וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפתעה שהרסה הפתעת היורו

31.5.2012 / 12:15

ב-1982 ו-2006 פרשת שחיתות המריצה את איטליה לזכות בגביע העולם. הפרטים המתגלים בפרשה החדשה מלמדים: זה לא המקרה. למה מי שאמורה היתה להיות הסיפור המרענן של היורו תתקשה לצאת מכך הפעם

יום שני בבוקר. השקט שאפיין את הכנות נבחרת איטליה ליורו במתחם האימונים שבטוסקנה הציורית הופר ברגע אחד ופינה את מקומו לסערה ציבורית. בשעה 6:25 בבוקר פשטו כוחות משטרה על קוברצ'אנו, הקומפלקס המפואר בו ממוקמים גם משרדי ההתאחדות, ובידם צו חיפוש לחדרו של המגן דומניקו קרישיטו. הפשיטה הייתה חלק מפעולה משולבת במסגרתה נעצרו 19 בני אדם בחדש להטיית משחקים. הכדורגל האיטלקי ספג עוד מכה תדמיתית. שוב, כמו לפני מונדיאל 1982 ולפני מונדיאל 2006, איטליה יוצאת לטורניר כדורגל בצל סקנדל מביך. הפעם, בניגוד לפעמיים הקודמות, הסקנדל הזה הגיע עד למחנה הנבחרת.

הפרשה הנוכחית, "סקומסופולי", תלווה את האזורי של צ'זארה פראנדלי לכל אורך היורו. עד ההתפתחויות האחרונות, היו לאיטליה לא מעט סיבות לאופטימיות. המאמן הנוכחי ביצע מהפכה ושינה את האווירה בחדר ההלבשה, קמפיין המוקדמות היה מוצלח והסגל המאוזן הביא לא מעט אנשים בארץ המגף להאמין שאיטליה מסוגלת למחוק את חרפת דרום אפריקה בדרך לטורניר גדול. אלא שהפרשה התפוצצה בתזמון הגרוע ביותר שיכול להיות. בטווח הקצר, איטליה תנסה להתעלות ממנה להישג מדהים בדיוק כמו בשני המונדיאלים המדוברים. בטווח הארוך, הכדורגל האיטלקי עומד בפני עוד משבר שיהיה לו קשה מאוד להתאושש ממנו.

צ'זארה פראנדלי מאמן נבחרת איטליה. רויטרס
הפרשה הנוכחית, "סקומסופולי", תלווה את האזורי לכל אורך היורו. פראנדלי/רויטרס

הכדורגל האיטלקי ידע בעבר שערוריות גדולות לא פחות. פרשת "טוטונרו" התפוצצה במרץ 1980 וחשפה שורה של שחקנים שהואשמו במכירות משחקים. מילאן ולאציו הורדו ליגה, נשיא הרוסונרי דאז פליסה קולומבו נעצר ו-20 שחקנים הושעו ביניהם פאולו רוסי, שעונשו הומתק והוא חזר בדיוק בזמן כדי להוביל את איטליה לזכייה בגביע העולמי בספרד שנתיים מאוחר יותר. ב-2006, חודש לפני המונדיאל בגרמניה, נחשפה רשת קשר בין עסקנים בכירים בקבוצות ושופטים. בשורה של הקלטות סתר, התגלה כי אותם עסקנים השפיעו על תוצאות בעזרת בחירת שופטים מסוימים בפרשה הידועה בשם "קאלצ'ופולי". יובנטוס הורדה ליגה ונשללו ממנה שתי אליפויות ושורה של אנשי כדורגל ספגו השעיות לא לפני שהאיטלקים חגגו עם האזורי עוד זכייה בגביע העולמי.

אלא שהסיטואציה הפעם שונה. בניגוד לפעמיים הקודמות, החקירה הגיעה עד למחנה האימונים של הנבחרת, מקום שאמור להיות סטרילי, נקי ושמור במיוחד כאשר אנחנו נמצאים פחות משבועיים לפני פתיחת היורו. ב-82' לאיטליה היה מספיק זמן להתאושש מהסקנדל וגם רוסי עצמו כבר סיים לרצות את עונשו. ב-06' לא הייתה מעורבות שחקנים בקאלצ'ופולי והנבחרת ידעה להרחיק את עצמה מהפרשה. עכשיו הסיפור אחר. גם המעורבות לכאורה של שחקנים ואנשי מקצוע בכירים כמו סטפנו מאורי ואנטוניו קונטה יוצרת הרגשה שאין עוד פרות קדושות. הכדורגל האיטלקי רקוב מהיסוד ומלא בשחיתות. "אני תוהה אם זה יהיה רעיון טוב לסגור את הכדורגל לשנתיים או שלוש", אמר ראש הממשלה מריו מונטי.

הפרשה הנוכחית סבוכה ובמרכזה חשד ששחקנים בכירים קיבלו תשלום מכנופיית מהמרים מזרח אירופאית המכונה על ידי החוקרים "הצוענים" כדי להטות משחקים או לספק מידע על משחקים שניתן יהיה להטות. למשל, קפטן לאציו מאורי חשוד שקיבל חלק מ-600 אלף יורו ששולמו להטיית המשחק בין לאציו ללצ'ה בעונה שעברה. המגן אנדראה מאסיילו, שנעצר באפריל, הודה שקיבל 50 אלף יורו כדי להטות משחק בין בארי ללצ'ה, בו כבש שער עצמי. הפרשה התפוצצה לראשונה ביוני אשתקד והתמקדה תחילה סביב משחקים בסריה B ובליגות הנמוכות. לאחר שורה של מעצרים ועונשי השעיה, קנסות והפחתת נקודות, מתברר השבוע כי היקף החשדות גדול בהרבה וכולל גם משחקים בליגה הבכירה.

קרישיטו, מי שתוכנן להיות המגן השמאלי הפותח של האזורי, צולם בשנה שעברה על ידי החוקרים כשהוא סועד במסעדה בגנואה עם חברו לקבוצה דאז, ג'וזפה סקולי, שני אוהדים מארגון האולטראס ועבריין בוסני מוכר. המגן שוחרר מיד מהסגל. גם שמו של הבלם לאונרדו בונוצ'י נקשר בפרשה, ככל הנראה בשל עדותו של מאסיילו. אלא שבמקרה הזה, החוקרים הבהירו כי בונוצ'י אינו חשוד ולכן החליט המאמן צ'זארה פראנדלי להשאירו בסגל.

שוער נבחרת איטליה, ג'אנלואיג'י בופון. Andrew Medichini, AP
נפוצו שמועות כי הוא מעורב בפרשה. בופון/AP, Andrew Medichini

היקף הפרשה הכה את איטליה בהלם וגל עצום של שמועות הציף את כלי התקשורת. אפילו שמו של הקפטן ג'אנלואיג'י בופון שורבב. השוער אמר בעבר כי הוא לא רואה פסול בכך ששתי קבוצות שזקוקות לנקודה, משחקות על תיקו. לפיכך, נפוצו שמועות כי הוא מעורב בפרשה וידע שאחד המשחקים הנחקרים בין נובארה לסיינה (2:2) יסתיים בתיקו. במהלך השבוע, בופון זעם והתפרץ לעבר העיתונאים המלווים את הנבחרת: "אם זה נכון שהחוקרים רוצים לדבר איתי, אז תגידו לי. אתם תמיד יודעים הכל לפני המעורבים".

פראנדלי הבין במהרה כי עליו לטפל בפרשה ולהרגיע את הרוחות הסוערות במחנה שלו: "אני לא לוקח את קרישיטו כי הוא יהיה תחת לחץ עצום ששום אדם לא יכול לסבול. מעבר לזה, הוא עשוי לקבל זימון מהתובעים בכל רגע נתון, גם לפני משחק", הסביר. "ההשוואה ל-2006 היא קלישאה בעיניי. הסיטואציה שונה עכשיו. אומרים שאיטליה מתאחדת במצבים קשים ואני מקווה שזה מה שיקרה, אבל בכל מקרה אני לא מאמין בתיאוריה שאנחנו מתפקדים טוב רק תחת לחץ. אנחנו צריכים להרגיע את האווירה. הכי חשוב שנוכיח לאנשים שאנחנו נחושים לנקות את הכדורגל".

אז כיצד תתמודד הפעם איטליה עם הסקנדל? "אני לא מודאג מאליפות אירופה. לא הייתי מודאג לפני הפרשה ולא עכשיו. עברתי את סקנדל 2006 ואני מקווה שזה יביא מזל כמו שקרה אז. יש לנו סגל טוב מלא בשחקנים ישרים", אמר שחקן העבר וסגן נשיא ההתאחדות בהווה דמיטריו אלברטיני. "הנבחרת מגיעה ליורו 2012 עם רצון גדול לזכות ובתקווה שאם נצליח, השערורייה שמסביב תחלוף. האווירה בחדר ההלבשה מצוינת", הוסיף בופון.

אלא שנראה שהבעיה גדולה יותר. גם אם איטליה תצליח לשים את הכל בצד ולספק טורניר גדול, עתיד הכדורגל האיטלקי לוט בערפל. המכה התדמיתית שמצטרפת לכתם הקאלצ'ופולי אנושה ומשבר האמון עם הקהל, זה שהוביל בשנים האחרונות לירידה בכמות הצופים ועלייה באלימות, רק צפוי להעמיק. "אלו חדשות נוראיות ללא ספק", ניתח ג'ובאני טרפאטוני שיפגוש את איטליה ביורו כמאמן אירלנד. "הסתובבתי בעולם ואני חייב לומר שלכדורגל שלנו תדמית מכוערת. כאיטלקי, התחושה הראשונה שלי היא שצוחקים עלינו, וקושרים אותנו לעסקאות מפוקפקות ולאנשי מאפיה. מה תהיה ההשפעה על הנבחרת? פרשה כזאת יכולה להוריד את מצב הרוח של השחקנים, אבל גם יכולה לדחוף אותם להציג את הצד הנקי של הכדורגל".

שחקן מילאן אנטוניו קסאנו לצד מאמן נבחרת איטליה צ'זארה פראנדלי. GettyImages
המאמן והשחקן החביב עליו. פראנדלי וקסאנו/GettyImages

עד לפיצוץ הפרשה, שררה באיטליה אופטימיות בכל הקשור לסיכויי הנבחרת ביורו. אופטימיות שמקורה בראש ובראשונה באיש עומד על הקווים. פראנדלי הוא סוג של קונצנזוס בארץ המגף. המאמן בן ה-54 זכה לשבחים על עבודתו בשנתיים האחרונות. הוא לקח נבחרת מפורקת אחרי הכישלון במונדיאל האחרון, החזיר את השקט לחדר ההלבשה ונוקט בגישה מחויכת עם התקשורת - שינוי של 180 מעלות לעומת קודמו, מרצ'לו ליפי. אריגו סאקי כינה את פראנדלי "מאסטרו", גם השחקנים העידו על שינוי משמעותי ביחס ואפילו קרלו אנצ'לוטי אמר: "איטליה של פראנדלי יכולה להיות ההפתעה של יורו 2012".

"בשנתיים האחרונות הרבה דברים השתנו באיטליה. בקרוב יהיה לנו דור חדש של שחקנים בנבחרת. איטליה חייבת להסתמך על צעירים כדי שיהיה לה עתיד", אמר פראנדלי לפני שלושה חודשים בראיון בו החמיא לדרך קידום הצעירים בגרמניה אותה כינה "אמיצה". בפועל, הוא ביצע מיני מהפכה. 10 שחקנים שזומנו לסגל הסופי שלו שיחקו במונדיאל ויהוו את הבסיס בהרכב הנוכחי. פראנדלי לא ויתר לגמרי על ניסיון ולקח סגל מאוזן ומבטיח. גם אנטוניו די נטאלה, מלך השערים האיטלקי של הסרייה A בשלוש העונות האחרונות עם 80 שערים בסך הכל, זומן למרות שלא שיחק כלל בנבחרת בעידן פראנדלי.

איטליה מודל 2012 צפויה לשחק בשיטת 4-3-1-2. "נראה נבחרת מודרנית שמסוגלת לשחק כדורגל התקפי נוצץ. אני לוקח השראה מהטוטאל פוטבול ההולנדי", אמר לאחרונה המאמן. למרות זאת, ההגנה שלו, שספגה רק שני שערים בכל קמפיין המוקדמות, תהווה את המפתח להצלחה. ג'ורג'ו קייליני יהווה את העוגן המרכזי בחוליה האחורית לצד שני מגנים תוקפים בדמות כריטיאן מאג'ו מנאפולי ופדריקו בלצארטי מפאלרמו. בקישור, הצמד שהוביל את יובנטוס לאליפות, אנדראה פירלו וקלאודיו מרקיזיו, ינהלו את המשחק יחד עם דניאלה דה רוסי. ריקרדו מונטוליבו וסבסטיאן ג'ובינקו מתחרים על עמדת ה"טרקווארטיסטה", ובחוד פראנדלי לא יוותר על חביבו אנטוניו קסאנו שישחק לצד די נטאלה או מריו באלוטלי. כלומר, סגל מאוזן ומנוסה, לא מאוד מבריק, אבל כזה שמאפשר הרבה אופציות כשגם על הספסל למאמן יש שחקנים ראויים שיספקו עומק.

"אני רוצה שאיטליה שלי תראה כמה עבודה עשינו. אני רוצה שייראו שאנחנו נבחרת", אמר המאמן לאחרונה והתייחס לשחקניו: "פירלו? הוא אלוף, אבל אם נבנה הכל סביבו, המשחק שלנו יהפוך צפוי. יש הרבה שחקנים בקישור שאפשר לבנות עליהם. באלוטלי? אני סומך עליו ב-100 אחוז צריך להבין שמדובר בהזדמנות מדהימה עבורו ואני מקווה שידברו רק על מה שהוא עושה במגרש. נצטרך להגן עליו מביקורת". בכלל, זו הייתה השנה של המאמן האיטלקי. אחרי ההצלחות של רוברטו מאנצ'יני ורוברטו די מתאו, פראנדלי רוצה לספק המשכיות. לעשות עוד הפתעה שתשכיח, ולו לפרק זמן קצר, את כל הרעות החולות שמסביב. ממש כמו ב-2006.

צ'זארה פראנדלי מאמן נבחרת איטליה פונה לשחקנו מריו באלוטלי. GettyImages
אם הוא יהיה רגוע, לאיטליה יהיה סיכוי טוב. באלוטלי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully