וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד שתצא נשמתכם: בלוג MMA חדש

איתי לייבוביץ'

31.1.2012 / 15:54

קרבות ה-MMA תופסים תאוצה בעולם וזה הזמן של וואלה! ספורט לקפוץ על העגלה. איתי לייבוביץ' עם בלוג חדש, עם קליפים אדירים, טריקים מיוחדים, שיעור היסטוריה והרבה דם

קרבות ה-MMA תופסים תאוצה ברחבי העולם וגם בישראל, וזה הזמן לשים את הזרקור על הענף המתפתח גם בוואלה! ספורט. הבלוג הזה ישפוך קצת אור על אחד מענפי הספורט הפופולאריים ביותר היום בתחום אמנויות הלחימה. קראו ותבינו שמדובר בהרבה יותר מסתם מכות.

ויטלי קרבסקי לוחם MMA ישראלי. ברני ארדוב
גם בישראל הענף הזה החל לעורר הדים. הכלוב ביד אליהו/ברני ארדוב

פינת ההיסטוריה: ככה הכל התחיל

השבוע לפני שמונה שנים נערך אירוע UFC 46 והביא עמו פיסת היסטוריה. האירוע כלל שמות גדולים לאותה התקופה ושמות שיהפכו לגדולים בעתיד. האלוף לשעבר ואחד הטוענים לכתר במשקל כבד כיום, פרנק מיר, נקם בווס סימס לאחר שבקרב הקודם דרך האחרון על ראשו של מיר במהלך לא חוקי. מיר חזר כועס ושלח את סימס לישון בנוקאאוט בסיבוב השני.

אחד הקרבות המפורסמים בהיסטוריה נערך אף הוא באותו אירוע, כאשר אלוף המשקל המעורב וחבר היכל התהילה היום, מאט יוז, פגש את בי. ג'יי פן. לעילוי מהוואי היה זה הקרב הראשון בקטגוריית המשקל המעורב, וזאת לאחר שלחם ושלט בקטגוריה התחתונה של המשקל הקל. יוז, לעומתו, שלט בקטגוריית משקל עליונה ללא עוררין והביע תמיהה וזלזול כלפי פן שבקרב הראשון שלו בקטגוריה מכוון אל העומד בראשה. התוצאה? פן מדהים את העולם, מכניע את יוז בחניקה אחורית וזוכה בתואר אלוף העולם למשקל מעורב.

הקרב הזה פתח טרילוגיית קרבות מהנה בין שניים מהלוחמים הטובים אי-פעם. בקרב המרכזי פגש האלוף למשקל חצי-כבד דאז, ובעיני רבים הנצחי, רנדי קוטור את הטוען לכתר ויטור "התופעה" בלפורט. הקרב נפסק בצורה מצערת 49 שניות לתוך הסיבוב הראשון, כאשר חתך בעינו של קוטור גרם לשופט לעצור את הקרב ולרנדי לאבד את החגורה. בלפורט החזיק בחגורת האליפות בדיוק שבעה חודשים עד לקרב החוזר, בו קוטור כתש אותו בדרך לנוקאאוט טכני. שלושה לוחמים נוספים הפכו את האירוע למיוחד, כאשר בקרבות המקדימים ניצח מאט סרה, לימים אלוף העולם למשקל מעורב, את יריבו בהחלטה. הלוחם הברזילאי הקשוח הרמס פרנקה, שבעתיד יזכה באליפות ה-WEC ויילחם מול שון שרק על אליפות ה-UFC, השתתף אף הוא באירוע אך הפסיד בהחלטה.

אם למישהו השם הרמס פרנקה נשמע מוכר אולי זה מהקרב שערך בהיכל נוקיה נגד הלוחם והמאמן הישראלי משה קיץ. קיץ הדהים את כולם, ניצח את הקרב בהחלטה וזכה להישג הגדול ביותר של לוחם ישראלי עד היום. השם האחרון ברשימה, ואולי זה שהופך את האירוע לכזה היסטורי, הוא ג'ורג' סיינט פייר. הלוחם הקנדי, שהחל את דרכו כלוחם קראטה קיוקושין והפך לאחד הלוחמים השלמים ביותר בתחום, ערך את קרב הבכורה שלו בארגון וניצח בהחלטה את קארו פאריזיאן המסוכן. פאריזיאן, ג'ודוקא ממוצא ארמני, ניצח שמות גדולים בקריירה אך סיינט פייר שיצא עם ידו על העליונה בקרב הבכורה ייזכר כאחד האלופים הגדולים אי-פעם. נכון לכתיבת שורות אלו לא הפסיד סיינט פייר קרב מאז אפריל 2007, ואם נתעלם מההפסד החד פעמי לאותו מאט סרה שהוזכר קודם, מדובר בלוחם שלא הפסיד קרב מאז אוקטובר 2004 אז הפסיד למאט יוז' שגם הוא כבר הופיע כאן. מאזנו מאז ינואר 2005 עומד על 15 ניצחונות והפסד בודד. עם כל כך הרבה אלופים בזמנו ובעתיד באירוע אחד, מה עוד אפשר לבקש?

לוחם ה-MMA הרמס פרנקה. Jeff Chiu, AP
חתיכת סיפור מאז שהכל התחיל, הא? הרמס פרנקה, מוותיקי הלוחמים/AP, Jeff Chiu

לוחם השבוע - צ'ייל סונן

מי שמכיר את צ'ייל סונן יודע שמדובר באדם מעניין ורב פעלים, שבין קריירת היאבקות עתירת תארים לקריירת MMA מצליחה הספיק גם לרוץ לקונגרס של מדינת אורגון, להיות מואשם בהלבנת כספים ואף להיענש בהשהיה מה-UFC עקב חשד בשימוש בחומרים אסורים. אך הסיבה העיקרית בגינה סונן מפורסם הן היכולות הוורבליות המשובחות שלו, שהפכו אותו לפה של ה-UFC. ב"פה" הכוונה אינה לדובר הארגון, אלא למקדם הקרבות מספר אחד בתחום שבו כל קרב שלו מקודם במסכת ירידות והעלבות של יריבו ושל הסובבים אותו. סונן יורה לכל הכיוונים ומשתמש ברטוריקה של סטנדאפיסט מחונן כדי לכתוש עד עפר את יריביו המיועדים, שעל פי רוב לא בורכו באותן יכולות ורבליות ומעדיפים לשתוק או להחזיר לו עלבון בסגנון "אתה טיפש בעצמך! אתה!....".

הגופות החרוכות בעלבונות צורבים שהשאיר סונן אחריו שייכות לאחים נוגיירה, לאנדרסון סילבה, וונדרלי סילבה, אנטוניו סילבה וכל סילבה באשר הוא. הקרב מול מייקל ביספינג בשבת האחרונה גרם לאוהדיMMA לרייר בציפייה לטראש טוק המתבקש, שלא אכזב ואף הביא את סונן להתראיין כשחגורת אליפות על כתפיו. תזכורת: הוא לא האלוף.

שלא תטעו, מדובר בלוחם משובח. ההופעה של סונן כל כך מהנה, עד שקל לשכוח שמדובר באחד הלוחמים הטובים, אם כי חד ממדיים, ב-MMA כיום והלוחם שהיה הקרוב ביותר לנצח את האלוף הנצחי אנדרסון "ספיידר" סילבה. עד ומאז אותו הפסד ניצח סונן יריבים קשוחים ובצורה משכנעת. את מילר, אוקאמי ומרקווט הוא מרח וגיהץ לאורך שלושה סיבובים וניצח אותם בהחלטת שופטים. ריאן סטן המבטיח נדרס למשך שני סיבובים וחצי, עד שהמועמד לקונגרס לשעבר סגר עליו חניקת משולש-יד באמצע וניצח בהכנעה.

בראיון שלפני אירוע UFC ON FOX פרש סונן את משנתו לפיה זהו הספורט של הלוחם הקשוח וקשוח פירושו לתת יותר במשך זמן ארוך יותר. אגב, באותו משפט הוסיף שהוא הלוחם הקשוח בעולם ולכן, הטוב בעולם. יש שיחלקו על הגדרתיו וקביעותיו של סונן אך עם דבר אחד יש להסכים, הבחור קשוח. יכולות ההיאבקות שלו ברמה עולמית והסיבולת והנחישות שלו גבוהות ברמה מגוחכת. מי שמכיר את ענף ההיאבקות יודע שמדובר באתלטי-על שמסוגלים להפעיל לחץ עצים לאורך זמן ארוך במיוחד וסונן כאמור, הוא מתאבק מצוין. במשחק של סונן ניתן למצוא חורים רציניים בדמות יכולות סטרייקינג מוגבלות ויכולות הגנה לא-קיימות בפני התקפות ג'יו ג'יטסו (8 מ-11 הפסדים בקריירה כתוצאה מהכנעה), אך עדיין מדובר בלוחם שמשתפר ומתפתח וששיאו אולי עוד לפניו. לאחר הניצחון ביום שבת על מייקל ביספינג יקבל סונן הזדמנות חוזרת לנשל את העכביש מכוריו ואם לשפוט לפי הקרב הקודם ביניהם, ממתין לסילבה קרב ארוך וקשה. המפתח של סונן לזכות באליפות הוא הורדה לקרקע ושליטה בסילבה. סילבה לעומתו ינסה לסיים את הקרב מהר וכנראה שיכוון להשמיד את סונן בסיבוב הראשון/שני בנוקאאוט. מה שבטוח הוא שהיוטיוב הולך לרתוח מסרטוני סונן-סילבה-טראש טוק. יהיה אש.

לוחם ה-MMA  צ'ייל סונן. Jeff Chiu, AP
ביצועים גדולים בכלוב ופה גדול עוד יותר מחוצה לו. צ'ייל סונן/AP, Jeff Chiu

טכניקת השבוע - Ground and Pound

Ground and Pound, או GNP, היא אחת מאסטרטגיות הקרב העיקריות והבולטות בענף ה-MMA וכזו שמאומצת בעיקר על ידי לוחמים שבאו מרקע של היאבקות וג'יו ג'יטסו ברזילאי. משמעות ה-GNP היא הבאתו של היריב לקרקע בעזרת טייקדאון (הטלה או הפלה) מארסנל מהלכי ג'ודו, היאבקות, סמבו, ג'יו ג'יטסו וכל שיטות הגרפלינג לסוגיהן וביסוס עמדה שולטת מעל ליריב. כאשר השיג הלוחם עמדה עליונה ושולטת הוא ימטיר על יריבו אגרופים ומרפקים במטרה להסב מקסימום נזק. לוחם ישאף להביא לסיום הקרב בנוקאאוט, אך לעתים יסתפק גם בנוקאאוט טכני על ידי עצירת שופט ולא משום שהיריב איבד הכרה.

תוצאה קצת פחות מספקת מנוקאאוט, אך הרבה יותר מנוקאאוט טכני, היא כניעה של היריב בעקבות המכות שהוא סופג, אך לצער הלוחם הממטיר תוצאה זו אינה נפוצה. יש כלל לא כתוב שאומר שלא נכנעים ל-GNP היות שזה מצביע על חולשה וחוסר יכולת לספוג מכות. מקורה של האסטרטגיה בברזיל, בה קרבות VALO TUDO (פורטוגזית ל"הכל הולך") היו נפוצים כמעט כמו משחקי הכדורגל והסמבה, אך מי שהביא לתודעה במערב היה מארק קולמן. קולמן, מראשוני לוחמי ה-MMA בארה"ב ומתאבק אולימפי לשעבר, נהג למרוח את יריביו ולעשות בהם שפטים עד שנכנעו או איבדו הכרה וזכה לכינוי "הסנדק של ה-GNP".

כיום, השימוש ב-GNP נרחב ומשמש לוחמים רבים בהם האלוף בקטגוריית המשקל המעורב ג'ורג' סיינט פייר ולוחמי הצמרת מארק מוניוז, צ'ייל סונן, דן הנדרסון ועוד רבים ודורסים.

מארק קולמן מתאבק MMA  מול רנדי קוטור. Isaac Brekken, AP
אבי השיטה. מארק קולמן/AP, Isaac Brekken

המלצת השבוע

בדצמבר 2010 נערך האירוע האחרון של ארגון WEC לאחר שזה נקנה על ידי זופה, חברת האם של ה-UFC, וניפק את אחד הקרבות המלהיבים אי פעם. אנטוני "שואו טיים" פטיס ניסה לקחת את חגורת האליפות מידי האלוף דאז בן "בנסון" הנדרסון, ולאחר קרב הפכפך מלא במהלכים מרהיבים הראה מדוע הוא נקרא "שואו טיים" וסיים את הסיבוב החמישי והאחרון עם בעיטת מטריקס שהשאירה מיליוני המומים ברחבי העולם.

אנתוני פטיס לוחם MMA. Eric Jamison, AP
הראה מדוע הוא נקרא "שואוטיים". פטיס/AP, Eric Jamison

מהלך השבוע: ואם חשבתם שזו בעיטה

הקרב שנערך ב-UFC RIO בין אידסון ברבוסה לטרי אטיים הבטיח רבות בתחום המכות המלהיבות, אך נראה שנכונה לצופים אכזבה כשהקרב עבר על מי מנוחות לא מלהיבות במיוחד. עד שהיא הגיע. גבירותי ורבותי, כפיים לנוקאאוט הראשון ב-UFC בבעיטה מסובבת.

itay.leibovich@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully