וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייו השניים של ג'ורג' וואה

6.7.2012 / 18:42

מגיבור עממי לפוליטיקאי מושמץ, מנדבן לחברם של פושעים, מניצחונות על הדשא להפסדים בבחירות. אחד מגדולי כדורגלני אפריקה בכל הזמנים, משלם את המחיר על חלומו הישן לתקן את ליבריה

בערב גשום במאי 1996, החליטו שלטונות ליבריה לנקום בג'ורג' וואה. שלושה ימים לפני כן התראיין חלוץ מילאן לעיתון הנחשב "ניו יורק טיימס" ואמר שעל כוחות האו"ם לפלוש לארצו, להפיל את הגנרלים ממלחמת האזרחים התורנית ולהשתית עקרונות של דמוקרטיה. התראיין והרגיז את צ'ארלס טיילור, שעתיד היה לעלות לשלטון בעוד שנה ולהפוך לרודן מסוכן לעמו.

טיילור, שכבר שלט מעשית במדינה המערב אפריקאית, הבטיח לוואה לשמור על ביתו ועל אנשיו, אבל הראיון בעיתון האמריקאי היה מבחינתו הפרה של הסכם. אחד מהגנרלים של טיילור, ג'ורג' דואנה, שכונה Jack The Rebel, התקשר לכדורגלן והודיע לו שהדברים שאמר הם בבחינת התערבות בפוליטיקה. יממה לאחר מכן הוא הוביל פעולת ונדטה.

וואה שהה אז באיטליה, אבל הווילה שלו בבירה מונרוביה איכלסה רבים מבני משפחתו וחבריו, בזמן שדואנה הגיע אליה עם כוחות חמושים וגזיר מ"ניו יורק טיימס". החיילים הוציאו את האנשים מהבית בזמן ש-Jack The Rebel נופף מולם בראיון המודפס של וואה וצעק: "ג'ורג' וואה לא רוצה לשחק יותר כדורגל, הוא רוצה להיות נשיא. עכשיו הוא מעורב בפוליטיקה".

בשעות הבאות חלק מהנשים שהוצאו מהווילה נאנסו, הבית נבזז, חלק גדול מהתכולה שלו נהרס בברוטליות ושתי מכוניות שלו הוחרמו. ג'ורג' וואה למד את השיעור הראשון של כניסה לפוליטיקה הליברית.

ג'ורג' וואה במהלך בחירות 2011 בליבריה. AP
ההצהרות ב"ניו יורק טיימס" עלו ביוקר. ביתו הושחת, בנות ממשפחתו נאנסו, רכביו נגנבו. וואה כיום/AP

ג'ורג' וואה היה אחד מגדולי הכדורגלנים האפריקאים מאז ומעולם, רבים יגידו הגדול מכולם. בין היתר הוא קיבל את תואר "כדורגלן השנה בעולם" ב-1995, זכה באליפויות איטליה עם מילאן הגדולה, הניף גביעים בצרפת ונבחר לשחקן המאה ה-20 ביבשת השחורה. בקלות יכול היה לשכוח ממולדתו השסועה והענייה, להתגורר היכן שרק היה רוצה ולשים את עברו מאחור, אבל מעולם לא רצה בכך.

וואה תמיד היה שגריר נפלא של ליבריה, מדינה קטנה ודלה ממערב אפריקה. למרות הכישלונות שלה לרשום הישגים משמעותיים בזירה הבינלאומית, הוא תמיד היה גאה ללבוש את מדי נבחרת ארצו, תרם סכומי כסף אדירים לפיתוח תשתיות, תמך בכדורגלנים מקומיים, השקיע ועזר לעמו. "אתה בונה גשר כדי לעבור בו, אבל מתישהו תהיה חייב לצעוד בו בחזרה", הסביר פעם מדוע ככל שהצליח יותר באירופה, כך חיזק יותר את הקשר עם מולדתו.

פעם אחת שכר מטוס על חשבונו כדי להטיס את הנבחרת למשחק במוקדמות המונדיאל ובהזדמנות אחרת מימן לאזרח ליברי שהוא מעולם לא פגש, טיפולים רפואיים בארה"ב. כשהיה נוסע הביתה לחופשות חג המולד, הוא היה מושך כ-20 אלף דולר בשטרות של 20 ו-50 ומחלק אותם לאזרחים כמתנת חג. "אמא שלי אומרת שלג'ורג' יש את הרוח של ישו", סיפר פעם אחד ממאבטחיו הליברים וביטא את התחושות של רבים במדינה.

הביצועים שלו על כר הדשא, ביחד עם הפעילות ההומניטרית הבלתי פוסקת שלו למען עמו, הפכו את וואה לגיבור לאומי ולאיש הנערץ ביותר בליבריה. הפופולאריות הזו לא הפריעה לשלטונות, אבל העניין ההולך וגובר של הכדורגלן בפוליטיקה, דווקא כן.

ג'ורג' וואה שחקן מילאן מניף את גביע כדור הזהב. AP
כשהיה נוסע הביתה לחופשות חג המולד, הוא היה מושך כ-20 אלף דולר בשטרות של 20 ו-50 ומחלק אותם לאזרחים כמתנת חג. וואה עם כדור הזהב ב-1995/AP

אחרי שצ'ארלס טיילור האכזר נאלץ לוותר על כסאו ויצא לגלות ב-2003, פתחה ליבריה פרק חדש בספרי ההיסטוריה שלה. אלן ג'ונסון-סירליף, בוגרת אוניברסיטת הרווארד ויקירת הצמרת המדינית בוושינגטון, ראתה הזדמנות אמיתית להגשים את חלומה ארוך השנים להפוך לנשיאת המדינה אחרי הבחירות שעתידות היו להתקיים בנובמבר 2005. אלא שאחד מ-21 המתמודדים האחרים מולה היה לא אחר מאשר ג'ורג' וואה, שתלה את הנעליים כשלוש שנים לפני כן.

כדורגלן העבר הקים את מפלגת Congress for Democratic Change, או בקיצור CDC, , התחרה על הנשיאות, וגילה שהמשחק הפוליטי שונה ובעיקר מלוכלך בהרבה מזה הספורטיבי. המקטרגים טענו שלוואה אין השכלה מתאימה כדי להוביל מדינה ושלא די בפעולות ארוכות השנים שלו למען העם הליברי, כדי להפוך אותו למנהיג ראוי. עוד לפני שהוא בעט בכדור בפעם הראשונה, הם טענו, ג'ונסון-סירליף כבר השלימה קבלת תארים באוניברסיטאות אמריקאיות.

הרפש שהוטל על וואה במהלך החודשים שקדמו לבחירות, הצליח להשכיח לעתים את היותו האדם הנערץ ביותר במדינה. תומכיה של ג'ונסון-סירליף העלו טענה שאסור לו לרוץ לנשיאות מכיוון שהוא קיבל דרכון צרפתי כששיחק בפריס סן ז'רמן, הוא כונה בשמות מעליבים שרמזו על חוסר הניסיון הפוליטי, הואשם בקבלת תואר אוניברסיטיאי במרמה, אבל עדיין הצליח לנצח בסיבוב הראשון בבחירות ולהתייצב לקרב ראש בראש עם ג'ונסון-סירליף בסיבוב השני.

בארה"ב הרחוקה – כך על פי חלק מהטענות שלא הוכחו מעולם – עקבו אחר ההתפתחויות במדינה שמהווה נקודה אסטרטגית חשובה בחופי מערב אפריקה, והחלו לדאוג. בתמיכת וושינגטון או שלא, ג'ונסון-סירליף ביצעה מהפך מרשים בסיבוב השני, גרפה 59.4 אחוזים מהקולות והפכה לאשה הראשונה בהיסטוריה שנבחרת לנשיאות במדינה אפריקאית. וואה טען אז להטיית התוצאות ואף הגיש תלונה רשמית, אבל לבסוף משך אותה על מנת לשמור על שקט במדינה.

ההפסד בבחירות 2005 גרם לג'ורג' וואה כוויה כואבת ולימד אותו עוד שיעור חשוב בפוליטיקה הליברית. בשנים הבאות הוא העתיק את מגוריו לארצות הברית, למד באוניברסיטה בפלורידה, הקים סניף של מפלגת CDC במיניאפוליס והחל להתכונן לבחירות הבאות. כשהוא חזר לליבריה ב-2009, כדורגלן העבר כבר היה פוליטיקאי משופשף בהרבה, אבל כזה שנכונו לו עוד שיעורים רבים.

ב-4 ביוני 2010 נחת וואה בארה"ב אחרי שהשתתף במשחק צדקה בין ותיקי מילאן לוותיקי ריאל מדריד. כדורגלן העבר שעשה דרכו לוועידה של הסניף האמריקאי של מפלגת CDC במיניאפוליס, החליט לעבור לפני כן במרילנד, כדי לבקר את חבר הילדות שלו, ג'יימס בסטמאן. כשהוא הגיע לביתו של האחרון, הוא גילה שם סוכנים פדרלים שבאו לעצור את חברו. ההאשמות: סחר בסמים והלבנת כספים.

וואה שהבין שהוא נקלע לסיטואציה שעשויה לגרום לו מבוכה גדולה, מיהר להוציא הודעה רשמית: "אני רוצה לציין שלא עוכבתי, לא נעצרתי ולא נחקרתי", אבל קואליציית השלטון בליבריה ועיתונאי החצר שלה, חגגו. הם ציינו שוב ושוב: חברו הטוב ביותר של כדורגלן העבר הוא עבריין צמרת שהושם תחת מעקב של ה-FBI ונעצר בסצנה שלא הייתה מביישת סרטי פעולה הוליוודיים. האם אנחנו רוצים נשיא שמתרועע עם עבריינים?

התקרית הזו רק הוסיפה שמן למדורה. עוד לפני כן וואה ואנשיו זיהו מצוקה אמיתית לקראת הבחירות ב-2011 והחלו לנהל מגעים לאיחוד רשימות עם מתמודדים אחרים, מה שהוביל לטענות על כך שכדורגלן העבר הוא פוליטיקאי זגזגן. פרשן מקומי אף הסביר: "האנשים איבדו בו אמון והבינו שהוא לא מסוגל לנהל את ליבריה. הוא הוכיח שאי אפשר לבטוח בו ושהוא עשוי למכור את המדינה שלנו לפני שנבין מה קורה".

תומכיו של ג'ורג' וואה בבחירות לנשיאות ליבריה בשנת 2005. AP
כשוואה הגיע לביתו של ג'יימס בסטמאן, הוא גילה שסוכני FBI הגיעו לעצור את חבר הילדות שלו באשמת סחר בסמים והלבנת כספים. הקואליציה ועיתונאי החצר שלה חגגו: האם אתם רוצים נשיא שמתרועע עם עברייני צמרת?/AP

ארבעה ימים לפני שהעם הליברי ניגש לקלפיות לבחירות 2011, החליטה ועדת פרס נובל שאלן ג'ונסון-סירליף תקבל את פרס נובל לשלום. העובדה שארגון גרמני דירג את ליבריה כמדינה המושחתת ביותר בעולם ב-2010, לא הפריעה לבעלי ההשפעה האמריקאים ובעלי בריתה של הנשיאה המכהנת, לדחוף אותה לקבלת הפרס בעיתוי מושלם, רגע לפני הבחירות ובדיוק בתקופה בה החלו לעלות נגדה האשמות על שיתוף פעולה עם הרודן הגולה צ'ארלס טיילור – הכל לטענת האופוזיציה כמובן.

מערכת הבחירות עצמה לוותה בטענות חוזרות ונשנות לשחיתויות, בטינוף מועמדים ובתקריות אלימות קשות שגבו גם קורבנות בנפש. ג'ורג' וואה עצמו, ניגש לאותו מירוץ נשיאות אחרי שהחליט לוותר את כסאו כיו"ר מפלגת CDC אותה הוא הקים, ולרוץ כסגנו של ווינסטון טובמן, עו"ד מלומד, שר המשפטים לשעבר ואחיינו של הנשיא לשעבר וויליאם טובמן.

הוויתור של וואה לטובת מועמד מלומד ומנוסה יותר, לא עזר למפלגתו וג'ונסון-סירליף קיבלה 90.7 אחוזים מהקולות וזכתה בניצחון סוחף בדרך לעוד כהונה כנשיאת ליבריה. כדורגלן העבר, שפעם היה גיבור בלי שום סימני שאלה, אבל אז החליט להיכנס לעולם האפל של הפוליטיקה האפריקאית, עבר עוד יום לימודים מפרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully