וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשון הרע? סיפורו המוזר של האלוף האולימפי לשון מריט

20.6.2013 / 17:00

יום אחד נכנס האלוף האולימפי לשון מריט לסניף 7/11 וקנה לעצמו כדורים להגדלת איבר המין. מאז, הטיעון הביזארי הזה הפך להיות האליבי שלו לירידה בכושר ולחשדות חמורים יותר. מאמינים? הנה סיפורו המלא והמוזר. מתכוננים למבחנים האמריקאים לאליפות העולם, כתבה אחרונה

למרבה הצער, השימוש בחומרים אסורים הפך לחלק בלתי נפרד מצמרת האתלטיקה העולמית ופרשיות מתפוצצות אחת אחרי השניה. מצד שני, יש גם צד מקופח בכל מה שקשור לפרשיות האלו. בדיוק כפי שיש חפים מפשע שמואשמים בפשע, קיימים גם מקרים נדירים של ספורטאים תמימים שסומנו כרמאים. לשון מריט מתיימר להיות אחד כזה. האם הוא צודק? כנראה שלעולם לא נדע, אבל זה בדיוק אחד המקרים שבהם ניתן לנסות ולשפוט את האירועים. מה שבטוח, לשון מריט מנסה להוכיח את חפותו דרך הקאמבק המוצלח שלו לאתלטיקה.

בדומה לג'סטין גאטלין שהודה ברמאותו, גם מריט הצליח לחזור לצמרת אחרי עונש השעיה. בקיץ הנוכחי תהיה לו הזדמנות, אולי כמעט אחרונה, להוכיח שהוא לא רק חזר לצמרת, אלא חזר לשיאו. במקרה שלו, זה אומר שהוא צריך לחזור למקום הראשון בעולם בריצת 400 מטר. לפני כן הוא יצטרך לעבור את אליפות ארצות הברית בסוף השבוע, ולאחר מכן את המשוכה הגדולה ביותר - האלוף האולימפי קיראני ג'יימס.

לשון מריט רץ 400 מטר אמריקאי. GettyImages
פעם ציפו שהוא יהיה מייקל ג'ונסון הבא. לשון מריט/GettyImages

לשון מריט יחגוג 27 בשבוע הבא, אבל הקריירה שלו מרגישה ארוכה הרבה יותר. אחרי שנה אחת בלבד במכללות הוא קיבל חוזה מפתה מ"נייקי" והפך למקצוען בגיל צעיר, כך שבגיל 22 הוא כבר הפך לאלוף אולימפי, ולרץ ה-400 החמישי בכל הזמנים עם שיא אישי של 43.75 שניות. עם הנתונים האלה, סימנו את מריט כיורשו האמיתי של מייקל ג'ונסון, וזה אחרי שג'רמי וורינר לא הצליח להצדיק את התואר הזה שניתן לו לפני כן. פרט לסגנון הריצה שלו, מריט הוא באמת הדבר הקרוב ביותר למייקל ג'ונסון. למעשה, מריט וג'ונסון הם שני האתלטים היחידים בכל הזמנים שירדו גם מ-20 שניות ב-200 מטר וגם מ-44 שניות ב-400 מטר.

ב-2008 מריט זכה בתואר האולימפי עם הניצחון בהפרש הגדול ביותר על המקום השני בתולדות ריצת ה-400 במשחקים האולימפיים (ג'רמי וורינר סיים שני בפער של 99 מאיות ממריט), ב-2009 מריט זכה גם באליפות העולם, אבל ב-2010 הכל נעצר. בחודש אפריל של אותה שנה פורסם שמריט נכשל בשלוש בדיקות לאיתור חומרים אסורים. הטענה שלו הייתה שנטל כדורים להגדלת איבר המין, אבל הסטרואידים שנמצאו בשתן שלו הובילו אוטומטית להשעיה לשנתיים מכל פעילות. מריט לא ויתר ועשה הכל כדי לטהר את שמו. הוא סיפק לבתי המשפט עדויות לכך שבערב אחד, אחרי שהכיר בחורה במועדון, הוא נכנס לסניף של 7/11 כדי לרכוש קונדומים וראה בעמדה שליד חפיסת כדורים להגדלת איבר המין ב-6 דולר. מריט המשיך וטען, והביא גם עדויות של העובדים בחנות הסמוכה לביתו, שבמשך שישה חודשים הוא היה קונה את המוצר הזה בחנות, כי זה פשוט עבד. ברוב תמימותו, הוא לא ידע שכל כדור כזה הכיל 50 מיליגרם של סטרואידים אנאבוליים המופיעים ברשימת החומרים האסורים.

מצד אחד מריט פעל בטיפשות יחסית לספורטאי מקצוען, שברור שאסור לו להשתמש בשום תכשיר רפואי ללא התייעצות. מצד שני, העדויות שלו באמת הצליחו לשכנע את בית הדין לערעורים בספורט לקצר את עונשו ולאפשר לו להתחרות כבר באליפות העולם בקיץ 2011. אפילו "נייקי" חידשו איתו את החוזה. בזמן ההשעיה של מריט, מי שגנב לו את ההצגה היה הכוכב החדש מגרנדה, קיראני ג'יימס, שבגיל 19 בלבד ניצח את האמריקאי בדרום קוריאה וקטף ממנו את תואר אלוף העולם. שנה לאחר מכן מריט נראה הרבה יותר טוב בתחרויות ההכנה ללונדון 2012, אבל במשחקים האולימפיים הוא נפצע ופרש ממקצה המוקדמות, וכך ג'יימס הפך למעשה ללשון מריט החדש עם תואר אולימפי ותואר באליפות העולם.

לשון מריט רץ 400 מטר אמריקאי לוחץ יד ליריבו קיראני ג'יימס. GettyImages
אז מה השתנה בקיץ 2013? שמריט לוחץ לג'יימס את היד ומחייך/GettyImages

מריט נשאל אינספור פעמים בשנתיים האחרונות "למה שנאמין לך?", והתשובה שלו הייתה "כי בסופו של דבר אתם תראו שאין הבדל בין היכולת הנוכחית שלי ליכולת של פעם". כדי להוכיח את זה באמת, מריט צריך לעשות רק דבר אחד - להחזיר לעצמו את התואר העולמי בריצה הכל כך אמריקאית ל-400 מטרים. אחרי הכל, 8 רצי ה-400 הטובים בכל הזמנים הם אמריקאים, וקיראני ג'יימס הוא רק התשיעי.

אז ג'יימס, שהוא רק בן 21 ושיאו עוד לפניו, עדיין נחשב לטוב בעולם כיום, אבל בתחרות ליגת היהלום שהתקיימה החודש ביוג'ין קרה דבר די מפתיע כשהשניים התמודדו אחד נגד השני. מריט פתח מהר מאוד (בתור רץ 200 טוב יותר מג'יימס) והוביל משמעותית, ג'יימס התחיל לסגור עליו אחרי היישורת האחרונה, אבל מריט הצליח ללחוץ על הדוושה גם בעשרות המטרים האחרונים כדי לנצח בזמן של 44.32 שניות (ג'יימס היה איטי ב-7 מאיות). עיתונאי האתלטיקה האמריקאים מצאו חשיבות גבוהה מאוד בניצחון הזה, שעודד אותם מאוד ולימד אותם שהזהב במוסקבה 2013 יוכל לחזור לארצות הברית. בנוסף, מריט הוא רץ ה-400 המוביל כיום בארצות הברית, ואין לו יותר מדי מתחרים. זה בא לידי ביטוי בלונדון 2012, כשלראשונה בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים לא היה רץ אמריקאי על הפודיום בריצת ה-400.

צפו בלשון מריט מנצח את קיראני ג'יימס בליגת היהלום ביוג'ין

בין כל ההצלחות של לשון מריט השנה, שכללו ריצות 200 מטר מצויינות בתחרויות קדם עונה באיים הקאריביים וניצחונות בתחרויות גרנד פרי אחרות בעונה הנוכחית, מי שמחזיק בתוצאת השנה בעולם הוא בכל זאת קיראני ג'יימס, שקבע 44.02 שניות בליגת היהלום בשנחאי. ועדיין, פרט להפסד אחד מול ג'יימס באותה תחרות בשנחאי, לשון מריט ניצח בכל תחרות שהשתתף בה ב-2013 ובנוסף הוא דוחה את הטענות שהוא מעבר לשיא: "אני יודע שקיראני ג'יימס משתפר משנה לשנה ומבין את הריצה הזאת מצוין אבל אני לא הולך לשום מקום. נכון שאני הבחור המבוגר בהתמודדות הזאת אבל אני עדיין מרגיש צעיר מאוד".

כדי להגיע למוסקבה 2013 בראש שקט, מריט יצטרך בראש ובראשונה לעבור את המבחנים האמריקאים שיתקיימו בסוף השבוע הקרוב בעיר דה מוין, וזה אומר לסיים בין שלושת הראשונים בגמר. כפי שצוין, די ברור שמריט הוא הרץ האמריקאי המוביל כיום, אבל בתחרות הזאת יש עומק מטורף וגם קורים הרבה דברים לא צפויים. "אני אגיע לאיווה ואני אנסה לרוץ חכם כדי להיכנס לתוך הנבחרת ולהתחיל בעבודה לקראת מוסקבה", אמר לאחרונה מריט. כשהוא אומר "להתחיל בעבודה", הוא מתכוון לעבודה על החלק השני של הריצה שלו. החלק הראשון, ואת זה ראינו ביוג'ין, הוא כמעט מושלם. החלק השני, אם ישתפר, יוכל להחזיר את מריט לתוצאות מהירות מ-44 שניות ומשם הדרך לניצחון על קיראני ג'יימס די סלולה. וזה לא יהיה רק ניצחון, זה יהיה המאבק על השם הטוב שלו.

לשון מריט רץ 400 מטר אמריקאי. GettyImages
קודם כל, הוא צריך לחצות ראשון את קו הסיום באליפות ארצות הברית. מריט/GettyImages
  • עוד באותו נושא:
  • לשון מריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully