וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליסה קלייבנובה - מחלת הסרטן 0:6 0:6

22.3.2012 / 12:00

סיפורה הכביר ומעורר ההשראה של הטניסאית שחלתה, קרסה, נלחמה והשבוע חזרה בריאה למגרשים בטורניר מיאמי כמנצחת הגדולה

"זה יום ההולדת ה-22 שלי היום ואני רוצה להודות לכולם על ההודעות הנהדרות והאיחולים ששלחתם לי. הרבה זמן לא כתבתי כלום על הסיבה שבגללה אני מחוץ לסבב, אז אני רוצה לעשות את זה היום. זה זמן קשה מאוד בשבילי עכשיו בחיים. אני סובלת מלימפומת הודג'קין, שזה סוג של סרטן.

"אני עוברת טיפולים באיטליה והכל הולך טוב. אני חייבת להישאר חיובית וחזקה ולקוות שהכל ימשיך טוב. החדשות הטובות הן שאם ארגיש טוב אחרי הכל, קיים סיכוי שאחזור לשחק טניס שוב. שום דבר לא בטוח, אבל הסיכוי הזה הוא תקווה עצומה בשבילי ועוזר לי להישאר חיובית ולהתרכז בתהליך ההחלמה. אני עכשיו עוברת את התקופה הכי קשה בחיי ואני מקווה שזו גם תישאר התקופה הקשה בחיי".

אליסה קלייבנובה טניסאית רוסיה. GettyImages
"מקווה שהתקופה הזו תישאר הקשה בחיי". קלייבנובה במשחק החזרה/GettyImages

כך כתבה ממיטת חולייה אליסה קלייבנובה ב-15 ביולי 2011, חודשיים בדיוק לאחר שאובחנה כחולת סרטן והפסיקה לשחק, בהודעה שהתפרסמה ביום הולדתה באתר הרשמי של ה-WTA. קלייבנובה, שרק בפברואר 2011 הגיעה לדירוג השיא בקריירה שלה (20), נאלצה פתאום ובגיל כל כך צעיר להיתקל במחסום נפשי וכמובן גם גופני שמעטים היו מסוגלים לעמוד בו ועוד לחזור לעסוק בספורט.

קלייבנובה הצליחה לעבור את כל זה בצורה מעוררת הערצה וחזרה השבוע למגרש הטניס אחרי 10 חודשים של כימותרפיה ושאר טיפולים, כשעברה בסיבוב הראשון של טורניר מיאמי היוקרתי את יוהאנה לארסון השבדית (64 בעולם) עם 6:2, 3:6, 2:6. קשה שלא להתרשם מסיפור החזרה של הטניסאית הצעירה והמוכשרת, שבסך הכל רצתה להתגבר על המחלה ואם אפשר גם לחזור ולשחק טניס. זהו סיפור על ספורטאית אמיתית, ו-ווינרית גדולה.

אליסה קלייבנובה טניסאית רוסיה. GettyImages
למרות הלחץ בו היה וספאן, קלייבנובה עצמה רק נשענה לאחור, אפילו לא הזילה דמעה ושיחררה לאוויר החדר משפט מפתיע "אז, מה אנחנו צריכים לעשות כדי לתקן את זה?". קלייבנובה/GettyImages

ארוכה הדרך

קלייבנובה (1.81 מטר, 72 קילוגרם) תמיד נודעה כטניסאית מעט איטית, אבל בעלת עוצמה אדירה של חבטות מהקו האחורי ובעיקר כאחת הלוחמות הכי גדולות בסבב הנשים, שלא מוותרת על אף נקודה ומסוגלת לחזור גם ממצבים אבודים לגמרי על המגרש. כדי לקבל תזכורת לאופי המיוחד והחזק הזה שלה לא היינו צריכים לחכות הרבה וקיבלנו אותה כבר במשחק החזרה מול לארסון, בו הצליחה להציל לא פחות מ-14 אפשרויות שבירה נגדה ולמעשה ניצחה בתום קרב אדיר של שעתיים ו-10 דקות, כשלמרות התוצאה הדי חד צדדית בשתי המערכות האחרונות, הכל הלך קשה מאוד וכל משחקון היה מלא תהפוכות. זה היה משחק שגם הדגים איך היא הצליחה להתגבר על מחלה כל כך קשה תוך זמן קצר ועוד לחזור לשחק טניס.

למעשה, המשחק האחרון לפני המחלה היה ההפסד לשחר פאר בטורניר רומא 2011, במהלך תקופה בה הרגישה קלייבנובה רע מאוד. הרוסיה הצעירה סבלה מווירוסים, שפעות, חום גבוה, חולשה, עייפות וכאבים בכל הגוף. "כשאתה ספורטאי מקצועני, אתה מרגיש כאבים לפעמים וגם עייפות וחולשה", אמרה בשבוע שעבר קלייבנובה, "עד טורניר רומא עדיין הצלחתי להתגבר כל פעם על המחלות הללו ורציתי מאוד לשחק ברולאן גארוס, אבל אז כבר לא הצלחתי להתאושש והרגשתי רע מאוד".

בטורניר רומא ראה מאמנה של קלייבנובה יוליאן וספאן שתסמינים שליליים כמו נפיחויות בצוואר מתווספות לכל שאר הבעיות והתחנן בפניה לעבור בדיקה רצינית. וספאן, שמלווה את קלייבנובה מאז שהייתה בת 16, ליווה את הטניסאית לבדיקת רנטגן וביופסיה. כבר כשראה את המבטים על פניהם של הרופאים הבין הרומני שמשהו לא בסדר. נאמר לו שיש סיכוי גבוה מאוד של סרטן. "אני התחלתי לרעוד, הייתי בהלם מוחלט", הוא סיפר לאחרונה, "זה היה נורא, אפילו לא יכולתי לחשוב או לעשות פעולות בסיסיות. כל מה שעבר לי בראש היה: 'למה? לא יכול להיות שזה קרה לחברה שלי. לא לאליסה. היא הייתה כל כך צעירה, יותר מדי צעירה, כדי להיות חולה כמו שהם אמרו'".

למרות הלחץ בו היה וספאן, קלייבנובה עצמה רק נשענה לאחור, אפילו לא הזילה דמעה ושיחררה לאוויר החדר משפט מפתיע: "אז מה אנחנו צריכים לעשות כדי לתקן את זה?".

ויקטוריה אזרנקה טניסאית בלארוסית. רויטרס
מביעה הזדהות עם קלייבנובה. אזרנקה/רויטרס

לא כמו באגדות

קלייבנובה עצמה כנראה עדיין לא הבינה בפני מה היא עומדת ולמעשה אמרה שרווח לה לאחר שידעה סוף סוף מה הפריע לה כל כך הרבה זמן. בחודשים הבאים הרוסיה בת ה-22 התמודדה עם טיפולים כימותרפיים קשים, איבדה את השיער, קילוגרמים רבים ולמעשה הלכה ודעכה גם מבחינת אנרגיות, כשחלק מהעור שלה באזור החזה העליון ממש נשרף. בכל אותה תקופה, בה שהתה בבית חולים בפרוג'ה בשל הקירבה לבן זוגה שחקן הכדורעף ג'אקומו ריג'וני, מחבטי הטניס והתיק נשארו עמוק בתוך הארון. קלייבנובה החליטה להתנתק מעולם הטניס. היא לא עקבה ולא צפתה באף משחק בזמן ההיעדרות והטיפולים ונשארה מנותקת לחלוטין.

"במהלך הכימותרפיה ואחריה הרגשתי רע מאוד", אמרה לאחרונה קלייבנובה. "במהלך אותה תקופה, רק ניסיתי לחלום שאני חוזרת להתאמן ובכלל חוזרת להחזיק מחבט. אחר כך ניסיתי בכלל לא לחשוב על הטניס והחלומות שלי היו שונים לחלוטין". בעוד קלייבנובה מנסה לשמור על איפול מסוים ודי בצדק, מאמנה וספאן סיפר כי "לא ראיתי אותה בוכה מעולם, אבל כשביקרתי אותה ראיתי שהיא נורא סובלת מכאבים במהלך הטיפולים. אני זוכר שהייתי הולך לבקר אותה והיא הייתה די בסדר, אבל אני הרגשתי אחרת. ראיתי שהיא נראית חלשה מאוד מבחוץ, אבל חזקה מבפנים כמו תמיד".

סבטלנה קוזנצובה טניסאית רוסיה. Misha Japaridze, AP
"בדיוק הגעתי למיאמי ושמחתי מאוד לראות את החברה הטובה שלי אליסה קלייבנובה. לא ציפיתי לזה. זו הייתה ההפתעה הכי טובה שיכולה להיות". קוזנצובה/AP, Misha Japaridze

החזרה

ב-29 בפברואר סגרה קלייבנובה מעגל כשפירסמה באתר של ה-WTA כי סיימה את הטיפולים בדצמבר וחזרה להתאמן מספר שבועות לפני כן בפלורידה. בנוסף, סיפרה קלייבנובה כי ביקשה כרטיס חופשי לטורניר מיאמי. בפינת התוצאה האחרונה באתר הרשמי שלה התנוססה מאז בגאון התוצאה החשובה מכולן "אליסה קלייבנובה - לימפומת הודג'קין 0:6, 0:6".

התוצאה הזו החזיקה מעמד עד החזרה שלה למיאמי, שריגשה אותה מאוד. "בשביל כל אחד אחר זה בסך הכל לעבור סיבוב ראשון", אמרה קלייבנובה אחרי הניצחון על לארסון, "בשבילי, זה היה מרגש מאוד וגם בשביל המאמן שלי והחברים שלי שהיו שם ועודדו אותי. אני מרגישה פשוט מדהים, וזה ממש לא קשור לזה שניצחתי. גם אם לא הייתי מנצחת, זה היה בסדר כי נהניתי. אני חושבת שרק בזכות זה הייתי מסוגלת להישאר על המגרש ולנצח".

לאחר מכן הוסיפה קלייבנובה: "אני לא רוצה לחשוב על הדירוג שלי (248) ולא רוצה לחשוב על לאן אני שואפת להגיע. אני רק רוצה להיות על המגרש, לשחק טניס ולהרגיש טוב. אני יודעת שיהיה לי קשה כי הרמה השתפרה מאוד וקשה לחזור לעניינים אחרי תקופה ארוכה. אבל זה לא כל כך מפריע לי כי החלום שלי כבר התגשם. החלום היה להיות כאן, בחזרה על המגרש. מעכשיו ואילך אני בסך הכל שמחה לשחק טניס. אם אהיה מצליחנית זה יהיה פנטסטי, אבל גם אם לא יילך טוב אני פשוט מתרגשת לחזור לחבוט כדורים. אני ממש ממש מאושרת. הדבר הכי חשוב הוא להמשיך לחייך, כי אם תסבול שום דבר לא יעבוד לך".

גם חברותיה לסבב לא נותרו אדישות, כשהמדורגת מספר אחת בעולם ויקטוריה אזרנקה צייצה בטוויטר שלה: "השיא של היום שלי אתמול היה לראות את אליסה קלייבנובה חוזרת לנצח על מגרש הטניס. אני כל כך מאושרת בשבילה". טניסאית העבר לינדסי דבנפורט צייצה: "זה פשוט מדהים! משחק ראשון, 10 חודשים אחרי שאובחנה כחולת סרטן והיא מנצחת. פשוט מדהים".

חברתה של קלייבנובה סבטלנה קוזנצובה הרוסיה צייצה: "בדיוק הגעתי למיאמי ושמחתי מאוד לראות את החברה הטובה שלי אליסה קלייבנובה. לא ציפיתי לזה. זו הייתה ההפתעה הכי טובה שיכולה להיות". מאמן הטניס הוותיק דארן קייהיל, שעבד בין היתר עם אנדי מארי, צייץ: "עולם הטניס מחייך היום. ברוכה השבה אליסה קלייבנובה. היא ניצחה משחק ראשון אחרי 10 חודשי היעדרות ומאבק בסרטן. מדהים!".

חלק מפרשני הטניס ובלוגרים מפורסמים בארצות הברית מתחו ביקורת על כך שמשחקה של קלייבנובה לא משודר, כשאחד מהם, בן רוטנברג מ"ניו יורק טיימס", אפילו החליט להעביר דיווח חי דרך הטוויטר למשחקה מהמגרש.

לא ברור לאן תמשיך מכאן הקריירה של קלייבנובה הצעירה, אפשר רק לקוות שהיא תשמור על הבריאות שלה. מה שבטוח הוא שבחזרה שלה למגרשים, בצורה השקטה והאופיינית לה, היא כבר ניצחה את היריב הכי גדול ועיקש שקיים.

אליסה קלייבנובה טניסאית רוסיה. GettyImages
"לא רוצה לחשוב על הדירוג ולא על שום דבר אחר. רק ליהנות מעצם היותי על המגרש". קלייבנובה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully