וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על מאור מליקסון

10.8.2011 / 14:03

אחרי שתקבלו הצצה נדירה למימדי ההערצה למאור מליקסון בפולין, גם אתם תשאלו: למה הוא לא מקבל הזדמנות הוגנת בנבחרת ישראל. ככל שהיורו הביתי מתקרב, הקמפיין לגיוסו לנבחרת פולין רק הולך ומתעצם. קלינגר מבין את הפיתוי לשחק באליפות אירופה: "פרננדז לא בונה עליו"

בימים האחרונים עסוקים מאור מליקסון ואדריאן אוהליק, קצין התקשורת של ויסלה קרקוב, בסוגיה: כיצד משתלטים על ההמולה התקשורתית סביב הישראלי. המילה המתאימה לתאר את המצב היא היסטריה. יכולת השיא במוקדמות האלופות רק העצימה את הסופרלטיבים שנשפכים על השחקן מדי יום בתקשורת המקומית ופתחה מחדש את שאלת הזימון לנבחרת פולין. השניים שוחחו וסיכמו כי חייבים להרגיע את המצב ולהוריד פרופיל. "שנינו מסכימים שזה כבר מוגזם", הסביר אוהליק לוואלה! ספורט. "כרגע נראה לנו שעדיף שהשחקן יתרכז באימונים כי המצב מסביב לא מוסיף".

קשר ויסלה קרקוב מאור מליקסון לפני שחקן סקונטו ריגה איגור טראסובס. רויטרס
תודו שלא שמתם לב. מליקסון/רויטרס

כנראה שלא שמתם לב, אבל בתוך חצי שנה הפך מליקסון מזר אלמוני לסופרסטאר הגדול בפולין. מימדי ההערצה כלפיו פשוט בלתי נתפסים. האוהדים מאוהבים, התקשורת מתפוצצת ממחמאות והקמפיין לזימונו לנבחרת הפולנית מובל על ידי שחקני עבר והווה בכירים. "מליקסון הוא הטוב ביותר, הזר הכי טוב ששיחק אי פעם בפולין. תענוג של שחקן", אמר עליו לאחרונה שחקן העבר וויטק קובאלצ'יק. גם על המגרש, השלטון שלו בלעדי. הוא הכוכב הבלתי מעורער של ויסלה וכל המשחק עובר דרכו. אם כך, קשה שלא לתהות מדוע מליקסון לא מוצא את מקומו בהרכב נבחרת ישראל וכמה זמן הוא ימשיך לחכות עד שיבחר באופציה הפולנית?

מליקסון מחוץ להרכב מול חוף השנהב
ימיו של מליקסון בפולין ספורים?
תמיר כחלון יפגוש את מליקסון בדרבי?
ומה עובר על בן שהר בתחילת דרכו בצרפת?

הגילוי של קלינגר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אוהדי הפועל באר שבע נפרדים ממאור מליקסון. ברני ארדוב
באר שבע התפרקה מקצועית בלעדיו. מליקסון נפרד/ברני ארדוב

כמה גדול מליקסון בפולין? "רק כשהגענו למחנה האימונים בפולין, הבנתי את מימדי התופעה", מסביר מאמן הפועל באר שבע ניר קלינגר. "הגיעו עיתונאים במיוחד כדי לראיין אותי עליו וכל מילה שנייה של הפולנים היא מליקסון. עד המחנה חשבתי שהדיווחים לא אמינים, שם הבנתי שזה אמיתי". דודו ביטון, שהצטרף הקיץ לקשר בוויסלה, נדהם גם הוא: "קורה סביבו משהו מיוחד שבארץ פשוט לא מבינים. העיתונים מפרגנים לו וכשאנחנו מסתובבים ברחוב, מזהים אותו בכל מקום, מבקשים חתימות ותמונות ולא עוזבים. הוא כוכב הקבוצה והוא הרוויח את זה".

ההיסטריה הזו מפתיעה במיוחד על רקע העבר של מליקסון בישראל. במובן מסוים, הקשר בן ה-26 תמיד סיפק הרגשה שאפשר היה לקבל ממנו יותר. היכולות תמיד היו קיימות, אבל משהו נותר תקוע. אחרי הפריצה והשנים הנהדרות בבית"ר, הגיע מעבר לא מוצלח למכבי חיפה, ירידה עם כפר סבא וחוזה ארוך טווח בבאר שבע, עת שהייתה בלאומית. ניצנים לפריצה הגיעו בעונת 2009/10 שהסתיימה עם תשעה שערים, 13 בישולים ומקום בנבחרת העונה. אשתקד, באר שבע כבר הפכה רשמית לקבוצה של מליקסון. מהעזיבה שלו בינואר, תמורת 650 אלף יורו בלבד, הקבוצה לא התאוששה מקצועית.

"מאור עשה בעונה שעברה שינוי בגישה למשחק. הוא הפך קבוצתי יותר והגנתי יותר והשתפר גם מהבחינה הטקטית, מה שלא ראינו ממנו בעבר. הוא כיוון למעבר לאירופה ולכן עבד עם מאמן כושר אישי והתחזק פיזית. הוא עשה את כל מה שצריך כדי להיות מוכן למעבר", מסביר קלינגר. "ראיתי אותו העונה. הוא מבין את המשחק מצוין ומסתדר היטב גם כשמשנים לו את התפקוד". ברטוש קארץ', כתב "גאזטה קרקובסקה", מוסיף: "מאור התבטא בעבר שהוא משחק טוב כי ויסלה היא הקבוצה הטובה בה שיחק בקריירה שלו. הפופולאריות שלו נובעת גם בגלל שהוא איש נחמד, שנשאר עם הרגליים על הקרקע. הוא נכנס כאן ללב של כולם".

מליקסון הפך בין לילה לכוכב והדהים את הפולנים, שפשוט לא רגילים לראות שחקנים כל כך טכניים בליגה המקומית. "בישראל השחקנים מאוד טכניים, אבל לוקים במשמעת טקטית, כולם רצים לאן שהם רוצים. יש לכם הרבה שחקנים בסגנון של מליקסון, אבל קבוצה של 11 שחקנים כמו מליקסון לא תגיע רחוק. בוויסלה יותר קל לו כי הקבוצה היא טובה וממושמעת טקטית ומשחקים לידו שחקנים שעוזרים לו. כך, הטכניקה והמהירות שלו הפכו אותו לכוכב בפולין", טוען מרצ'ין צבאי, השוער הפולני של באר שבע. קלינגר מסכים: "אין בפולין שחקנים מבריקים בסגנון של מאור".

הקמפיין של בונייק

זביגינייב בונייק כדורגלן עבר פולני. Czarek Sokolowski, AP
"אם כבר פתחנו את השערים, בואו נלך על הטוב ביותר". בונייק/AP, Czarek Sokolowski

כדי להבין טוב יותר את אפקט ההצלחה של מליקסון, מספיק לבחון מספר דעות של אנשי כדורגל בכירים בפולין. "מי תגן על התואר? ויסלה כי יש לה את השחקן הכי טוב ויצירתי בליגה", כתב זביגינייב בונייק, אולי גדול כדורגלני פולין. הדעה שלו היא הרווחת. "מליקסון הוא שחקן שעושה את ההבדל. איכות המשחק שלו עצומה בסטנדרטים פולנים. כל מאמן חולם על שחקן שיכול להכריע גורל של משחק. מליקסון קובע את המשחק ההתקפי של ויסלה", הוסיף יאצק זילינסקי, מאמן פולוניה ורשה.

אפקט מליקסון משפיע במספר מישורים. ראשית, הקבוצות בפולין משוועות לשחקנים ישראלים ובקיץ הגיעו לליגה גם ביטון, עידן שריקי ומשה אוחיון ונראה שהמספר רק הולך לגדול. "מליקסון הוא הסיבה היחידה שקבוצות פולניות מעוניינות בישראלים", טוען ביטון. "אני משווה את זה למה שקורה עם אליניב ברדה שפתח את הדלת לישראלים בבלגיה. מליקסון עשה שירות טוב לכולנו גם מבחינת אופי – כי הוא לא מתלהם ולא מתלהב מהנעשה סביבו – וכמובן מבחינת היכולת".

בנוסף, עניין הנבחרת הפולנית לא יורד מהפרק. למליקסון, כידוע, יש דרכון פולני בזכות אמו שנולדה במדינה. לקראת יורו 2012 אותו תארח פולין, נמצא מאמן הנבחרת פרנצישק סמודה בעיצומו של מסע גיוס שחקנים, גם מתאזרחים או שחקנים ממוצא פולני כמו יוג'ין פולנסקי ממיינץ. בפולין לא מתלהבים מהתופעה, אבל כשזה מגיע למליקסון, הקונצנזוס מוחלט. בונייק נחשב למנהיג הקמפיין: "אין בפולין שחקן טכני, יצירתי ורואה משחק כמוהו. אם כבר פתחנו את השערים, בואו נלך על הטוב ביותר וזה שאנחנו צריכים ולא אלה שמדברים על אהבה וזיקה לפולין ורק רוצים לקדם את עצמם. בניגוד לאחרים, למליקסון גם יש דרכון פולני". שחקני עבר והווה אחרים הביעו תמיכה פומבית, ביניהם חברו לויסלה, פטריק מלצקי: "אם נצליח לשכנע אותו, זה יהיה רווח גדול לנבחרת. מליקסון יש רק אחד".

המאמן סמודה, שבמהלך העונה שעברה ביקר את מליקסון, כבר נשמע לאחרונה אחרת. "אם הוא ירצה ויהיה בכושר טוב, אזמן אותו", אמר לפני מספר ימים. "בינתיים, אני עוקב אחריו. הוא עשה עבודה נפלאה נגד ליטקס לובץ', לא ראיתי אותו בכושר כזה. כולם בוויסלה יודעים שמאור יכול לדבר איתי בכל רגע. דיברתי עם המאמן מסקאנט. אנחנו לא רוצים לדחוף אותו, אלא להשאיר לו את הבחירה. צריך לתת לו קצת זמן. הוא אחד שמשתלב מהר בתוך הקבוצה, מהיר, מסודר וטכני. אני אוהב שחקנים כאלה. הוא יכול להתפתח עוד בקרקוב".

ההחלטה של פרננדס

לואיס פרננדז מאמן נבחרת ישראל במסיבת עיתונאים. קובי אליהו
זמן לשנות סדרי עדיפויות. פרננדס/קובי אליהו

הקמפיין תפס תאוצה בגלל שתי סיבות: הכושר המבריק של מליקסון במהלך המשחקים במוקדמות ליגת האלופות והעובדה כי זומן לסגל נבחרת ישראל לקראת משחק הידידות מול חוף השנהב. בפולין עוקבים אחרי המצב בעניין ויודעים שנקודת הזמן המכריעה היא המשחקים הרשמיים בספטמבר. אם מליקסון ירשום הופעה רשמית מול יוון או קרואטיה, הוא לא יוכל עוד לשחק בנבחרת פולין. גם בהתאחדות הישראלית מכירים היטב את הנתון.

מליקסון לא קיבל צ'אנס אמיתי בנבחרת לאורך השנים. יש לו הופעה אחת בלבד במשחק הידידות באורוגוואי בשנה שעברה. הבעיה שלו הייתה ועודנה התחרות. הכדורגל הישראלי תמיד היה שופע בקשרים טכניים ויצירתיים שדחקו אותו הצידה. רק בסגל הנוכחי, צריך מליקסון להתמודד על מקום בהרכב עם ערן זהבי, ליאור רפאלוב וכמובן, הקפטן יוסי בניון. כל זאת בלי לקחת בחשבון את גילי ורמוט הפצוע, אייל גולסה, מאור בוזגלו ואחרים. השאלה היא האם לואיס פרננדס יהיה מוכן לשנות סדרי עדיפויות כדי שישראל תוכל ליהנות ממליקסון גם בעתיד?

גם מבחינת כושר משחק, מליקסון נמצא בשיא. בויסלה הוא מקבל יד חופשית לשחק כרצונו. לרוב הוא מתופקד במרכז השדה, אך הוא נוהג גם לקבל כדור באגף וליזום מהלכים משם. בשבת האחרונה הצמידה פולוניה ורשה למליקסון שומר אישי שלא זז ממנו והוציא אותו מהמשחק עם לא מעט עבירות ובוויסלה חוששים שמדובר בניצני תופעה. למרות זאת, ביטון מבהיר: "מליקסון בכושר פנטסטי. הוא ניצח את המשחקים בליגת האלופות לבד עם שלושה שערים שכולם מהלכים של יכולת אישית. עד עכשיו כל השחקנים כאן מדברים על איך הוא הגיע בינואר, עשה את השינוי והביא אליפות".

הדילמה ברורה. לאור כושרו הנוכחי וההצלחה בתקופה האחרונה, מליקסון מצפה להיות חלק משמעותי בנבחרת ישראל, כאשר במקביל, תפקיד מרכזי, תהילה והופעה במעמד כמו אליפות אירופה מובטחים לו בפולין. "אני חושב שמאור צריך למצות את נושא נבחרת ישראל, אבל לכל מאמן יש את הזכות לבחור את השחקנים שהוא מאמין בהם", טוען קלינגר. כמו שזה נראה, יש מצב שפרננדס לא בונה על מליקסון להרכב ואם המאמן לא בונה עליו, אני לא פוסל את האפשרות שישחק בנבחרת פולין. מליקסון כבר בן 27, הוא לא ילד ואם הוא לא מוצא את מקומו, לא יהיה אסון אם ישחק בפולין. לדעתי, יש לו מקום בהרכב והוא צריך להיות בנבחרת, אבל אני לא אכעס אם הוא יהיה במקום אחר. כולנו נבין אותו".

מדוע מליקסון לא בנבחרת? בואו להביע עמדה גם בפייסבוק

מאמן נבחרת פולין פרנצישק סמודה. Matthew Lewis, GettyImages
עד ספטמבר הוא מחכה לטלפון. סמודה/GettyImages, Matthew Lewis

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully