהיר? מספיק כדי שפחות מדקת קרב הצליחו הפרשנים לציין זאת שלוש פעמים.

בלפורט עבר דרך טריי טליגמן בסיבוב הראשון ועשה היסטוריה כשהפך ללוחם הצעיר ביותר שניצח קרב ב-UFC. בגמר התחרות פגש וויטור את סקוט פרוזו הנפילי (150 ק"ג) וסיים את הבחור המגודל בגראונד אנד פאונד ב-43 שניות כדי לזכות בטורניר והתופעה (The Phenom) נולדה. לקרב הבא כבר הגיע וויטור עם מעמד של אלוף וב-UFC 13 פגש את אלוף UFC 6 טנק אבוט בסופר פייט. אבוט, שהיה ידוע בפצצות שבידיו, היה הפייבוריט. לא שזה עזר לו. בלפורט ריסק את אבוט בפחות מדקה, הימם אותו בסדרת מכות מהירות, שלט על הקרקע והשיג ניצחון בגראונד אנד פאונד.

ב-UFC 15 פגש בלפורט בסופר-פייט את מי שיהפוך ליריבו ולאחר מכן לחברו, קפטן אמריקה רנדי קוטור. קוטור נעזר בקלינצ' כדי להתחמק מהמכות החזקות והמהירות של בלפורט ולאחר שהתיש אותו סיים את הקרב בגראונד אנד פאונד והנחיל לבלפורט את הפסדו הראשון. בלפורט ערך שני קרבות נוספים ב-UFC בהם ניצח את ג'ו צ'ארלס בבריח וב-UFC BRAZIL ניצח את וונדרלי סילבה באחת ההתפוצצויות המדהימות והמפורסמות בהיסטוריה של ה-UFC.

באפריל 1999 ערך בלפורט את קרב הבכורה שלו בליגת פרייד היפנית והפסיד בהחלטה לקזושי סאקורבה האגדי. ההפסד הזה לא עצר את בלפורט והוא ניצח את ארבעת הקרבות הבאים שלו בארגון עד שביוני 2002 חזר ל-UFC. את קרב החזרה שלו ערך מול צ'אק לידל כשהמנצח היה צריך לקבל קרב על האליפות במשקל חצי-כבד נגד האלוף דאז טיטו אורטיז. לידל היה ברצף של שמונה ניצחונות ובדרכו לפסגה, בלפורט הפסיד את הקרב בהחלטת שופטים ולא נלחם במשך שנה לאחר מכן. בקרב הבא שלו ב-UFC 43 חזר בלפורט להראות תופעתי וניצח בנוקאאוט טכני בקצת יותר מדקה את מרווין איסטמן.

בשלב זה הספיקה חגורת האליפות לעבור מידיו של אורטיז לאלו של רנדי קוטור והשניים נפגשו בפעם השנייה כשהפעם חגורת האליפות מונחת על הכף. נקודה זו בהיסטוריה צופנת בחובה טרגדיה אישית ויותר מהכל מראה על הנחישות של בלפורט להילחם בכל מחיר. ב-9 בינואר 2004, בדיוק 22 ימים לפני הקרב המיועד, נעלמה אחותו של ויטור וההשערה הייתה שהיא נחטפה. ויטור התייסר בעקבות העלמות אחותו וה-UFC, במפגן רגישות נדיר, אמרו לבלפורט שיבינו אם הוא יבחר שלא להילחם. בלפורט אמר שיילחם ועלה לקרב בחולצה עם תמונה של אחותו פרסיליה. בתחילת הקרב ספג קוטור שריטה בעין ימין והקרב נעצר ע"י השופט. בלפורט זכה בחגורת האליפות אך לא זכה להחזיק בה זמן רב. חצי שנה מאוחר יותר נפגשו השניים בפעם השלישית והפעם ידו של קוטור הייתה על העליונה. הקפטן נמנע מהאגרופים של התופעה, שלט בקלינצ' והעביר את רוב הקרב שהוא מועך את בלפורט עם הגב לכלוב וחובט בו.

הפסד זה סימן את תחילתה של התקופה הגרועה ביותר בקריירה של בלפורט. בקרב הבא פגש בלפורט את טיטו אורטיז ולמרות ששלט בשניים משלושה סיבובים הפסיד הברזילאי בהחלטת שופטים חצויה ב-UFC 51. הפסד זה יהיה הקרב האחרון של בלפורט ב-UFC לתקופה של ארבע שנים. את השנים הבאות העביר בלפורט בליגות שונות כשבפרייד הוא מפסיד לאליסטר אוברים ולדן הנדרסון בהחלטה ומנצח כמה שמות לא מפוצצים בארגוני CAGE RAGE ו-AFFLICTION. השם הגדול ביותר שניצח בתקופה מחוץ ל-UFC היה מאט לינדלנד סיים, איך לא, בנוקאאוט ב-37 שניות.

ויטור בלפורט לוחם MMA. Gregory Payan, AP
עלה לקרב עם הרבה אמוציות. ויטור בלפורט/AP, Gregory Payan

מספר חודשים לפני הקרב עם לינדלנד קיבלה משפחתו של בלפורט ידיעה לפיה נמצאה אישה שהודתה שלקחה חלק בחטיפתה ורציחתה של פרסיליה בלפורט. האישה ושותפיה לפשע לכאורה נעצרו וסיפרו כי קברו את גופתה של פריסיליה ביער בריו דה ז'נרו, אך חיפושי המשטרה הסתיימו ללא מציאת הגופה. עד היום ויטור ומשפחתו לא מקבלים את גרסת החשודים וטוענים שפריסליה עדיין בחיים. למרות שבתקופה זו היה ויטור ברצף של ארבע ניצחונות אין ספק כי פרשת ההעלמות של אחותו השפיעה עליו עמוקות והיכולת שלו להתעלות מעל לכל, להילחם ולנצח מראה אולי יותר מכל על אישיותו המיוחדת של התופעה.

ב-2009 חזר בלפורט ל-UFC בשלישית כשבקרב הראשון פגש את ריץ' "אייס" פרנקלין. בלפורט עשה מה שבלפורט יודע לעשות והנחיל לפרנקלין הפסד בנוקאאוט בסיבוב הראשון. דלילות מחלקת המשקל הבינוני והפופולריות של בלפורט הביאה את ה-UFC לקבוע קרב על האליפות נגד אנדרסון סילבה. פציעות של השניים לסירוגין דחו את הקרב ביותר משנה. בין הקרב נגד פרנקלין ולקרב נגד סילבה עברה כמעט שנה וחצי ואף אחד לא ידע איזה בלפורט יגיע לקרב. אנדרסון סילבה מצידו הגיע לאחר שני ניצחונות שכל אחד מהם עורר סיפור בפני עצמו.

הניצחון הראשון היה מול דיימיאן מאיה, אז הציג סילבה סוג של התמוטטות עצבים, ואילו השני היה הקרב המפורסם נגד צ'ייל סונן. היה ברור שלבלפורט יש את מה שצריך כדי לנצח את סילבה ואף אחד לא ידע באמת איזה סילבה יגיע לקרב. למרות אגרסיביות וחוסר פחד מופגנים הקרב נגמר עם בעיטה אחת מפורסמת שסיימה את הקרב לטובתו של העכביש.

חצי שנה לאחר מכן התאושש בלפורט עם ניצחון משכנע ב... נוקאאוט ב.. סיבוב הראשון על יושיהירו אקיימה. הקרב הבא, והאחרון עד כה, נערך לפני 8 חודשים ב-UFC 142 אז התגבר בלפורט על הבדלי הגודל והגיל של אנטוני ג'ונסון. הקרב הזה לווה בדרמה מאחורי הקלעים בה ג'ונסון לא הצליח לחתוך משקל והגיע כבד יותר וסחוט פחות מוויטור, מה שכאמור לא עזר לו ובלפורט נראה חד, מהיר וסיים את הקרב בחניקה בסיבוב הראשון. לאחר הקרב נחתך ג'ונסון מה-UFC.

אז מה קיבלנו? לוחם שלא מאט עם הגיל, שגדל לנגד עינינו והתחרה בכל זירה (בכירה) אפשרית. נוצרי הדוק שמאמין בחיי משפחה ובעבודה קשה. סטרייקר מפחיד (כולל ניצחון בנוקאאוט טכני בקרב איגרוף מקצועני) וגרפלר מעולה שלא מראה מספיק מכישורי הקרקע שלו בזירה. בשנת 2001 השתתף בלפורט באליפות אבו דאבי ולאחר שניצח את ריקו רודריגז והפסיד לריקארדו ארונה בחצי הגמר, ניצח את ריקארדו אלמיידה בקרב על המקום השלישי. לפני מספר שנים חשבתי שבלפורט הוא לוחם גמור שמקומו בעבר אך הקרבות האחרונים מראים אחרת. למרות שאת שנותיו האחרונות העביר בקטגוריית המשקל הבינוני, המעבר (חזרה) למשקל החצי-כבד טבעי עבור בלפורט. לא רק שזהו משקלו הטבעי, בלפורט עצמו אמר לא מזמן שעם הגיל קשה יותר ויותר לחתוך משקל ותכנן חזרה לחצי-כבד. צפו לקבל וויטור גדול, כבד וחזק משהתרגלתם לראות בשנים האחרונות.

אני עדיין חושב שג'ונס לוחם עדיף שינצח את הקרב אך איזה סיפור מדהים זה יהיה אם בלפורט יצליח להכניס את המכה האחת שתהמם את ג'ונס ותגרום לתופעה להסתער ולסיים את הקרב. ניצחון של בלפורט זה הפסד (של ג'ונס) שאני מוכן לחיות איתו וניצחון שיזעזע את המחלקה ויפיח בה חיים חדשים... ואולי אפילו מעבר של ג'ונס למשקל הכבד?

האתר של איתי לייבוביץ'

Itay.leibovich@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully