וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג MMA: אל תקראו לו "האח של"

איתי לייבוביץ'

2.5.2012 / 11:04

נייט דיאז פחות מוכשר מאחיו ניק, אבל הפה המטונף שלו מגובה בקבלות בכלוב. הצצה גם לפרק נוסף בתוכנית ה-MMA בעברית

זה לא באמת בלוג אם אנחנו לא נותנים פה איזשהו קידום לתוכנית החדשה שהעלינו לרשת. אז קדימה - לצפות. אחר כך יהיה זמן גם לקרוא.

חדשות

השבוע בפינת "איתי שוב צודק" נחזור לקרב המרכזי באירוע UFC 145; ג'ון ג'ונס נגד רשאד אוואנס. כמו שאמרתי אי שם בסוף מרץ, לאוואנס לא היה מה לתת מול ג'ונס והאלוף ניצח את סוכה ושמר על התואר. יש לי ביקורת רצינית כלפי המצב הפסיכולוגי של ג'ונס, שלמרות שניצח את הקרב בהחלטה יכול היה לסיים אותו מספר פעמים אך לא ניצל את ההזדמנות. ג'ונס הגיע בהרגשה שמי שמולו שווה ערך אליו אם לא עליון ורק לקראת אמצע הקרב נפל לו האסימון: הוא מוכשר יותר, חזק יותר, אתלטי יותר, צעיר יותר ופשוט טוב יותר. ג'ונס לא נח על זרי דפנה וכבר נקבע לו קרב נגד דן הנדרסון. הנדו הוותיק יכול לעצור כל לוחם עם הימנית הכבדה שלו אך אני חושב שהקרב הזה ייזכר כקרב בו ג'ונס ניקה את קטגוריית החצי-כבד תוך שנתיים.

מספר קרבות מעניינים נקבעו ל-UFC 149 – לאחר ההפסד בקרב האפי שלו מול דן הנדרסון, ינסה "שוגון" רואה לנצח את טיאגו סילבה שהפסיד לאלכסנדר גוסטבסון רק לפני שלושה שבועות. אנטוניו "מינוטארו" נוגיירה יפגוש בקרב החזרה שלו את צ'יק קונגו. ביג נוג חוזר מפציעה לאחר שפרנק מיר שבר את ידו ואילו קונגו ינסה להתאושש מההפסד בנוקאאוט למארק האנט.

לאחר שפרנקי אדגר נתן קרב חוזר לשני היריבים האחרונים שנלחמו נגדו על התואר, הגיע הזמן שיחזירו לו טובה. הקרב החוזר בין האלוף במשקל קל בן "בנסון" הנדרסון והאלוף לשעבר פרנקי אדגר נקבע ל-UFC 150.

לאחר שהות ארוכה בבאלטור כאלוף הבלתי מנוצח מגיע הקטור לומבארד העוצמתי ל-UFC ובקרב הראשון שלו יפגוש את בריאן "אול אמריקן" סטן ב-UFC on FOX 4. עוד באותו האירוע יפגשו ליוטו מצ'ידה וראיין ביידר. למצ'ידה זהו הקרב הראשון מאז ההפסד המשפיל לג'ון ג'ונס ואילו ביידר מגיע לאחר שני ניצחונות רצופים בניסיון להמשיך את המומנטום.

והשבוע בפינת "איתי שוב צודק 2.0" – לפני שבועיים דיווחתי לכם שפדור אמליאננקו חתם לקרב ב-M1 והערכתי שהוא יקבל "שילוב של שם גדול ושיא שנמצא הרחק מאחור". Enter Pedro Rizzo. היזו הוותיק והטוב לא נלחם מאז יולי 2010 אז ניצח את קן שמרוק (וואו). את "השם הגדול" הוא הרוויח בארבעה עשר קרבות ב-UFC אותם סיים עם תשעה ניצחונות וחמישה הפסדים. את ה"שיא שנמצא הרחק מאחור" הוא השאיר פחות או יותר באותה התקופה. בהצלחה פדור.

ג'ון ג'ונס (מימין) חובט ברשאד אוואנס. Kevin Cox, GettyImages
לא השאיר סיכוי. ג'ונס/GettyImages, Kevin Cox

לוחם השבוע - נייט דיאז

לוחם השבוע שלנו יפגוש בשבת הקרובה את ג'ים מילר החזק והקשוח במטרה להתקרב עוד קצת לקרב על התואר. קבלו את האיש, המבט, האח-של, הפה המטונף והידיים המדויקות עם הג'יו ג'יטסו המצויין – נייט דיאז.

נייט הוא כאמור אחיו הצעיר של ניק דיאז ולמרות שהוא האח הפחות מוכשר, זו תהיה טעות לראות בו רק "האח של". נייט הצעיר הוא אחד הלוחמים המלהיבים ב-MMA שמעבר לאישיות הצבעונית שעוברת בתורשה במשפחת דיאז, מדובר בלוחם שזכה שלוש פעמים ב"הכנעת הערב" ולא פחות מחמישה קרבות שלו זכו בתאר "קרב הערב".

כנער בעייתי בעיירה סטוקטון שבקליפורינה ראה נייט את אחיו הגדול ניק מתאמן בריצה, טריאטלון וכמובן בג'יו ג'יטסו תחת סיזר גרייסי והחליט שמה שטוב לאח הגדול טוב גם בשבילו. בגיל 14, ביום משעמם ושיגרתי, שאל ניק את אחיו מה הוא עושה והתשובה "כלום" לוותה בתשובה "אז בוא להתאמן איתי". באימון הראשון נתן האח הגדול טיפ קצר וחשוב "שלא יכניעו אותך". כשבאותה קבוצה מתאמנים ג'ייק שילדס וגילברט מלנדס, לא כל כך פשוט להישמע לעצת האח הגדול. נייט החל להתאמן בג'יו ג'יטסו, אגרוף, היאבקות, ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים ושחמט (את האחרון המצאתי) ובגיל 19 ניצח את קרב הבכורה שלו בחניקת משולש. דיאז הפסיד את הקרב השני בהחלטה אך פיצה על זה בשני ניצחונות רצופים בנוקאאוט טכני ועוד שניים רצופים בהכנעה. הקרב האחרון שלו טרם נכנס ל-UFC היה נגד הרמס פרנקה מיודענו שניצח אותו בהכנעה.

בגיל 22 פרץ דיאז לתודעה כשהשתתף בעונה החמישית של הלוחם האולטימטיבי וניצח את שלושת הקרבות שלו בהכנעה. פרט טריוויה חשוב: קרבות בלוחם האולטימטיבי נחשבים קרבות ראווה ולא נרשמים לקראת המאזן המקצועי. לכן, אם תסתכלו במאזן של גריי מיינרד תראו שהוא הפסיד פעם אחת בלבד לפרנקי אדגר, לפני חמישה חודשים. בלוחם האולטימטיבי דיאז היה למעשה הראשון לנצח את מיינרד, ולא סתם לנצח אותו אלא להכניע אותו. דיאז ניצח את קרב הגמר וזכה בטורניר. לאחר התכנית וקבלת החוזה ניצח דיאז ארבעה קרבות ברציפות מהם שלושה בהכנעה - כולל הכנעה על איש הג'יו ג'יטסו המצויין קורט פלגרינו (1) - והרביעי בהחלטה על ג'וש ניר וזכייה בקרב הערב (1). הקרב הראשון שלו ב-PAY PER VIEW ב-UFC 94 היה גם הפסדו הראשון בארגון כשהפסיד לקליי גואידה התזזיתי בהחלטת שופטים חצויה אך הקרב זכה בתואר קרב הערב (2).

נייט דיאז חובט במרכוס דייויס. Geregory Payan, AP
מנער בעייתי לחתיכת לוחם. דיאז/AP, Geregory Payan

הפסד נוסף מול ג'ו "אבא'לה" סטיבנסון בהחלטה אחידה, שגם זכה בקרב הערב (3) לא עצר את דיאז ששלושה חודשים לאחר מכן ניצח את מלווין גילהארד הוותיק בחניקה וזכה בהכנעת הערב (2). לאחר ההפסד בהחלטה חצויה לגריי מיינרד שנקם את ההפסד הראשון בקריירה, החליט דיאז לנסות מזלו בקטגוריית המשקל המעורב. ההתחלה הייתה מבטיחה ודיאז פרק את רורי מרקהם בסיבוב הראשון והכניע את מרכוס דייוויס הקשוח לא לפני שחבט בו ללא רחם שני סיבובים בקרב הערב (4). למרות ההצלחה הראשונית דיאז הפסיד את שני הקרבות הבאים שלו והחזרה לקטגוריית המשקל הקל הביא עמה לוחם בשל יותר ומסוכן הרבה יותר.

בקרב החזרה שלו שלט דיאז לחלוטין ביפני האגדי טאקאנורי גומי, חבט בו בעמידה והכניע אותו על הקרקע כדי לזכות בהכנעת הערב (3). בקרב האחרון שלו שבר דיאז את רצף ששת הניצחונות של דונלד סרוני וניצח אותו בהחלטת שופטים אחידה. מעבר לכך שסרוני זכה בתואר פריצת השנה לשנת 2011 מדובר סטרייקר מעולה ובלוחם מוי טאי מוכשר שזכה באליפות ארה"ב. מה עשה דיאז? חבט בו בדיוק של 82% (שיא חדש) וגרם לסרוני להיראות כמו סטרייקר דרג ב' בדרך לעוד תואר של קרב הערב (5).

מעבר לאישיות הצבעונית וללקויות הלמידה החריפות, מדובר בספורטאי סיבולת ברמה גבוהה מאד עם סגנון סטרייקינג מוזר מאד ואפקטיבי מאד מאד. מרוב ניצחונות בהכנעה (עשרה מתוך חמישה עשר ניצחונות בקריירה) קשה להאמין שדיאז קיבל את החגורה השחורה שלו בג'יו ג'יטסו ברזילאי רק לפני חודש ועתידו לפניו. הוא עדיין לא בשיאו והכישרון בצירוף האתלטיות, מוטת הידיים הענקית והיתרון הפסיכולוגי (מתוקף היותו דיאז) גורמים לי להאמין שנייט הצעיר עוד יהיה אלוף עולם. עם זאת, דיאז הראה שוב ושוב שהוא מתקשה מול מתאבקים, קודם גואידה ואחר כך סטיבנסון ומיינרד. היריב הבא שלו יכול להביא לו עוד מאותו הדבר רק קצת יותר. מילר הוא לוחם מוכשר בעל חגורה שחורה בג'יו ג'יטסו (12 הכנעות מ-21 ניצחונות), רקע בהיאבקות ונחשב חזק מאד למשקל שלו. אני מאמין שמילר לא יחשוש לרדת עם דיאז לקרקע, להיפך, יתרון הטווח של דיאז (11 ס"מ) יגרמו למילר להימנע מקרב עמידה ואני חושש שההזדמנות של דיאז לזכות בקרב על האליפות תדחה עתה. להערכתי מילר ינצח את הקרב בהחלטה.

הקרב נגד מרכוס דיוויס

שיעור בהיסטוריה – UFC 31

ב-04.05.2001 נערך UFC 31, הראשון תחת הנהלת ZUFFA והנשיא דיינה ווייט, והביא עמו את רוח התקופה החדשה (בערך) ב-UFC. השבוע לפני 11 שנים ראינו לראשונה את בי. ג'יי פן ואת אחד הקיקבוקסרים הטובים אי פעם, את הפעם האחרונה שמישהו קרא לצ'אק לידל אנדרדוג ועוד שני קרבות אליפות. אז למה בכל זאת הוספתי את "בערך"? כי שם גם הגן רנדי קוטור על תואר האליפות שלו ויש הרבה דברים טובים שאפשר להגיד על קוטור, "רוח חדשה" הוא לא אחד מהם.

בקרב הראשון של פן ב-UFC, שהובא בעזרת שכנועים רבים מראשי הארגון לאחר שזכה באליפות העולם בג'יו ג'יטסו ברזילאי, הראה העילוי שהמשחק שלו שלם בהרבה מאשר רק קרקע. לא רק שזוהי הייתה בכורתו בארגון, זה גם היה הקרב המקצועני הראשון שלו ובו פירק לגורמים את ג'ואי גילברט. לאחר ששלט בו על הרצפה ופגע בו במכות מדויקות בעמידה, ניצח פן את הקרב בנוקאאוט טכני בשנייה האחרונה של הסיבוב הראשון ונכנס בסערה לעולם ה-MMA.

קרב בכורה נוסף שנערך באותו הערב היה של הקיקבוקסר ההולנדי סמי שילט. לא יהיה זה הוגן לכנותו רק "קיקבוקסר" שכן באותה תקופה שילט כלל לא התאגרף ודווקא המאזן שלו ב-MMA עמד על לא פחות מ-41 קרבות MMA. כשערך את בכורתו ב-UFC כבר החזיק במאזן תשעה עשר ניצחונות, תשעה הפסדים ותיקו אחד. מולו עמד פיט וויליאמס, תלמידו של קן שמרוק שקנה את עולמו עם הבעיטה שהשכיבה את מארק קולמן לישון ב-UFC 17. שילט השתמש בכל 212 הסנטימטרים שלו כדי להעניש את וויליאמס עם בעיטות חזקות ואגרופים מדויקים ועצר את השעון על 01:26 לתוך הסיבוב השני. שילט המשיך להילחם עוד קרב אחד בלבד ב-UFC אותו הפסיד ו-11 קרבות נוספים בליגות אחרות. אז למה דווקא קיקבוקסר? פשוט. לאחר שנכנס לזירת ה-K1 ב-2002 המשיך שילט וזכה בלא פחות מארבע פעמים בגרנד פרי, מתוכן שלוש ברציפות ומאז 2007 מכהן כאלוף הבלתי מנוצח למשקל סופר-כבד.

בי ג'יי פן לוחם MMA. Lucy Pemory, AP
פרץ בסערה לעולם ה-mma בקרב הבכורה שלו ב-UFC 31. בי ג'יי פן בפעולה בימים הטובים/AP, Lucy Pemory

ידעתם שפעם צ'אק לידל היה אנדרדוג? זאת אומרת, לפני ההפסד לרמפייג' ב-2007. איש הקרח עלה לקרב מול קווין "המפלצת" רנדלמן שירד קטגוריית משקל לאחר אובדן האליפות לרנדי קוטור. זה היה הקרב החמישי של רנדלמן בארגון וניצחונות על מוריס סמית', פיט וויליאמס ופדרו היזו גרמו לילדים לבנים לפחד בלילות. בקטגוריית החצי-כבד רנדלמן נראה מפלצתי מתמיד והפרשנים דיברו על מה הוא יעשה ואיך הוא חזק ומתפרץ יותר מהסטרייקר הלבנבן שמולו. בדיוק ברגע שהפרשנים אמרו שלידל הוא אנדרדוג מושלם (מחמאה כמובן) פגע הקרחוני במפלצת ועצר את הקרב 01:18 דקות לתוך הסיבוב הראשון. זאת הפעם האחרונה שמישהו ראה בלידל אנדרדוג (כן כן... עד 2007).

לאחר ששלט ב-UFC במשך שלוש שנים והגן על תוארו ארבע פעמים, פגש האלוף פאט "הסנסציה הקרואטית" (נשבע לכם שזה נשמע טוב יותר באנגלית) מילטיץ' בטוען לכתר הצעיר קרלוס "רונין" ניוטון. הרונין היה כוכב עולה בשמי ה-MMA עם לוק של סופרסטאר ופרסונה של סמוראי מודרני. הסיבוב הראשון עבר בעיקר בעמידה כשהשניים מודדים אחד את השני אך הסיבוב השני כבר היה ברובו על הקרקע. באמצע הסיבוב השלישי סיים ניוטון את הקרב כשחנק את מילטיץ' כדי לזכות באליפות העולם. למרות שניוטון החזיק בחגורה חצי שנה בלבד, שלאחריה הפסיד לתלמידו של מילטץ, מאט יוז', היה זה קרב שסימן את חילופי הדורות בקטגוריית המשקל המעורב.

בקרב המרכזי נפגשו הגרפלר ואלוף העולם במשקל כבד רנדי קוטור והטוען לכתר, הקיקבוקסר הברזילאי פדרו היזו. השניים נלחמו במשך חמישה סיבובים מלאים ולאחר 25 דקות שסיפקו את אחד הקרבות הטובים שהיו ב-UFC, החליטו השופטים להעניק את הניצחון לקוטור. ההחלטה לוותה בביקורות רבות והנשיא החדש ווייט קבע מיד קרב חוזר שנערך חצי שנה לאחר מכן ב-UFC 34. הפעם עצר קוטור את היזו בנוקאאוט טכני בסיבוב השלישי והמשיך בקריירה מפוארת. היזו המשיך גם הוא בקריירה ענפה אך לא הגיע להישגים משמעותיים.

האתר של איתי לייבוביץ'

Itay.leibovich@gmail.com

  • עוד באותו נושא:
  • נייט דיאז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully