וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלב שנשפך

21.8.2012 / 7:00

עם בואו לברצלונה, פפ גווארדיולה תכנן לבנות סביב אלכסנדר חלב את המהפכה הגדולה בקאמפ-נואו. סכום השחרור שלו עמד על 90 מיליון יורו. אז איפה הכל נהרס, ואיך הוא הגיע לשחק עם באטה בוריסוב מול קרית שמונה?

רק לפני ארבע שנים היה אלכסנדר חלב על גג העולם. בגיל 27, בשיא כושרו, הוא הפך לאחד הכדורגלנים המבוקשים ביותר באירופה. ארסן ונגר לא רצה לשחררו מארסנל, אבל ברצלונה, באיירן מינכן ואינטר רדפו אחריו. פפ גווארדיולה, בקיץ הראשון כמינוי שנוי במחלוקת בקאמפ-נואו שנתפס כהימור גדול, כלל את הפליימייקר הבלארוסי ברשימה המצומצמת של כוכבי הרכש עליהם רצה לבסס את הפרויקט שלו. נחישותו השתלמה – התותחנים נאלצו להיפרד מאחד השחקנים החשובים שלהם תמורת 17 מיליון יורו. סכום השחרור שלו נקבע על 90 מיליון, כעדות להערכה העצומה שרכשו לו הקטלונים. עתידו פשוט לא יכול היה להיראות מבטיח יותר.

לא היה בכך דבר יוצא דופן, כי גם כאשר מסתכלים על העסקה בדיעבד אי אפשר להכחיש את העובדה שחלב התאים כמו כפפה ליד לסגנון של גוארדיולה. במשך שנים ארוכות הפגין הבלארוסי בבונדסליגה ובפרמייר-ליג ביציבות מרשימה את התכונות אותן מעריך פפ יותר מכל – השאיפה המתמדת למשחק קבוצתי וראיית משחק משובחת. חלב ניחן בשליטה וירטואוזית בכדור בשתי הרגליים, כדרור פנטסטי תוך כדי ריצה ומסירות אמן. למי שלא ראה, או הספיק לשכוח, מומלץ לצפות בסרטון הבא המדגיש את כישוריו.

אלכסנדר חלב שחקן ברצלונה מובל מחוץ למגרש. GettyImages
כישרון גדול שהתרסק ברעש גדול עוד יותר. חלב בברצלונה/GettyImages

"אני לא פחות טוב מאינייסטה"

ואז, תוך שנה, הכל נגמר. חלב הפך מכוכב-על לכוכב עבר אומלל, נודד בתסכול מקבוצה לקבוצה ללא הצלחה מינימלית. ביום רביעי הוא יארח עם באטה בוריסוב את עירוני קריית שמונה במאבק על ההעפלה לליגת האלופות וייזכר שלפני שש שנים בלבד הוא כיכב בגמר המפעל, במדי ארסנל מול ברצלונה, כבלארוסי הראשון והאחרון שזכה למעמד. איך לעזאזל הקריירה שלו התרסקה? מדוע בגיל 31 הוא יכול רק לבכות על אובדן הפוטנציאל האלוהי? התשובה נעוצה, כלל הנראה, בעיקר באופי. שגעון הגדלות והאגו הנפוח השפיע לא רק על הפיאסקו בברצלונה עצמה, אלא גם על בחירות אומללות בניסיון להשתקם.

אחרי המעבר לקאמפ-נואו, ציפה חלב לקבל באופן אוטומטי מקום בהרכב. זה לא קרה, ובנוסף פציעה קלה השביתה אותו למספר שבועות. כאשר חזר לפעילות, גילה הבלארוסי שהקבוצה רצה בכושר מעולה. במקום לעשות את המקסימום בתנאים הקיימים, הוא עדיין ציפה לשחק 90 דקות בכל משחק, כפי שהיה רגיל בארסנל. "ליאו מסי הוא כוכב נדיר, אבל כל היתר? אני לא פחות טוב מהם", אמר לא פעם בראיונות במולדתו באותה תקופה. תחושת העליונות על צ'אבי ואנדרס אינייסטה חיסלה את סיכוייו להשתלב בבארסה. לזכותו של חלב ייאמר שהוא הפנים את הלקח ומאשים כעת אך ורק את עצמו.

"תמיד רציתי לפתוח בהרכב. התחלתי לריב עם המאמן, ויצרתי עימותים בכוונה. לפעמים במהלך האימונים הייתי עושה לו דווקא – הוא אמר משהו אחד, ועשיתי בהפגנתיות את ההיפך. זו הייתה התנהגות ילדותית מאוד, אבל זה היה המצב. היום אני יודע שברצלונה הפכה לקבוצה כה גדולה בגלל שכל השחקנים יודעים לשים את האגו בצד. כאשר הייתי שם, לא השכלתי להבין זאת", סיפר חלב לפני מספר חודשים. ברזומה שלו רשום כי זכה בטרבל ההיסטורי עם בארסה בעונת 2008/09, אך בפועל תרומתו היתה זניחה, והוא פתח בארבעה משחקים בלבד. כאשר ראה את התנהלותו, ויתר עליו גווארדיולה מהר למדי, ולא ספר יותר את הרכש הנוצץ שלו. מאז, במשך שנתיים וחצי, רק ניסתה ברצלונה להיפטר מהנטל.

מאמן ברצלונה, פפ גווארדיולה. רויטרס
לא הייתה לו סבלנות להתנהגות של חלב והוא ויתר מהר על הכישרון שלו. גווארדיולה/רויטרס

תלמידו של הקוסם

האגו שהרס את חלב לא תמיד היה כה גדול. הוא גדל כילד עני במינסק בתקופת השינויים הפוליטיים שהובילו להתפרקות ברית המועצות. את הקריירה החל בבאטה בוריסוב, קבוצה מעיר לא גדולה אפילו במונחים בלארוסים שהשתייכה למפעל ליצור ציוד אלקטרוני. כאשר היה בן 19, גילו אותו הסקאוטים של שטוטגרט, והנסיקה החלה. המועדון בדרום מערב גרמניה יודע לגדל כישרונות צעירים, ולחלב היה מזל מיוחד – הוא התחבר מיד עם אחד הפליימייקרים הגדולים בדורו. קראסימיר באלאקוב הבולגרי, מכוכבי הנבחרת שהגיעה לחצי-גמר המונדיאל ב-1994, המנהיג הבלתי מעורער בקישור שטוטגרט, לקח את הנער תחת חסותו. בשל כך קיבל הבלארוסי את הכינוי "תלמידו של הקוסם", ותוך פרק זמן קצר הפך לקוסם בעצמו.

כבר במשחקו המלא הראשון בהרכב הוא בישל שלושה שערים בניצחון 2:4 בנירנברג ונבחר לכוכב המשחק. המאמן פליקס מגאת זיהה את הפוטנציאל הגדול, ובאלאקוב נהנה מאוד לשחק במשך שנתיים לצד חניכו הצעיר. "הוא לא פחות מוכשר מדייגו מראדונה", הגזים פעם הבולגרי. בעונת 2002/03, האחרונה של באלאקוב לפני פרישה, סיימה שטוטגרט כסגנית האלופה. בהמשך ירש אותו חלב, בקבוצה צעירה ותוססת במיוחד שכללה גם את פיליפ לאהם שהושאל מבאיירן מינכן וקווין קוראני בחוד, והפך לאחד הכוכבים הבולטים בבונדסליגה. הניסיון בליגת האלופות, שכלל ניצחון על מנצ'סטר יונייטד בשלב הבתים, הועיל מאוד לקבוצה. בקיץ 2004 ניסה ונגר בכל כוחו להחתים את הכישרון, וגם ריאל מדריד, ברצלונה ומילאן היו בתמונה, אך חלב העדיף בצניעות להאריך את חוזהו בשטוטגרט עד 2008. אלא שאז עזב מגאת לטובת באיירן מינכן, הבלארוסי הסתכסך עם מחליפו מתיאס זאמר, והרומן עם המועדון הגרמני הגיע לסיומו. בעונתו האחרונה בגרמניה סיים חלב כמלך הבישולים של הבונדסליגה עם 14 אסיסטים, ובארסנל התמוגגו מהרכישה תמורת 11 מיליון ליש"ט. "אני רוצה לשחק ברמה הגבוהה ביותר, אבל לא מעוניין למשוך תשומת לב. יהיה נחמד לגדל זקן וללכת לכל מקום עם משקפי שמש, כדי שאף אחד לא יזהה אותי", אמר אז הבלארוסי.

לקריירה בלונדון לקח מספר חודשים להתפתח, ופציעה קלה לא עזרה במיוחד, אבל כאשר נכנס חלב להילוך גבוה הוא היה בלתי ניתן לעצירה. האוהדים העריצו אותו, והוא זוהה יותר מכל עם הסגנון הראוותני של ארסנל בין 2005 ל-2008. תארים אמנם לא הגיעו, אולם השתתפות בגמר ליגת האלופות והצטיינות במשחקי צמרת הפכו את חלב לסופר-סטאר אמיתי. העיתוי המדויק של השינוי בגישתו לא ידוע, אבל בשלב מסוים משהו נשבר. האגו פרץ החוצה, ובעונתו האחרונה בארסנל התעמת חלב עם ונגר בנוגע לעמדתו על המגרש, ואף ביקר בפומבי את ססק פברגאס על אנוכיותו. ציטוטים אלה הוכחשו מאוחר יותר, אך הנזק נעשה. בדיעבד, טען חלב שטעה כאשר עזב את התותחנים, וכינה את ונגר "גאון". עד לא מכבר הוא אפילו קיווה לחזור לאיצטדיון האמירויות, עד שהבין שהעסק חסר סיכוי.

מסרב למוריניו

המעבר לברצלונה היה אמור להזניק את חלב למעמד של אחד השחקנים הטובים בעולם. במקום זאת, אחרי שדרדר את עצמו לתחתית סדר העדיפויות של גווארדיולה, הוא דרש בקיץ 2009 לעזוב כדי לקבל דקות משחק. "בגילי אני צריך לשחק כל שבוע", צוטט חלב, והעביר ביקורת על כל דבר אפשרי בקטלוניה. "אני רוצה ליהנות ולא רק לקבל כסף. אי אפשר להמשיך לחיות כך. אני לא מאמין יותר למאמן. הוא קרא לי לקבוצה, אבל עכשיו לא סופר אותי. החיים בספרד קשים, המנטליות של אנשים לא מאפשרת לתקשר איתם".

בשלב זה קיבל הבלארוסי הזדמנות נדירה. מאסימו מוראטי, שלא הצליח להחתים אותו לפני שנה, חזר למרכז הבמה, וגם ז'וזה מוריניו חשק בו מאוד. אינטר כללה את חלב בעסקת ענק שהעבירה את זלאטן איברהימוביץ' לקאמפ-נואו ואת סמואל אטו לסן-סירו. הוא היה אמור להיות מושאל לעונה אחת ולהוסיף ברק ויצירתיות לקישור הנראזורי. היתה רק בעיה אחת "קטנה" – חלב עצמו סירב למהלך והעדיף ללכת לשטוטגרט. מוריניו החתים את וסלי סניידר במקומו ודהר לטרבל, ברצלונה נאלצה להוסיף 4 מיליון יורו נוספים תמורת זלאטן. המפסיד הגדול היה חלב עצמו – הוא סיים עונה מתסכלת בגרמניה ללא שערים ועם ארבעה בישולים בלבד. "זו היתה טעות. הייתי צריך להישאר בברצלונה ולהילחם על מקומי. האופציה השניה בטיבה היתה אינטר. שטוטגרט היתה צעד גדול מדי אחורה", אומר חלב. הוא לא הפסיק לעשות טעויות, ובשלב זה הקריירה שלו היתה גמורה.

ז'וזה מוריניו מאמן ריאל מדריד. רויטרס
איך אפשר להגיד לו לא? מוריניו/רויטרס

בין בירמינגהאם לסמארה

שטוטגרט לא רצתה להמשיך בהתקשרות, הבלארוסי חזר לברצלונה וגווארדיולה לא ידע מה לעשות עם השחקן היקר והמיותר. ברצלונה הציעה אותו לאינטר, אלא שהפעם כבר נענתה בלאו מוחלט, וגם מארסיי סירבה להמר עליו. הפתרון האומלל נמצא בהשאלה לבירמינגהאם, שם התלונן חלב במשך כל העונה על כך שהכדורים הארוכים שחולפים מעל ראשו. למה עוד אפשר היה לצפות בקבוצה של אלכס מקליש? בנוסף, הוא החל להיפצע על בסיס קבוע ותהה: "לא יודע מה קרה לי. פעם תיקלו אותי בלי הפסקה ותמיד נשארתי בריא, ועכשיו כל נפילה מסתיימת רע".

לפני שנה, היחיד שהסכים לקחת על עצמו סיכון היה מגאת. כיום בוולפסבורג, המאמן הוותיק זכר היטב עד כמה נהנה לטפח את חלב בשטוטגרט, אולם השידוך המחודש נגמר בדמעות. חלב כמעט ולא שיחק במשך חצי עונה בגלל פציעות, ומגאת החזיר אותו לבארסה באומרו: "זה עצוב מאוד. הייתי רוצה להשאיר אותו בוולפסבורג, אבל מצבו הבריאותי לא מאפשר זאת". בינואר השנה, כאשר נותרה חצי שנה לסיום החוזה של חלב בברצלונה, הגיעו סוף סוף הצדדים לסיכום וביטלו אותו. חלב הפך לשחק חופשי, וחתם באופן ביזארי למדי בסמארה מתחתית הליגה הרוסית. הוא סייע לקבוצתו להינצל מירידה, אך קשה לומר שנהנה לשחק שם. "החברים לקבוצה לא מבינים אותי על המגרש. אני קצת כועס, אבל מבין שזו לא הרמה אליה הורגלתי. לפחות הם משתדלים, גם זה משהו", אמר אחרי מספר משחקים. בסיום העונה ניסתה סמארה להשאירו, אך לא היה לה סיכוי – דרישותיו הכספיות של חלב היו גבוהות מדי.

במשך הקיץ ניסה חלב לאתר קבוצה חדשה, התאמן עם אאוגסבורג בגרמניה, אך כל מאמציו עלו בתוהו. וכך הגיע כוכב העל לשעבר לתחנה החדשה, תוך שהוא סוגר מעגל וחוזר הביתה. מאמנה הצעיר של באטה, ויקטור גונצ'ארנקו, שיחק עם חלב בתחילת דרכם כשחקנים בסוף שנות ה-90', והיה מאושר לחדש את הקשר. החוזה נחתם בשלב זה עד סוף אוגוסט, וסביר להניח שיוארך רק אם באטה תעפיל לשלב הבתים בליגת האלופות. בין חלב לבין החלום החדש עומדת כיום החבורה של גילי לנדאו. האם יצליחו כוכבי הצפון לרשום פרק עגום חדש בעלילה הטרגית של חלב בארבע השנים האחרונות?

בין ברצלונה לקרית שמונה:

בקרית שמונה מאמינים שאפשר לעבור: "הכל אפשרי"

האם אלכס סונג יצליח בקמפ נואו, או שיגמור כמו חלב?

ליגת האלופות בוואלה! ספורט

שחקני עירוני קרית שמונה חוגגים. אדריאן הרבשטיין
ועכשיו הוא פוגש אותם. עירוני קרית שמונה מגיעה לבלארוס למפגש עם אלכסנדר חלב/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully