וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רחוקה הדרך מגווארדיולה

31.10.2011 / 15:22

הסיפתח של יוסי אבוקסיס כמאמן מלמד על הרבה רעיונות טובים, אבל לא מספיק ביטחון שאפשר יהיה ליישם זאת בבני יהודה. אולי הערב זה ישתנה

בהפסד האחרון של בני יהודה נגד עירוני "ניר" רמת השרון בוינטר (1:0), הכתומים לא תיפקדו במחצית הראשונה ויוסי אבוקסיס נראה אובד עצות. אחד מאנשי רמת השרון הסתכל על מאמן בני יהודה מקרוב באותה המחצית וסיפר לאחר מכן: "מסכן אבוקסיס, רואים שבבני יהודה הוא מקבל התקפי לב של מאמן. הוא כל המחצית מעיר להם על דברים בסיסיים שהם עובדים כל השבוע, אבל שוב דבר לא מתבצע והוא משתגע כי הוא בדרך כלל שיחק ואימן בקבוצות שהדברים הלכו כמו שצריך וכאן כלום לא התחבר לו. גם האוהדים של בני יהודה לא מרחמים ומקללים אותו. הוא ממש נראה סובל".

אבוקסיס לא באמת סובל, אבל בתשעת המחזורים הראשונים שלו כמאמן ראשי הוא עדיין מתקשה למצוא הקו בין הרעיונות הגדולים שלו לאיך אפשר ליישם אותם. החלומות על כדורגל יפה, התכניות סטייל אלי גוטמן, מתנגשות לא אחת בקו התפר שבין חלום למציאות. הערב (20.45, ערוץ 1) מול מכבי תל אביב המאבק הזה אמור לעלות שלב חשוב בהתפתחות שלו, ואבוקסיס יצטרך להציג לראוות שהכיוון במאבק הזה הוא לקראת סוף חיובי שיוכיח: אבוקסיס הוא לא רק מאמן מעולה בפוטנציה, אלא גם בפועל.

מאמן בני יהודה יוסי אבוקסיס. ברני ארדוב
בדרך כלל אימן בקבוצות שבהן הדברים הלכו כמו שצריך, ועכשיו הוא משתגע כי גם האוהדים מקללים. יוסי אבוקסיס/ברני ארדוב

מה למדתי מגוטמן וקשטן

כשמסתכלים על יוסי אבוקסיס של הקיץ ותשעת המחזורים הראשונים בבני יהודה, מגלים מאמן שמאוד רוצה לחקות את אלי גוטמן ודרור קשטן. דוגמה בסיסית לכך ניתן לקבל בתדרוכים שלפני משחק. בתדריכי וידאו, למשל, אבוקסיס מתעכב בסרטונים בעיקר על השחקנים שלו, על הצורה בה שיחקו או איך הם צריכים לשחק במשחק הקרוב. על היריבה הוא מדבר בדרך כלל בעל פה או בשרטוט על הלוח (יותר מתאים לקשטן). יחד עם זאת, אבוקסיס מסודר בצורה כמעט פדנטית (יותר דומה לגוטמן) ומכיר את שחקני היריבה לפרטי פרטים, כולל מתן דגשים לשחקניו על תכונות חזקות וחלשות של הסגל שיתמודד מולם ושרטוט קבוע על הלוח של ההרכב שצפוי לעלות נגדם, עם מספרי חולצות ושמות. לפני המשחק נגד הפועל פתח תקוה, לדוגמה, אבוקסיס הסביר כיצד יש להיצמד לגיא צרפתי ולא לאפשר לו למסור כדורים ארוכים. "לא איכפת לי שינסה לעבור אתכם. אין לו דריבל והוא לא כל כך מהיר, העיקר למנוע ממנו כדורים ארוכים", הטעים.

אבל האם אבוקסיס המסודר מצא את השיטה שלו בבני יהודה? זאת כבר שאלה ששחקני בני יהודה מתקשים לענות עליה. אחד השחקנים מספר: "קשה להגיד אם יוסי מאמן יותר הגנתי או יותר התקפי, כי צריך להיות כנים ולומר שאנחנו עדיין לא למדנו ליישם כמו שצריך את כל מה שהוא אומר. בגדול, זה גם וגם. ברגע שהכדור אצלנו, הוא מאמין בלתת חופש פעולה לשחקנים. אבל ברגע שהכדור אצל היריב, הוא מקפיד על משמעת טקטית וזה בעיקר מתבטא בחזרה מהירה לעמדות מוצא של כל שחקן ושחקן. הוא לא מאמן שמאמין בכדורים ארוכים. הוא דוגל יותר בהנעת כדור סבלנית, כשההוראה היא לשחקני הכנפיים לתמוך בחלק ההתקפי. אם הכדור בצד שמאל, אז הקשר מהכנף הימנית נכנס פנימה לרחבה ולהיפך, כמו חלוצים לכל דבר".

אבוקסיס, כמו מאמן מקבוצה גדולה, רוצה הכל. הגנה, התקפה, סדר, הנעת כדור. גם תוצאה טובה לא מספקת אותו, והוא דורש באותה מידה גם איכות. אחרי הניצחון 0:1 נגד הפועל ראשל"צ שהושג תוך יכולת חלשה, הזמין אבוקסיס את השחקנים לאימון של שעתיים לפני הזמן שנקבע, כסוג של עונש חינוכי. ומה כלל העונש? צפייה במשחק באורך מלא על מנת שיסבלו כפי שהוא סבל במהלך 90 הדקות. בדרך כלל שחקנים רוטנים על פעולה שכזאת, בעיקר אחרי ניצחון, אך שחקן בקבוצה אמר בנושא: "אף אחד לא כעס על זה. אפשר להגיד שיוסי זה מאמן שדי קרוב לשחקנים, גם בגלל הגיל שלו וגם כי הוא בעצמו היה שחקן עד לא מזמן. נשאר בו עדיין משהו מהימים בהם הוא היה שחקן. הוא מבין את השחקנים, הוא קשוב, יותר פתוח ומכיר את הראש של כולנו. זה דבר טוב שהוא היה שחקן עד לא מזמן ויחד עם זה מביא את הכח והעוצמה שלו כמאמן. גם בענייני הצחוקים, הכל בגבול הטעם הטוב ויש לו את הגבולות שלו. האווירה מאוד שמחה בדרך כלל באימונים".

אפרופו הצחוקים, לאחר ההפסד לרמת השרון אבוקסיס כינס את שחקניו וביקש מהם להוריד את מינון ההתבדחויות בשל היכולת הדלה במשחקים האחרונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שחקני בני יהודה חוגגים עם יוסי אבוקסיס. אדריאן הרבשטיין
יש צחוקים, יש אווירה טובה - אבל הכל במידה. אבוקסיס ושחקני בני יהודה חוגגים/אדריאן הרבשטיין

הפרטים הקטנים

את הדגש הגדול ביותר שם אבוקסיס על הנעת כדור מסודרת וריווח המשחק, והוא מקציב לכך זמן ארוך בכל אימון ואימון. לכל שחקן יש את האזורים שלו שבהם הוא חייב לעשות תנועה, כאשר כולם כולל כולם נדרשים להיות ניידים - המגנים, הקשרים, הקיצוניים והחלוצים. אבוקסיס אמר לאחרונה לאחד משחקניו: "ראית כמה זמן לקח לכם להשיג את הכדור, איך אתה מאבד אותו ולא נלחם עליו?". אבוקסיס, שעל אף היותו קשר אחורי נהנה מטכניקה נפלאה, מתקשה לקבל איבודי כדור ומסירות לא מדויקות. "הוא משתגע כשזה קורה ועוד יותר נטרף כששחקן לא רודף אחרי הכדור כדי להשיג אותו בחזרה", סיפרו בבני יהודה.

כדי שהנעת כדור תהיה אפקטיבית, אבוקסיס לא מניח לחניכיו בכל רגע במשחקונים ומקפיד על מרחקים קצרים בין שחקן לשחקן, כדי שהקבוצה תיראה כמו מיקשה אחת. "אם אתם רחוקים אחד מהשני, אז גם אם אתם לוחצים ומשתוללים, זה לא נראה על המגרש כי כל אחד לעצמו ואין חיבור, ואז זה נראה שאתם לא נלחמים. אבל אם תהיו קרובים, אז שניים-שלושה יוכלו להתנפל יחד ואז כל הקבוצה יכולה להתנפל וללחוץ, וזה הרבה יותר אפקטיבי", אמר להם פעם אבוקסיס. בנוגע לדוגמאות אותן הוא מראה לשחקנים בוידאו, אבוקסיס לא הולך רחוק מדי: "יוסי לא מקרין לנו סרטונים של קבוצות גדולות בעולם. הוא לא מראה למשל סרטונים של ברצלונה כי אנחנו לא ברצלונה. הוא תמיד יעדיף לתת דוגמה מציאותית וקרובה יותר אלינו, בדרך כלל מהליגה שלנו".

יש רק בעיה אחת עם החלומות הגדולים של אבוקסיס לגבי שילוב בין איכות ויעילות, הנעת כדור וסגנון משחק מפואר – נכון לעכשיו החיבור של כל החבילה הוא חלקי מאוד. נכון לעכשיו, בני יהודה מתקשה לשחק כמו הפועל תל אביב של גוטמן וספק אם תוכל אי פעם. בני יהודה תחת אבוקסיס אמנם צברה כמות סבירה של נקודות ובאופן יחסי טובה יותר מהעונה שעברה (14 נקודות במחזור 9, בעונה שעברה בכל הסיבוב הראשון צברה בני יהודה 17 נקודות), אך על המגרש הקבוצה עדיין לא מצליחה להתחבר, משחקת חלש ולא מצליחה להיות דומיננטית. אחד השחקנים מסביר כך: "אנחנו לא מרמים את עצמנו וגם יוסי לא. אסור לשכוח שכבר שנתיים מתחלף כאן מאמן ולוקח זמן לדברים להתחבר. לא בכל יום נוכל לשרוד משחקים כמו נגד הפועל חיפה, ששלטה נגדנו והחמיצה ובשלוש התקפות עשינו שני גולים".

סלים טועמה (משמאל) חוגג עם שחקני הפועל תל אביב גילי ורמוט, טוטו תמוז. קובי אליהו
מצד אחד, הוא לא מראה סרטים של ברצלונה כי בני יהודה היא לא ברצלונה. מצד שני, בני יהודה היא אפילו לא הפועל תל אביב/קובי אליהו

המחנך והפיזיולוג

בשלב מוקדם מאוד של העונה אסר אבוקסיס על שחקניו לרדת בדקות שלפני האימון לכר הדשא ולבעוט לשער או לתרגל משחקי נגיחות ברחבת החמש. אבוקסיס אסר זאת מתוך דאגה לבריאות השחקנים וחשש מפציעות. וזה לא מקרי.אבוקסיס מאוד ערני בנושאי הפציעות וכשירות השחקנים. בגלל שהוא היה שחקן עד לא מזמן, הוא לוקח לתשומת ליבו כמעט כל בקשה של על פציעה או כאבים, והוא יעדיף שלא להסתכן.

גם ברמה החברתית אבוקסיס מאוד מקפיד על הכבוד הדדי בין השחקנים, בתוך חדר ההלבשה וגם על הדשא באימון או במשחק. אבוקסיס לא מסוגל לסבול מצבים שבהם שחקנים בתוך הקבוצה רבים ביניהם, ולא חשובה הסיבה. שחקן בקבוצה הסביר זאת כי "יוסי לא מוכן לקבל בשום פנים ואופן תגרות או תקריות של הרמות ידיים הדדיות, וכשזה קורה, אם זה קורה, הוא פשוט יכול להשתגע. בקטע הזה הוא לא רואה בעיניים. כשעוז ראלי ודין מורי התקוטטו, הוא ישר השעה אותם מגביע הטוטו".

אולי בגלל זה, בבני יהודה מספרים שהאווירה במועדון מאוד כיפית ונעימה. שחקנים מרגישים מאוד נוח לגשת אל אבוקסיס ולדבר איתו כמעט על כל דבר. הוא עצמו גם מרבה בשיחות אישיות וזה כביכול מעיד על הקירבה שלו לסגל. למאמן בעונתו הראשונה אווירה פסטורלית שכזאת בתוך המועדון עשויה להיות גם מוקש. החלומות הכבירים שלו וההתנהלות של מאמן בקבוצה גדולה עלולים להתעורר בוקר אחד לתוך המציאות הלחוצה של בני יהודה. אבל שחקן בקבוצה לא חושש: "לא מרגישים שזה מאמן בעונה הראשונה שלו. רואים עליו את הקילומטרז' כשחקן, את הבנת הכדורגל המטורפת שלו. הוא לא יסבול מזה שהוא מאמן בעונה הראשונה. לא זה מה שיפיל אותו".

ברמה האנושית, אבוקסיס מביא יותר מגוטמן מאשר מקשטן. אחת הדוגמאות היא שלו מנשה, שהתקשה להתמודד עם הקשיחות של קשטן (שחקן: "קשטן נפל עליו כל יומיים"), אבל עם יוסי אבוקסיס הוא מוצא שפה משותפת. אבל מנגד אפשר למצוא את פדרו גלבאן שנראה כבוי יותר ומרגיש פחות חופשי אצל אבוקסיס מאשר אצל קשטן (שחקן: "יוסי לא מגביל אותו, אבל הוא מרגיש שהקבוצת משחקת פחות חופשי ולא אוהב את זה"). לפחות בדבר אחד יש כבר קווי דמיון: חוסר הסבלנות של האוהדים שהתפרץ במשחק האחרון.

אלי כהן, שאימן את אבוקסיס, חושב שמהפאזל הזה הוא יוכיח לכולנו שהוא יודע להרכיב משהו ברור: "כאחד שאימן את יוסי אני יודע איזו קבוצה הוא היה רוצה לראות. התוצאות של בני יהודה בסדר, אבל הוא היה רוצה לראות כדורגל הרבה יותר טוב. עוזר מאמן ומאמן זה שונה לגמרי, החרדות והאחריות הן מתישות את הנפש. אבל יוסי הוא דווקא מאלה עם האופי שכמה שלא יפילו אותם - הם יקומו על הרגליים ויידעו להתמודד".


בני יהודה בוואלה! ספורט

מכבי תל אביב בוואלה! ספורט

כפיר אדרי, בני יהודה, מאוכזב מהפסד קבוצתו. קובי אליהו
אם זו תהיה התמונה מול מכבי תל אביב, אבוקסיס יצטרך להתמודד עם משבר לא פשוט/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully