וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירוק כמו הקבוצה שלו: על מינויו של בראד סטיבנס לסלטיקס

האגו של רונדו, התוכניות של איינג', הציפיות הגבוהות, ההשוואות לאאורבך, הסטטיסטיקה הכושלת של מאמני הקולג' ב-NBA. איך ישתלב בראד סטיבנס חסר הניסיון בבוסטון?

המינוי המפתיע של בראד סטיבנס למאמן הסלטיקס מרתק את בוסטון ואת חובבי ה-NBA. כזכור, הירוקים החליטו על תהליך בנייה מחדש, איפשרו לדוק ריברס לעזוב לקליפרס, ושלחו בטרייד את שני הכוכבים הגדולים שלהם- פול פירס וקווין גארנט- אבל ספק אם מישהו בעיר ציפה למינוי הזה של דני איינג'. כשכל כך הרבה מאמנים מנוסים נמצאים ללא קבוצה בקיץ הזה (ליונל הולינס, ויני דל נגרו, סטן ואן גנדי וכמובן פיל ג'קסון- אם כי הסבירות שהוא יאמן קבוצה כלשהי, נמוכה), ההחלטה למנות מאמן ללא ניסיון בליגה הטובה בעולם, שאפילו לא היה על הראדר של אף קבוצה בקיץ, תמוה, וזאת בלשון המעטה.

המאמן בראד סטיבנס. Andy Lyons, GettyImages
המינוי שלו מבהיר את השאיפות של הקבוצה. סטיבנס/GettyImages, Andy Lyons

אז מה קורה פה? על הנייר, העניינים פשוטים: סטיבנס הוא כמעט ההיפך הגמור מריברס, הוא צעיר, הוא ישתכר כמחצית ממה שדוק היה אמור לקבל בעונה הבאה, ואין עליו שום לחץ אמיתי להצליח בעונה הבאה. בבוסטון לא הסתירו את העובדה שאין ברצונם לשלם למאמן שכר גבוה בעונת בנייה, ולמעשה, המינוי שלו מוריד את כל הלחץ מהקבוצה, ומהווה חותמת על עונת הבנייה המתוכננת במועדון. השאלה הגדולה היחידה שנשארה פתוחה היא רייג'ון רונדו.

הרכז שלא סיים את העונה שעברה בגלל פציעה חמורה, מוצא את עצמו לפתע בעונת שיקום בהכמעט כל חבריו נעלמו, ומאחורי הקווים הוא יפגוש מאמן שספק אם יוכל באמת לומר לרונדו מה לעשות. גורמים בארצות הברית טוענים כי ההחלטה למנות את סטיבנס על פני מאמנים מוכרים יותר, שכבר אימנו בליגה, נועדה בין השאר לאותת כי בבוסטון יהיו מוכנים לדבר על אפשרות שרונדו ימצא את עצמו בקבוצה אחרת, ממש בקרוב.

שחקן בוסטון סלטיקס רייג'ון רונדו. GettyImages
מה זה אומר על העונה הבאה שלו? רונדו/GettyImages

אלא שעם כל הכבוד לרונדו, סטיבנס הוא הסיפור האמיתי. כעת נשאלת השאלה האם ההימור מוצדק. כמובן שרק ימים יגידו, אבל אחרי שסטיבנס עזב את אוניברסיטת באטלר בדרך לליגה המקצוענית, שווה לברר מהם סיכויי ההצלחה שלו. ב-cbssports בדקו את אחוזי ההצלחה בעונה הראשונה של המאמנים שהגיעו מהמכללות, וב-22 העונות האחרונות, אחוזי ההצלחה עומדים על 38 אחוז (900:559) ו-12:3 בפלייאוף. ואלה שמות:

* לון קרוגר (מאילינוי לאטלנטה הוקס, 2000 עד 2003): 122:69, לא הגיע לפלייאוף.
* ריק פיטינו (מקנטאקי לבוסטון סלטיקס, 1997 עד 2001): 146:102, לא הגיע לפלייאוף.
*ג'ון קליפארי (ממסצ'וסטס לניו ג'רזי נטס, 1996 עד 1999): 112:72 (מאזן 3:0 בפלייאוף).
* טים פלויד (מאייוה סטייט לשיקגו בולס, 1998 עד 2002) 190:49, לא הגיע לפלייאוף.
* מייק מונטגומרי (מסטנפורד לגולדן סטייט ווריורס, 2004 עד 2006): 96:68, לא הגיע לפלייאוף.
* פי-ג'יי קרליסימו (מסיטון הול לפורטלנד בלייזרס, 1994 עד 1997) 136:109 (מאזן 9:3 בפלייאוף).
* רג'י תיאוס (ניו מקסיקו סטייט לסקרמנטו קינגס, 2007 עד 2009): 62:44, לא הגיע לפלייאוף.
* לאונרד המילטון (ממיאמי לוושינגטון וויזארדס, 2000/01): 63:19, לא הגיע לפלייאוף.

מאמן לואיוויל קרדינלס ריק פיטינו. רויטרס
מאמן המכללות האחרון שהגיע לבוסטון לא ממש הצליח. פיטינו/רויטרס

גם פרשני בוסטון סקפטיים בנוגע לסיכויי ההצלחה של סטיבנס. "הוא ירוק כמו הקבוצה שאליה הוא מגיע", כתב כריסטופר גספר מ"בוסטון גלוב", "הוא לא היה מאמן או עוזר מאמן ב-NBA, ואנשי מקצוע שמגיעים מהמכללות הם כמו תאונה שמחכה להתרחש...

"דני איינג' לא פוחד לקחת את הסיכונים, אבל זה כנראה ההימור הכי גדול שהוא לקח בתקופתו. בתוך שבוע הסלטיקס איבדו את אחד המאמנים הכי מוערכים ונחשקים בליגה, וקיבלו את אחד המאמנים הכי לא מנוסים ולא צפויים. מאמנים מנוסים יותר מהמכללות נשלחו בחזרה לבית הספר...

"ספק אם סטיבנס התמודד אי פעם עם אגו כמו של רייג'ון רונדו, לדוגמה. אם רונדו לא מילא כל הוראה של דוק ריברס, הסיכויים שהוא יגלה צייתנות למאמן שצעיר יותר מקווין גארנט נראה קלוש.

"ההימור על סטיבנס גם חושף את התוכניות של דני איינג'. אתה לא שוכר מאמן כזה אם אתה מקווה לעבור מעידן 'שלושת הגדולים' להסתערות מחדש על התואר. אתה בוחר מאמן כזה כשאתה מקווה לקבוצה צעירה עם הרבה בחירות דראפט, שסטיבנס יוכל לאפשר להם להתפתח ולצמוח".

דני איינג', נשיא בוסטון סלטיקס. AP
אתה בטוח שזה מה שאתה רוצה לעשות? איינג'/AP

אדריאן ווינארובסקי, פרשנה של יאהו ספורט ואחד הכתבים המקושרים בתחום, טוען כי המינוי נועד בעיקר בכדי שלא לגרום להנהלה לכאבי ראש. "ריברס סיפר באופן פרטי על הדיונים עם ההנהלה, כך לפי מקורות. לא היו עימותים, אבל היה מתח. סטיבנס שקוע במהפכה הסטטיסטית, והוא ייתן להנהלה הרבה יותר פתח לרוטציות שלו, ולסגנון המשחק. לטוב ולרע, זהו ה-NBA החדש".

אז מה צריך לקרות, בעיניו של ווינארובסקי בכדי שזה יצליח? "סטיבנס צריך מוחות חכמים שיקיפו אותו, בחירות דראפט טובות שיפיחו חיים במאגר הכשרונות של הסלטיקס, וסבלנות מהבוס שלו, דני איינג', שתמיד עמד מאחורי מאמניו ויהיה לחלוטין מושקע בהצלחת המינוי האמיץ שלו מבאטלר. אין מושיעים ב-NBA, אין גאונים שמשנים מועדונים רק בכך שהם נכנסים בדלת הקדמית".

כריס פורסברג מ-ESPN מזכיר שגם רד אאורבך האגדי קיבל את משרת האימון בבוסטון כשהיה בן 33, וכותב כי "גיל הוא רק מספר, וכולנו שמענו איך הבעלים של הסלטיקס וולטר בראון לקח סיכון עם אאורבך. זה לא כדי להעמיס ציפיות מטורפות על הכתפיים של סטיבנס, אבל זה מרמז כמה נלהבת בוסטון לגבי הפוטנציאל של המאמן לגבי היכולות שלו".

ביל סימונס, אוהד סלטיקס מושבע, שאף התעמת בשבוע האחרון לא מעט עם דוק ריברס בעקבות עזיבתו של זה לקליפרס, צייץ: "בראד סטיבנס! הנה מגיעים הסלטיקס! (בתוך 3-4 שנים הם מתפרקים ובונים הכל מחדש, אבל עדיין)".

עיתונאי הספורט האמריקאי ביל סימונס. Rob Loud, GettyImages
כבר דרוך לקראת ההתפרקות הצפויה. סימונס/GettyImages, Rob Loud

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully