וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אף אחד לא מזיל דמעה

14.2.2012 / 10:30

פרשת ג'ון טרי וסרט הקפטן? אל תאמינו לזה. פאביו קאפלו ברח מנבחרת אנגליה משום שהבין שהכל סביבו בלוף, בממלכה מצדם לא ממש מצטערים. השאלה הגדולה: מה התחנה הבאה

בבוקר שלאחר ההתפטרות הדרמטית מאימון נבחרת אנגליה, מיהר פאביו קאפלו לעזוב את דירת הפאר שלו בלונדון לטובת ביתו הפרטי המשקיף על אגם לוגאנו. הצלמים הרבים שהמתינו מחוץ לדירה לא התקשו לתפוס את ארשת ההקלה על הפנים של קאפלו ורעייתו לאורה בעודם מעמיסים את המזוודות בדרך לשדה התעופה. "לקאפלו היה מזל שהוא קיבל מספיק כסף כדי לגלות מה שכולנו חשדנו בו זמן מה", כתב פול ווילסון ב"גרדיאן". "הכדורגל האנגלי ברמת הנבחרת הוא מבולבל, בזבוז זמן וכישרון, חור שחור ששואב אנשים חזקים עם הישגים נאים. קאפלו אולי לא נראה כמו ג'ים קארי, אבל ההקלה שחש כשברח לאיטליה הזכירה את הסצנה האחרונה מ'המופע של טרומן', כשגיבור הסרט מבין שהוא לא חי חיים אמיתיים, אלא נע בכבדות באולפן טלוויזיה ענק להנאת מיליוני צופים".

פאביו קאפלו מאמן נבחרת אנגליה שהתפטר. רויטרס
רואים את הדימיון לג'ים קארי? קאפלו עם רעייתו/רויטרס

שישה ימים אחרי ההתפטרות הדרמטית כבר אפשר לומר כמעט בוודאות שיש בסיפור הרבה מעבר לפרשת ג'ון טרי. מדובר במערכת יחסים עכורה שהייתה צריכה להסתיים מזמן, בני זוג שרק חיפשו סיבה למריבה ולפיצוץ. טרי הנאלח שימש רק כטריגר וכשקאפלו הציע להתפטר, אף אחד בהתאחדות לא חשב לנסות לשכנע אותו אחרת. שכן, למה למאמן מעוטר כמו קאפלו לשכב על הגדר בשביל השחקן השנוא ביותר בחדר ההלבשה? גם בקרב אנשי הכדורגל והתקשורת באנגליה, מהלך שלכאורה נראה כה דרמטי התקבל כצעד מובן מאליו. שישה ימים עברו מאז ההודעה והצדדים כבר מזמן עברו הלאה. אנגליה מחכה להארי רדנאפ וקאפלו? בקרוב מאוד גם הוא ישוב לעניינים.

מאמן נבחרת אנגליה פאביו קאפלו עם בלם הנבחרת, ג'ון טרי. Michael Regan, GettyImages
מי בכלל רוצה להגן על טיפוס כזה? קאפלו וטרי/GettyImages, Michael Regan

אם ג'ון טרי יורשע במשפט שיתנהל בעניין האמירה הגזענית שהשמיע לכאורה באוזני אנטון פרדיננד, העונש המקסימאלי שיוטל עליו הוא קנס של 2,500 ליש"ט. עבור הבלם המולטי מיליונר שמרוויח 160 אלף ליש"ט לשבוע, מדובר בשכר של 158 דקות. סכום פעוט. קשה גם לומר שזיכוי יעזור לטרי לשקם את תדמיתו הציבורית שנפגעה עקב שלל השערוריות ששמו נקשר אליהן, ובמיוחד פרשת הרומן שניהל עם אשתו של ווין ברידג'. טרי לא נלחם על שמו הטוב, אלא על הצלת הסכמי חסות וחוזי עבודה עתידיים לימים שאחרי הפרישה.

הטענה הרווחת באנגליה היא שצ'לסי עומדת מאחורי דחיית המשפט ל-9 ביולי, אחרי יורו 2012. ההתאחדות, לעומתה, לא הפעילה את קשריה על מנת לדאוג שהפרשה תגיע לסיומה לפני הטורניר. פסק דין מוקדם היה על פניו אמור לפתור את הדילמה בעניין סרט הקפטן. אלא שראשי ההתאחדות קיבלו את ההחלטה הקלה בידיעה שזו תביא לפיצוץ היחסים עם קאפלו. בפגישה שנערכה ימים ספורים לפני ההתפטרות, הוחלט לא להעניק לטרי גיבוי ולשלול ממנו את הסרט. האיטלקי קיבל הרמה להנחתה והגיב בהתאם בראיון לטלוויזיה האיטלקית: "מבחינתי טרי הוא קפטן אנגליה ואנחנו צריכים לחכות להחלטת בית המשפט".

הצורך של קאפלו להגן על טרי נראה תמוה במיוחד לאור הדיווחים החוזרים ונשנים על מצבו של השחקן בחדר ההלבשה. שחקני הנבחרת, כך טוענים באנגליה, מאסו בטרי הנאלח כפי שכתב מייק וולטרס ב"מירור": "לפני שנתיים ווין ברידג' סירב ללחוץ את ידו של טרי בגלל המריבה הקשורה בחייהם האישיים. אבל כשהסרט נשלל מטרי שוב בשבוע שעבר, חדר הלבשה שלם איים להחרים אותו. למרות זאת, קאפלו הרגיש צורך להגן עליו... הוא סיכן את המשרה שלו כדי לשמור על טרי כקפטן ואיבד אותה. בואו לא נזיל דמעה".

גם בהתאחדות לא עשו מאמצים מיוחדים להשאיר את האיטלקי בתפקיד. ביום שלישי שעבר, נפגש קאפלו עם יו"ר ההתאחדות דייויד ברנסטין והמזכיר אלכס הורן באצטדיון וומבלי. השיחה ארכה מעט יותר משעה ולאחר מכן ביקש קאפלו לשוחח עם היו"ר ביחידות במשרדו. "הוא הציע את התפטרותו ואני הסכמתי שזה הצעד הנכון", סיפר ברנסטין. דיווחים שהפגישה הסתיימה בפיצוץ כאשר הצדדים יצאו בסערה מהחדר הוכחשו על ידי היו"ר, שטען כי השניים לחצו ידיים. בלחיצת היד, אגב, סיכם קאפלו על פיצויים בסך 1.5 מיליון ליש"ט.

דייויד ברנסטין יו"ר ההתאחדות האנגלית נואם בקונגרס פיפ"א. Julian Finney, GettyImages
"הסכמתי שזה הצעד הנכון". ברנסטין/GettyImages, Julian Finney

קאפלו חזר לאיטליה כגיבור. כלי התקשורת בארץ המגף הסבירו כי המאמן לא יכול היה לסבול עוד את העבודה באנגליה וגם האנגלים התקשו לסבול אותו. לפיכך, נדרש "תירוץ תקין פוליטית" אותו סיפק טרי. "קאפלו הוא קורבן לקרב בין שבטים שיצא משליטה. הכדורגל האנגלי אולי יפה, אבל מתחת לפני השטח - ביציעים ובחדר ההלבשה - מדובר באופרת סבון", נכתב באחד העיתונים. מאמר המערכת ב"לה רפובליקה" דווקא גינה את הצעד: "קאפלו לא צריך הגנה ועל גזענות צריך להעניש. מביך שאיטליה מגנה עליו והפכה אותו לגיבור לאומי. קאפלו שימש כאב הרוחני של טרי. הוא התנהג איתו כמו שותף לפשע ולא כמו בוס. הוא היה צריך להעניש אותו במקום לברוח".

גם באנגליה העזיבה של קאפלו התקבלה בקלות יחסית. עוד לפני שהאיטלקי עזב בחופזה את לונדון, הממלכה מיהרה להתייצב מאחורי הארי רדנאפ האהוב. גם שחקנים בכירים בדמות ווין רוני וריו פרדיננד סיפקו הצהרות תמיכה פומביות במנג'ר טוטנהאם. הנתון הזה מחזק את הטענה שקאפלו איבד את חדר ההלבשה, גם בגלל עזיבת עוזרו ויד ימינו פרנקו בלדיני לתפקיד הג'נרל מנג'ר ברומא. בלדיני היה האיש הקרוב יותר לשחקנים. בהיעדרו, קאפלו נתקע עם טרי.

באופן מפתיע, העובדה כי אנגליה, אחת הנבחרת הבכירות ביבשת שרואה עצמה כמועמדת ללכת רחוק ביורו, תקועה בלי מאמן חודשים ספורים לפני הטורניר לא התקבלה בדאגה הראויה. מבחינת האנגלים, העיקר שהגיע לקיצו – לפחות זמנית – עידן המאמנים הזרים בנבחרת. "היה לנו גביע עולמי נורא, קאפלו היה אחראי לזה והיה צריך ללכת כבר אז", התבטא יו"ר סטוק וחבר ההתאחדות פיטר קואטס. "לא הרווחנו שום דבר מהקדנציה שלו כמאמן. ההעפלה למונדיאל והיורו? אני לא נותן לשום מנג'ר קרדיט על משהו שצריך להיות בשגרה. עבודה טובה זה להגיע לארבע האחרונות של טורנירים גדולים".

גם דייגו מראדונה הבין את הסיבה המרכזית לפיטורים: "ברור שהסיבה האמיתית לא קשורה בטרי. ההתאחדות האנגלית חיפשה לפטר את קאפלו ורצתה תירוץ לעשות את זה. הם לא היו מרוצים ממנו. כל מאמן שלא עומד בציפיות, במיוחד בגביע העולם, הוא כזה שמחפשים לו מחליף. הם חיפשו להחליף אותו תקופה ארוכה וטרי בא בדיוק בזמן. ההתאחדות יכולה להגיד מה שהיא רוצה, אבל הם לא ישטו בי. אני יודע למה קאפלו פוטר ואין לזה קשר לג'ון טרי".

שחקן אנז'י מחצ'קאלה סמואל אטו. AP
בקרוב יהיה לאנז'י מאמן חדש? אטו/AP

זו לא הפעם הראשונה שקאפלו עוזב מועדון בטונים צורמים. הוא בנה את שמו כמאמן קשוח ולא מתפשר וידע בעבר סכסוכים מתוקשרים עם כוכבים כמו: פאולו די קאניו, דייויד בקהאם ופרנצ'סקו טוטי ומערכת יחסים עכורה עם הנהלות יובנטוס וריאל מדריד. "הוא אף פעם לא נפרד יפה. זה הבן אדם, הוא לא יכול לעזוב בלי חיכוך", נכתב ב"גאזטה". אלא שבמקרה הזה, אפילו קאפלו עצמו לא נראה כמו אחד שלקח את העזיבה באופן אישי.

בתחילת השבוע רדף אחריו צוות צילום של תכנית הסאטירה האיטלקית "סטרישה לה נוטיציה" במטרה להעניק לו את פרס 'טפיר הזהב', שניתן לסלבריטאי או פוליטיקאי שספג השפלה פומבית (מריו באלוטלי זכה בו בעבר). הכתב תפס את קאפלו בתחנת רכבת והמאמן שהסכים לקבל את הפרס סיפק בחיוך התייחסות ראשונה להתפטרות: "לא ברחתי, עזבתי בגלל אי הבנה. היה לי טוב שם, אבל יש רגעים בהם אתה צריך לקבל את ההחלטה לעזוב".

קאפלו אמנם בן 65, אבל ברור כי לא יישאר מובטל זמן רב, ההתפטרות לא פגעה במאום בשמו הטוב והשמועות בעניינו לא פוסקות. בפני המאמן עומדות שתי אופציות. הראשונה היא להמתין למשרות שיתפנו בקיץ. למרות שהמאמן טען כי אינו מעוניין בשלב זה לחזור לאיטליה, שמו נקשר לרשת את קלאודיו ראניירי באינטר, הקבוצה הגדולה היחידה בסרייה A בה לא אימן. בנוסף, כישלון איטלקי ביורו 2012 עשוי בסיטואציה מסוימת לפנות את משרת מאמן הנבחרת בה מחזיק צז'ארה פראנדלי למרות שלאחרון חוזה לשנתיים נוספות. באנגליה העלו אפשרות של חזרה סנסציונית ללונדון לאיחוד נוסף עם טרי בצ'לסי.

האופציה השנייה היא הכסף הגדול של אנז'י מחצ'קאלה הרוסית, שרוצה את האיטלקי באופן מיידי. ברוסיה דווח ביום ראשון כי המאמן יגיע למוסקבה על מנת לנהל מגעים עם הקבוצה ועל פי פרסומים שונים, הוא אף עשוי להצטרף לאנז'י במחנה האימונים בטורקיה במהלך החודש. כך או כך, שני הצדדים – אנגליה וקאפלו – התאוששו במהרה מהפרידה וכבר עברו הלאה לפלרטט עם בני זוג פוטנציאליים. בנבחרת שלושת האריות שוב יבנו הר של ציפיות עם מאמן חדש ואילו קאפלו ימשיך להעשיר את חשבון הבנק בתחנה הבאה. רוברטו מאנצ'יני היה היחיד שהשתעשע במחשבה מה היה קורה אילו מישהו היה עושה מאמץ לפתור את המשבר: "הנבחרת הפסידה מאמן גדול. עם פאביו היה לאנגליה סיכוי גדול לזכות באליפות אירופה".

פאביו קאפלו מאמן נבחרת אנגליה. Bryn Lennon, GettyImages
אין לו ממה להיות מודאג. קאפלו/GettyImages, Bryn Lennon

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully