וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש היגיון מאחורי אוחיון

25.6.2012 / 10:37

משבר יוגב אוחיון: צביקה שרף חושב ש"מכבי הרחיקה את יוגב עם פעולות שלא עשתה לפני שנים". שמיר: "הם מעולם לא היו בסיטואציה כזו, עם שני ישראלים חתומים בקיץ". הפער מאירופה, המרד ביחס לישראלים. יוגב אוחיון, שלא בטוח שבחר נכון כשעבר לרוסיה, העמיד מראה מול המציאות

תוך שנה אחת הפך יוגב אוחיון משחקן שסותם חור בסגל של מכבי תל אביב לשחקן שאובדן שלו מכניס את כל המערכת ללחץ היסטרי. בעונה שעברה אוחיון סגר את הפרטים במכבי רק באוגוסט, כשיותם הלפרין הבין שהוא יצטרך לשלם הרבה כסף לרשות המסים כדי לשחק במדים הצהובים, והגארד מהצפון הגיע בלי לדעת כמה דקות יקבל ולאיזה מעמד יזכה. החודש האחרון, לעומת זאת, ממחיש את השדרוג במעמדו, כשסיפור העזיבה שלו מסעיר את המועדון.

"מכבי לוקחת קשה את הסיפור עם אוחיון רק בגלל שהיא איבדה שחקן משמעותי שהיא בנתה עליו, ולא מסיבה אחרת", אומר דן שמיר, וממחיש את החשיבות המקצועית של אוחיון, "אם זה היה שחקן לא משמעותי שיש לו ביי אאוט של 200 אלף דולר, הם פשוט היו מוכרים אותו ב-200 אלף דולר. על אוחיון הם נלחמים".

יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
הציפיות ממנו יהיו גבוהות, ההסתגלות תהיה קשה, ספק גדול אם זו התקדמות מקצועית. אוחיון/קובי אליהו

אלא שסיפור העזיבה של יוגב אוחיון, גם אם יקבל עוד אינספור תפניות ושינויים, הוא נורת אזהרה למכבי תל אביב. "מכבי עשתה הקיץ פעולות שלפני כמה שנים לא היו קורות", אומר צביקה שרף, שגם הוא מזהה שמדובר בקיץ לא אופייני במועדון הפאר: התנגחויות עם שחקן בתקשורת, בקשות להעלאת שכר דרך מקורבים ואיבוד מאסיבי של שחקני מפתח, הכל מתרחש בזה אחר זה. בנוסף, גם מצבת הישראלים לא ברורה. "זו סיטואציה שמכבי לא הייתה בה מעולם", אומר שמיר, "יש לה שני שחקנים ישראלים חתומים בתחילת הקיץ, ואף אחד לא יודע לאן הם הולכים, ופתאום הם צריכים להיאבק על ישראלים בחוק הרוסי".

במקביל, קיימת גם סוגיית אוחיון. האם באמת ההחלטה של הגארד ללכת אחרי הכסף הגדול היא הטובה ביותר עבורו? בכלל לא בטוח. "זו קבוצה קטנה במונחים אירופאיים", אומר דן שמיר על קובאן הרוסית, בעוד צביקה שרף אומר ש"פה הוא היה כוכב, שם הוא רק עוד שחקן".

ההחלטה: נכונה כלכלית, קשה מקצועית

על דבר אחד אין עוררין בסיפור של אוחיון: מעטים השחקנים, אם קיימים כאלה בכלל, שהיו דוחים את ההצעה הכספית של הקבוצה הרוסית, זו שמבטיחה לאוחיון מיליון דולר יותר מאשר היה מקבל ממכבי בשנתיים. "במקרה של שאר הישראלים שהעדיפו את רוסיה על מכבי בעבר – יניב גרין, דיוויד בלו, שרון ששון – ההפרשים בשכר בין הקבוצות לא היו משמעותיים", מסביר העיתונאי הרוסי אלכסנדר ברמינסקי, "פה אנחנו מדברים על סיטואציה שלא התרחשה בעבר. זו רמת שכר גבוהה גם בשביל קבוצה רוסית, במיוחד לשחקן שלא באמת הוכיח את עצמו עד עכשיו".

אז נכון, הכסף נהדר, אבל יש עוד דברים בספורט. "מכבי תל אביב לא יכולה להיות מוזכרת בנשימה אחת עם הקבוצות בסדר גודל של קובאן", טוען דן שמיר ומסביר את משנתו, "זאת קבוצה עם אמצעים כספיים אבל קבוצה קטנה במונחים אירופאיים. אין מה להשוות בין מה שיוגב עשה השנה במכבי, לבין מה שיעשה בקובאן. יוגב עשה עונה מדהימה במכבי, אבל המספרים שלו ממוצעים ליורוליג, ואם הוא יעשה את המספרים האלה בקובאן אז מצבו לא יהיה טוב בעונה הבאה. שחקנים צריכים להתפתח גם מבחינה כספית וגם מבחינה מקצועית. יוגב היה צריך ללמוד מליאור אליהו. ליאור עבר לקבוצה בסדר גודל דומה למכבי, קבוצת יורוליג מובילה, לקח אליפות בספרד וקיבע את עצמו בתור שחקן מוביל בכדורסל האירופי. בצד המקצועי המהלך של יוגב זה בפירוש נסיגה בקריירה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הבעלים של מכבי תל אביב, שמעון מזרחי, דייויד פדרמן. ברני ארדוב
התנגחויות עם שחקן בתקשורת? בקשות להעלאת שכר דרך מקורבים? רק שני ישראלים חתומים בתחילת הקיץ? איבוד מאסיבי של שחקני מפתח? מכבי בקיץ לא אופייני/ברני ארדוב

כמו שמיר, גם צביקה שרף קובע שקשה לקבוע האם מדובר בהחלטה טובה. "השאלה מה יותר חשוב? הכסף, הקריירה, ההנאה?", שואל שרף, "פה הוא היה הכוכב של הכדורסל הישראלי כולו, שם הוא עוד שחקן בקובאן, קבוצה שעשתה בשנתיים האחרונות התקדמות גדולה מאוד לכיוון צמרת הכדורסל הרוסי. השנה יהיה לה קשיים, היא לא יכולה לנצח את צסק"א, וקשה מאוד לנצח את חימקי, ואז נאבקים על המקום מאחורי שניהם, עם קאזאן, סנט פטרסבורג ואולי גם טריומף מוסקבה. קבוצה שמשלמת כל כך הרבה כסף לשחקן לא מביאה אותו כדי שישב על הספסל. השאלה שעומדת בפניו היא קשה".

מכבי החדשה: קשה לשחקנים ללא קבלות

הנושא המרכזי בעזיבתו של אוחיון הוא הכאוס בשורות הצהובים. בשבועות האחרונים כמעט כל גורם במערכת התראיין והדגיש כי יוגב אוחיון לא יעזוב את הקבוצה. השחקן עצמו הגיב בראיון ואמר שבסך הכל הוא רוצה לקבל שכר ראוי. "לדעתי מכבי באיזשהו שלב עשו מספר פעולות שאולי הרחיקו את יוגב מהם, פעולות שלפני כמה שנים לא היו קורות", טוען צביקה שרף, "עכשיו זה כבר יילך אולי לבתי הדין, ואני שומע בכלי התקשורת שמכבי לא ייתנו לו לחזור".

הקבוצה של דיוויד בלאט איבדה מאז סיום העונה את דיוויד בלו, יוגב אוחיון וריצ'ארד הנדריקס, שלושה שחקנים שהם רצו להשאיר, והצליחו בינתיים להשאיר רק את דווין סמית', מבין השחקנים שלא היו חתומים בכל מקרה. למה כל זה קורה? שיחה עם בכיר בכדורסל הישראלי מסביר חלק מהסיטואציה. "כל החלטה במכבי מתקבלת באיטיות, לא סוגרים דברים מהר", הוא טוען, "מצד אחד זה טוב, מצד שני זה משאיר אותם בלי שחקנים".

מורן רוט שחקן הפועל חולון. ברני ארדוב
המקרים של כדיר וחג'ג' עדיין בראש, לא כולם רוצים להגיע ליד אליהו בכל מחיר. רוט/ברני ארדוב

הצהובים רוצים להחתים את אלכס טיוס ממכבי אשדוד, אלא שאם ההצעה ליוגב אוחיון נראתה מעליבה, מה תגידו על 170 אלף דולר על השחקן הישראלי הכי טוב כיום בעמדה מספר 5, עמדה שמכבי כמעט בוודאות תצטרך לאייש? "אף אחד לא ישלם יותר סכומים מטורפים על שחקנים שאנחנו לא יודעים שיתאימו לרמה הזאת", מגיב גורם במערכת, "נגמרו הימים של 300 אלף דולר על ג'ף פוט ו-250 על דרור חג'ג' ואלישי כדיר. שחקן בלי קבלות? אין בעיה נשלם קצת יותר מקבוצות אחרות בישראל, אבל לא 200 אחוז יותר".

גם מבחינת היורוליג מצטיירת מכבי כקבוצה שלא שומרת על שחקניה. "לא מובן איך מהקבוצה הנהדרת שהגיעה לגמר הפיינל פור לפני שנתיים נשארים רק שני שחקנים (ליאור אליהו וגיא פניני, א"ש)", סבור ברמינסקי, "חוסר היכולת לשמור על שחקנים כמו בלו, הנדריקס, פארגו בעונה שעברה ואוחיון העונה נראה כמו חולשה גדולה שלהם. מכבי לא מסוגלת להתמודד עם קבוצה בתקציב ממוצע בליגה הרוסית והאיטלקית. ככה היא תתקשה לשרוד בצמרת של הכדורסל האירופי לאורך זמן".

הישראלים? לא תשלמו להם, לא יבואו

היתרון היחסי של מכבי היה בעובדה שהצליחו לגייס את הישראלים הטובים ביותר לשורותיהם לאורך שנים, אלא שהמחשבה על הפיכה לנערי פוסטר כמו שקרה לחג'ג', כדיר ומקל הרחיקה שחקנים. מנגד, חוסר הרצון במכבי לשלם את הסכומים הגבוהים גרם לאלופה הנצחית לא מעט בעיות. דן שמיר לא זוכר מצב כזה במכבי. "זו סיטואציה שהם לא היו בה מעולם, יש להם שני שחקנים ישראלים חתומים בתחילת הקיץ, ואף אחד לא יודע לאן הם הולכים, והם צריכים להיאבק על ישראלים בחוק הרוסי", מסביר שמיר, אך טוען כי החשש מישיבה על הספסל לא קשורה לעזיבה של אוחיו, "זה מצב קשה, מכבי בנו על יוגב, וכל המחשבה שיוגב יעלם על הספסל של מכבי אין לה בסיס".

אחד הישראלים שהוזכר במהלך השנים האחרונות כמועמד להגיע למכבי תל אביב, מנסה להיכנס לראש של השחקנים שכרגע מועמדים למכבי – גל מקל, מורן רוט ואפיק ניסים. "אם אני אחד משלושתם, אני בא למכבי רק אם ההצעה הכספית טובה בהרבה ממה שאני מקבל במקום אחר בארץ, וגם יותר טובה ממה שאני מקבל באירופה", סבור הכדורסלן הבכיר, "כל אחד מהם רואה מה שהתקופה במכבי עשתה ללא מעט שחקנים כמו חג'ג', כדיר, טרה סימונס וג'ייסון וויליאמס. שחקנים שהגיעו עם מעמד, והקריירה שלהם קיבלה מכה חזקה במכבי. ההפרש בכסף בין מה שהם רוצים במכבי למה שהם רוצים מקבוצות אחרות זה פרמיית הסיכון על הקריירה שלהם".

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. ברני ארדוב
איבד את בלו, איבד את אוחיון, איבד את הנדריקס. בלאט/ברני ארדוב

אחד הגורמים הבכירים בענף מוסיף ש"אם מכבי לא תבין שהשוק משתנה, ושהשחקן הישראלי הטוב הוא מצרך נדיר ויכול לקבל כסף גדול באירופה, היא תאבד גובה. יחס מזלזל לישראלים בטח שלא יעזור לה, כמו שהוכח במקרה אוחיון".

ההערכות הן שבסופו של יום מכבי תצטרך להוציא את הכסף שהיא חסכה על אוחיון, אם זה בהחתמה יקרה של גל מקל, בהחתמתם של סילבן לנדסברג ואלכס טיוס או בכיסוי החורים שנוצרו על ידי עוד שחקנים זרים. מה שבטוח שהפעולה החסכונית במקרה הזה הייתה להעלות את שכרו של אוחיון, בהתאם להצלחתו העונה.

יוגב? תתכונן לשנה קשה

אם המלחמה שמתחוללת בימים אלה תסתיים בהגעתו של רכז נבחרת ישראל ללוקמוטיב קובאן, הוא צפוי לעבור חוויה שהכיר העונה, שלוש מסגרות – יורוקאפ, ליגת ה-VTB והליגה הרוסית. והרמה? בכלל לא נמוכה. "רוסיה היא הליגה השנייה ברמתה היום באירופה", מכין צביקה שרף את אוחיון למסע, "יש לה מעלות של הרבה כסף, מצד שני יש לה מינוס גדול של הרבה מאוד טיסות, יותר ממה שהיה ליוגב עם הליגה האדריאטית. מזג אוויר קיצוני וקשה, למרות שהאיזור שהוא יהיה בו, והעיר קובאן, זה לא אזור קר יחסית לרוסיה, זה יותר קרוב לטורקיה מאשר לאזורים של מינוס 30 שברוסיה. עדיין אתה מבלה הרבה ימים בדרכים, בטיסות, במלונות, במקומות עם מזג אוויר קשה מאוד, יש בעיה של השפה. קשה להיות שם לבד, ויותר קשה להיות שם עם משפחה".

דן שמיר מאמין בחניכו מנבחרת הקדטים, אך טוען שהכסף עשוי להיות בעיה ביחס כלפיו. "אם לוקחים שחקן, ואני מכיר את זה מדינמו מוסקבה, כשלקחנו את ג'נארו פארגו ובוסטיאן נכבאר, בהרבה מאוד כסף, אז הציפיות בהתאם", אומר המאמן, "הציפיות מסביב ליוגב, שהוא זר ולא שחקן מקומי, בשמים. אין סימפטיה לשחקנים כמוהו והוא יצטרך להצטיין ביום ליום, וזה הסיפור הרגיל של זר שמקבל הרבה כסף. אני מאוד אוהב את יוגב, הוא בן אדם מיוחד, שחקן כמוהו צריך לבנות את עצמו מבחינה כספית, זאת קריירה בסופו של דבר. אני מאוד מאחל לו שזה ייצא לו לטובה, אבל הייתי שמח אם הוא היה ממשיך עם החלום ועושה קריירה יפה במכבי והולך למקומות מובילים ביורוליג, ולא עושה צעד אחורה וחוזר לקבוצה ממוצעת בליגה הרוסית".

דן שמיר מאמן הפועל חולון. ברני ארדוב
"הייתי שמח אם הוא היה ממשיך עם החלום ועושה קריירה יפה במכבי והולך למקומות מובילים ביורוליג, ולא עושה צעד אחורה וחוזר לקבוצה ממוצעת בליגה הרוסית". שמיר/ברני ארדוב

ברמינסקי מספר על מה שמחכה לו: "לוקומוטיב קובאן היא קבוצה שקיבלה תיאבון בעקבות ההצלחה של קאזאן בעונה שעברה, בגלל זה היא לקחה את פשוטין, בגלל זה היא מביאה שחקנים בעלי שם. יש להם מטרה – להגיע ליורוליג בשנה הבאה, אם זה דרך זכייה ביורוקאפ או דרך הגעה לגמר הפלייאוף ברוסיה. יש להם סיכוי לעשות את זה, ולאוחיון יהיה תפקיד חשוב בהצלחה שם. יש ממנו הרבה מאוד ציפיות, במיוחד לאור ההצלחה של יותם הלפרין העונה".

צביקה שרף מסכם, וחותם עם ברכה ותובנה: "אני מאחל לו הצלחה, הוא הולך להתמודד עם משימה קשה, אני לא יודע אם הוא יצליח או לא. הוא הולך להתמודד עם הרבה דקות ושעות קשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully