וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרגל

24.2.2012 / 13:00

הוא דיווח על שחקניו למשטרה החשאית, קיבל שם בדוי, סיכן את חבריו ואימן אצל סדאם חוסיין. סיפורו של המאמן ברנד שטאנגה

בדצמבר 1984 יצאה נבחרת מזרח גרמניה למשחק חוץ נגד צרפת במסגרת מוקדמות מונדיאל 1986. בבית המלון בו היא שהתה בפריס, השתכנו מספר אזרחים מערב גרמנים ובמסגרת מפגש אקראי בלובי, שחקן הנבחרת האנס ריכטר פגש בכמה מהם ושוחח איתם למשך מספר דקות. שיחת החולין הזו גמרה לו את הקריירה הבינלאומית.

מהצד השקיף מאמן הנבחרת ברנד שטאנגה והוא מיהר לדווח על דבר אותו שיח למשטרה החשאית המזרח גרמנית, השטאזי. באותו רגע לריכטר נפתח תיק, המשפחה שלו הושמה תחת מעקב קבוע של סוכנים חשאיים, כל פעולה שלו נבחנה בזכוכית מגדלת ונאסר עליו לנסוע עם הנבחרת למדינות לא סוציאליסטיות. בהמשך הוא נופה מהסגל סופית. על החתום: ברנד שטאנגה.

השטאזי נחשב בשנות ה-70 וה-80 לאחד מארגוני הביון הטובים בעולם והוא הטיל אימה על אזרחי מזרח גרמניה, כולל על כאלו שהצליחו לערוק מהמדינה ולהשתחרר מכבליה. בעיני ראשי הארגון שהתנהלו בפרנואידיות מרשימה, כמעט כל אזרח היה מרגל פוטנציאלי לטובת המערב או לכל הפחות חשוד בתכנון בריחה לשם. מאות אלפי תיקים נפתחו וההערכות הן שהארגון העסיק כ-300 אלף מודיעים. אחד מהם, כפי שניתן ללמוד מהסיפור הנ"ל, היה מאמן הכדורגל ברנד שטאנגה.

ברנד שטאנגה בימיו כמאמן נבחרת מזרח גרמניה (1985). GettyImages
דיווח על שיחה תמימה של האנס ריכטר עם אזרחים מערב גרמנים ולמעשה גמר לו את הקריירה הבינלאומית. ברנד שטאנגה ב-1985/GettyImages

שטאנגה גוייס לשטאזי בשנת 1973 וקיבל את הכינוי "קורט וגנר". הוא היה אז בן 25 וכבר שימש כעוזרו של מאמן קרל זייס יינה, האנס מאייר, אחרי קריירת משחק לא מוצלחת. עם השנים שטאנגה הוכיח את עצמו כמאמן כשרוני ובמקביל מפעיליו במשטרה החשאית דיווחו על סוכן נלהב ומלא מוטיבציה. הוא התחבב מאוד על השלטונות, עד שב-1978 חתם בהתאחדות וב-10 שנים הבאות אימן את הנבחרת הצעירה, הנבחרת האולימפית והנבחרת הבוגרת.

את יורג ברגר שטאנגה פגש כששניהם עבדו ביחד בסוף שנות ה-70. שטאנגה הדריך את הנבחרת הצעירה, ברגר את נבחרת הנוער והשניים הפכו לחברים קרובים עד ב-1979 האחרון ניצל נסיעה רשמית של נבחרתו ליוגוסלביה כדי לברוח למערב גרמניה. ב-1984, ברגר שאימן את הסן קאסל מהליגה השנייה במערב גרמניה, קיבל שיחת טלפון מפתיעה ולכאורה תמימה מעמיתו לשעבר שטאנגה, שבין היתר ביקש ממנו את חוות דעתו המקצועית על שחקנים מזרח גרמנים. כמעט מיותר לציין שתוכן השיחה הועבר במלואו לשטאזי.

לאחר שברגר נקב בשמות של כמה שחקנים שנראו לו מעניינים ובעלי פוטנציאל, הם הפכו מיידית לחשודים ברצון לעשות כמוהו ולברוח ממזרח גרמניה. המאמן עצמו נחשד בעיני המזרח גרמנים כמי שיסייע להם לעשות זאת ובראיון יותר מאוחר הוא הודה כי לאחר שהבין מדוע שטאנגה התקשר אליו, הוא חשש לחייו על אף שכבר התגורר במערב גרמניה. הייתה לו סיבה מוצדקת לפחד.

מותו של שחקן העבר לוץ אייגנדורף, שבעצמו ערק למערב ב-1979 ושנהרג כעבור ארבע שנים בתאונת דרכים מסתורית, הוכיח שסוכנות הביון מהמזרח שולחת את זרועותיה בנקל גם למדינה השכנה. שנים לאחר מכן החשדות של רבים הוכחו כנכונים - השטאזי גרם למותו של מי שכונה "הבוגד", אייגנדורף. שטאנגה ידע שאותה שיחת טלפון שלו עם ברגר עשויה להעמיד את חברו משכבר הימים בסכנה דומה, אבל זה לא הפריע לו.

מאמן הכדורגל לשעבר, יורג ברגר. Bongarts, GettyImages
יורג ברגר/GettyImages, Bongarts

אחרי פירוק חומת ברלין והשטאזי, ואיחודה של גרמניה, דוחות המשטרה החשאית נחשפו לציבור וכל מזרח גרמני לשעבר שגילה לפתע שגם נגדו נוהלה חקירה, היה יכול לפתוח את התיק שלו ולהבין לחרדתו כיצד הוא הושם תחת מעקבים, ציטוטים ושאר משחקי ריגול. ב-1995 גם סודותיו של "קורט וגנר" נחשפו.

מהמסמכים מתברר ששטאנגה ריגל אחרי שחקנים רבים אותם הוא אימן ושכל אמירה מעוררת מחלוקת שלהם הגיעה לקומות העליונות במטה הארגון בברלין. בנוסף, התגלה שב-1976 הוא התנדב לפרוץ לבית של אזרחים כדי לגנוב משם יומן ושבין פעולותיו הרבות נכללה גם הכשלת ניסיון של משפחת אחד מחבריו הקרובים לברוח למערב גרמניה. ב-1992 גילה דוקטור פטר פוכס, שברח בשנות ה-80, כיצד ארוחה ידידותית שלו עם שטאנגה במסעדה במקסיקו סיטי ב-1986, תועדה בפרוטרוט ונכללה בתיק שלו שהכיל למעלה מ-200 עמודים.

שטאנגה, שאחרי פירוק גרמניה עמד על הקווים של הרטה ברלין בליגה השנייה, אימן את לוקומוטיב לייפציג מהבונדסליגה וחזר להרטה בתפקיד של מנהל מקצועי, נתקל בתגובות נזעמות. הוא חזר על מנטרות בסגנון "מתוקף תפקידי כמאמן הנבחרת, הייתי צריך לשתף פעולה עם השטאזי", אבל בגרמניה המאוחדת סירבו לסלוח לו. הוא אולץ להתפטר מהרטה, הפך לאישיות בלתי רצויה בכדורגל המקומי ומאז לא שב אליו.

המאמן הגרמני נטל את מקל הנדודים, אימן באוקראינה ובולגריה, ונחת לשלוש שנים בפרת' גלורי האוסטרלית. אחר כך אימן את נבחרת עומאן וב-2002 הגיע לעירק. כשהתמונה של שטאנגה במעמד החתימה פורסמה, כשהוא עומד לפני צילום ממוסגר של סדאם חוסיין, לא מעט אנשים בגרמניה זעמו: איך מרגל השטאזי לשעבר מעיז לעבוד עכשיו עבור לא אחר מאשר סדאם חוסיין?

מאמן נבחרת עירק לשעבר, ברנד שטאנגה. GettyImages
כששטאנגה הצטלם ליד תמונה ממוסגרת של סדאם חוסיין, בגרמניה זעמו: איך המרגל לשעבר מעיז לעבוד עכשיו בשביל הדיקטטור העירקי?/GettyImages

שטאנגה חתם בעירק על חוזה לארבע שנים, אבל עזב אחרי שנתיים מלאות אקשן. הוא היה שם כשהמלחמה פרצה, הוא ישן עם שחקניו בשדות תעופה כשלא היה תקציב לבתי מלון והוא ספג איומים על חייו אחרי שהצטלם פעם עם שר החוץ הבריטי ג'ק סטרו. כשיריות נורו לעבר הרכב בו נסע, הוא ראה את נהגו הפרטי סופג קליע ביד. ביולי 2004 מאס במצב ועזב.

אחרי שנתיים בעירק, שטאנגה הוליך את אפולון לימאסול הקפריסאית לאליפות היחידה שלה ב-17 השנים האחרונות (2005/6) וב-2007 חתם כמאמנה של נבחרת בלארוס. גם החיבור הזה גרר כמובן תזכורת לכך שבלארוס נחשבת לדיקטטורה האחרונה באירופה תחת משטרו התקיף של אלכסנדר לוקשנקו השנוי במחלוקת.

שטאנגה ביצע מהפיכה בכדורגל הבלארוסי, הזיז הצידה שחקנים ותיקים והחל לתת מבטחו בצעירים. הוא ניצח את הולנד וצרפת במשחקים רשמיים, העלה את בלארוס לדירוג השיא שלה - 47 בעולם - ובמקביל פיקח על הנעשה בנבחרת הצעירה שהגיעה למקום השלישי באליפות אירופה ב-2011. לפני כחצי שנה הוא פינה את מקומו וכעת הוא שוב מחפש אתגר חדש.

המאמן הגרמני יהיה בן 64 בעוד פחות מחודש והוא יודע שייתכן שהקריירה שלו מאחוריו. הצעת עבודה ראשונה בגרמניה מאז 1995 ספק אם תגיע, הוא עצמו חולם לחזור לאוסטרליה ובינתיים הוא יכול לסכם קריירה לא שגרתית, כפי שאמר פעם: "עבדתי תחת השלטון הקומוניסטי, עבדתי אצל דיקטטורים, עבדתי אצל סולטן, אבל העבודה שלי תמיד התמקדה בדבר אחד - לשים את הכדור ברשת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully