וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילים לספור הפסדים: הבלוג של גרינוולד על מכבי תל אביב

2.12.2011 / 16:00

למה מצ'באן ובלאט לא הסתדרו וכמה זה עלה למכבי תל אביב, מי הם המועמדים החדשים לרשת את ג'ורדן פארמר והאם בלאט יעבור את הרף שהפיל אותו בעבר. הבלוג של גרינוולד חוזר

בסיום המשחק התגודדו העיתונאים הסרבים סביב מילאן מצ'באן.

האם הייתה לך הערב מוטיבציה מיוחדת, הם שאלו אותו. "למען האמת, לא", עטה מצ'באן את ארשת הפנים האינדיפרנטית שלו. "אני עדיין שחקן של מכבי. אבל אני חושב שעם היכולת שהצגתי הערב דווקא כיבדתי את המועדון שאני עדיין שייך אליו, מועדון שהעברתי בו עונה טובה ושיש לי בו הרבה חברים. זה היה ניצחון גדול, כי מכבי זה מועדון גדול".

מי שסימן את מצ'באן במקור, כבר במהלך עונת 2009/10, היה פיני גרשון, מאמן הקבוצה דאז. מכבי הגיעה להבנות עקרוניות עם מצ'באן עוד לפני סיום אותה עונה, אבל אז גרשון פוטר ודיוויד בלאט החליט להשהות את המגעים. הסיפור התמסמס, אבל כשמצ'באן הגיע לישראל בספטמבר עם המופארם ורסאץ' וטחן את הפועל גליל/גלבוע עם 31 נקודות, חברי ההנהלה של מכבי כמעט ואיבדו את ההכרה. בלאט עדיין סירב להתלהב, אבל ראשי מכבי השתכנעו שמצ'באן הוא שחקן העתיד של המועדון ומיהרו להחתים אותו על חוזה לארבע עונות וחצי.

"מכבי תל אביב גאה להודיע על החתמתו של מצ'באן", נכתב בהודעה הרשמית מטעם המועדון. "מהכישרונות הגדולים ביותר של הכדורסל הסרבי, שחקן מחונן שמחבר המון אלמנטים... שילוב חלומי של גוף מאסיבי וטאץ' בקליעה... פייטר גדול על המגרש ובעל אופי מאוד נוח מחוץ למגרש... נחשב לאחד השחקנים הטובים והמבוקשים באירופה... מעמיד ממוצעים אדירים...".

זו הייתה השתפכות חסרת תקדים לאחר עסקה בהיקף חסר תקדים: שוויה הכולל עמד על כחמישה מיליון דולר (מצ'באן אמור היה להשתכר כ-4.1 מיליון דולר נטו בפרק הזמן הזה; בנוסף התחייבה מכבי לשלם לורסאץ' דמי שחרור בגובה 600,000 דולר). וכל זה לשחקן שלא היה טוב מספיק עבור מכבי רק חודשיים קודם לכן.

שחקן פרטיזן בלגרד מילאן מצ'באן מול שחקן מכבי תל אביב ליאור אליהו. רויטרס
אולי אחרי אתמול בלאט סוף סוף יתלהב ממנו? מצ'באן/רויטרס

***

בלאט לא התחבר למצ'באן. סגנון הכדורסל של השניים שונה בתכלית: בלאט דורש מחניכיו הגנה בלתי-מתפשרת, התאבדות קולקטיבית בריבאונד והתקפה מהירה, תנועתית וקטלנית, ואילו מצ'באן הוא שומר מעט רכרוכי, ריבאונד סביר בלבד (בפרטיזן משפר העונה מאוד את האלמנט הזה) ושחקן התקפה איטי. מעבר לכך, מצ'באן הגמלוני היה זר להגנת הלחץ שהנהיג בלאט אשתקד. אם הכדורסל של בלאט אמריקאי, אתלטי וחדשני באופיו, הרי שמצ'באן הוא נציגו המובהק של הכדורסל האירופאי הכבד והרומנטי. זה היה שידוך מועד לגירושין.

מצ'באן מפיק ניצוצות כשמשחק ההתקפה סובב אותו, וכשבהגנה המאמן מעלים עין מהוויתורים הקטנים שהוא נוהג לעשות לעצמו. בורסאץ' ובפרטיזן קיבל אשראי התקפי בלתי-מוגבל; הגארדים משחקים עבורו, והוא מקבל רישיון חופשי להעיף שלשות.

פרטיזן משמרת את סגנון הכדורסל הסרבי הידוע: שלושה גאנרים שתופסים עמדות בפרימטר ושתי מכונות השמדה בצבע. הקבוצה סוחטת את השעון בהתקפה ומניעה את הכדור פנימה והחוצה, בצורה מכנית ואפרורית אבל יעילה ביותר. הכדורסל של בלאט הפוך: בעונה שעברה מכבי הייתה לחלוטין קבוצה של גארדים, ושחקני הפנים עבדו לרוב עבורם. אם מוסיפים את העובדה שבלאט סירב להשלים עם הבינוניות ההגנתית של מצ'באן, ניתן להבין כיצד הפך אותו "שילוב חלומי של גוף מאסיבי וטאץ' בקליעה" לגרסה המולטי-מיליונרית של תומר שטיינהאוור (3.5 נקודות בממוצע ב-9 דקות משחק ביורוליג אשתקד).

בדרך כלל הנהלת מכבי נוטה להתערב בעבודתו של מאמנה גם במקרים שפחות קרובים לליבה ולכיסה, אבל לא הייתה יכולה להתווכח עם ההצלחה הגדולה של בלאט בעונה שעברה ולכן לא כפתה עליו את שיתופו של מצ'באן. בקיץ האחרון ניהל בלאט מלחמת חורמה עם חברי ההנהלה בנושא: משיקולי תקציב החליטה הנהלת מכבי לוותר על אחד הפורוורדים, וניסתה לשכנע את בלאט לוותר על ריצ'י הנדריקס, שטומן בחובו את כל המעלות שבלאט מעריך בכדורסלן (הארד-וורקר, שומר מצוין, אתלט גדול, מהיר וזריז, ריבאונדר בחסד). בלאט אמר שאין על מה לדבר. בסופו של דבר חברי ההנהלה נשברו והסכימו לוותר על מצ'באן.

אבל הנהלת מכבי הפסידה בדרך מאבק נוסף: היא התכוונה להשאילו לז'לגיריס קובנה, אלא שהפורוורד אמר שאם הם מתכוונים להשאיל אותו, אז הוא דורש לחזור הביתה, לסרביה. פרטיזן חולקת עם מכבי את הבית המוקדם ביורוליג ואת הליגה האדריאטית; למרות שברור היה שבבית יורוליג כה קשה כל הפסד יכול להיות בעל משמעות, וכי מצ'באן יכול בהחלט לעזור לפרטיזן במאבקיה מול מכבי בשתי המסגרות, התיישרה ההנהלה לפי רצונו ושלחה אותו לשחורים-לבנים. אתמול שילמה את המחיר.

מצ'באן לקח קשה את ההחלטה של בלאט. גם היום הוא עדיין זועם על המועדון ולא מבין מדוע וכיצד התקבלה ההחלטה להשאיל דווקא אותו – קל וחומר בעונה בה משתתפת מכבי בשלוש מסגרות, כשזמן הפרקט לחלוקה שנמצא בידי הצוות המקצועי כמעט בלתי-מוגבל.

למען האמת, לא היה להחלטה צידוק מקצועי של ממש: ללא מצ'באן, וכשסופו לא על הפרקט (וביורוליג הוא נמצא על המגרש בקושי 18:30 דקות בממוצע), אין למכבי שחקן עוגן בצבע. יש לה הרבה פורוורדים שנותנים לה דברים דומים, יחסית (הנדריקס, בלו, אליהו), אבל מכבי נעדרת שחקן פנים דומיננטי נוסף. ולכן כשסופו לא משחק מרכז הכובד עובר לקו האחורי, שלא מזכיר בכלל את השלישייה הקטלנית מהעונה שעברה.

כך ספגה מכבי מהלומה משולשת בעניין מצ'באן: לא רק ששחררה אותו לאחת מיריבותיה, ולא רק שהיא עדיין נושאת בחלק מעלות שכרו, אלא שגם איבדה שחקן שיכול היה לספק לה נשק התקפי חשוב, בעונה שבה הקו האחורי שלה נראה כאחד החלשים שהעמידה בשנים האחרונות.

ריצ'רד הנדריקס שחקן מכבי תל אביב בכדורסל. ברני ארדוב
שחקן כמו שבלאט אוהב. הנדריקס/ברני ארדוב

***

אם היה מדובר בסרט הוליוודי, הסל האחרון של ג'ורדן פארמר אמש במדי מכבי תל אביב היה מנצח עבורה את המשחק ומבטיח לה את אחד משני המקומות הראשונים בבית. אבל למרות שמכבי הפסידה, אפשר שהשלשה המסיימת של פארמר תתברר בקרוב כיקרה במיוחד: היא הורידה את ההפרש משש נקודות לשלוש. בסיבוב הקודם ניצחה מכבי את פרטיזן בהפרש של ארבע נקודות. אלמלא השלשה, במצב של שוויון נקודות עתידי הייתה פרטיזן מסיימת לפני מכבי. כעת היתרון יהיה של מכבי. וזה לגמרי יכול להיות ההבדל בין מקום שני לשלישי, או אפילו בין מקום שלישי לרביעי.

בשבוע הבא תצא מכבי למדריד (מאזן 2:5 לשתי הקבוצות). פרטיזן (מאזן 3:4) יוצאת לשרלרואה. אנדולו אפס (3:4) מארחת את מילאנו המתרסקת. הפסד בספרד, ולא מן הנמנע שלאחר המחזור הזה מכבי תחלוק לפתע את המקום השני עם הטורקים והסרבים, מרחק נקודה מריאל. שני מחזורים יוותרו לסיום. משחק המפתח יהיה משחק הבית מול אפס, שבהנחה שמכבי אכן תפסיד בספרד יהיה משחק על כל הקופה, או למעשה על מיקומה בהגרלת הטופ-16. כפי שמכבי נראית ללא פארמר, היא בהחלט יכולה למצוא את עצמה מסיימת את השלב המוקדם במקום השלישי או הרביעי ומגרילה בטופ-16 יריבות מהגיהנום.

המשימה להשיט את הספינה לחוף מבטחים עוברת כעת לידיהם של תיאו פפאלוקאס וקית' לנגפורד. בסביבות הקבוצה מדברים על מערכת יחסים די עכורה בין בלאט לבין הרכז היווני. בהנחה שאוחיון (22.2% מהשדה ביורוליג) ובורשטיין (3.5 נקודות ב-12:30 דקות) לא יהפכו לפתע את עורם, הכל יהיה תלוי בתפקוד של פפאלוקאס ולגנפורד, שני הפכים גמורים על הפרקט ומחוצה לו.

עוד יגיע הזמן להסביר מדוע ההחתמה של פפאלוקאס הייתה מופרכת לחלוטין. אבל בינתיים יצטרך הפוינט גארד המעוטר לקחת על עצמו את המשימה להפעיל את האמריקאי הסוליסט, את הקלעים המדוכאים (סמית', פניני, בלו) ואת הסנטר הנוטה למצבי רוח משתנים ולגרור בכוח את החבורה הזו לפחות למקום השני בבית. אחרת, הרבה דמעות יישפכו כאן בשלב הבא.

אגב, מדהים כיצד קבוצה של מאמן מתודי ומחושב כמו בלאט מגיעה לדצמבר כשהיא שרויה בכאוס שכזה. למזלה של מכבי, אין לה יותר מדי זמן לחשוב. היא חייבת לנצח משחק-משחק, עד נקודת העצירה הראשונה בסיום השלב המוקדם של היורוליג, בעוד שלושה שבועות מהיום. דצמבר 2002 של עונת האדריאטית הקודמת היה הקשה ביותר בקריירה של בלאט כמאמן. כפי שפתח את דצמבר 2011, ייתכן מאוד שצפויים לו בקרוב שבועות קשים לא פחות.

פטאר בוזיץ', פרטיזן בלגרד, שומר על תיאו פפאלוקאס, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
לא חבר של בלאט, אבל כעת צריך להשיט את הספינה לחוף מבטחים. פפאלוקאס/ברני ארדוב

***

הצוות המקצועי של מכבי ממשיך לגבש בימים אלו את רשימת המועמדים להחלפת ג'ורדן פארמר. דונטיי דרייפר מצ'דביטה זאגרב, שקלע בשבוע שעבר 28 נקודות ביד אליהו, הוא אחד המועמדים הבכירים, כפי שכבר פורסם אצלנו בוואלה! ספורט. השאלה הגדולה היא האם תסכים צ'דביטה, שבנתה גם העונה קבוצה יקרה בתקווה ללכת עד הסוף בכל המפעלים (אדריאטית, יורוקאפ), לשחרר את רכזה הבכיר, וכמובן באיזה מחיר.

דרייפר היה נהדר ביורוקאפ אשתקד, כשהעמיד ממוצעים של 15.1 נקודות (55.4% מ-2, 31.9% מ-3), 4.6 ריבאונדים, 4.2 אסיסטים ו-20.9 נקודות מדד ב-35 דקות משחק. העונה קולע ביורוקאפ 15.5 נקודות ומחלק ארבעה אסיסטים ב-33 דקות. גם הגארדים אייסי לואו (משחק בפרטיזן), ג'אמונט גורדון (גלאטסראי) ואוסיריס אלדריג' (בייקרספילד ג'אם מליגת הפיתוח) נמצאים ברשימה, והאפשרות לשלב מחדש את דורון פרקינס אף היא עדיין לא ירדה מן הפרק.

חלק מהשמות הללו הם רכזים שיכולים לשחק גם בעמדה מספר 2, וחלקם קלעים-סקוררים שמסוגלים להוביל כדור. שאלת אופיו של השחקן החדש תלויה גם ביכולת שיגלה לנגפורד בקרוב; אם לא יראה סימני שיפור, אפשר שמכבי תעדיף לצרף סקנד-גארד, שיצטרך למלא את מכסת הנקודות של פארמר, ותותיר סופית את מלאכת הריכוז בידיהם של פפאלוקאס ואוחיון. ההחלטה, ככל הנראה, צפויה להתקבל בשבועות הקרובים.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully