וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגע בשמיים

14.2.2009 / 9:18

סטיבן הוקר גרם לסרגיי בובקה לחשוב פעמיים לפני שאירגן את ערב הקפיצה במוט המסורתי שלו. למה? כי סוף סוף שיאו העולמי בסכנה

לסרגיי בובקה, גדול קופצי המוט בכל הזמנים, אף פעם לא היה יריב ראוי. לכל אורך הקריירה שלה הוא התחרה נגד שיאו העולמי, והציב לדור ההמשך שלו רף כמעט בלתי אפשרי. כיום, 16 שנים אחרי קפיצת המוט הגבוהה ביותר של בובקה האגדי - 6.15 מטרים באולם בדונייצק שבאוקראינה, מסתבר שפעם היה לו מתחרה, אחד שרוצה לנקום בו עד היום.

קוראים לו אלכס פרנוב, ובשנות השמונים הוא היה קופץ מוט מוכשר בברית המועצות. הוא זוכר טוב מאוד את קיץ 1983, שבו הוא עמד בקריטריון להשתתפות באליפות העולם הראשונה באתלטיקה שהתקיימה בהלסינקי, אלא שהיו כמה קודקודים סובייטים שהכריחו אותו לפנות את מקומו בנבחרת לטובת קופץ צעיר ומבטיח בשם סרגיי בובקה.

עוד באותו היום פרנוב הבין שקופץ גדול הוא לא יהיה, ופנה לתחום האימון. כמה שנים לאחר מכן הוא היגר עם משפחתו המורחבת לאדלייד שבאוסטרליה. השידוך הזה תרם לא מעט לארץ הקנגורו. זה התחיל באחיינית טטיאנה גרגורייבה, שהביאה לאוסטרליה את מדלית הכסף בקפיצה במוט במשחקים האולימפיים בסידני. עברו עוד מספר שנים, וזה ממשיך עם סטיבן הוקר - הקופץ ה-15 במועדון ה-6 מטרים שפתח בובקה עוד בשנות השמונים, והמדליסט האולימפי מבייג'ינג. חוץ מזה, הוקר הוא הקופץ שהתקרב לבובקה יותר מכולם. לאחרונה הוא ניתר ל-6.06 מטרים בבוסטון, ובחודש הנוכחי יהיו לו עוד שתי הזדמנויות לנסות ולשבור את שיאו העולמי של בובקה באולם, ולהציב אותו על 6.16 מטרים. זה החלום האוסטרלי כיום, וזה גם החלום האישי של אלכס פרנוב - לקחת לסרגיי בובקה את הדבר היקר לו מכל, שיאו העולמי.

מטיל זהב שמפוצץ בגנים

הוקר הוא אחד הגיבורים האוסטרלים של המשחקים האולימפיים בבייג'ינג, אבל עד שהוא לא עבר את ה-6.06 בתחרות בבוסטון, הוא לא ממש פרץ לתודעה בעולם. אחרי הכל, קשה לעשות את זה כשמככבים באותו אירוע עם מייקל פלפס ויוסאין בולט. בנוסף, מדובר בקפיצה במוט - לא צריך לרוץ או לשחות כל היום. צריך לשלוט בטכניקה מורכבת ומסובכת שאף אחד מהצופים בבית לא יבין לעולם. כולם יהנו לצפות בקפיצות האלה, אבל מעטים מאוד יוכלו לנתח אותן. יש רק אדם אחד שגרם לאנשים להתייחס לכל קפיצה שלו כמו כאל משחק גמר במונדיאל וזהו בובקה. כמו שזה נראה, הוקר בדרך הנכונה להפוך לכוכב הבא.

הוקר בן 26, יליד מלבורן ומפוצץ בגנים משובחים של שני הורים שהיו אתלטים בכירים בנבחרת האוסטרלית. האמא, אריקה הוקר, הייתה אפילו מדליסטית הכסף בקפיצה לרוחק, במשחקים האולימפיים במינכן 1972. כמו כל אתלט צעיר שלא הצליח לבלוט במקצועות המסלול והשדה היותר פופולאריים, הוקר נשלח למזרן הקפיצה במוט, והפגין מהר מאוד את המתנה שקיבל מלמעלה. השילוב של הכוח, המהירות, ובעיקר הראש שהפנים כל כך טוב את הטכניקה - גרמו לאנשי התאחדות האתלטיקה האוסטרלית להבין שצומח במדינת ויקטוריה מטיל זהב.

הוקר הוא לא מאלה ש"הפציצו" בגיל מוקדם. הוא זכה במדלית הארד באליפות העולם לנוער, המשיך בהתקדמות מתונה בתחילת העשור השלישי בחייו, ונתן פריצה משמעותית בגיל 22, כששיפר את שיאו מ-5.65 מטר ל-5.87 מטר בשנה אחת. בשלב הזה הוא עבר להתאמן עם פרנוב, שדאג לליטושים האחרונים שהובילו אותו לכיוון ששת המטרים.

החומר שממנו עשויים הגדולים באמת

הוקר פתח את השנה מצויין. הוא ניתר ל-6.01 מטרים בניו יורק, המשיך עם אותה קפיצה ידועה ל-6.06 בבוסטון ובסוף השבוע האחרון קבע 6.00 מטרים בפאריז. התחרות הבאה שלו תתקיים בדונייצק שבאוקראינה, אותה תחרות שבה נצפתה הקפיצה הגבוהה ביותר אי פעם ב-1993, ומי שמארגן אותה הפעם הוא בובקה בכבודו ובעצמו.

מי שעקב אחרי הוקר בשנים האחרונות יודע שמדובר באחד מ"מלכי האופי" הגדולים של עולם האתלטיקה - כלומר, אחד שידוע כמומחה בלעבור גבהים בנסיון השלישי והאחרון. כך הוא ניצח במשחקים האולימפיים, כך קבע את שיאיו וכך הוא מתכוון לשבור גם את השיא העולמי. כשהוקר ניסה לקבוע 6.16 מטרים בבוסטון, הוא בכלל לא הגיע למצב של קפיצה בשני הנסיונות הראשונים. בשלישי הוא כבר התרומם כמו שצריך, אבל כמעט כל חלק בגופו נגע ברף. למרות זאת, הוא מאמין שבקרוב מאוד זה יקרה, אולי כבר בעונת האולמות בחורף הנוכחי. צריך לזכור, בכל נסיון לעבור גובה של שישה מטרים, הקופצים משתמשים במוט אחר שנוועד לגבהי-על. כמו שזה נראה, הוקר זקוק לעוד קצת נסיון עם המוט הזה, עד שהוא יספק לנו את הסנסציה, לבובקה היה אותו. "יש לי עוד דברים שאני צריך לעשות בקריירה ואחד מהם הוא לשבור את שיא העולם, זה יקרה. אני בסך הכל זקוק לעוד נסיונות", אמר הוקר.

על הוקר אומרים שהוא שולט בתזמון נעיצת המוט ובסיבוב הגוף באוויר יותר טוב מכל קופץ בעולם. כדי להפוך למושלם באמת, הוא צריך לשפר מעט את ההרצה שלו, ואז כמו שאומרים, השמיים הם הגבול. בכל מקרה - שיא עולם או לא, צריך לפרגן לבחור הג'ינג'י הזה, שחזר לארץ הבירות וחופי הים שטופי השמש עם מדלית זהב והישג היסטורי. במקום לפקוד את מקומות הבילוי הנחשבים של מלבורן, הוא בחר לחזור ולהתאמן באיצטדיון. מייקל פלפס מעשן באנגים, השחיינית האוסטרלית סטפני רייס פוקדת בארים, אבל הוקר קורע את התחת. כנראה שזה החומר שממנו עשויים האלופים הגדולים באמת. בובקה, מאחוריך, או שמא נאמר בקרוב - מעליך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully