וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני פתיחת המוקדמות: המבחנים הגדולים של נבחרת ישראל

15.8.2012 / 11:43

האם כספי מסוגל לככב? האם אוחיון יתאושש מהקיץ? האם פניני חלוד? האם שיבק מסוגל להמריא עם הסגל המעולה שלו? חמשת המבחנים העיקריים של הנבחרת במוקדמות היורובאסקט

המבחן של עומרי כספי

עומרי כספי כבר בן 24, והקיץ הוא ירשום את הקמפיין השלישי שלו במדי נבחרת ישראל. כשהיה רק בן 20, כבר היה לכספי חלק מינורי בסגל למוקדמות אליפות אירופה ושנה לאחר מכן הוא לא הגיע לנבחרת, לאחר שהתכונן לעונת הבכורה ב-NBA. במוקדמות אליפות אירופה 2011 כספי כיכב, אבל נפצע במהלך ההכנה ופספס את אליפות אירופה. לאחר הפציעה הגיעו מצד הנבחרת שמועות כי כספי לא הגיע לקמפיין למרות שיכול היה לשחק, מה שגרם לפורוורד להגיב באופן קשה.

הקיץ, כספי לא קיבל את סרט הקפטן, שהלך ליותם הלפרין עם סערה קטנה באמצע, אבל מגיע למדים הלאומיים כשלכולם ברור שהוא השחקן הבכיר בסגל. התפקיד הזה הוא לא משהו שהוא רגיל לו – בשלוש השנים ב-NBA הפך כספי לשחקן משלים, אם בחמישייה ואם לא, תפקיד שונה לחלוטין מזה שמצפה לו בנבחרת. בנבחרת מצפים מכספי, שקלע 16.9 נקודות והוסיף 5.3 ריבאונדים בקמפיין לפני שנתיים, לקלוע, לשמור, להוריד ריבאונד ולהוביל לניצחונות.

האם כספי מסוגל להפוך משחקן משלים ב-NBA לשחקן שסוחב את נבחרת ישראל על גבו, קיץ אחד לפני שהחוזה שלו בליגה הטובה בעולם נגמר?

"אריק שיבק פתר את בעיית המנהיגות או ההובלה של כספי בכך שאמר שיוגב אוחיון הוא המנהיג שלו", מנתח מאמן הנבחרת הקודם צביקה שרף, "כספי בא לפה אחרי ששנתיים הוא לא שיחק כדורסל אירופי, שזה כדורסל קצת שונה. ראיתי אותו במשחק מול בלגיה, היו לו עליות וירידות ולוקח לו זמן להתארגן לתפקיד שלו בתוך הנבחרת. מאז היו הרבה אימונים עד המשחק הראשון, ואני מקווה בשביל הנבחרת וגם בשבילו שהוא יידע להתרגל להבדל.

"בפעמים הקודמות שעומרי הגיע לנבחרת הוא שיחק בחלק מהזמן בעמדה מספר 4. עם הגעתו של טיוס, זו העמדה של ליאור אליהו כי טיוס הוא 5. עומרי ישחק בעמדה מספר 3, מלבד הזמן שבו יעברו להרכבים לוחצים. אני לא יודע אם יהיה לעומרי לא נוח לשחק בעמדה 4, הכל תלוי במה שהקבוצה השנייה תציב מול ישראל".

עומרי כספי שחקן נבחרת ישראל מול גל מקל. מגד גוזני
איך הוא יתמודד עם העובדה שהוא השחקן הכי חשוב בסגל? כספי/מגד גוזני

המבחן של יוגב אוחיון

השחקן שעמד בקיץ האחרון מתחת לאור הזרקורים מגיע, אולי, לאחד המבחנים הגדולים בקריירה שלו. לפני כחודש הכריז שיבק: "יוגב אוחיון הוא הרכז הראשון שלי, מפתחות הנבחרת נמצאות בידיים שלו". לראשונה מאז מאיר טפירו נקבע מי יהיה הרכז המוביל של נבחרת ישראל, כשבשנים שאחרי טפירו מי שקיבלו את האחריות היו גל מקל, יובל נעימי ואפילו אפיק ניסים.

לנתון הזה מתווסף כמובן הסיפור בין מכבי תל אביב ללוקמוטיב קובאן. "אני נותן לסוכנים שלי לשחק במגרש הזה ואני משחק על הפרקט", אמר אוחיון במסיבת עיתונאים השבוע. מקורביו מספרים שהוא לא מתכוון לפספס את ההזדמנות שניתנה לו, ושאחרי 12 משחקים רשמיים בלבד במדים הלאומיים, הוא נחוש להוכיח.

האם אוחיון מסוגל להתמודד עם הלחץ שמופעל עליו בשל סיפור המעבר ללוקומוטיב קובאן, ועם היותו הרכז המוביל של נבחרת ישראל לראשונה בקריירה שלו?

"הכל מתחיל בעצם ברמה שיוגב הציג העונה במכבי תל אביב", מסביר שרף את ההחלטה של שיבק, "הוא עשה שנה מדהימה שהעלתה אותו, והיום לאריק הרבה יותר קל לקבל החלטה מי הרכז המוביל שלו, מה שלא היה נכון לעשות בשנים לפני כן. זאת החלטה טובה מאוד. עד עכשיו ראיתי שיוגב מנהל את המשבר הזה בצורה יוצאת מן הכלל, זה לא פוגע לו במשחקים, הוא לא מדבר בתקשורת וככה זה צריך להיות".

שרף מנחש איך אוחיון יבוא לקמפיין: "צריכים להבין ששחקנים לא באים להוכיח כלום בנבחרת, זאת לא המטרה שמשדרים להם. יוגב לא בא להוכיח בקמפיין הזה כלום לאף אחד. הרעיון של נבחרת הוא להשיג ניצחונות גם ביכולת פחות טובה, והוא בא לנבחרת ליהנות, להיות טוב ולהראות את היכולת שלו".

שחקן נבחרת ישראל יוגב אוחיון. מגד גוזני
צריך להשיג ניצחונות גם כשהיכולת פחות טובה. יוגב אוחיון/מגד גוזני

המבחן של גיא פניני

פניני הוא אחד השחקנים הוותיקים בסגל של שיבק. הוא פותח קמפיין שישי במדים הלאומיים, כשרק יותם הלפרין, עידו קוז'יקרו וליאור אליהו מקדימים אותו. בשנה שעברה נבחרת ישראל רשמה אליפות אירופה די מאכזבת, אבל מבחינה אישית המשיך פורוורד מכבי תל אביב את העונה הטובה האישית שלו, כשקלע לא פחות מ-13.2 נקודות בממוצע למשחק במהלך האליפות, כולל 20 נקודות נגד גרמניה ו-22 נגד איטליה.

פניני מגיע אחרי עונה בה המספרים שלו במכבי תל אביב נפגעו, בעיקר בשל ירידה בדקות המשחק שלו. הקיץ הוא הוכיח שוב שכשהוא משחק הוא טוב. בטורניר ההכנה באוקראינה, בו היה השחקן הבכיר של הנבחרת, הוא היה גם הקלע המוביל. אלא שהתפקיד של פניני בנבחרת הוא לא להוביל, אלא לשנות משחקים מהספסל, בדיוק כמו ביד אליהו. הידיעה שהוא הולך לקראת עונה חשובה לקריירה שלו במדים הצהובים, בה ישמש כקפטן, הופכת את הקמפיין הנוכחי כמקום בשבילו להוכיח שמקומו במכבי ובנבחרת על הפרקט.

האם גיא פניני מסוגל לנער מעליו את העונה הבינונית במכבי תל אביב, ודרך קמפיין טוב בנבחרת להוכיח שהוא צריך לקבל יותר דקות משחק מדיוויד בלאט?

"פניני הוא שחקן סופר חשוב לנבחרת ישראל. אם הוא יהיה טוב או לא, זה משהו שיותר חשוב לנבחרת מאשר לו", מסכים שרף ומחדד, "הוא קיבל הקיץ הודעה שהוא הולך להיות הקפטן של מכבי תל אביב, זה ייתן לו את הביטחון ואת הגב. במשחקים שעומרי כספי לא היה, פניני היה השחקן המצטיין. כשעומרי הגיע הוא כבר היה פחות טוב, כי הוא קיבל פחות דקות משחק. הנבחרת צריכה את פניני טוב, לא פחות משפניני צריך את הנבחרת. יש פה שאלה גדולה כמה דקות משחק פניני יקבל. כשמסתכלים על כל הקמפיין זה סיפור אחד, וכשמסתכלים על המשחקים מול סרביה ומונטנגרו זה סיפור אחר. הוא יחיה ממשחק למשחק".

שחקן נבחרת ישראל גיא פניני מול בלגיה. מגד גוזני
לא משנה באיזה משחק ובאיזה תפקיד, הנבחרת תמיד צריכה אותו. גיא פניני/מגד גוזני

המבחן של ניצן חנוכי ודגן יבזורי

הפעם האחרונה שבה נבחרת ישראל הצליחה בגדול באליפות אירופה הייתה בספרד ב-2007, אז היא כמעט הגיעה לרבע הגמר וניצחה נבחרות גדולות כמו סרביה וקרואטיה. אחד השחקנים החשובים בקמפיין ההוא היה מתן נאור, שלמרות הירידה ביכולתו בשנתיים לאחר מכן, קיבל קרדיט גדול משרף, עד שהודיע על הפסקת פעילות זמנית מכדורסל.

מאז נאור חסרה הנבחרת את השחקן המפתיע, זה שיבוא מהספסל וישרוט, ירביץ, יקלע, השחקן שהיריבה לא תהיה מוכנה אליו. בקמפיין הנוכחי מגיעים שני שחקנים במעמד של ג'וקרים - חנוכי ויבזורי, שרק אחד מהם צפוי להיכלל ב-12 שעולים לכל משחק. חנוכי הוא שחקן הגנה שכבר היה בסגל הרחב בקמפיין אחד ללא משחק, ויבזורי, השחקן ההתקפי העדיף מבין השניים, רושם הופעת בכורה ב-13 של הנבחרת.

האם ניצן חנוכי ו/או דגן יבזורי מסוגלים להפתיע בקמפיין הנוכחי, לתרום לנבחרת, ולשדרג את מעמדם בכדורסל הישראלי?

"יש פה שני הבדלים מנאור", מפרט שרף, "מתן היה השחקן המרביץ, הלוחם והשומר, כמו חנוכי, אבל הוא היה גם קלע שלשות מדהים, נשק שלחנוכי אין. אני מאוד מעריך את השחקן הזה. דגן יבזורי, לעומת זאת, הוא קלע ברמה של מתן נאור ואולי יותר מזה, אבל בשלוש-ארבע דקות שמקבלים מהספסל, התרומה שלו בהגנה לא יכולה להיות כמו זו של נאור. הלוואי שאני טועה".

עוד טוען המאמן הלאומי לשעבר, כי שני השחקנים לא יהיו משמעותיים במאני טיים של המוקדמות: "בוא נראה אם במשחקים מול מונטנגרו וסרביה הם יהיו ברוטציה. לא מדובר פה באליפות אירופה שבה משחקים בכל יום. אמנם התאריכים די צפופים, אבל יש מנוחה בין משחקים, לא תמיד מגיעים ברוטציה ל-12 שחקנים. במשחקים מול איסלנד, סלובקיה ואסטוניה הם ישחקו, כנראה, אבל לא בטוח שיקחו חלק במשחקים החשובים".

שחקן הפועל גלבוע/גליל עליון, דגן יבזורי. אדריאן הרבשטיין
יכול לעשות איזשהו אימפקט? דגן יבזורי/אדריאן הרבשטיין

המבחן של אריק שיבק

מי שיעמוד במרכז העניינים הוא המאמן הלאומי שיבק, שרבים טוענים שמקבל את הנבחרת הכי טובה שהייתה לישראל בעשור האחרון. מדוע? משום שלרשות שיבק יעמדו סנטר ברמתו של אלכס טיוס, מה שלא היה לו בשני הקמפיינים הראשונים בנבחרת, כספי, ליאור אליהו ויותם הלפרין בכושר משחק טוב, אוחיון אחרי קפיצת מדרגה וגיא פניני, גל מקל, יובל נעימי, אלישי כדיר ועידו קוז'יקרו כשחקני מפתח מהספסל. עם הרכב כזה, אפשר לצפות מהנבחרת להרבה.

בשנה הראשונה הנבחרת של שיבק הרשימה בעיקר בתחילת הקמפיין מול איטליה ומונטנגרו בבית, אבל ככל שעבר הזמן נרשמו משחקים לא טובים - הפסדים לאיטליה בבית, פינלנד ומונטנגרו בחוץ ולא מעט בקיעים. שנה לאחר מכן, באליפות אירופה, ישראל שיחקה טוב רק אחרי שהודחה מהטורניר. בהכנה השנה, מלבד הניצחון על גרמניה, ישראל משחקת כדורסל לא אטרקטיבי במיוחד, משחק ההתקפה חורק, אבל ההגנה נראית טוב. למרות הנתונים האלה, נראה כי שום דבר מלבד עלייה לאליפות אירופה לא יתקבל בהבנה.

האם שיבק מסוגל להוציא מאחת הנבחרות המוכשרות של ישראל בשנים האחרונות כדורסל איכותי, תוך כדי עלייה לאליפות אירופה?

שרף מנתח: "להוציא את טיוס, אני צירפתי כל אחד משחקני החמישייה של הנבחרת, והם הגיעו לשיא הבשלות, זאת נבחרת באמת טובה. אני לא אוהב להגיד אם היא הנבחרת הכי טובה או לא, כל נבחרת הייתה בתקופה שלה טובה. המבחן הכי גדול של הנבחרת הזאת יהיה בשנה הבאה באליפות אירופה, אם נגיע לשם. אני רוצה שהם ישחקו טוב וישיגו את אחד משני המקומות הראשונים, אבל המטרה לדעתי תהיה להשיג את הכרטיס לאליפות אירופה, לא משנה איך.

"צוות האימון לא עומד פה במבחן. כולם מכירים את היכולות של שיבק ושל שני העוזרים שלו, וזה לא ישתנה בגלל קמפיין טוב יותר או פחות. היכולת ההתקפית של הנבחרת לא הייתה בשיאה, אבל זה לא קרה באשמת המאמנים. ראיתי את המשחקים האולימפיים, ומלבד האמריקאים אף אחת מהנבחרות לא ביכולת התקפית מדהימה. זמן ההכנה לקמפיינים מסוג זה הוא קצר, ובישראל חלק מהשחקנים היו חסרים ואין קסמים. עדיף לנצח גם כשמשחק ההתקפה לא מושלם".

"כשהיו 16 נבחרות באליפות אירופה היינו שם, וזה היה הישג יפה. כשיש 24 נבחרות באליפות אירופה, אנחנו צריכים להיות שם. יש נבחרת טובה, ואני מאמין שנעלה לאליפות".

אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל. מגד גוזני
לא מספיק לעלות, צריך גם לשחק טוב. אריק שיבק/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully