וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פיינל פור ב-2014 בתל אביב זו אופציה"

18.1.2012 / 14:14

הסיפור המלא מאחורי יום הזיכרון, הטעות שקבוצות עשו עם שחקני NBA, הבעיה עם הליגה האדריאטית. ג'ורדי ברתומיאו, מזכ"ל היורוליג, בראיון בלעדי ומקיף

ג'ורדי ברתומיאו סבור כי שביתת השחקנים ב-NBA – תחילתה, מהלכה, סיומה – סיפקה הזדמנות מיוחדת להיווכח דווקא בכוחו וביציבותו של הכדורסל האירופאי.

"מרגע שהכריזו על הלוק-אאוט הייתי בטוח שרוב הקבוצות באירופה לא יתפתו ויקחו שחקנים זמניים, כי אני יודע שבאירופה יש מספיק פוטנציאל כדי להציג כדורסל מצוין ממילא", אומר מזכ"ל היורוליג בשיחה עם וואלה! ספורט. "חשבתי, ואני עדיין חושב, שמועדונים רציניים לא יכולים לבנות את עצמם על שחקנים שלא יודעים אם הם פתאום יעזבו או לא. הם צריכים סגלים קבועים לעונה שלמה. העובדה היא שפנאתינייקוס וברצלונה, שתי אלופות היורוליג האחרונות, החליטו לא להחתים שחקני NBA, וזה מוכיח את העקביות של המועדונים האלה ברמת קבלת ההחלטות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא צריך טובות משחקני NBA. ג'ורדי ברתומיאו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שאלו למה היורוליג מתירה לקבוצות בכלל להחתים שחקנים על חוזים כאלו, כשבליגה הסינית הכריחו שחקנים להתחייב מראש לעונה מלאה. התשובה שלי היא שמבחינת החוק באירופה אין שום אפשרות להטיל על הקבוצות כאלה מגבלות. מבחינה חוקית, אנחנו לא יכולים למנוע מקבוצות להחתים שחקנים על חוזה קצר. אם היינו מקבלים החלטה כמו הליגה הסינית, פשוט לא היה לה תוקף משפטי. אבל אני חושב שברגע שהשביתה הסתיימה, ראינו שלא באמת השתנה משהו. לא היה לעזיבה של שחקני ה-NBA אימפקט משמעותי ולא ראיתי קבוצה שההופעות שלה נראו אחרת, אולי להוציא את פרטיזן, שאיבדה את פקוביץ' והודחה ברגע האחרון של השלב המוקדם. ריאל מדריד החתימה שני שחקנים ועדיין סיימה את הבית שלה במקום הראשון אחרי שהם עזבו. המשמעות של כל מה שקרה מבחינתי היא שבאירופה יש מספיק שחקנים מצוינים. לכן קבוצות ה-NBA לוקחות לנו אותם. אבל עדיין מיוצרים באירופה שחקנים מצוינים מידי שנה".

אני חושב שאולי כן היה מקום להתעקש ולמצוא פתרון שלא יאפשר החתמת כוכבים מזדמנים בקבוצות היורוליג. ריאל, פרטיזן, מילאנו, מכבי, אנדולו אפס, אפילו צסק"א – כולן דווקא כן בחרו להחתים שחקנים זמניים. הייתה תחושה שזה לא מכבד את המסורת של הכדורסל האירופאי.

"אני לא חושב שזה עניין של כבוד. כולם יודעים שלאירופה יש מסורת כדורסל גדולה. בכל עונה הרמה משתפרת. אבל אני באמת לא חושב שאירופה צריכה לייבא שחקנים מזדמנים מבחוץ. כמובן שכל שחקן שרוצה להיות חלק מהכדורסל האירופאי, מוזמן מבחינתי. אני חושב שהמועדונים באירופה צריכים להבין שיש להם שחקנים טובים. ואם הם בנו קבוצות, ומן הסתם הם רוצים לזכות באליפויות, אז הם צריכים לשמור על עקביות בסגל. וזה ברור. היו קבוצות שהחתימו שחקנים נוספים, רק בשביל להיות בטוחים שיהיו בסדר כששחקני ה-NBA יעזבו. אני חושב שמראש הן היו צריכות להבין שהן לא צריכות אותם".

מה דעתך על ההחלטה שלקח אנדריי קירילנקו?

"אני גאה ששחקן כמו קירילנקו, שהיו לו הרבה הצעות מקבוצות NBA שונות, החליט להישאר באירופה כדי לנסות ולזכות ביורוליג ובאליפות הליגה הרוסית. לפני ארבע שנים זה היה נשמע כמו איזה תסריט מופרך, אבל הנה, היום יש מועדונים באירופה שמספקים פייט למועדונים בארה"ב. הליגות באירופה משתפרות. הכדורסל האירופאי מתקדם. קירילנקו הבין שלזכות בתואר כמו אליפות היורוליג, זה לא דבר של מה-בכך בעולם הכדורסל. אם הוא החליט להישאר כאן גם בשביל להוסיף לרזומה את אליפות היורוליג, אז זה אומר שהיורוליג חשובה לקריירה שלו. אגב, אל תשכח שגם חואן קרלוס נבארו חזר לברצלונה מאותה הסיבה. אז אולי המצב של הכדורסל האירופאי לא כל-כך גרוע".

ג'ורדן פארמר שחקן מכבי תל אביב בכדורסל בחיבוק עם שמעון מזרחי. ברני ארדוב
"מאמנים שבנו קבוצות ורוצים לזכות באליפויות צריכים לשמור על עקביות בסגל. קבוצות היו צריכות להבין שהן לא צריכות אותם". ג'ורדן פארמר נפרד ממכבי תל אביב/ברני ארדוב

***

ברתומיאו, כבר הבנתם, לא מתרגש מן המקטרגים של הליגה שבראשה עומד כבר למעלה מעשור. מבחינתו של מזכ"ל היורוליג, "הליגה שלנו גדלה ומתפתחת גם בימים של משבר כלכלי קשה שפוקד מדינות חשובות כמו יוון ואיטליה", הוא אומר. "בשנתיים האחרונות ההכנסות שלנו עלו ב-20%. שמרנו על גובה ההכנסות מהטלוויזיה והרחבנו את החשיפה הטלוויזיונית ליורוליג ברחבי העולם. נתוני הצפייה בפיינל פור עולים מעונה לעונה. ועדיין, אני לא לגמרי מרוצה. אנחנו עדיין רחוקים מהמקום שאנחנו רוצים להיות בו".

היכן רוצה ברתומיאו להיות בעוד חמש שנים? "החזון שלי הוא שבתוך כמה עונות כבר נוכל לעבוד עם תקציב של כ-100 מיליון אירו. אבל זה לא יהיה קל; אנחנו לא יכולים לצפות מחברות מסחריות להשקיע עוד במוצר שלנו, באמצעות חסויות, אם לא נשפר אותו. לכן שינינו החל מהעונה הבאה את פורמט המשחקים. הגדלנו את כמות המשחקים באופן דרמטי. היורוליג תשוחק כל שבוע, בלי הפסקות במהלך העונה".

רומיין סאטו שחקן פנאתינייקוס. AP
משבר ביוון? אולי, אבל רומיין סאטו ופנאתינייקוס ממשיכים לנפק כדורסל טוב ולהיות מועמדים לזכייה בגביע/AP

שינוי פורמט המשחקים עליו מדבר ברתומיאו – החל מהעונה הבאה יותר מתוכפל כמות המשחקים בשלב הטופ-16 (משישה לארבעה-עשר), ותשונה חלוקת הבתים (מארבעה בני ארבע קבוצות לשניים בני שמונה קבוצות) – יחולל מיני-מהפכה בכדורסל האירופאי, לדבריו.

"יש לנו בעיה, כי ביורוליג משחקות קבוצות שמגיעות מליגות מצוינות, אבל גם הרבה קבוצות שמגיעות מליגות הרבה פחות טובות, וזה יוצר מצב לא מאוזן. השינוי הזה יעזור לאותן קבוצות לשנות את העסק שלהן ולספק לאוהדיהן חוויה גדולה יותר. כבר שנים שהרבה קבוצות אצלנו מבקשות יותר משחקים, כי עבורן היורוליג הרבה יותר חשובה מהליגה המקומית – לפחות מבחינת עניין, הכנסות וקהל. הן רצו להגביר את החשיפה של השוק שלהן ליורוליג. עכשיו, אחרי שראינו שהמפעל גדל כבר כמה עונות, החלטנו לקחת את ההחלטה הזאת. רצינו להגדיל את כמות המשחקים, ורצינו להגדיל דווקא את כמות המשחקים בין הקבוצות הטובות ביותר, ולכן הארכנו מאוד את הטופ-16 ולא את השלב הראשון. זה שינוי שיעזור להרבה קבוצות לשדרג את העסק שלהן ולהעניק חוויה גדולה יותר לאוהדים".

אני מסתכל על היורוליג של העשור האחרון, ורואה את אותם מועדונים מגיעים בכל שנה לשלבים המאוחרים – מכבי תל אביב, פנאתינייקוס, ברצלונה, צסק"א, סיינה, ולסירוגין ריאל מדריד, קאחה לבוראל ואולימפיאקוס. בכלל, ב-12 השנים האחרונות זכו רק ארבע קבוצות שונות בגביע (מכבי, בארסה, פאו, צסק"א). להגדיל את כמות המפגשים ביניהן זה צעד אחד. איך אתם יכולים לדחוף קדימה מועדונים נוספים, חדשים? התחושה היא שהמפעל מעט קופא.

"זה חלק מהתרבות של הספורט. אני לא חושב שזה שונה באופן דרמטי מהמצב בכדורגל. גם בצ'מפיונס ליג אתה תמיד רואה בשלבים המאוחרים את אותן קבוצות – ברצלונה, ריאל, יונייטד, צ'לסי, מילאן. גם ב-NBA אתה רואה את אותן קבוצות קבועות בצמרת. ככה זה. אנחנו לא יכולים לשנות את המציאות של הספורט. אלה הן הקבוצות עם המסורת, הכסף והאוהדים, שגם מגיעות משווקים גדולים. אנחנו לא מתכוונים להילחם בקבוצות האלה. אנחנו רוצים לטפח אותן. בליגות המקומיות יש חוקים שונים שנועדים כדי ליצור יותר איזון, אבל אצלנו זה לא המצב. למרות זאת, בוודאי שנשמח לראות מועדונים נוספים מתחזקים. אני מקווה שפנרבחצ'ה-אולקר תוכל להצטרף לרשימה הזאת. גם במילאנו החליטו לחזור ולהשקיע הרבה כסף. אז אולי נראה גם כמה שמות חדשים".

שחקני ברצלונה (ימין לשמאל): אנדרס אינייסטה, ליאונל מסי, טיאגו, סרחיו בוסקטס. רויטרס
שליטה של קבוצות קבועות בענף? אפשר לחשוב שבכדורגל זה לא ככה/רויטרס

***

האופנה האחרונה בכדורסל האירופאי – עריקת הקבוצות המובילות מהליגות המקומיות לליגות אזוריות, מאתגרות ומעניינות יותר – מטרידה את ברתומיאו.

"קודם כל, אם מועדונים מחליטים לעזוב את הליגה המקומית לליגה אחרת זה משהו שאנחנו ביורוליג צריכים לכבד", מסביר ברתומיאו. "אם זה מה שעונה על הצרכים שלהם, ולדעתם עוזר להם לספק מוצר טוב יותר לאוהדים, אז זה לא משהו שאני צריך למנוע. הרי אף קבוצה לא רוצה להוסיף סתם עוד משחקים ללו"ז.

"הדאגה הגדולה שלי היא עם הליגות האזוריות ברמה המבנית. זה קשור לשאלה איך הן משתלבות בתבנית של הכדורסל האירופאי. אם הן לא יהפכו לחלק אינטגראלי מהכדורסל ביבשת, אז נקבל מצב שיהיה מאוד בעייתי להתמודד איתו. קח לדוגמא את ה-VTB (הליגה המזרח-אירופאית, שהוקמה לפני שלוש שנים וכיום כוללת את מיטב הקבוצות מהליגה הרוסית, הליטאית והאוקראינית כגון צסק"א מוסקבה, חימקי, קאזאן, ריטאס וילנה, ז'לגיריס קובנה, מאריופול וכו', א.ג.): ברמה האירופאית, המנצחת של הליגה הזאת לא מרוויחה כלום. היא לא מקבלת כניסה ליורוליג או ליורוקאפ, כי אין לליגה הזאת הסכמים איתנו. האתגר שלנו לעתיד, ובזה אני מנסה לשכנע את אנשי פיב"א-אירופה להצטרף אלינו ולהיות יותר אקטיביים, הוא שהליגות האלה ייכנסו למבנה הכולל של הכדורסל האירופאי.

"גם הליגה האדריאטית היא דוגמא, אבל קצת אחרת: המנצחת של האדריאטית כן נכנסת ליורוליג (לשלב המוקדמות, א.ג.). מכבי משחקת באדריאטית וגם בליגה הישראלית, שגם ממנה אפשר להגיע ליורוליג. אם מכבי זוכה באדריאטית, אתה מבין את הבעיה שנוצרת? הרי היא ממילא משוריינת ביורוליג. אנשים מבינים שזה מצב לא נורמאלי. צריכים להסדיר את כל הליגות האזוריות. יהיה גרוע מאוד אם נשאיר את המצב הזה על כנו. ולכן הודענו שקבוצת יורוליג לא תוכל להופיע במקביל בליגה אזורית שאינה מוכרת ע"י היורוליג ושאינה חלק ממארג הכדורסל באירופה".

ג'ון שייר שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
ואם מכבי תזכה באדריאטית, מה הערך המוסף של הליגה הזו?/קובי אליהו

מבחינתו של ברתומיאו, אפשר שעליית הליגות האזוריות תרוקן בקרוב את הליגות המקומיות מתוכן, או לכל הפחות תהפוך את ההשתתפות בהן אף לפחות אטרקטיבית ממילא. "אם הליגות המקומיות מחליטות שהליגות האזוריות טובות להן והן מוכנות לשתף איתן פעולה, אז נמזג את הליגות האזוריות ליול"ב, במובן הזה שהיורוליג והיורוקאפ יעניקו כרטיסי כניסה למנצחות הליגות האזוריות ולא למנצחות הליגות המקומיות. זה פתרון סביר בעיני, אבל אנחנו צריכים את הסכמת הליגות והפדרציות המקומיות לכך. פיב"א-אירופה אומרים שאין להם עדיין דעה בעניין והם לא נוקטים בשום פעולה, ואני בשוק מההתנהלות שלהם. אסור שהמצב הזה ייצא משליטה ואירופה שוב תיכנס למאבקים".

נטען שהחל מהעונה הבאה היורוליג לא תאפשר לקבוצותיה להשתתף בשלוש מסגרות במקביל.

"הסכמנו שאנחנו לא רוצים שהקבוצות שלנו ישחקו בליגה שלא מוכרת ע"י יול"ב ושהמנצחות שלה לא עולות למפעלים האירופאים המובילים. היום המצב הוא שצסק"א יכולה לפגוש את קאזאן גם בליגה הרוסית, גם בליגה המזרח-אירופאית וגם ביורוליג. זה לא הגיוני עבור האוהדים, ואנחנו צריכים לפתור את הבעיה הזאת. לכן ביורוליג ישחקו קבוצות שיתחייבו להשתתף רק במפעלים שעובדים בשיתוף פעולה עם יול"ב. נאלצנו לשלוח את המסר הזה בעצמנו, כי בפיב"א-אירופה לא עושים כלום".

שחקן צסק"א מוסקבה מילוש תיאודוסיץ'. AP
מה ההיגיון בלתת לצסק"א וקאזאן להיפגש בשלוש מסגרות שונות?/AP

***

בשנים האחרונות נאלץ ברתומיאו להתמודד עם קריסת הכדורסל האיטלקי. החל מהקיץ האחרון נוספו לו כאבי ראש מהקבוצות היווניות, שהפחיתו משמעותית את תקציביהן לאור המשבר הכלכלי הקשה ביוון.

ספורט הוא חלק מהכלכלה, והמשבר ביוון פגע בלי ספק בקבוצות הכדורסל שם. אבל אני חושב שעיקר הבעיה מגיעה מאיטליה. להוציא את סיינה, כבר שנים שלא ראינו קבוצה איטלקית מתמודדת בטופ של הכדורסל האירופאי, והרי מבחינה היסטורית הקבוצות האיטלקיות שלטו באירופה בעבר. איך אתה רואה את המצב הנוכחי?

"אני חושב שאולימפיאקוס ופנאתינייקוס עברו את המשבר, למרות שהפחיתו מהתקציב שלהן. אבל באמת הרבה קבוצות כדורסל ביוון ניזוקו. מצד שני, אי-אפשר לצפות לדבר אחרת כשהמדינה עוברת כזה זעזוע כלכלי.

"איטליה זה עניין אחר. יש שם כבר כמה שנים בעיות מבניות שפוגעות בכדורסל. ב-10-12 השנים האחרונות הכדורסל האיטלקי סובל. סיינה היא באמת היחידה שמצליחה להישאר תחרותית ברמות האלה, וזה באמת מדהים כי סיינה מגיעה משוק קטן מאוד ועדיין עושה עבודה מדהימה. יש לנו בעיה עם יתר הקבוצות. הרבה בעלים עזבו וקבוצות התרסקו. פעם היו בצמרת קבוצות כמו בנטון, שתי הקבוצות מבולוניה, אבל הן התדרדרו מאוד. אני לא חושב שזה משהו שאפשר לנתח ברמה האירופאית, כי לדעתי מצב הכדורסל האיטלקי נובע מבעיות פנימיות-ארגוניות שהאיטלקים צריכים לפתור אותן".

- דיברת קודם לכן על העלייה באחוזי הצפייה בפיינל פור, אבל בעונה שעברה המצב היה שונה. יש לי שתי שאלות בעניין: א. קודם כל, במבט לאחור, מה היו מבחינתכם ההשלכות של בעיית יום הזיכרון בפיינל פור הקודם?; ב. איזה לקח למדתם לעתיד?

"בפיינל פור הקודם ניסינו להגן על כל האינטרסים שהיינו צריכים להגן עליהם. לא היה קל לשכנע את עיריית ברצלונה, הטלוויזיה והספונסרים שלהקדים את שעת הגמר זה דבר טוב. אבל בסיטואציה ההיא, זו הייתה האפשרות הטובה ביותר. אני יודע שזה לא היה הדבר הטוב ביותר ולא הייתי רוצה להיקלע לסיטואציה הזו שוב בעתיד. אבל בשורה התחתונה, החלטנו כך לא מתוך רצון לכבד את יום הזיכרון בישראל, כי זה לא באמת קשור אלינו, אלא כי רצינו לכבד את מכבי ואת מה שהשיגה במהלך העונה שעברה. ומכבי העפילה לפיינל פור בזכות.

שחקן פנאתינייקוס דרו ניקולס מול שחקן מכבי תל אביב דייויד בלו. רויטרס
"לא החלטנו על הקדמת המשחק מתוך רצון לכבד את יום הזיכרון, אלא לכבד את מכבי"/רויטרס

"התפקיד שלנו כמנהלים הוא לספק פתרונות יוצאי דופן לבעיות יוצאות דופן. אנחנו צריכים להשתדל להימנע מסיטואציות כאלה, אבל כשזה קורה אנחנו צריכים להיות בטוחים על איזה אינטרס חשוב להגן. הבנו שהכי חשוב להגן על התוצאות הספורטיביות. למכבי הייתה את הזכות לשחק בפיינל פור, והבנו ממכבי ומכל המקורות, לרבות מהממשלה בישראל, שמכבי בלי שום ספק לא תשחק ביום הזיכרון. לכן מבחינתנו, האינטרס הספורטיבי גבר. אני לא יכול לומר לך מה נעשה אם תתרחש בעיה דומה בעתיד, אבל אני כן מבטיח שהעקרונות שינחו אותנו יישארו זהים – ובראשם הגנה על התוצאות הספורטיביות".

ביורובאסקט האחרון ראינו את נבחרת ספרד מציגה כדורסל דומיננטי יותר מכל נבחרת אירופאית אחרת בעבר. באולימפיאדה הקרובה ייתכן מאבק אמיתי, בפעם הראשונה, בין נבחרת אירופאית לבין נבחרת ארה"ב, שבוודאי תגיע בהרכב רציני. זה כמובן מעלה מחשבות בדבר הפער הנוכחי בין הכדורסל האירופאי לבין הכדורסל האמריקאי, ומציף מחדש את שאלת יכולתן של הקבוצות האירופאיות המובילות להשתלב בקונסטלציה מסוימת ב-NBA.

"קודם כל, הייתי רוצה מאוד שקבוצה אירופאית תזכה בזהב בלונדון. זה לא קשור לספרד; אתה יודע שאנחנו קטלאנים, ומבחינתנו ספרד או צרפת טובות באותה המידה. יש עכשיו הרבה ציפיות מהנבחרות האירופאיות, כי באולימפיאדת בייג'ינג היו מאבקים גדולים. יהיה נחמד לראות את ספרד מתמודדת מול ארה"ב. שתי הנבחרות יצטרכו לעבוד קשה מאוד כדי לנצח.

"לגבי שיתוף הפעולה עם ה-NBA: אנחנו חושבים כל הזמן על דרכים נוספות לשתף פעולה, אבל לא מהכיוון שדיברת עליו. מבחינה מקצועית, אין לנו תוכניות לעשות שיתוף פעולה עם ה-NBA מעבר לשיתוף הפעולה הנוכחי. אנחנו מרוצים מאוד מהמשחקים שנערכים בקיץ בין קבוצות היורוליג לקבוצות ה-NBA, אבל בכך זה מסתיים. כך אנחנו רואים את השילוב הזה, נכון להיום. גם בעתיד הקרוב אני לא רואה שינוי בסגנון השת"פ הזה בין היורוליג לבין ה-NBA, ולכן אני לא חושב שהאפשרות שציינת ריאלית כרגע".

השבוע הודיעו רשמית שפיינל פור הליגה האדריאטית ייערך בתל אביב. ההערכות הן שלונדון תארח את פיינל פור 2013. מה בדבר פיינל פור בתל אביב בשנת 2014? זה קרה ב-94' וב-04'. צריכים לשמר את המסורת של אחת לעשר שנים.

"האמת, עדיין לא דיברנו על זה עם מכבי. החלטנו שהפיינל פור ישוחק בערים הגדולות באירופה, והאירוע הופך גדול יותר מעונה לעונה כי המשחקים משוחקים באולמות הגדולים ביותר. המדיניות שלנו היא לשחק את הפיינל פור באולמות הכי מתקדמים, ובשנים האחרונות נבנו באירופה הרבה אולמות נהדרים. אבל כמובן שפיינל פור בתל אביב זו תמיד אופציה".

ohad@walla.net.il

שחקני נבחרת ספרד חוגגים זכיה ביורובאסקט 2011. AP
אם נבחרת אירופית תזכה בזהב בלונדון, זה בהחלט ישרת את האינטרסים של הכדורסל ביבשת/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully