וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונות הפריצה הגדולות והמרגשות

15.10.2011 / 8:00

כולם מצפים לעונת כדורסל צפויה ומייאשת. אז אולי 5 סיפורים על אלמונים שהפכו בין לילה לכוכבים יעודדו מעט. עדי גורדון, למשל

ליגת העל מודל 2011/12 ממשמשת ובאה, ונדמה כאילו העונה, אולי אפילו יותר מתמיד, המציאות מאיימת להיראות עגומה מהרגיל. אלא שהכדורסל הישראלי ידע לא מעט שנים קשות בעבר, ולמרות זאת מפעם לפעם צצו להן מספר דמויות שהכניסו מידה מסוימת של צבע בשגרה השחורה ולבנה. אז רגע לפני שהעונה החדשה יוצאת לדרך, החלטנו להגיש לכם חמישה סיפורי סינדרלה של שחקנים שהגיעו משום מקום והפכו לכוכבים בשמי הכדורסל הישראלי – מי לזמן קצר, מי לזמן ארוך יותר - כדי ללמד שגם מתוך מציאות אפורה לעתים צומחות אגדות. מי ייתן וגם בעונה הזו הסיפורים הקסומים יגיעו מכיוונים בלתי צפויים.

מורן רוט – 2004/5

רכז הפועל חולון מורן רוט. ברני ארדוב
בכל פעם מחדש נראה כאילו הוא צריך להוכיח את עצמו, אבל הוא נהנה מהתהליך. מורן רוט/ברני ארדוב

השאיפה הגדולה ביותר של מרבית הספורטאים היא לסיים את גיל הנוער, ולהמשיך מיד לקבוצה הבוגרת של האגודה. מורן רוט, לעומת זאת, נשלח להפועל בארי מהליגה הארצית לאחר שסיים את תקופת הנוער שלו שהתחלקה בין מכבי תל אביב ואשדוד. "רוב הקריירה שלי לא חשבתי רחוק מדי, חשבתי מה אני עושה באימון הבא ובמשחק הבא, וידעתי בסופו של דבר שהנחישות וההתמדה יובילו אותי", נזכר הרכז הנהדר. אחרי אותה עונה בארצית עלה רוט ללאומית שם התחבר עם זיו ארז, שלקח אותו איתו לליגת העל. הרכז הצנום אמור היה להיות עוד שחקן ספסל ברמת השרון הקטנה, אך כבר במחזור השני מול גליל עליון הוא קיבל את ההזדמנות ולקח אותה בשתי ידיים: 15 נקודות של הילד האלמוני בן ה-22 סיפקו את הפתעת המחזור ומאותו רגע הלאה אף אחד כבר לא שאל: "מורן מי?"

"לקח לי זמן להסתגל לרמות הגבוהות. בהתחלה נתתי את מה ששחקן נותן כשהוא מקבל את ההזדמנות – זה אומר לשרוף את הפרקט בכל דקה על המגרש", מצטנע הרכז שסיים את 2004/5 עם תואר תגלית העונה. בעונה שלאחר מכן כבר הוביל את ראשון לציון לפיינל פור, אחר כך קיבל זימון ראשון לנבחרת ישראל, וב-2007/8 הוליך את הפועל חולון לזכיה היסטורית באליפות.

למרות זאת, בכל פעם מחדש נראה כאילו רוט נאלץ להוכיח את עצמו, להראות כי גם שחקנים בגובה 1.83 מ' יכולים. תתפלאו, הסמל של הפועל חולון דווקא נהנה מהתהליך: "אתה לומד להעריך את הקשיים, אתה יודע להתמודד איתם. אני שמח שזה הביא אותי לאן שהגעתי היום ושמח על הדרך הזאת, כי היא הרבה יותר מתוקה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

עדי גורדון – 1984/5

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סל הניצחון על מכבי תל אביב במשחקו הראשון במדי מכבי חיפה, סיפק רמז קטנטן לעתיד לבוא. עדי גורדון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בגיל 18, אחרי שכבר שיחק בקבוצה הבוגרת של מכבי חדרה בליגה לאומית, צד אחד משחקני הנוער הטובים בארץ את עיניו של פיני גרשון, מאמן מכבי חיפה דאז. בחדרה לא היו מוכנים לוותר על היהלום, ובמשך כל הפגרה שקדמה לעונת 1984/85 ניהלו הצדדים מאבק משפטי, עד שגורדון לבסוף שוחרר והחל בנסיקתו אל צמרת הכדורסל הישראלי.

"כשעדי בא, אף אחד לא ידע באמת עד כמה הוא טוב", נזכר חברו של גורדון לאותה עונה, יעקב ג'ינו. "פיני, עם העיניים הטובות שלו, הפך את עדי לשחקן מוביל כבר באימון הראשון שלו. הוא ראה עד כמה הבחור הזה מיוחד, ואת הווינריות שלו ראו מהשנייה הראשונה שהוא דרך על המגרש. כאילו הוא נולד בליגת העל".

ואכן, כמו בסיפור אגדה אמיתי, גורדון נגע בשמים כבר במשחקו הראשון בקבוצה החדשה – מול מכבי תל אביב, לא פחות ולא יותר. הרכז החצוף הדהים את האלופה הנצחית עם סל ניצחון ענק על הבאזר שקבע 92:94 לירוקים מהכרמל, וסיפק רמז קטנטן למה שעתיד לבוא: שני גביעים עם הפועל ירושלים, הופעה ראשונה בנבחרת ישראל כבר בגיל 20 ולבסוף פרישה והיעלמות ממפת הכדורסל, שרק הפכה את סיפורו למיתולוגי עוד יותר. "הדבר הכי חזק אצל עדי תמיד היה הראש", מסביר ג'ינו. "ראש של ווינר. ראש של אחד שמאמין בעצמו".

אורי קוקיה – 2008/9

אורי קוקיה שחקן הפועל ירושלים. מגד גוזני
אחרי חמש עונות וקצת בגליל עליון ונהריה, ירד לליגה השנייה והתחיל לחייך. אורי קוקיה/מגד גוזני

בדומה למורן רוט ולשחקן נוסף אליו נגיע בעוד כמה פסקאות, גם אורי קוקיה נאלץ לחכות זמן רב עד הפריצה הגדולה. אחרי חמש עונות וקצת בגליל עליון ועירוני נהריה, לגבוה השמאלי נמאס לשבת על הספסל והוא המיר את ליגת העל עבור חוזה במכבי חיפה, אז בליגה הלאומית. "לא יודע אם הייתי במצב של ייאוש, אבל ברגע שאתה יורד לליגה השנייה, אתה לא בטוח שתחזור. באותה תקופה הפסקתי לחשוב לטווח ארוך. אמרתי שאני אהנה מהרגע ואהנה מהכדורסל", נזכר קוקיה. "אנחנו לא משחקים בשביל המיליונים שאנחנו לא מרוויחים אלא בשביל ההנאה והאהבה. ירדתי לליגה השניה, שיחקתי 30 דקות למשחק, קיבלתי ביטחון ומכאן הגיע כל השאר".

עם הביטחון הטרי נדד קוקיה להפועל חולון, האלופה דאז, ובגיל 27 סיפק עונת פריצה של ממש שכללה שלושה דאבל-דאבלים וזכיה בגביע המדינה, ולאחר מכן גם זימון לנבחרת ישראל וחוזה בהפועל ירושלים. וכל זה לא היה קורה אילולי אותה החלטה שהנחתה את קוקיה לכל אורך הדרך. כעת הוא מתפנה להסביר זאת לשחקנים שאמורים להיות היורשים שלו: "נחמד לומר שאתה משחק במכבי תל אביב או הפועל ירושלים או מכבי חיפה, אבל אם אתה לא מקבל דקות, זה לא שווה. כולם נהנים מהחוויה חודש או חודשיים, אבל אתה לא מתקדם. שחקנים שיורדים לליגה שנייה מתקדמים, זה לוקח זמן אבל זה מגיע. לא פורצים ברגע, אבל בטח שלא פורצים מלשבת על הספסל".

אבי סוכר – 2000/1 ו-2003/4

אבי סוכר שחקן עירוני אשקלון. יותם רונן
"מי שלא חולם לא מגיע לשום דבר, ואם אתה עובד קשה אתה מגיע לשם". אבי סוכר/יותם רונן

"כשאתה שחקן בליגה שלישית אתה רוצה לשחק בליגה השנייה. כשאתה בליגה השנייה אתה רוצה לשחק בליגה הראשונה. כשאתה בליגה הראשונה אתה רוצה לשחק בנבחרת ישראל וכשאתה כבר שם אתה רוצה לצאת לאירופה". דבריו של אבי סוכר אמנם יכולים להתאים, תיאורטית, כמעט לכל שחקן מקצועני אחר, אלא שבמקרים מועטים ונדירים אותו שחקן ממש מצליח להגיע מהליגה השלישית עד לנבחרת ישראל וחוזה מעבר לים.

סיפורו של אבי סוכר לא נופל תחת האגדות הקבועות על ילדי פלא שמככבים בגיל נוער, מבטיחים ומקיימים כל הדרך למעלה. לאחר שסיים את דרכו בקבוצת הנוער של מכבי ראשון לציון, נשלח הרכז התזזיתי למכבי בית ים מהליגה השלישית. חמש שנים שיחק סוכר בליגות הנמוכות, ובכל פעם דאג להעלות את קבוצותיו לליגת העל. לאחר שסיים כמלך הסלים של הליגה הלאומית, השלים הרכז מעגל והוכיח באופן סופי לקבוצת נעוריו כי הוא בשל לככב גם על הבמה המרכזית.

"לא הפסקתי להאמין ולעבוד קשה. כשזה הגיע זה היה מאוד מספק והעניק לי הרגשה נהדרת. הגיל לא משנה, כי קיבלתי הזדמנות ולקחתי אותה בשתי ידיים", מספר סוכר על השתלבותו בליגה העליונה, אי שם ב-2000/01, עונה אותה סיים עם תואר תגלית העונה בגיל 24. לאחר ששוב בחר לרדת לליגה הלאומית כדי להעלות לליגת העל את עירוני אשקלון, שב סוכר לבמה המרכזית והפעם כשחקן מוביל. כמה מוביל? עד כדי כך שחלק מהעיתונים בחרו בו לשחקן הישראלי של עונת 2003/04, וכן, גם הזימון לנבחרת לא איחר להגיע, כשסוכר חוגג 28 אביבים.

"מי שלא חולם לא מגיע לשום דבר", מסביר הרכז. "אם אתה עובד קשה אתה מגיע לשם. זה מה שקרה לי בדרך הקשה, ובגלל זה ידעתי להעריך כל רגע שהייתי שם".

גיא גודס – 1986/7

מאמן נבחרת העתודה גיא גודס. ברני ארדוב
"לא חושב שיש או שיהיה מישהו שבגיל 15 וחצי ישחק בבוגרים". גיא גודס/ברני ארדוב

האכזבה הגדולה מעונת 1985/6, אותה סיימה הפועל חיפה במקום התשיעי בלבד, הביאה את ראשי המועדון לשלוף שני כישרונות צעירים ממחלקת הנוער. אחד מהם היה בן 15 וחצי בלבד. "רני כהנא החליט שהוא רוצה אותי בסגל של הבוגרים", נזכר גיא גודס. "אני ועוד שחקן צעיר בשם אלון מרלי עלינו לקבוצה הבוגרת בתור שחקנים 10-12. רני אמר לנו – תעבדו קשה באימונים, ואולי תקבלו צ'אנס".

אחרי פתיחת עונה מגומגמת הגיעה לרוממה הפועל תל אביב והובילה במחצית הראשונה ב-15 הפרש. כהנא הסתכל לספסל והרים ממנו את כוכב נבחרת הקדטים. הצ'אנס הגיע. "זאת הייתה הפתעה גדולה בשבילי. נכנסתי, קלעתי 15 נקודות וניצחנו. זה המשחק שהכניס אותי לתודעה של הכדורסל", מספר גודס. "במצב של משחק אתה לא חושב על כלום: מקבל מבט חופשי, קולע שלשה, נכנס למומנטום ולריכוז, עושה את המשחק הגדול ומקבל ביטחון ומראה שאתה יכול לשחק ברמות האלה. מפה התחיל סיפור ילד הפלא החיפאי והתחלתי לקבל דקות משמעותיות. אני לא חושב שיש או שיהיה מישהו שבגיל שלי ישחק בבוגרים".

כשנתיים לאחר אותו משחק כמעט והדיח גודס את מכבי תל אביב באחת מסדרות הפלייאוף הגדולות של כל הזמנים, מה שסלל את דרכו לקבוצה הצהובה, לנבחרת ישראל ולקריירה נהדרת אם כי מרובת פציעות. "אני מאמן היום שחקנים צעירים ואומר להם: 'כשמאמן נותן לכם את הצ'אנסים, החוכמה היא לקחת אותם'", מספק עוזר מאמן מכבי תל אביב בהווה עצות לדור הבא. "יכולתי להיכנס ולא להיות טוב באותו משחק, להחטיא ולא לעשות את השינוי ואז לא לשחק עד סוף העונה. אבל ברגע שאתה טוב, המאמן סומך עליך. שחקנים צריכים להיות מוכנים כל הזמן".

פותחים עונה בליגת העל:

אוהד גרינוולד בודק האם יש ליגה בלי מכבי תל אביב

כותבי וואלה! נזכרים בשחקן שגרם להם להתאהב במשחק

כוכבי העבר על השחקנים שעושים להם את זה

כדורסל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully