וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכאות לפיצויים

21.3.2012 / 7:00

מכבי חיפה והפועל תל אביב בטוחות שזכיה בגביע תהיה פיצוי לעונה מאכזבת. פעם זה היה נכון, אבל עכשיו? יצאנו לבדוק מתי זה תקף

גביע המדינה נחשב בעבר לפרס – לפיצוי הולם על עונה טובה שהסתיימה ללא אליפות, או לזכייה מן ההפקר בעונה שהייתה אמורה להיות ממילא נטולת תארים. בשני העשורים האחרונים, נדמה שהמנטרה הזו קצת השתנתה, במיוחד אצל הקבוצות הגדולות. זכייה בגביע כבר לא מהווה הוכחה מוצקה לעונה מוצלחת. זה נכון במיוחד במקרה של מכבי חיפה והפועל תל אביב, שתי הנציגות הבכירות ביותר של הכדורגל שלנו שנותרו במפעל העונה. גם בתל אביב וגם בחיפה מדברים על כך שרק הנפה תמתיק את האכזבה מהעונה. האומנם? ננסה לבדוק זאת דרך הזכיות של המועדונים בתואר ב-20 השנים האחרונות.

עומר דמארי שחקן הפועל תל אביב מול אדין צוצאליץ' שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
תואר ימתיק את העונה הזו? אל תבנו על זה. עומר דמארי מול אדין צוצאליץ'/אדריאן הרבשטיין

מכבי חיפה 1992/3

העונה: שלמה שרף עזב לנבחרת והשאיר מועדון שירד מנכסיו הגדולים, כשכל זכר מהדאבל של 1991 נמחה. גיורא שפיגל בא מבני יהודה כדי להעמיד את הקבוצה על הרגליים. הוא לא הצליח בכך – מכבי חיפה סיימה עונה מאכזבת במקום החמישי וממש לא נראתה בדרך חזרה למעלה.

השלכת הגביע: הניצחון 0:1 בגמר על מכבי תל אביב, משער נפלא של ראובן עטר, שימש מנוף מוראלי עצום לשפיגל ושחקניו. הם הבינו שאם בעונה כזו הם יוצאים עם תואר, אפשר ללכת רחוק יותר. הגביע הזה הניח את התשתית ל-1993/4, אולי העונה הגדולה ביותר של קבוצה בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי.

מדד הפיצויים: זכייה בגביע מול יריבה קשה ושנואה מחפה על עונה מפוספסת. פיצוי ראוי.

ראובן עטר שחקן מכבי חיפה. מכבי חיפה
זכייה שהניחה את התשתית לעונה גדולה. עטר עם הגביע/מכבי חיפה

מכבי חיפה 1994/5

העונה: עם אותו שלד של הקבוצה החלומית מ-1993/4, כשחיים רביבו תופס את המקום של ראובן עטר, מכבי חיפה הייתה צריכה לדרוס את הליגה. מכבי תל אביב האפורה הקפידה לשמור את עצמה לפני חיפה, ובמחזור האחרון זכתה בתואר עם ניצחון בבאר שבע. החיפאים עשו לתל אביבים מה שאלה עשו שנה אחת לפני כן – ניצחו אותם בחוץ בשמינית גמר הגביע, בדרך לדרבי מול הפועל חיפה בגמר וניצחון קל.

השלכת הגביע: מכבי חיפה ניצחה, אמנם, בדרבי בגמר 0:2 את הפועל חיפה, אבל הירוקים בהחלט לא ראו בזכייה הזו תואר מספק. לאור פער האיכות ממכבי תל אביב, במועדון הרגישו שהעונה הזו הייתה צריכה להסתיים באליפות. תוסיפו לכך את העובדה שהיריבה הייתה חלשה (באותה תקופה הפועל חיפה הייתה בעיצומה של בצורת ניצחונות ארוכה בדרבים וניצחון של מכבי נחשב לבאנקר), ותבינו שגלי הביקורת כלפי גיורא שפיגל ושחקניו לא שככו גם בעקבות הניצחון הזה. מקרה דומה היה גם ב-1997/8, אז ניצחה הקבוצה 0:2 בגמר את הפועל ירושלים לאחר עונה נטולת אתגרים.

מדד הפיצויים: זכייה בגביע מול יריבה קלה לא מחפה על עונה מפוספסת. פיצוי קטן מאוד, אם בכלל.

חיים רביבו שחקן מכבי חיפה. מכבי חיפה
זה היה אמור להסתיים אחרת. חיים רביבו/מכבי חיפה

הפועל תל אביב 1998/9

העונה: לאחר שנים של דשדוש בתחתית, החלה הפועל תל אביב בתהליך של יציאה מהבוץ. שנים טראומתיות הבשילו לכמעט-אליפות של אלי כהן, שנגנבה רק בגלל משחק השרוכים ב-1997/8. בעונה העוקבת הפועל תל אביב כבר הייתה פחות טובה, אבל תחת אותו כהן היא המשיכה בתהליך הנכון של חזרה לצמרת הכדורגל הישראלי. האדומים סיימו את העונה במקום החמישי, אבל לאחר 16 שנים בלי גביע ו-11 ללא אליפות, ניצחו בפנדלים את בית"ר ירושלים והביאו, סופסוף, תואר.

השלכת הגביע: דאבל (שאליו נגיע מיד), מסע מופלא באירופה, שנים של שהייה בצמרת והוכחה שגם תואר במפעל רנדומלי, לכאורה, הוא חלק מתהליך נכון וארוך של הבראה. מקרה דומה לגביע של מכבי חיפה ב-1993.

מדד הפיצויים: תואר ראשון אחרי תקופה ארוכה של דשדוש, מול היריבה הכי שנואה שרק בשנה שעברה לקחה אליפות מתחת לאף – קשה מאוד להגיע לדרגות כאלה של הנאה. פיצוי ענק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וזוהי רק ההתחלה. סלים טועמה חוגג עם מוטי אורנשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפועל תל אביב 1999/00

העונה: רבות כבר דובר על הצעירים של קשטן ועל הקבוצה ההיא, שצמחה באחת להיות הטורפת הגדולה של ליגת העל. אחרי עונה ארוכה ומתישה של 39 משחקים, האדומים לקחו אליפות בפער של תשע נקודות מהשנייה, מכבי חיפה. אחרי שהאליפות הובטחה הם יצאו לקרב גומלין בגמר מול אותה בית"ר ירושלים שניצחו רק אשתקד. זה נגמר בדיוק באותה תוצאה – פנדלים וזכייה אדומה בגביע. רק שהפעם זה היה דאבל.

השלכת הגביע: משמעות פסיכולוגית עמוקה למעמד של הפועל תל אביב. באותו זמן סברו רבים שהאדומים בסך הכל ניצלו עונה חלשה וחוסר תחרות אמיתי מצד הגדולות האחרות בליגה (מזכיר משהו?), אבל הגביע כבר השתיק את כולם. בכל זאת, על דאבל קשה לפצות פה.

מדד הפיצויים: דאבל הוא תמיד דאבל (מלבד נסיבות מיוחדות, שאליהן מיד נגיע), וכשהוא מגיע על הראש של בית"ר צמאת הנקמה זה בכלל אושר עילאי. פיצוי מקסימלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצהרת דומיננטיות. שלום תקווה מניף עם שמעון גרשון את הגביע/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפועל תל אביב 2005/6

העונה: לאחר דשדוש בתחתית בעונה שלפני כן, חזרה הפועל תל אביב לצמרת. מכבי חיפה סגרה עניין בליגה בערך במחזור העשירי, וכל שנותר לאדומים הוא להילחם על מקום גבוה בטבלה. הם סיימו במקום השני והתנחמו בניצחון 0:1 בגמר על בני יהודה.

השלכת הגביע: מבחינת הדרך וההתנהלות של הפועל תל אביב כמועדון לא הייתה לתואר הזה השפעה, אבל זו הייתה אבן היסוד לשושלת הגביעים של הקבוצה, שנמשכת עד היום.

מדד הפיצויים: אפילו לא קרוב לשמחה מול בית"ר ירושלים, אבל התחושה הייתה שהעונה הזו בכל זאת צריכה להסתיים עם תואר וכך אכן היה. פיצוי סביר.

איליה יברויאן חוגג זכייה בגמר גביע המדינה הפועל תל אביב יבוריאן. ברני ארדוב
במקום הנכון, בזמן הנכון. איליה יברויאן חוגג את שער הניצחון והזכייה/ברני ארדוב

הפועל תל אביב 2006/7

העונה: סתמית ביותר. בית"ר ירושלים שלטה בליגה והפועל תל אביב, שסיימה רביעית, ניצלה מסלול גביע קל במיוחד, בו נמלטה ממפגשים עם קבוצות בכירות. היא ניצחה בגמר בפנדלים את הפועל אשקלון. עונה מפוהקת, גביע מפוהק.

השלכת הגביע: אולי הגביע הכי נטול משמעות של הפועל תל אביב בשנים האחרונות. הוא אולי זיכה אותה בכרטיס לאירופה, אבל בשנה שלאחר מכן המועדון התרסק וגם חגיגות הזכייה היו מינימליות.

מדד הפיצויים: כשהתחושה הראשונית שאתה מרגיש היא בעיקר הקלה ולא שמחה, זה לא סימן טוב. המסלול היה קל, היריבה בגמר הייתה מהליגה השניה, זכייה שנייה ברציפות שעיקרה את הייחודיות. בדיוק כמו מכבי חיפה של 1994/5 – פיצוי מינימלי עד לא קיים.

קפטן הפועל תל אביב יוסי אבוקסיס מניף את גביע המדינה. ברני ארדוב
נחמד, אבל הדרך ממש לא משכנעת. יוסי אבוקסיס מניף את הגביע ב-2007/ברני ארדוב

הפועל תל אביב 2009/10

העונה: זו הייתה אמורה להיות שנה חלומית. בזכות שיטת הקיזוז, הפועל תל אביב הייתה במרחק נגיעה מזכייה באליפות, אבל שלושה ימים לפני גמר הגביע קלקלה מכבי את החלומות כשכפתה 0:0 בדרבי. הפועל תל אביב הגיעה בלב כבד לגמר, ואף על פי שניצחה את בני יהודה 1:3 לא השתחררה מהמועקה על אבדן התואר המשמעותי יותר.

השלכת הגביע: קשה במיוחד ורק מעצימה את תחושת הפספוס. הרי להפועל תל אביב יכול היה להיות דאבל, במקומו היא תסתפק בתואר משני.

מדד הפיצויים: טוויסט מפתיע וכמעט חסר תקדים בכדורגל הישראלי. בשבת ניצחה הפועל תל אביב את בית"ר ירושלים, חיפה מעדה מול בני יהודה והדאבל חזר לוולפסון לאחר עשר שנים. הגביע, שאמור היה להיות פרס שולי, הפך פתאום להישג רב משמעות. בזמן אמת הפיצוי היה אפסי. ארבעה ימים לאחר מכן הוא היה חלומי.

וואליד באדיר קפטן הפועל תל אביב מניף את גביע המדינה. ברני ארדוב
שמחה עצורה בזמן אמת הפכה להיות חסרת גבולות אחר כך. וואליד באדיר ב-2009/10/ברני ארדוב

הפועל תל אביב 2010/11

העונה: קרב הראש בראש עם מכבי חיפה נמשך, אבל הפעם הפועל תל אביב הגיעה מעמדת עליונות. אלא שאחרי ה-1:4 על הירוקים במשחק העונה בא הפסד 1:0 לבית"ר ירושלים, ומשם הכל השתבש והקבוצה הסתפקה בסגנות. בסופו של דבר, העונה הזו זכורה בעיקר בגלל מה שקרה מחוץ למגרש ולא על כר הדשא. קרבות הבמבי בין מוני הראל לאלי טביב איימו לפרק את המועדון, ותחת הצל הכבד הזה עלו האדומים למגרש בכל משחק.

השלכות הגביע: בגמר ניצחה הפועל תל אביב את מכבי חיפה 0:1. בכך, היא גם מנעה מהחיפאים דאבל וגם העלתה חיוך על פניהם המרירות של רבבות האוהדים באדום.

מדד הפיצויים: אצל הפועל תל אביב שום דבר לא פשוט, וכמו בעונה שלפני כן, גם כאן התמונה מורכבת. מצד אחד, היא בכל זאת סיימה את העונה עם תואר, ואם הוא בא על חשבון דאבל של מכבי חיפה, מה טוב. מצד שני, כולם הבינו שפיסת המתכת הזו לא יכולה לשמש עלה תאנה על מבושיו של מועדון שנמצא על המסלול של התרסקות מתמדת. פיצוי ראוי או אפסי? תלוי את מי שואלים.

מאמן הפועל תל אביב אלי גוטמן לצד הבעלים אלי טביב. ברני ארדוב
לא ממש הטעם הכי טוב בעולם. אלי גוטמן ואלי טביב עם הגביע ב-2011/ברני ארדוב

הפועל תל אביב/מכבי חיפה 2011/12?

העונה: מה עוד יש להגיד על העונה של הפועל תל אביב ומכבי חיפה? שתי קבוצות שחוו טראומה, אחת ניהולית והשנייה מקצועית, ואיבדו כל עניין בליגה.

מה צריך לקרות כדי שהפיצוי יהיה ראוי: בכל מקרה, השתיים לא יכולות להגיע לרמת סיפוק גבוהה מעונה כזו. הדרך היחידה שלהן למזער את הנזק היא להיפגש בגמר ולנצח. במקרה כזה, מכבי חיפה תחוש שנקמה על שתי התבוסות בליגה וההפסד בגמר אשתקד. הפועל תל אביב תרגיש את המשך העליונות על הירוקים בשתי המסגרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully