וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי תל אביב ופנאתינייקוס - קבוצות תאומות

הקשר בין הכדורסל לכדורגל, ובין פוליטיקה לספורט. הקנאות, המקצועיות. הבלוג של גרינוולד על הדמיון בין האימפריות

הנה הם, שוב יחד, בפריים אחד, בני הדודים מתל אביב ומאתונה. אוברדוביץ' ובלאט, דיאמנטידיס ושארפ, מזרחי ופדרמן והאחים ינאקופולוס, התלתן ומגן-הדוד, הירוק והצהוב; איזו קלאסיקה. איזו קלישאה.

***

הדעת נותנת שבין שני המועדונים המובילים בכדורסל האירופאי של שנות האלפיים, שחלקו יחד שבעה גביעי יורוליג ב-12 השנים האחרונות, תשרור איזו יריבות, סמויה או גלויה; שתהיה זו מערכת יחסים מצופה שנאה, חשש או קנאה. אבל בסיסה – נקודת המוצא לקשר המיוחד שנרקם בין מכבי לפנאתינייקוס – הוא דווקא בכבוד ההדדי. כבוד המושתת על ערכים זהים ועל דפוסי התנהלות דומים.

ביוון מכונה פאו "וזלינוס" – וזלין, ביוונית. מקור השם בנטייתם של ראשיה להחליק דברים: סוד ידוע הוא, אומרים אנשי הספורט ביוון, שהנשיא הקודם של הקבוצה הסתובב עם מזוודות של כסף מזומן וקנה משחקים.

לפני כמה שבועות, כאשר ביקשה מכבי להקדים את שעת משחק הגמר, שאלה היורוליג לעמדת פנאתינייקוס. כוחה הפוליטי של פאו במפעל אינו נופל מזה של מכבי; אילו הייתה רוצה בכך, בנקל הייתה מטרפדת את המהלך.

אם זה מה שביקשה מכבי, השיבו אנשי פאו, אין לנו התנגדות. הטלוויזיה היוונית הערימה קשיים, אך בצעד ג'נטלמני, אצילי כמעט, ביקשה פנאתינייקוס לפתור את הבעיות בעצמה. "אנחנו מכבדים את מכבי, את מיסטר מזרחי", אמר לנו מאנוס פפאדופולוס, הג'נרל-מנג'ר הוותיק של הקבוצה. "לבקשות שלהם אנחנו לא יכולים להתנגד". הוזלין נשאר בכיס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנחנו מכבדים את מכבי, את מיסטר מזרחי", אמר לנו מאנוס פפאדופולוס, הג'נרל-מנג'ר הוותיק של הקבוצה. "לבקשות שלהם אנחנו לא יכולים להתנגד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

כמו הופרדו בלידתן, מכבי ופנאתינייקוס. שתיהן מחזיקות במחלקת כדורגל כושלת ובקבוצת כדורסל מובילה; לשתיהן קהל אוהדים אדיר וקנאי; הן בעלות קשרים פוליטיים סבוכים ומזוהות עם כוח ושררה; לשתיהן בעלים המשוגעים לדבר.

פנאתינייקוס הומצאה מחדש בשנת 1987, כאשר האחים פאבלוס ות'נאסיס ינאקופולוס רכשו את השליטה בכל קבוצות הספורט של המועדון – להוציא את מחלקת הכדורגל. חמש שנים לאחר מכן העפילה פאו לפיינל פור, לראשונה בתולדותיה. היא גרפה תואר אירופאי ראשון בשנת 96', תחת הדרכתו של בוז'ה מאליקוביץ' האגדי, עם סגל שכלל שמות כמו דומיניק ווילקינס, פנאיוטיס ינאקיס, ניקוס איקונומו, סטויקו וראנקוביץ' ופרג'יסקוס אלוורטיס. מאז צירפה עוד ארבעה גביעי יורוליג לארון (00', 02', 07', 09'), ורשמה גמר נוסף (01') ועוד הופעה בחצי-גמר הפיינל פור (05'). במקביל, השתלטה לחלוטין על הכדורסל היווני וזכתה ב-12 אליפויות מתוך 13 האחרונות.

בניגוד למכבי תל אביב, פאו לא מתנהלת כמו עסק כלכלי קר והיא איננה מאוזנת; ביוון מעריכים כי לפחות מחצית מתקציב הקבוצה, שבשנים האחרונות אינו נופל מ-22 מיליון אירו, מגיע מכיסם של הינאקופולוסים. הם נצר לאחת המשפחות העשירות ביוון, שמקורו בעסקי התרופות, ושווים מוערך בכמיליארד דולר.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
שחקן פנאתינייקוס ב-1996, פנאיוטיס ינאקיס, מניף את גביע היורוליג. Remy de la Mauviniere, AP
פאו זכתה בתואר ראשון ב-1996 ומאז הוסיפה ארבעה גביעי יורוליג נוספים/AP, Remy de la Mauviniere

***

צמד מוזר, פאבלוס ות'נאסיס. גם לאחר כל התארים בהם זכו, ואפילו בגילם המתקדם – פאבלוס בן 78, ת'נאסיס צעיר ממנו בכמה שנים – נותרה התשוקה שלהם לניצחון בלתי-ניתנת לריסון. התפרצויות הזעם שלהם מזמן הפכו ביוון לאגדה: לפני כמה שנים הכריז ת'נאסיס שלפאו הסגל הטוב ביורוליג, וברצינות תהומית הוסיף ש"אם לא נזכה השנה בתואר, כדאי לשחקנים לחפש את המגדל הכי גבוה באתונה ולקפוץ ממנו". בשנה שעברה, לאחר אחד ההפסדים במגרת היורוליג, פרץ בשאגות לחדר ההלבשה. "תורידו את החולצות האלה, אתם לא ראויים להן", צווח על שחקניו. לאחר פיינל פור 2009, בו זכתה פנאתינייקוס, פורסם כי במהלך משחק הגמר מול צסק"א מוסקבה זרק פאבלוס שטרות כסף לכיוונו של ג'ורדי ברתומיאו, רמז לטענותיו בדבר שוחד לכאורה שהעניקו הרוסים לשופטי המשחק.

אבל בניגוד למשפחות קוקאליס ואגילופולוס, בעלי היריבה אולימפיאקוס, משפחת ינאקופולוס אינה נוטה לניהול קפריזי. האחים מעריצים את ז'ליקו אוברדוביץ' ומעניקים לו חסינות מוחלטת. ב-2007 ובעונה שעברה פאו כשלה לחלוטין ביורוליג, כאשר לא הצליחה לעבור את שלב הטופ-16, אך דווקא לאחר כישלונות נהגו להאריך את חוזהו של הסרבי ואף להעניק לו העלאה נאה בשכרו.

בזמן שיריבותיה בצמרת היורוליג נאבקות מידי קיץ על השמות החמים בשוק השחקנים, מתמחה פנאתינייקוס, כמו מכבי, באיתור מציאות בשוק. דימיטריס דיאמנטידיס הגיע מאיראקליס הקטנה; את מייק באטיסט, סנטר הקבוצה בשמונה השנים האחרונות, החתימה לאחר עונה אחת כושלת ב-NBA, במחיר מציאה; סטראטוס פרפרוגלו נרכש מפאניוניוס; ניק קלאת'ס, יווני-אמריקאי שגדל בקבוצה, חזר לאחר שלוש שנים באוניברסיטת פלורידה; יאן וויוקאס, ששיחק מספר עונות במדי אולימפיאקוס ונזרק, הוחתם לאחר עונה בפאנליניוס; דרו ניקולאס הגיע לקבוצה בתום מספר שנות נדודים בקבוצות משנה אירופאיות, כמו פילזן ובנטון טרוויזו; אלכס מאריץ' ומילנקו טפיץ' הגיעו מפרטיזן בלגרד כהשקעה עתידית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגיע במחיר מציאה אחרי עונה לא טובה ב-NBA. באטיסט/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

מכבי ופנאתינייקוס חברות במועדון קטן של קבוצות ששמות את משימת ההצלחה ביורוליג בראש מעייניהן. זהו גם פועל יוצא של לוקסוס מיוחד – העובדה כי שתיהן מגיעות מליגות מקומיות חלשות יחסית. בזמן שברצלונה, ריאל מדריד, מלאגה, ולנסיה וקאחה לבוראל מקיזות דם בליגה הספרדית, כאשר אפס פילזן ופנרבחצ'ה-אולקר נאבקות בליגה הטורקית וכשצסק"א נאנקת בשלושה מפעלים ומתמודדת עם כוחות עולים בליגה הרוסית, יכולות פאו ומכבי לאגור כוחות בימי ראשון לקראת המאבקים בזירה האירופאית.

"אי-אפשר לומר שהיורוליג לא חשובה לקבוצות הספרדיות, אבל להן לפחות יש אלטרנטיבה בדמות הליגה המקומית", מחדד דן שמיר. "למכבי אין מתחרות בארץ וגם פנאתינייקוס נחה רוב העונה, להוציא שני מפגשים עונתיים עם אולימפיאקוס ועוד סדרה מולה, בדרך כלל בגמר הפלייאוף".

ובניגוד לקבוצות רבות ביורוליג, שמגיעות ממדינות בהן הכדורסל נחשב לענף ספורט משני, היוונים – כמו הישראלים – שומרים לכדור הכתום מקום מיוחד בליבם. "ישראל ויוון הן מדינות עם מסורת כדורסל מפותחת", מוסיף שרון דרוקר. "גם סביב מכבי וגם סביב פנאתינייקוס יש טירוף מצד התקשורת והקהל. אלו שני מועדונים שה-DNA שלהם לא מסוגל לקבל כישלון. המסורת שלהן מביאה לכך שהן עולות לשחק עם גאוות יחידה. יהיה מרגש לראות הערב אולם צבוע בירוק-צהוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרוקר: "גם סביב מכבי וגם סביב פנאתינייקוס יש טירוף מצד התקשורת והקהל. אלו שני מועדונים שה-DNA שלהם לא מסוגל לקבל כישלון"/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

העונה מציגות מכבי ופנאתינייקוס לא רק פילוסופיה ניהולית דומה, כי אם גם פילוסופיה מקצועית: אם בעבר הפכו המפגשים בין פאו למכבי לקרב בין סגנונות משחק שונים, מאבק של תפיסות עולם מנוגדות – מכבי המשוחררת וההתקפית של גרשון מצד אחד, פנאתינייקוס המתודית וההגנתית של אוברדוביץ' מנגד – הרי שכעת מזכירים המועדונים זה את זה גם על הפרקט.

שיטת המשחק של אוברדוביץ' נותרה כשהייתה. פנאתינייקוס היא בראש ובראשונה קבוצת הגנה מעולה. אבל לא מדובר בהגנה אישית פשוטה; האמור בהגנה קבוצתית מורכבת, כמו זו שמשחקת מכבי. לפנאתינייקוס ארסנל של סוגי הגנות: מהגנה אישית, דרך אישית שהופכת לאזורית, עבור במאץ'-אפ זון וכלה בבוקס אנד וואן – שיטת הגנה נכחדת שהוציא אובראדוביץ' מהנפטלין בסדרת רבע-הגמר מול ברצלונה, ושהייתה אחראית במידה רבה לניצחון הסנסציוני בסדרה מול אלופת אירופה.

גם בחלקו של השני של המגרש חולקות פאו ומכבי קווי דמיון רבים: לשתיהן רכז ושחקן פנים דומיננטיים (פארגו ושחורציאניטיס, דיאמנטידיס ובאטיסט); שתיהן מחזיקות בקלעי מעולה על הספסל (בלות'נטאל, ניקולאס); שתיהן אוהבות לשחק פנימה והחוצה, שתיהן אגרסיביות, שתיהן חוטפות המון כדורים וטסות למתפרצות, שתיהן מתורגלות ומאומנות.

"פאו זו קבוצה שטוחנת פנימה, אבל יכולה לקבל תפוקה גדולה גם מהגארדים", אומר דרוקר, שניצח העונה את פנאתינייקוס עם אריס סלוניקי במסגרת הגביע היווני (והודח בכל זאת). "אוברדוביץ' אוהב לעשות דברים מיוחדים יותר, כמו להוריד גארדים ללואו-פוסט. זו קבוצה מאוד ממושמעת. המפתח שלנו היה לעצור את הפיק אנד רול שלהם, וללכת חזק על ריבאונד ההתקפה. חשוב מאוד גם לקלוע מולם באחוז גבוה מבחוץ, כי יש להם הרבה בשר בצבע, והם מצופפים אותו מאוד, ככה שלסופו יהיה קשה מאוד הערב ומכבי תצטרך נקודות משחקני החוץ.

"המפתח בהגנה הוא לעצור את דיאמנטידיס וקלאתס, ששניהם מאזנים אחד את השני והם מקבלי החלטות מעולים", מוסיף דרוקר. "באטיסט שחקן מצוין, אבל אין לו מובים מיוחדים ואפשר להתמודד מולו. הכי חשוב זה לא לטעות, כי פאו מענישה, בורחת מהר ואז קשה מאוד לרדוף אחריה".

שחקן פנאתינייקוס, דימיטריוס דיאמנטידיס. Julian Finney, GettyImages
בהתקפה פאו ומכבי קווי דמיון רבים: לשתיהן רכז וסנטר דומיננטיים ; שתיהן מחזיקות בקלעי מעולה על הספסל; שתיהן אוהבות לשחק פנימה והחוצה. דיאמנטידיס/GettyImages, Julian Finney

***

זה הגמר הראוי ליורוליג: ברצלונה הודחה מזמן, גם הפרויקט השאפתני של אולימפיאקוס התרסק, ושתי נושאות הלפיד, שהחלו את העונה כאנדרדוג, חזרו בזמן כדי להציל לברתומיאו את הפיינל פור. אוטובוס הקסמים של מכבי, שהחל את דרכו עם תאונה קטלנית בויטוריה, הגיע לתחנה האחרונה. תסתיים איך שתסתיים, כבר כעת ברור לכל: הייתה זו נסיעה חד-פעמית, נסיעה בלתי-נשכחת.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully