וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רחוק מלאבד את אשיק שלו: אפשרויות הטרייד על עומר אשיק

שגיא רפאל

19.11.2013 / 15:00

מהרגע שדווייט הווארד נחת ביוסטון עומר אשיק רצה לעוף, ועכשיו הרוקטס מחפשים את הטרייד שיאפשר לטורקי המצוין לפרוח במקום אחר ויסדר להם את הפאזל שבנו עבור סופרמן. שגיא רפאל על הכישלון של תאומי המגדל 2, והקבוצות שאשיק ישדרג להן את הסנטר

הדרישה הראשונה לטרייד הגיעה כבר ביולי, בערך שעה אחרי שיוסטון החתימה רשמית את דווייט הווארד. למראית עין, העניינים נראו רגועים ביוסטון, אבל כנראה שזה קשור לאופי השקט והמופנם של עומר אשיק, ששמר את הדברים בתוך המועדון. לפי השמועות אשיק מבקש טרייד מהנהלת הרוקטס פעם בשבוע, אבל הוא לא פוצץ את זה בתקשורת, ולא עשה בעיות בחדר ההלבשה כמו שחקנים אחרים בסיטואציות דומות (סטיבן ג'קסון וגולדן סטייט). כשעלה לפרקט הוא שיחק כמיטב יכולתו.

הנהלת הרוקטס ומקהייל לא היו נכונים להעביר אותו במהלך הקיץ. קווין מקהייל היה נחוש לגרום לזה לעבוד, ובנה חמישייה שכוללת את אשיק והווארד. הם היו אמורים להיות תאומי המגדל 2. הצמד המקורי, הביא את הרוקטס עד גמר הליגה בעונת 1985-6. להבדיל אלף אלפי הבדלות, אז היה מדובר בהאקים אולג'ואן וראלף סמפסון טרום הפציעות שלו. שני שחקנים שהצטיינו בשני צדי המגרש. השילוב שלהם הניב 42.4 נקודות למשחק ב-50.7% מהשדה, 22 ריבאונדים, ו-5 חסימות. כמובן שהליגה אז הייתה הרבה יותר גבוהה.

הבעיה היא שאשיק שחקן התקפה מוגבל. גם הווארד. פחות מאשיק, אבל אם תשימו אותו ליד אולג'ואן וסמפסון, זה נראה כאילו מדובר במשחק אחר. להווארד יש שתי תנועות פוסט, אותן הוא מבצע ברמה בינונית. אולג'ואן היה מכונה התקפית מגוונת ובלתי עצירה. מכיוון שביוסטון אוהבים סטטיסטיקות מתקדמות הנה המספרים: כשאשיק על הפרקט הרוקטס שומרים טוב יותר, וסופגים 4 נקודות פחות ל-100 החזקות כדור. בהתקפה זה פשוט מזעזע. כשאשיק על הפרקט הרוקטס קולעים 87.3 נקודות ל-100 החזקות כדור. אפילו הבובקאטס של עונת 2011/12, אחת הקבוצות הגרועות בהיסטוריה, קלעו 92 נקודות ל-100 החזקות כדור. האופנסיב רייטינג של הרוקטס צונח מ-111.6 עם אשיק על הספסל ל-94.8 עם אשיק והווארד ביחד על הפרקט. דריל מורי וקווין מקהייל לא יכולים להתעלם מהמספרים. השילוב הזה לא עובד.


בוזר מגן על רוז: ”די לכתוב שטויות, הבחור סופרסטאר”

הניקס הציעו את שומפרט תמורת רונדו או אשיק

ניצחון שביעי ברציפות לבלייזרס, דוראנט הפציץ 38

שחקני יוסטון רוקטס עומר אשיק (ימין) דווייט הווארד (שמאל). Jae C. Hong, AP
כדור אחד, שני תאומי מגדל ומספרים שמוכיחים שמה שהיה טוב לשנות ה-80 לא עובד ב-2013. אשיק והווארד/AP, Jae C. Hong

יוסטון נראתה טוב יותר ברגע שעומרי כספי היה על המגרש במקום אשיק. ומדד הפלוס-מינוס של כספי היה הטוב בקבוצה. הווארד צריך לידו 4 אתלטי שקולע מבחוץ. כספי קצת קטן (גובה וגודל), אבל ליוסטון יש את טרנס ג'ונס, שנופל בדיוק על המשבצת הזו. יש לו טווח קליעה מ-3, הוא ריבאונדר טוב, וחוסם מעולה מהעזרה. שחקן שאמור להשלים את הווארד בצורה טובה. ובמשחק התשיעי של העונה ג'ונס נכנס בסערה לחמישייה, כשאשיק נשלח לספסל. ג'ונס הצדיק את האמון כשבשלושה משחקים הוא צבר שני דאבל-דאבל וקלע 3 שלשות מתוך 6 ניסיונות. בשמונת המשחקים שאשיק פתח, הוא אמנם הוריד כמות יפה של ריבאונדים אבל לא תרם מעבר לזה כלום.

ההורדה של אשיק לספסל נתנה את האות לפיצוץ. פיצוץ אשיקי שקט, אבל עדיין פיצוץ. הוא לא שבר את הכלים, ולא הוציא לכלוך לתקשורת. ברביעי הוא שיחק 4:22 דקות נגד פילדלפיה. בחמישי היה בסגל, אבל לא קם מהספסל. בשבת הוא לא נכלל בסגל כשב-ESPN פרסמו שהוא לא ממש שמח ממעמדו החדש, ושהוא לא במצב לשחק. לקראת המשחק הלילה נגד בוסטון אשיק התאמן עם יוסטון ומקהייל אמר ש"היה לו יום טוב, חשוב שהוא ייכנס לקצב". מכיוון שבוסטון נמצאת על הכוונת של דריל מורי כשותפה לטרייד, יש אפילו סיכוי שאשיק יזכה לדקות משחק רבות.

זה לא יהיה פשוט למצוא טרייד שיספק את כל הצדדים. לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית דריל מורי מעורב מאוד בשיחות, ודורש בתמורה לאשיק שחקן משמעותי או בחירת סיבוב ראשון לא מוגנת. לדברי מנג'רים יריבים המחיר של יוסטון גבוה מדי. צריך גם לזכור את הסיבה לטרייד. אשיק לא מוכן לחזור להיות שחקן מחליף, ולכן צריך בנוסף למצוא קבוצה שבה הוא יוכל לפתוח או לקבל דקות משמעותיות. וזה מקטין את האופציות בהרבה.

סנטר יוסטון רוקטס עומר אסיק (ימין). AP
לא מוכן לחזור להיות שחקן מחליף, וזה מקטין את האופציות. אשיק/AP

אשיק נבחר בדראפט 2008 בבחירה ה-36 על ידי פורטלנד, ונשלח לשיקגו. הוא הגיע לליגה בעונת 2010/11, והציפיות היו נמוכות. בעונת הרוקי שלו רשם 12 דקות בממוצע למשחק, בהן צבר 2.8 נקודות, 3.7 ריבאונדים, ו-0.7 חסימות. מעבר למספרים, אשיק וגיבסון הובילו את ההגנה של החמישיה השנייה של שיקגו, שלעיתים קרובות הייתה יותר טובה מההגנה של החמישייה הראשונה. כשמשקללים את הממוצעים של אשיק ל-36 דקות משחק המספרים מרשימים מאוד: 11 ריבאונדים ו-2 חסימות. בעונתו הראשונה, למרות דקות מוגבלות, הוא הגיע ליותר מ-10 ריבאונדים ארבע פעמים. המוגבלות ההתקפית ברורה, אבל אשיק התחיל לקרוץ לאנשי הסטטיסטיקה המתקדמת.

בעונתו השנייה בבולס הוא קיבל 14 דקות למשחק, והעלה את ממוצעיו ל-5.3 ריבאונדים וחסימה למשחק. בנתוני 36 דקות: 13 ריבאונדים ו-2.5 חסימות. זה הספיק לדריל מורי, הנציג הבכיר של דור הסטטיסטיקות המתקדמות שמשתלט על הליגה, לתת לאשיק חוזה של 25 מיליון דולר לשלוש עונות ברוקטס. החוזה משלם לאשיק 5 מיליון דולר בשתי העונות הראשונות, ו-15 מליון דולר בעונה השלישית, שתהיה העונה הבאה. החוזה בנוי כך עקב חוקי הליגה, והרצון של מורי למנוע מהבולס להשוות את ההצעה.

אשיק הוכיח שהסטטיסטיקה המתקדמת עובדת. בעונה הקודמת ביוסטון הוא קיבל 30 דקות משחק, וענה עם דאבל דאבל. 10.1 נקודות בממוצע למשחק, 11.7 ריבאונדים, ו-1.1 חסימות. עכשיו יוסטון מבקשת ממנו לחזור לשחק 15-20 דקות למשחק מבספסל, ואשיק כבר התרגל לטוב אז למה לו ללכת אחורה.

הג'נרל מנג'ר של יוסטון רוקטס, דריל מורי. GettyImages
הסטטיסטיקה המתקדמת עובדת. מורי/GettyImages

אז לאן בעצם אשיק יכול ללכת? יש שבע קבוצות שהגעתו של אשיק תשדרג להם את עמדת הסנטר בצורה משמעותית (בלי להתחשב בפציעות כמו זו של טייסון צ'אנדלר בניקס): פילדלפיה 76, בוסטון סלטיקס, פיניקס סאנס, אוקלהומה סיטי ת'אנדר, מיאמי היט, ניו אורלינס פליקנס ואטלנטה הוקס.

את מיאמי אפשר להוריד מהשולחן, כיוון שהיא לא תהיה מוכנה לשלם את המחיר שהרוקטס דורשים. את הת'אנדר אפשר להוריד מהשולחן כיוון שמורי לא ירצה לחזק את יריבתו בצמרת המערב. פיניקס תעדיף לראות את המשך התפתחותו של מיילס פלאמלי הזול, ואין לה שום סיבה לקפוץ על אשיק. פילדלפיה תהיה מוכנה לקנות את אשיק בזול, אבל לא תהיה מוכנה לשלם עליו את המחיר שמורי דורש.

נשארנו עם שלוש אופציות:

האופציה המתבקשת: בערך מהרגע הראשון שהווארד חתם ביוסטון כל פרשן NBA שמכבד את עצמו הציע את הטרייד הזה. אשיק לפליקנס, ריאן אנדרסון לרוקטס. המשכורות שלהם כמעט זהות (השכר השנתי של אשיק נחשב לממוצע של 3 עונות, 8.3 מיליון דולר), ולכן אפשר לעשות את הטרייד הזה אחד על אחד. אשיק יספק לפליקנס את הסנטר ההגנתי שהם צריכים ליד דייויס. אנדרסון יספק לרוקטס את ה-4 שקולע שלשות, ויוכל לשחזר את העונה שבה פרץ באורלנדו ליד הווארד. טרייד שכולו ווין-ווין. הרוקטס והפליקנס היו במשא ומתן על הטרייד בקיץ, ולא ברור מה מנע אותו. אם הרוקטס לא ימצאו שותפה אחרת, הם יחזרו לשולחן הדיונים.

האופציה המסובכת: דריל מורי רוצה את רייג'ון רונדו ביוסטון, ומוכן להקריב לשלוח לסלטיקס את ג'רמי לין ועומר אשיק. הסלטיקס לא ממש נלהבים לתת את רונדו, ולמרות חיזורים נמרצים מקבוצות אחרות שמרו עליו עד כה. כדי לשכנע אותם קבוצות יצטרכו לקחת את החוזה הרעיל של ג'רלד וואלאס בחזרה (3 עונות, 30 מיליון), ולתת בחירת סיבוב ראשון אחת לפחות. החוזים של לין ואשיק שווים כמעט 17 מיליון דולר. החוזים של רונדו ווואלס שווים 22 מיליון דולר. ליוסטון אין איך לספוג את ההפרש, ולמעט הארדן והווארד שאר החוזים שלהם שווים פחות ממיליון וחצי דולר, וזה בעייתי.

האופציה הרחוקה: אטלנטה כבר שנים מחפשת את הסנטר שיעביר את אל הורפורד לעמדה 4. אשיק יכול להיות אופציה נחמדה, ולאטלנטה יש שחקנים שיכולים לשפר את יוסטון. פול מילסאפ יכול לשחק היטב ליד הווארד. קייל קורבר יכול לשמש קלעי מהספסל. הבעיה היחידה היא, שכדי להעביר אותם אטלנטה צריכה לחכות ל-15 בדצמבר, התאריך בו אפשר יהיה להעביר שחקנים שחתמו על חוזים בקיץ.

שחקן בוסטון סלטיקס רייג'ון רונדו. GettyImages
יוסטון רוצה, בוסטון פחות נלהבת. רונדו/GettyImages

נראה שבינתיים אשיק התעשת, והבין שאין טעם לשבור לגמרי את הכלים. עדיף לו להמשיך לעלות מהספסל עד שיימצא פתרון עבורו. יוסטון זקוקה לו, מכיוון שגרג סמית' פצוע, וקמבי כבר לא בסגל. עם הנטייה של הווארד לעשות עבירות הנוכחות של אשיק יכולה להיות משמעותית. אם מקהייל ימצא דרך לרצות את הטורקי, לתת לו דקות משחק משמעותיות, בלי לפגוע בקבוצה, זה יכול להיות הפתרון הכי טוב עבור הרוקטס. המחיר שמורי דורש הוא גבוה, כי הוא מבין את הערך של אשיק לקבוצה, ויעדיף להחזיק אותו כמחליף להווארד. כל זמן שאשיק לא ישבור את הכלים, ולא תימצא קבוצה שתהיה מוכנה לשלם את המחיר, יוסטון תעדיף לשמור על סטטוס קוו. בסופו של דבר מורי ימצא את השותפה שתשלם, או שאשיק יחליט לשבור את הכלים. הגזרה הזאת תתחמם עד אמצע דצמבר, אז שחקנים שחתמו על חוזים בקיץ יוכלו לעבור קבוצה, ועד אז כל צד ינסה להוציא את המקסימום מהסיטואציה בזמן שיישאר להם ביחד.

סנטר יוסטון רוקטס עומר אשיק. AP
ינסה למקסם את הסיטואציה. אשיק/AP
  • עוד באותו נושא:
  • עומר אשיק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully